Skip to main content

Beter beeld

Een woordvoerder van NLZIET bevestigt dat de streams van de belangrijkste Nederlandse zenders al enige tijd niet met 6 maar met met 7,5Mbps worden afgeleverd bij de abonnee. Dit betekent dat NLZIET bij de meeste tv-zenders een betere kijkervaring levert dan de op IP gebaseerde bruikleendecoders van Ziggo(Next Mini) en KPN (TV+). In het geval van KPN TV+ lijkt het om een tijdelijke situatie te gaan. KPN wil aan het overgrote deel van de gebruikers van de nieuwste bruikleendecoder TV+ binnen enkele weken de zogenaamde HD Glas-streams gaan leveren. Deze hebben een bandbreedte van 12,5Mbps. De huidige HD-streams worden met net iets mindere bandbreedte geleverd dan die van NLZIET. Hogere bandbreedte resulteert in een betere beeldkwaliteit.
Bron : TotaalTV

In het bovenstaande artikel lees ik in de gemarkeerde tekst dat KPN de bandbreedte naar 12,5 Mbps wil gaan verhogen.

Mijn vermoeden is dat dit alleen voor abonnees van KPN glasvezel aansluitingen van toepassing is en niet voor Hussel Internet 50 Mbps, correct?

Omdat wij in een Caiway gebied zitten kunnen wij geen KPN glasvezel aansluiting bestellen.

Onze voorkeur gaat echter uit naar glasvezel en dan hebben wij alleen de keuze tussen Caiway en Delta maar dit zou niet onze eerste keuze zijn.


Sinds deze week gebruiken wij een Samsung Neo QLED TV en dan wil je ook optimaal gebruik maken van de geboden beeldkwaliteit.

 

 

. . .kunnen wij geen KPN glasvezel aansluiting bestellen.

Dan ben je aangewezen op DSL ( de koperlijnen, ooit aangelegd voor telefoon ).
De snelheid daar over kan sterk uiteenlopen, wat er mogelijk is kun je zien door een aanvraag te starten voor een aansluiting.
De link weet ik zo even niet maar die geeft iemand anders wel .

Onze voorkeur gaat echter uit naar glasvezel en dan hebben wij alleen de keuze tussen Caiway en Delta maar dit zou niet onze eerste keuze zijn.

Psja, waarom niet ? Voorkeur voor KPN ?
Als er al 2 glasvezelnetten liggen dan zal KPN daar niet snel een derde net naast gaan leggen, alhoewel . . . (!)
Zie ook dit :

 


Delta en Caiway maken gebruik van hetzelfde glasvezelnet dus er is maar één net.

 

Mijn ervaringen met Caiway zijn niet al te best dus daarvandaan mijn voorkeur voor KPN.

Mijn KPN DSL verbinding levert bijna constant 70 / 16 Mbits op en daar ben ik feitelijk tevreden mee.

 

Alleen is mijn vraag nog niet beantwoordt of de bandbreedte uitbreiding naar 12,5 Mbps ook voor mijn aansluiting nan toepassing is.

 


Volgens mij is deze update al lang doorgevoerd. Lees dit topic:

https://forum.kpn.com/product-updates/tv-box-update-naar-kpn-tv-firmware-0-17-4-kpn-tv-app-1-97-1-588137

Daaron staat:

Vanaf welke internetsnelheid kan ik gebruik maken van deze kwaliteit?
45Mbit/s


Ik twijfel niet of de update al is toegevoegd maar via de opgeven link zie ik niet of dit ook voor een DSL verbinding van toepassing is.

Tenzij de opmerking vanaf 45 Mbps dit bevestigt…

 


Klopt @srna513006 

Met TV+ krijg je ook met DSL de optimale live streams vanaf bandbreedte 45 Mbps. 

Glas heeft namelijk altijd bandbreedte 1000 Mbps ongeacht de afgenomen snelheid in het abonnement. 

Voor de andere decoders is het vooralsnog alleen via glasvezel met aparte kanaal nummers 661 tot en met 670.


Helder maar nu komt bij mij de vraag op, hoe kan ik zien dat mijn KPN TV ontvanger VIP 5202 de TV+  update heeft ontvangen of kan ik op de eerste 10 zenders de geleverde bandbreedte zien?

 


De VIP5202 is géén TV+. Dat is de DIW7022.

Op koper (DSL) heeft de 5202 géén '’betere'’ streams. Dat zijn de standaard streams van 7,2 Mb/s. Ook een héél mooi beeld overigens. (op mijn 43” tenminste).

De hogere streams zijn al een aantal weken opgewaardeerd naar 14,5 Mb/s (was 12,5 inderdaad).

De VIP5202, VIP2952 en HMB2260 werken op besturingssysteem Linux.

De DIW7022 werkt op Android-TV.


1- Laat de tv ontvanger (en alle andere apparaten die de kpn verbinding gebruiken) even uit.
2- Start een snelheidstest op een bedrade verbinding (onthou de downloadsnelheid).
3- Start de tv ontvanger, zet op NPO 1.
4- Start een snelheidstest op een bedrade verbinding.
5- Resultaat stap 2 - resultaat stap 4 = gebruikte data voor stream tv ontvanger.


Aha, dat vermoedde ik al.

Ik gebruik een nieuwe Samsung 55 inch Neo QLED TV (QE5595B) en daarop wil je natuurlijk het meest optimale beeld verkrijgen.

Dus ik begrijp dat dit niet met de VIP5202 gaat lukken, correct?

 

Dus na de KPN abonnementsperiode (begin januari 2024) overstappen naar Delta glas én NLZIET lijkt mij een betere optie v.w.b. de beeldkwaliteit of zie ik dat verkeerd?

Of kan ik er vanuit gaan dat binnen 6 maanden toch e.e.á. ten gunste van de VIP5202 gaat veranderen?


Dus ik begrijp dat dit niet met de VIP5202 gaat lukken, correct?

Heb je boven de 45 Mb/s momenteel? Dan gaat het ook komen op de 5202 via DSL. En '’vanaf 1'’. Wel toekomstmuziek, maar toegezegd.

Dus na de KPN abonnementsperiode (begin januari 2024) overstappen naar Delta glas én NLZIET lijkt mij een betere optie v.w.b. de beeldkwaliteit of zie ik dat verkeerd?

Tja, je hebt nu HD met 7,2 Mb/s 1080i en NLziet levert, alleen de NL zenders, in 7,5 1080p, maar zenderbron is 1080i. Zou je dat verschil zien? Nu al te testen door NLziet te nemen. Na een maand opzegbaar indien je het maand abonnement neemt. Andere en regionalen zijn 720p.

Dus na de KPN abonnementsperiode (begin januari 2024) overstappen naar Delta glas

Je bent dus bij kpn net voor 23 januari ingestapt. Anders had je al TV+ (DIW7022) gehad. En bij een bandbreedte van af 45 Mb/s de 14,2 Mb/s kanalen.

overstappen naar Delta glas

Of je abonnement bij kpn 'verlengen' onder de huidige propositie. Je krijgt dan een TV+ (Sagemcom DIW7022). En die beeldkwaliteit bij voldoende bandbreedte.

Zenderaanbod NLziet.


Met de Sagacom DIW7022 (KPN tv+ box) heb je momenteel bij de eerste 10 zenders (gewoon 1 - 10) de beste beeldkwaliteit (14,5 Mb/s).

Je moet hem wel met een UTP kabel aansluiten, behalve als je de Box12 heb dan kan het ook goed via WIFI.

 

Overige HD zenders in de originele stream volgen z.s.m.  heb ik van KPN begrepen. 😉😊


De VIP5202 is via UTP aangesloten dus dat moet wel goed kunnen komen.

 

Nu is de vraag, hoe kan ik nu nog aan een KPN TV+ box komen?

 


Door gratis te bellen met 0800-0402

 

Helaas kan het, zover ik weet, nog niet via MIJNKPN.

 

Let op, als je nog een lopend abonnement hebt, kan je niet overstappen.

Je sluit namelijk een geheel nieuw abonnement voor een jaar af, genaamd “KPN+ abonnement” 

Wij zijn dik tevreden dat we het in april gedaan hebben.

En na de laatste update werkt hij vrij stabiel.

Nog een paar updates heeft hij nodig, o.a. HDR automatisch. (heeft niets met HD of SD te maken).😉😊


De VIP5202 is via UTP aangesloten dus dat moet wel goed kunnen komen.

 

Nu is de vraag, hoe kan ik nu nog aan een KPN TV+ box komen?

 

Zolang je nog in het eerste jaar van huidige contract zit kun je nog niet naar TV+.

"na de KPN abonnementsperiode (begin januari 2024)" ... over naar nieuwe abonnement met TV+

Ook overstappen is nu nog niet mogelijk.  Maarja naar wie? KPN heeft 14,5 en Ziggo 12,5 Mbps. 

Andere providers zitten daar nog onder. 

Wat wel kan is een digitenne ontvanger erbij nemen. Dan heb je ook live die top kwaliteit. 


Door gratis te bellen met 0800-0402

 

De VIP5202 is via UTP aangesloten dus dat moet wel goed kunnen komen.

 

Nu is de vraag, hoe kan ik nu nog aan een KPN TV+ box komen?

 

Wat wel kan is een digitenne ontvanger erbij nemen. Dan heb je ook live die top kwaliteit. 
 

 

Nog een paar updates heeft hij nodig, o.a. HDR automatisch. (heeft niets met HD of SD te maken).😉😊

Ok, dat wist ik niet….

Ik zou dit natuurlijk wel kunnen uitproberen totdat mijn abo begin februari afloopt, even over nadenken.

 


Dus ik begrijp dat dit niet met de VIP5202 gaat lukken, correct?

Heb je boven de 45 Mb/s momenteel? Dan gaat het ook komen op de 5202 via DSL. En '’vanaf 1'’. Wel toekomstmuziek, maar toegezegd.

Ik kom toch nog even terug op de hierboven staande opmerking….

Begrijp ik goed dat de 14,5 Mbps op termijn ook op de 5202 voor de eerste 10 zenders beschikbaar wordt?

Waarop is deze aanname gebaseerd?

Dus het zou zo maar kunnen dat ik begin februari mijn abonnement met de 5202 verleng ik toch gebruik kan maken van de 14,5 Mbps want mijn huidige DSL bandbreedte is 70 / 16, correct?

 


Dat ook voor oudere ontvangers de 14, 5 Mb/s streams beschikbaar komen is door kpn beloofd bij de introductie van tv+. Er is echter geen tijdspad aangegeven dus het kan over een paar maanden zijn maar ook pas over een paar jaar of wellicht helemaal niet.

Die streams zijn voor mij echter absoluut geen argument om op tv+ over te stappen want dat komt door alle posts op dit forum op mij over als een regelrechte ramp. En dan doel ik niet alleen op de stabiliteit, maar vooral op de bedieningswijze, die ver af lijkt te staan van het bedieningsgemak dat ik nu met de 8001 ervaar en in mindere mate zelfs met de 5202.

Btw, ik heb nog BVVDSL, met ruim 200 Mb/dus ruim geschikt voor de hogere streams. 


Dat ook voor oudere ontvangers de 14, 5 Mb/s streams beschikbaar komen is door kpn beloofd bij de introductie van tv+. Er is echter geen tijdspad aangegeven dus het kan over een paar maanden zijn maar ook pas over een paar jaar of wellicht helemaal niet.

 

Even in de toekomst kijken….

Stel dat de 14,5 Mbps stream ook beschikbaar komt voor de oudere ontvangers, dus ook voor mijn huidige VIP5202….

Kan dit dan gewoon met mijn huidige abonnement of moet ik daarvoor overstappen naar TV+ (€ 12,50) met behoud van de 5202 ontvanger?

Nog even ter verduidelijking, ik heb nu een Hussel 100 Mbps xDSL abo en de werkelijke beschikbare bandbreedte is 82 / 16 Mbps.

Overstap naar glas is niet mogelijk omdat woonadres in het Caiway gebied ligt.

Waarschijnlijk vereist dit antwoord ‘koffiedik kijken’ want de eventuele upgrade naar 14,5 Mbps voor de 5202 kan misschien nog wel heel lang op zich laten wachten of komt die wellicht nooit.

 


Kan dit dan gewoon met mijn huidige abonnement of moet ik daarvoor overstappen naar TV+ (€ 12,50) met behoud van de 5202 ontvanger?

Dat komt dan in je huidige abonnement.

Of de regel dan dat 14,5 Mb/s ook beschikbaar komt voor de oudere ontvangers op dsl vanaf 45 Mb/s is helaas nergens vermeld of toegezegd.

 

Waarschijnlijk vereist dit antwoord ‘koffiedik kijken’ want de eventuele upgrade naar 14,5 Mbps voor de 5202 kan misschien nog wel heel lang op zich laten wachten of komt die wellicht nooit.

Precies. Beter van status quo uitgaan. Huidige beeld via 7,2 Mb/s vind ik ook al heel mooi (43” hier). Heb overigens wel glasvezel.

Nota Bene 1:

je kunt live van de hoge kwaliteit gebruik maken via ether ontvangst. Een 4k televisie beschikt over een DVB-T2 HEVC tuner. Met een actieve antenne en benodigde power inserter heb je de NPO zenders al in die top kwaliteit. Kun je vergelijken. Ik maak van de hoge kwaliteit alleen gebruik met natuurfilms en sport. Overig als nieuws, talkshows, boulevard is prima in 7,2 Mb/s.

Nota Bene 2:

De hoge kwaliteit van 14,2 Mb/s heeft kpn voorlopig alleen op de eerste 10 zenders. TV+ vanaf 45 Mb/s. Overige ontvangers alleen via glasvezel (vooralsnog) via nrs 661 t/m 670.

-=-=-=-=-=-

Oeps, topic na plaatsing nog even herlezen. Ik heb al bovenstaande al vermeld.

Dus

Huidige situatie

TV+ 14,5 Mb/s vanaf 45 Mb/s
Arris/Arcadyan 14,5 Mb/s alleen via glasvezel
Via Digitenne / ether tv kwaliteit vergelijkbaar met de 14,5 Mb/s streams. Alleen live uiteraard.
Via NLziet ook maar alleen de “eerste 10” net als bij kpn. En alleen bij live kijken.

Dus voor die hoge kwaliteit NU…. Digitenne erbij, dus naast de 5202. Of NLziet. Die heb ik ook erbij.


Helder en duidelijk….

Feitelijk ben ik prima tevreden over de huidige beeldkwaliteit dus wacht ik maar tot einde van dit jaar af wat er op dit gebied gebeurd want begin volgend jaar vervalt mijn abonnement dus ik heb nog wat tijd.

 


Helder en duidelijk….

Feitelijk ben ik prima tevreden over de huidige beeldkwaliteit dus wacht ik maar tot einde van dit jaar af wat er op dit gebied gebeurd want begin volgend jaar vervalt mijn abonnement dus ik heb nog wat tijd.

 

Welke KPN tv ontvanger heb je?

 

Mocht je de nieuwste Sagacom DIW7022 (KPN tv+ box) hebben, zet hem dan op multicast en op beste beeldinstellingen.

Bij instellingen, informatie en helemaal naar beneden. 


Zoals ik in mijn bericht van één uur geleden al schreef…. een Arris VIP5202.

 


Welke KPN tv ontvanger heb je?

Wat lees je wat dat betreft de topics slecht door de laatste tijd @joop2011 . Al op 18 augustus in dit topic vermeld door TS. Toen deed je zelfs ook al mee aan dit topic!


Welke KPN tv ontvanger heb je?

Wat lees je wat dat betreft de topics slecht door de laatste tijd @joop2011 . Al op 18 augustus in dit topic vermeld door TS. Toen deed je zelfs ook al mee aan dit topic!

“off topic” (en niet serieus opvatten)

Sorry @PeterG in het eerste bericht staat het niet.😊😂

En ik had het kunnen vinden inderdaad. 😴😊

Maar nog een keer vragen, is dat erg? Nee toch?😉😉😊😊

Ik heb er geen problemen mee. 😉😉😊😊

 

Misschien wordt ik wel te oud.😊😊😊


Dus ik begrijp dat dit niet met de VIP5202 gaat lukken, correct?

Heb je boven de 45 Mb/s momenteel? Dan gaat het ook komen op de 5202 via DSL. En '’vanaf 1'’. Wel toekomstmuziek, maar toegezegd.


Even in de glazen bol kijken.

Is mijn aanname reëel om te denken dat mijn VIP 5202 in de loop van 2024 ook aan de hogere bandbreedte van 14,5 Mbps voor de eerste 10 zenders wordt aangepast?

Dir via xDSL en met een huidige Internetverbinding van 86 / 17.