Skip to main content
Vraag

Houd er rekening mee dat de Soundbox voor je TV moet staan

• May 12, 2025
  • 4 reacties
  • 247 keer bekeken

HansBakker
Helper
Forum|alt.badge.img+3

De KPN TV+ Soundbox is een innovatie mediabox maar ik wou toch ook even melden dat je bij aanschaf wel met een aantal zaken rekening moet houden. Voor een verfent filmliefhebber zoals ik is het wel jammer dat de Soundbox het geluid van je Blu Ray speler niet kan weergeven. Dat is voor zo’n mooie Soundbox als KPN nu in de markt zet wel erg jammer. Het betekent namelijk dat je er meteen tegen aanloopt dat de vereisten voor plaatsing van de Soundbox nogal problematisch zijn als je een Home Soundsystem hebt. KPN wil dat de Soundbox onder je televisie in het midden van je tv 7 cm naar voren wordt geplaatst. Daar ontstaat als je zoals ik een Sonos Beam als Home Soundsystem hebt meteen een ruimte probleem. De Soundbox heeft best een behoorlijk formaat en de eisen die KPN aan plaatsing van de Soundbox stelt zit je eigen Home Soundsystem meteen in de weg.

Wij hebben een Spectral Televisiemeubel waar onze tv “in hangt”. Dit Televisiemeubel heeft best aardig wat plek om je randapparatuur zoals je Blu Ray speler en in ons geval onze Sonos Beam een goeie plek te geven. De KPN TV+ Soundbox daarbij ook nog een plek geven is wel een uitdaging. Voor de Sonos Beam plaatsen lukt niet, het ziet er niet uit en verstoort het geluid van je Home Soundsystem. Het was voor ons even zoeken maar we hebben gemerkt dat wanneer je de KPN TV+ Soundbox in een ruimte plaatst waarbij rondom flink wat ruimte alle kanten op beschikbaar is de Soundbox gewoon goed klinkt. We hadden hem in eerste instantie op een plankje geplaatst waarbij de KPN TV+ Soundbox rondom te weinig ruimte had en dat pakt dramatisch uit. De KPN TV+ Soundbox klinkt dan nergens naar. Wij hopen dat KPN er in de nabije toekomst toch voor gaat zorgen dat de KPN TV+ Soundbox via HDMI Arc toch het geluid van je Blu Ray speler weergeeft. Dat dit nu niet kan zal een hoop klanten met name door de forse afmetingen van de Soundbox behoorlijk afschrikken denk ik. 

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

4 reacties

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • May 12, 2025

Maar waarom neem je een soundbox als je een sonos beam hebt? De soundbox is nadrukkelijk voor mensen zonder audio apparatuur.

"Beschikt de KPN TV+ Soundbox over aansluitmogelijkheden voor externe audioapparaten?

De KPN TV+ Soundbox beschikt niet over een analoge mini-jack of optical out aansluiting. Het geluid kan alleen worden afgespeeld via de speakers van de KPN TV+ Soundbox."

Bron: https://www.kpn.com/televisie/soundbox

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 21, 2025

Uiteraard is de Soundbox voor jouw niet bedoeld. Je hebt al een Dolby Atmos systeem. ​@HansBakker 

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Ha ​@HansBakker, bedankt voor het delen van jouw bevindingen! Ik heb een kleine aanvulling die ik graag wil doen: 

Om de KPN TV+ Soundbox te gebruiken als soundbar voor andere apparaten zoals een Microsoft XBox of Sony PlayStation dien je de volgende stappen te volgen:

• Ga naar Instellingen --> Apparaat --> Apparaatvoorkeuren --> Weergave en geluid --> HDMI --> HDMI CEC
  • Activeer "Zet HDMI CEC inschakelen"
  • Activeer hierna "Zet e(ARC) aan"

De e(ARC) wordt automatisch aan- of uitgezet wanneer je in of uit standby gaat. Om geluid van bijvoorbeeld je Xbox of Playstation te kunnen horen moet de KPN TV+ Soundbox in standy staan.

Dat gezegd hebbende: als je al een Sonos Beam hebt, dan is een Soundbox niet de meest optimale keuze vermoedelijk
😄.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • May 29, 2025

Een luidspreker moet toch altijd in zicht staan?

En niet ergens achter.