Skip to main content
Vraag

Hoe zorg ik er voor dat ik een infrarood afstandsbediening kan gebruiken?

• August 30, 2026
  • 10 reacties
  • 163 keer bekeken

Wegens verhuizen ben ik HELAAS gedwongen om een bluetooth decoder te gebruiken. Door electrosensitiviteit wil ik een infrarood afstandsbediening gebruiken. Mijn huidige LG tv is van 2010 niet werkend gekregen.

Welke OS van welk smart-tv merk kunnen wel de KPN+ apps draaien is hier een bijgewerkte lijst tot Augustus  2026 van?

Zo kan ik bv een LG 32LM6370PLA is a 2021 model TV webOS 4.5 -niet te updaten? kopen, maar lees dat deze nog niet -inmiddels wel? draaien.

Hoe kan ik op een 32” TV checken of KPN+ app op smart-TV op infrarood afstandsbediening, zonder hoogfrequente signalen behalve de decoder -deze kan ik op afstand zetten en afschermen met speciale HF-folie.

Dank voor een oplossing zonder Flirc dongles Googlebox etc. want deze geven allen HF signalen. 

Ferry

10 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • August 30, 2026
  1. Welke KPN tv ontvanger heb je?
  2. Of welk je nog steeds met de KPN tv app?

Verder  “geen hoogfrequente signalen”

Geen idee waarom en wat je ermee bedoelt.

Waarschijnlijk Bluetooth (denk ik)

De nieuwe LG tv's werken ook al jaren met Bluetooth ab.

De KPN tv+ app is helaas voor LG nog niet beschikbaar. 

Waarom folie om de decoder?

Wordt hij alleen warm van en dat is niet goed.

Wat is het probleem met hoogfrequente signalen? 

En geef je jezelf een like?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 30, 2026

Er is alleen steeds heel kort Bluetooth verbinding bij indrukken van de knopjes. Verder niet. En op die afstand is het slechts 1 mW.

Met een tv uit 2010 gaat het nog net niet lukken. Maar een wat recentere tv heeft HDMI CEC. Dan kun je de DIW7022 bedienen via de infrarood afstandsbediening van de televisie. 

Ook is er nog een mogelijkheid om de DIW7022 van infrarood te voorzien. Je hebt dan wel een laptop nodig om de IR-stick te programmeren. 

Verder kun je via de app kijken in een iets modernere tv. Ook dan kun je de infrarood afstandsbediening van de tv gebruiken. Tv via LAN kabel. 

Ondersteuning van de app zie hier.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • August 30, 2026

Alleen hebben steeds meer moderne tv's ook een Bluetooth afstandsbediening.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • August 30, 2026

Alleen wat is het probleem met hoogfrequent signalen?

Vroeger zaten er ook heel veel hoogfrequent signalen in de ehter.

Radio

TV

Radar

Straalzenders

etc.

In de jaren ‘90 kwam daar de vaste draadloze telefoon bij.

En later het mobiele netwerk (2G, 3G, etc)

Nu wel meer.

5G

4G

Radar

Straalzenders

TV en radio (zowel via FM als via digitenne en DAB+)

etc.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 31, 2026

Dank voor jullie reacties. Even op een rijtje mijn TV-apparatuur bestaat nu uit:
TV: LG 32LD550 niet smart uit 2010   Modem: V10  Mediabox: Sagemcom DIW7022 KPN TV+ Box  Abon: TV+

De vraag is: Welk ouder type LCD (QLED)-TV’s en jaar werken met infrarood remote controle en ondersteunt wel de KPN+ met de DIW7022? 

Kan nuttig zijn voor mensen en goede tip, echter voor mij niet handig om een laptop met Flirc te fixen.

HDM-CEC geprobeerd aan de gang te krijgen, Op LG TV's is dat de Simplink functie die op mijn TV zit maar geen verbinding te krijgen in de menu's met de DIW7022. Gecheckd en de HDMI-kabels die ik heb moeten 2-weg kunnen communiceren. Ruwweg vanaf 2008 wordt HDMI-CEC breed bij TV's uitgerold maar wellicht zitten daar oudere versie in TV's bij die nog niet werken met de DIW7022?

‘De KPN tv+ app is helaas voor LG nog niet beschikbaar. ‘ LG is toch geen exotisch merk; is het aangekondigd wanneer dat wel gaat werken ajb?

Voor mijn verhuizing gevraagd of ik al mijn oude apparatuur kan blijven gebruiken. "Ja” was het antwoord. Ik zal niet de enige zijn die hiertegaan is gelopen. Ik wil best een andere TV kopen maar er zijn zoveel factoren om rekening mee te houden wanneer je een pieken van < 20 microWatt/m2 straling wil. Ik heb het hier niet over electro(magnetisch)spanning zoals van TV's komt. Deze hebben heel andere karakteristieken en afname op korte afstanden zoals op 2 meter en ik meet alles.

De mijn vraag is nog: Welk ouder type LCD (QLED)-TV’s en jaar werken met infrarood remote controle en ondersteunt wel de KPN+ met de DIW7022?

(Als moet kan dit lees ik ook werken, maar gelet op de toekomst heb ik liever de voorgaande dikgedrukte vraag beantwoord. Anders welke type LCD (QLED)-TV's en jaar ondersteunen dan wel HDMI-CEC?

WiFi compleet uitgeschakelen in TV's? In sommige TV's werkt de ethernetkabel erin steken goed en bij andere moet je de antenne in de TV fysiek verwijderen, omdat deze in de standby-stand radio luistert en de TV op de achtergrond dan toch signalen uitzendt is gebleken. Dank alvast voor het meezoeken in serieuze oplossingen.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • August 31, 2026

Het enige wat ik wil toevoegen is:

Maak je niet zo druk over die straling.

Zie ook mijn eerdere reactie.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 31, 2026

Bij mijn weten heeft Sony en Philips nog IR.

Samsung levert de Samsung One Remote die via Bluetooth werkt. Maar je kunt altijd nog een IR afstandsbediening aanschaffen. Alleen 'zappen' ondersteunt Samsung niet op aangesloten apparaten. 

Overige merken kan ik niet beoordelen. 

Zoals vermeld mag een vlieg nog geen hoofdpijn krijgen van een BT afstandsbediening. De momenten zijn kort en het vermogen is extreem laag. 

EM is overigens niet schadelijk. Effecten zijn altijd tijdelijk. 

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@Ferry B., welkom op onze community! Ik heb vanuit KPN niet echt een bijdrage aan dit gesprek behalve dat ik je feedback meeneem. De nieuwe TV ontvangers gebruiken inderdaad bluetooth in plaats van IR.

Ik heb jouw reactie verwijderd ​@Ratonesque en wil je vragen het hier wel vriendelijk te houden.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 2, 2026

HDMI kabels van 2008 - 2010 ondersteunen niet vaak HDMI CEC (Simplink).

Gebruik de bij de DIW7022 meegeleverde kabel.

HDMI CEC moet wel nog aangezet in de ontvanger!

Tandwiel - beeld - HDMI CEC instellingen. 

Bovenste 3 aan.

Ratonesque
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 2, 2026

Hoi ​@Ferry B., welkom op onze community! Ik heb vanuit KPN niet echt een bijdrage aan dit gesprek behalve dat ik je feedback meeneem. De nieuwe TV ontvangers gebruiken inderdaad bluetooth in plaats van IR.

Ik heb jouw reactie verwijderd ​@Ratonesque en wil je vragen het hier wel vriendelijk te houden.

Nou moe! Dat was een licht-ironische opmerking...zeker niet onvriendelijk. Ik vind wel dat als er onzinnige vragen gesteld worden je dat moet kunnen benoemen, ​@Thomas van KPN.