Skip to main content
Beantwoord

Hoe werkt teletekst op de DIW7022?

• January 29, 2026
  • 12 reacties
  • 105 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Gisteren zijn de kpn box stopgezet, en de bejaarde mensen hier zijn geforceerd naar de kpn box DIW7022 hdmi.

(Waarvan de bluetooth/wifi niet uitgezet kan worden, of met usb bedient kan worden. Uiteraard klacht brieven gestuurd naar kpn hoofdkantoor, maar blijft negeerd te worden. Maar dat even terzijde. )

Ik kan niet vinden hoe de teletext werkt voor hen. Of is dat een extra functie waar betaald voor moet worden? Of is die helemaal weg? Nieuwe afstand bediening heeft geen teletext knop. Ook geen duidelijke menu knop. 

Kinderslot is gefixed. Ik heb ingesteld op erotiek ‘’verbergen’’, maar blijkbaar savonds op net 5 of 7, waar gewone films draaien, moet ook een code voor gebruikt worden. Dus dat kinderslot niet gebruiken werkt blijkbaar niet. Zojuist pin opgevraagd via de website, hopelijk werkt dat vanavond. 

Beste antwoord door PeterG

Helaas is terug naar de HMB2260 of de VIP2952,  met scart en infrarood afstandsbediening, niet meer mogelijk. 

De vervanging daarvan is de VIP5202. Zonder scart maar wel nog met infrarood afstandsbediening mogelijk. Standaard ook Bluetooth afstandsbediening. En geen scart, alleen hdmi (maar dat geeft geen radio frequentie want via kabeltje).

Sinds kort kan je de DIW7022 ook voorzien van infrarood oog voor de oudere kpn afstandsbediening. Lees dit door

Er is geen ondersteuning op vanuit de kpn klantenservice. Maar uiteraard wel hier te vragen. 

De app voor NOS Teletekst is standaard geïnstalleerd op de DIW7022. Via "apps" en daar de app selecteren. Maar via de NOS Teletekst app op je smartphone natuurlijk veel makkelijker. 

De knop APPS vind je bovenaan naast de Netflix knop. Als je daar de NOS Teletekst button selecteert en ok even ingedrukt houdt kun je 'm toevoegen aan favorieten. Als het goed is komt ie dan op het START (Home) menu.

Ongeveer 2 % van de bevolking heeft EHS. Een deel dáárvan ernstig. Dat kan in de huidige tijd, waar veel draadloos gaat, best een uitdaging vormen. 

12 reacties

• January 29, 2026

Teletekst us een app. Dus druk op het huisje. En kies dan in de bovenbalk voor "Apps".

Gisteren zijn de kpn box stopgezet, en de bejaarde mensen hier zijn geforceerd naar de kpn box DIW7022 hdmi.

Dit begrijp ik niet. Waarom is de "kpn box" stopgezet?

Forum|alt.badge.img

Teletekst us een app. Dus druk op het huisje. En kies dan in de bovenbalk voor "Apps".

Dit begrijp ik niet. Waarom is de "kpn box" stopgezet?

Kan ik niet beantwoorden. 

TV’s blijven hangen op 85%. En de customer service aan de telefoon gooit de hoorn erop na een tijdje van geen raad te weten. Ik lees door de regels heen en zie het als forceren naar de nieuwe kpn boxen. 

De bejaarde mensen gaan graag terug naar de oude tv ontvangers. 
Hdmi geeft iets betere kleuren dan de scart kabel, maar meer dan dat is het niet. 

En ik moet straks een hoop geld uitgeven voor propere shielding tegen de bluetooth omdat die niet uitgezet kan worden. IEEE standaarden, hebben ze bij Sagecom nog niet van gehoord blijkbaar. 

JanD
Superuser
  • January 29, 2026

Beste ​@RalfSchooneveld voor TXT moet een app geïnstalleerd worden.

Ondertiteling kun je in zijn algemeen binnen het menu activeren of per uitzending.

Bluetooth kan niet uitgezet worden omdat de AB daarmee werkt.

Wifi kan wel uitgezet worden als de tv-decoder bekabeld aan de modem is aangesloten.

Op NET5 of RTL7 is een code niet van toepassing, daar kan standaard alles op bekeken worden.

Erotiek blokkeren of niet in de gids laten zien is uitsluitend van toepassing op de specifieke erotiekzenders en dat zijn NET5 en RTL& niet.

Eenmaal naar TV+ kun je niet meer terug naar de oude situatie.

SCART is achterhaald, HDMI is de norm en geeft duidelijk veel betere beeldkwaliteit dan SCART, e.e.a. afhankelijk van de juiste beeldinstellingen in de tv-decoder.

Waarom moet je een boel geld uitgeven tegen Bluetooth shielding ??? Waarom zou je Bluetooth af willen schermen, als het je al lukt, dan werkt de AB ook niet meer.

• January 29, 2026

De 2260 is niet zo best meer. Die is verouderd. Maar klanten die daar over klagen krijgen doorgaans gewoon een nieuwer model, niet de DIW7022. 

De 2952 moet het gewoon goed doen.

En Bluetooth shielding? Wat loop je moeilijk te doen zeg...

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • January 29, 2026

@RalfSchooneveld 

Geen idee wat je bedoelt met de foto van online verkoop.

Metaalwinkel?.

Heeft volgens mij hier niet mee te maken.

De Sagemcom DIW7022 is ook een KPN box, alleen veel moderner.

Er zit een teletekst app op, scrol naar beneden met de pijltjes op de KPN ab en je komt hem tegen.

Voor ondertitels heb je geen teletekst meer nodig.

HDMI geeft het signaal digitaal aan de tv door en ook het beeld in HD.

Scart geeft alleen analoog door en in SD beeld.

Dus het beeld via HDMI is veel beter en veel beter.

En zowel de Arcadyan HMB 2260 las de Arris VIP 2952 zijn beide aardig op leeftijd en heel erg traag in vergelijking met de DIW7022😉

En wat is bejaard?

Ik ben bijna 72 en ​@JanD is ouder als ik he goed heb.

Ik voel me echt nog niet bejaard.😉

JanD
Superuser
  • January 29, 2026

Mijn leeftijd kun je in mijn profiel zien ​@joop2011 😎

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • January 29, 2026

Mijn leeftijd kun je in mijn profiel zien ​@joop2011 😎

Stond er wel dacht ik.

Als ik het goed heb onthouden 75?

---------------------  

Nu zie ik alleen dit:

Over

Lid sinds  14 Oct 2023

Over mij  Gepensioneerd - Retired

--------------------  

Als ik uitlog, zie ik mijn leeftijd ook niet meer vermeld.

Was wel zo.

Forum|alt.badge.img

In het boekje staat ook:
‘’NOS, huisje icoon klikken, aanbevolen door KPN, naar rechts klikken’’
Maar ik vind daarop geen tele-text. Dus iets werkt niet of klopt niet. 

Forum|alt.badge.img

Waarom moet je een boel geld uitgeven tegen Bluetooth shielding ??? Waarom zou je Bluetooth af willen schermen, als het je al lukt, dan werkt de AB ook niet meer.

Iedereen in deze buurt is elektrohypersensitief door de hoge aantal torens en rf transmitters. 

lang verhaal kort. In dit pand hebben wij alles (waar mogelijk) aan draadloze apparatuur weg gedaan, en vervangen door kabel. 
Ik heb deze alu profiel met twee gaten, hiermee richt de bluetooth alleen naar de persoon die de tv bekijkt; aan de zijkanten is de straling verminderd. 

Persoon in kwestie heeft nek gebroken en nu zn nek vol met metalen pinnen en staven een aantal jaar. RF is dan niet zo fijn als je al dat metaal aan in je lichaam dicht bij je hersenen hebt zitten. 
Wifi router kan je nog uit zetten, dit niet. Absoluut dom design. Zelfs apple geeft nog de optie om bijv bluetooth muis en keyboard uit te zetten en een bekabelde versie te gebruiken. 

2.45 Ghz, beetje overkill. Of wellicht de KPN miljonair die het bedacht heeft die op 20 meter afstand tv kijkt. haha

Forum|alt.badge.img

De 2260 is niet zo best meer. Die is verouderd. Maar klanten die daar over klagen krijgen doorgaans gewoon een nieuwer model, niet de DIW7022. 

De 2952 moet het gewoon goed doen.

En Bluetooth shielding? Wat loop je moeilijk te doen zeg...

Verschil moet er kunnen zijn. Als u zich niet kunt inleven in een ander, kunnen wij het ook omdraaien. Wellicht bent u heel saai. 

Ik ga u bij voorbaad vriendelijk waarschuwen. Ik ‘ben’ moeilijk, en ik ‘ga’ moeilijk doen. Wellicht bespaart u dat tijd vanaf nu. Leven zonder RF is veel beter. Ik ben levend bewijs daarvan. 

Ik heb een aantal leuke research articles voor u, indien u uw horizon wilt verbreden. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Antwoord
  • January 29, 2026

Helaas is terug naar de HMB2260 of de VIP2952,  met scart en infrarood afstandsbediening, niet meer mogelijk. 

De vervanging daarvan is de VIP5202. Zonder scart maar wel nog met infrarood afstandsbediening mogelijk. Standaard ook Bluetooth afstandsbediening. En geen scart, alleen hdmi (maar dat geeft geen radio frequentie want via kabeltje).

Sinds kort kan je de DIW7022 ook voorzien van infrarood oog voor de oudere kpn afstandsbediening. Lees dit door

Er is geen ondersteuning op vanuit de kpn klantenservice. Maar uiteraard wel hier te vragen. 

De app voor NOS Teletekst is standaard geïnstalleerd op de DIW7022. Via "apps" en daar de app selecteren. Maar via de NOS Teletekst app op je smartphone natuurlijk veel makkelijker. 

De knop APPS vind je bovenaan naast de Netflix knop. Als je daar de NOS Teletekst button selecteert en ok even ingedrukt houdt kun je 'm toevoegen aan favorieten. Als het goed is komt ie dan op het START (Home) menu.

Ongeveer 2 % van de bevolking heeft EHS. Een deel dáárvan ernstig. Dat kan in de huidige tijd, waar veel draadloos gaat, best een uitdaging vormen. 

Forum|alt.badge.img

Deze uitleg is veel beter dan de KPN brochure.  

Heb de teletext gevonden. Dankuwel.