Skip to main content
Vraag

Hoe zet ik ondertiteling uit bij Nederlandse zenders?

• December 1, 2025
  • 7 reacties
  • 55 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+6

Op dit moment zijn wij in Spanje en kijken wij KPN TV+ via de iPad icm AirPlay.

Dit functioneert prima maar elke NL TV zender zoals b.v. RTL4 wordt automatisch met Nederlandse tekst voorzien en dat vinden wij lastig.
De vraag is nu, wie is de veroorzaker hiervan, de recente Samsung Smart TV, de iPad of de KPN TV+ app?

Ik heb het dus niet over uitzendingen in een buitenlandse taal welke ondertiteld worden maar gewoon in Nederlandse taal gesproken uitzendingen.
Wie weet de oplossing?

7 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 1, 2025

Ik zie het verband met de tv niet. Je kijkt toch op de iPad?

Tik eenmaal op het scherm tijdens weergave. Dan staat er rechtsonder ook de ondertitel knop. Groen is aan, wit is uit.

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • December 1, 2025

Staat Ondertiteling uit in je profiel instellingen in tv+ app op iPad? (In dit voorbeeld staat ie aan)

Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • December 2, 2025

Ik zie het verband met de tv niet. Je kijkt toch op de iPad?

Tik eenmaal op het scherm tijdens weergave. Dan staat er rechtsonder ook de ondertitel knop. Groen is aan, wit is uit.

Ik dacht dat dit probleem juist wel een verband aanwezig is, namelijk…..

Als ik op mijn iPad een NL zender zoals b.v. NPO1 of RTL4 kies en ik kijk het programma direct op de iPad dan zie ik geen ondertiteling.

Ga ik hetzelfde programma via AirPlay op de Samsung TV Q6 Series weergeven dan zie ik wel de ondertiteling, dus waar moet ik nu iets instellen om de ondertiteling te voorkomen?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 2, 2025

En als je het via je iPhone via Airplay op die tv vertoont? Is er dan ook ondertiteling?

Lijkt wel het omgekeerde probleem van de chromecast. Als je je op je smartphone een zender aanhebt met ondertiteling dan is het met casten zonder ondertiteling. Ook niet opgelost nog.

Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • December 2, 2025

Zo net even geprobeerd op de iPhone en daar het zelfde probleem.

Ik laat het wel zo want het is geen onoverkomelijk probleem en anders ga ik wel via NLziet kijken.

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • December 3, 2025

Je hebt de ondertiteling in instellingen dus uit staan begrijp ik.  Dan lijkt het op een bug in de app wat betreft ondertiteling  in combinatie met AirPlay.

Om mijn eigen nieuwsgierigheid te bevredigen: zie je nog steeds ondertiteling via AirPlay als je de ondertiteling in instellingen juist aan hebt staan? (Het zou kunnen dat deze instelling verkeerd om wordt gebruikt als Airplay actief is, als dat zo is zou je dan juist geen ondertiteling zien via AirPlay).

Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • December 3, 2025

Ik houd de KPN+ app hier in Spanje voor gezien en stap over naar NLZiet want ik snap er geen snars meer van de app.

Vanmorgen bij het kijken van het RTL 4 Nieuws maar ook andere zenders geen ondertiteling meer en ik had gisterenavond na het kijken met ondertiteling geen enkele wijziging meer uitgevoerd.

Maar ja, het is niet het enige probleem met de app.

Als ik na het kijken van een zender op de iPad naar een andere zender wil overschakelen gebeuren er allemaal vreemde dingen.

Of de gekozen zender begint op een tijdstip in het verleden en ik kom dan niet meer in de live uitvoering of ik moet herhaaldelijk op ‘Nu kijken’ klikken en dan krijg ik geen beeld.

Voor ons teveel gedoe dus wij gaan voor de komende 3 maanden in Spanje NLZiet gebruiken en dan zien wij thuis wel weer maar ja, daar gebruiken wij hoofdzakelijk de KPN TV+ box.