Skip to main content
Beantwoord

Huidige HDMI kabel werkt beter bij TV+ ontvanger dan meegeleverde HDMI kabel

• July 28, 2025
  • 33 reacties
  • 356 keer bekeken

Humphrey Lapré
Topper

Ik maakte eerst gebruik van een decoder Arris VIP5202. Deze decoder had echter een storing en deze is vandaag gewisseld naar een DIW 7022 decoder. Met de bijgeleverde HDMI kabel aangesloten. dit stond ook met nadruk op de doos om juist die kabel te gebruiken. Alles functioneert, maar het beeld is duidelijk minder. Opnieuw aangesloten met een HDMI 1.4 kabel, met als resultaat , een duidelijke verbetering van het beeld. Kan het gebruik van 1.4 kabel ipv de bijgeleverde kabel  dus een betere beeldkwaliteit opleveren?

Beste antwoord door Humphrey Lapré

Dag allemaal.

Tot mijn stomme verbazing werkt het op mijn beide tv,s. Na 1 week intensief bellen met 6 helpdeskmedewerkers, kwamen we er niet uit. Vanmorgen helemaal opnieuw de installaties uitgevoerd. Er toen gebeurde er een wonder: op beide toestellen kraakhelder beeld. Ik wet niet hoe of wat, maar het werkt ! En blijf er nu vanaf.

Nogmaals dank voor al jullie reacties.

33 reacties

Leen59
Wijsgeer
  • July 28, 2025

Blijkbaar, goed is goed toch?

Humphrey Lapré
Topper

Vind ik ook. Maar toch vreemd , dat KPN nadrukkelijk aangeeft de bijgeleverde te gebruiken, terwijl een 1.4 kabel een betere beeldkwaliteit oplevert.

Leen59
Wijsgeer
  • July 28, 2025

Staat er ergens welke HDMI versie die kabel is? Misschien ondersteunt de tv dat niet.

Humphrey Lapré
Topper

Heb ik naar gezocht, maar ik kan het nergens vinden. De helpdesk van KPN gaf aan dat zij altijd een standaarkabel mee uitleveren en hij wist ook niet wel type kabel dat is.

Leen59
Wijsgeer
  • July 28, 2025

Lekker zo laten zou ik zeggen.

Humphrey Lapré
Topper

Ga ik ook doen.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Hoi ​@Humphrey Lapré. Welkom op de KPN Community! Interessante kwestie ben je tegengekomen wat betreft de beeldkwaliteit en HDMI kabel. In de eerste plaats zou ik zeggen dat de HDMI kabel daar niet direct invloed op heeft, maar misschien zit ik er naast. De meningen op het wereldwijde web zijn ook verdeeld hierover. Wat misschien wel kan is dat er iets gebeurd met de beeldinstellingen als je wisselt tussen beide HDMI kabels. Je zou eens kunnen kijken in de beeldinstellingen van de TV+ ontvanger of daar iets veranderd als je de bijgeleverde HDMI kabel weer aansluit. 

Maar misschien heb je daar ook wel helemaal geen zin in en vind je het prima zo als het nu is 😋 Dat is ook helemaal goed natuurlijk. En wellicht heeft ​@PeterG hier ook nog ideeën over wat hier precies achter zit. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 31, 2025

HDR zal de verklaring zijn. HDMI 1.4 ondersteunt het niet zelfs al staat het aan in de ontvanger. 

HDR resulteert vaak in donkere beelden op een zender die geen HDR meestuurt.

De HDMI 2.1 ondersteunt meerdere types 4k. O.a. 4k 120 Hz. Dus als je 4k gebruikt via de streamingdiensten op de box beter de 2.1 kabel gebruiken. En HDR op de DIW7022 op automatisch instellen. Het wil nog wel eens op aan staan op nieuwe boxen.

Humphrey Lapré
Topper

Beste Arjan en Peter,

Mijn dank voor jullie reacties.

Het beeld  met de DIW 7022 is beduidend minder dan met mijn oude decoder Arris. Die gebruik ik op mijn tweede tv en de DIW 7022 op mijn nieuwe tv. Ik zal het nog eens proberen met 2.1 kabel; wellicht levert dat een beter beeld op; het huidige beeld met de 1.4 kabel is echt onvoldoende.

By the way. Kan de KPN mij niet een nieuwe arris toezenden?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 31, 2025

Je kunt een Arris en een Sagemcom niet in 1 abonnement hebben. 

Interactieve tv = Arris (VIP2952, VIP5202)

KPN TV+ = Sagemcom (DIW7022, VSB3918 "Soundbox")

Je hebt of interactieve tv of je hebt TV+.

Het HD beeld van alle ontvangers is in mijn ogen gelijk. 

Wat is het merk van je tv en type van je tv?

• July 31, 2025

Bij HDMI kabels praten we niet meer over versies hdmi versies heeft alleen betrekking op apparaten!! 

We hebben het over type kabels.

Standard

High speed

Premium High speed

Ultra High Speed

Aan de afbeeldingen moet een kabel herkenbaar zijn.

Humphrey Lapré
Topper

Allemaal nogmaals mijn dank voor jullie berichten.

ik heb zojuist gesproken met een  vriendelijke,en deskundige KPN helpdeskmedewerker. Hij heeft een aantal instellingen gewijzigd en dat levert al een beter beeld op,

zijn aanpassingen zijn:

automatische beste schermresolutie :uit

schermresoultie: 1080p -50 hz

het beeld is nog niet perfect maar wel beter.

Ik heb een Samsung Neo Q Led televisie van 2024.

@ Peter: Het HD beeld van de ontvangers is zeker niet gelijk. Ik heb nu een arris en een DIW 7022 in gebruik en de beeldkwaliteit is wezenlijk anders

• July 31, 2025

:

automatische beste schermresolutie :uit

schermresoultie: 1080p -50 hz

Dat heb ik ook zo want 4K heeft helemaal geen nut hooguit voor de apps. Het verbaasd mij dat je niet gewoon een vip5202 hebt gekregen. Want dan zou je zoals PeterG al schreef ook veranderd moeten zijn naar TV+.

Staat de 7022 wel op Multicast want met Singlecast kan ik mij voorstellen dat het minder mooi is.

Humphrey Lapré
Topper

Ik heb zojuist dan ook gevraagd om een vip 5202; maar dat kan absoluut niet. Opmerkelijk , omdat ik op mijn tweede tv wel een vip 5202 gebruik met een duidelijk beter beeld . En dat toch binnen hetzelfde abonnement. Ik ga morgen nog een tweede poging wagen.

De 7022 staat op multicast.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 31, 2025

"@ Peter: Het HD beeld van de ontvangers is zeker niet gelijk. Ik heb nu een arris en een DIW 7022 in gebruik en de beeldkwaliteit is wezenlijk anders"

Uingebreid naast elkaar kunnen testen. Steeds heen en  weer tussen bronnen met allebei dezelfde zender. Hier geen verschil te constateren. Dus oneens. Sorry. 

Een Arris én een Sagemcom. Het blijft bijzonder. Zal me niks verbazen als je voor de Arris nog een retourverzoek krijgen. Om dezelfde reden dat je Sagemcom niet om kunt ruilen voor een Arris VIP5202. 

Humphrey Lapré
Topper

Beste Peter,

Dank voor jouw reactie.

kun jij mij jouw instellingen dan vertellen om hetzelfde beeldkwaliteit op beide tv,s te krijgen. Alvast mijn dank.

ik ga de vip 5202 zeker niet retourneren, want dan heb ik op beide tv,s slecht beeld. Ik ga zelfs de arris vip 5202 om mijn tv in de woonkamer aansluiten , zodat ik dan in ieder geval daar goed beeld heb.

en ik ga morgen opnieuw bellen met KPN om een vip 5202 te krijgen. Ik vind het namelijk opmerkelijk ; omdat de oplossing voorhanden is voor mijn probleem. En ik vind het onbegrijpelijk  dat de KPN daar niet aan mee wil werken.

Ter aanvulling op mijn verhaal:

ik zit nu de talkshow goedenavond Nederland te kijken. De mensen aan tafel hebben allemaal een rood hoofd en een onscherp beeld.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 31, 2025

Standaard instellingen in de DIW7022 zoals geleverd.

TV staat al jaren hetzelfde voor "alle bronnen". Want het kan bij Samsung ook per hdmi ingang.aar dat vind ik niet fijn. 

Er is bij mij geen verschil in helderheid en kleur tussen DIW7022, de kpn smart-tv app en de vorige Arris VIP2952. 

Verder gewoon de hdmi kabel gebruiken die voor jou het fijnste resultaat geeft!

• July 31, 2025

Ik heb hier alleen enorm last van niet synchrone audio op alle kanalen. Dat beeld is gelukkig goed anders was ik naar een app only abonnement gegaan.

@Humphrey Lapré staat jouw Samsung wel goed betreffende UHD op oudere modellen heette dat UHDCOLOR  op nieuwere modellen zoals die van jouw Invoersignaal Extra dat kan het beste aan staan. Verder kan jouw Samsung waarschijnlijk niet overweg met Dobly Vision dus alles wat daarmee verband houd uitzetten of voor HDR10 kiezen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 31, 2025

Hoi ​@Rowi. Dat heb ik al bijna 2 jaar niet meer. En ik had het eigenlijk alleen op de 4 espn kanalen en alleen in multicast. 

Geluid stond hier tot 1 maand geleden op Dolby Digital Plus. Nu op passthrough. 

Daar kun je allemaal nog wat mee experimenteren. 

• July 31, 2025

Hoi ​@Rowi. Dat heb ik al bijna 2 jaar niet meer. En ik had het eigenlijk alleen op de 4 espn kanalen en alleen in multicast. 

Geluid stond hier tot 1 maand geleden op Dolby Digital Plus. Nu op passthrough. 

Daar kun je allemaal nog wat mee experimenteren. 

Off topic daar ben ik inderdaad mee bezig ik wil ook nog kijken of het beter gaat als ik de 7022 direct op mijn geluidsbalk aansluit. In plaats van direct aan de TV

Humphrey Lapré
Topper

@Rowi. 

Heb ik ook al geprobeerd ; dolbyvision uitgezet en naar HDR 10 gezet; leverde geen enkel effect op.

ik weet niet wat jij bedoeld met invoer signaal extra; kun jij mij vertellen waar ik die kan vinden in mijn tv instellingen van mijn Samsung?

• July 31, 2025

@Rowi. 

Heb ik ook al geprobeerd ; dolbyvision uitgezet en naar HDR 10 gezet; leverde geen enkel effect op.

ik weet niet wat jij bedoeld met invoer signaal extra; kun jij mij vertellen waar ik die kan vinden in mijn tv instellingen van mijn Samsung?

1. Ga naar het menu 'Algemeen

2. Ga naar het menu 'Externe apparaten beheer'

3. Selecteer het menu 'Invoer signaal Extra'

Als je een groen/blauw bolletje ziet dan staat dit aan. Hoewel dat mogelijk die rode hoofden niet oplost.

Humphrey Lapré
Topper

@Rowi. 

mijn dank voor de snelle service; ga ik morgen direct uitvoeren. Voor nu welterusten.

Humphrey Lapré
Topper

Aan allen,

probleem vandaag maar zelf als volgt opgelost.

ik heb de decoders omgewisseld:

in de woonkamer draait de vip 5202 en in de slaapkamer de diw7022.

Met als resultaat op beide tv,s kraakhelder beeld. Ik snap het niet maar het werkt wel.

Binnen 1 abonnement met 2 verschillende decoders draaien kan dus wel.

ik word vandaag nog wel gebeld door de technische dienst van KPN om het probleem alsnog te ontrafelen; maar ik blijf nu overal vanaf en ben heel benieuwd wat de TD van KPN nog kan doen.

• August 1, 2025

Aan allen,

probleem vandaag maar zelf als volgt opgelost.

ik heb de decoders omgewisseld:

in de woonkamer draait de vip 5202 en in de slaapkamer de diw7022.

Met als resultaat op beide tv,s kraakhelder beeld. Ik snap het niet maar het werkt wel.

Binnen 1 abonnement met 2 verschillende decoders draaien kan dus wel.

ik word vandaag nog wel gebeld door de technische dienst van KPN om het probleem alsnog te ontrafelen; maar ik blijf nu overal vanaf en ben heel benieuwd wat de TD van KPN nog kan doen.

Mooi dat je het zo hebt opgelost. Ik ben nu wel benieuwd wat het verschil is tussen beide televisies? En hoe zijn beide boxen verbonden met je modemrouter beide bekabeld of via wifi? 

Het kan inderdaad prima binnen 1 abonnement anders kon geen enkele KPN klant zich als tester opgeven voor deze boxen. Het is puur en alleen bedrijfsbeleid om deze boxen te koppelen aan een andere portfolio. Mogelijk heeft er iemand ergens bij het distributiecentrum niet opgelet.