Skip to main content

Hallo

Sinds aanleg glasvezel, vorig jaar eind juli heb ik problemen met ontvangst van tv en radio.

Het is door een monteur aangelegd met 2 super wifi punten. Draadloos dus. Omdat  t glasvezelkastje op de tegenoverliggende muur geplaatst is! (Achter de bank, waar nu dus ook de experia box staat)

Voorheen met coax, nooit geen problemen gehad. Dit aansluitpunt zat op de goede plaats  op de muur, waar de tv staat,  we hebben, toen we hier kwamen wonen en kpn na installatie, alles zelf bekabeld aangesloten en alle kabels onder de plafonds , via kelderkast, overloop en boven op de slaapkamer , tijdens de verbouwing weggewerkt. Beneden was t maar in de tv steken.

De enige oplossing die ik nu nog krijg is, na vele malen contact met klantenservice om alles bekabeld aan te leggen.

Beneden zouden we dan een kabel over t plafond moeten leggen, voor de tv beneden.

Maar boven ligt de kabel, weggewerkt  onder de plafonds, dus van boven naar t oude aansluitpunt. En die zou nu opnieuw aangelegd moeten worden van boven naar beneden , maar dan naar de overliggende muur, naar de experiabox,  dus ook over alle  plafonds van boven en beneden.

 

vernieuwing is geen verbetering blijkbaar, zou graag bij t oude gebleven zijn. Maar dat kon niet, werd mij verteld, omdat koper verbinding, na een tijd werd afgesloten en ik niks meer zou hebben en als ik dan glasvezel wou, alles zelf moest betalen.

 

Mijn vraag is hoe kan ik dit oplossen?

Of anders geformuleerd  ...hoe kan kpn me hier nog mee helpen,  na alle ellende, zou graag een passende oplossing zien.

 

 

 

 

 

Wat jammer dat je dan geen netwerkkabel (of loze leidingen) hebt aangelegd op de plek van de TV naar het modem…. 

Je zou 2 Poweradapters kunnen proberen. Voorbeelden genoeg te vinden bv hier Poweradapter. Meningen en functioneren verschilt nogal maar zou een alternatieve oplossing voor je kunnen zijn. Tweedehands?  Iemand in de familie waar je ze even van kunt uitproberen?

1e adapter aansluiten bij ExperiaBox, 2e bij de TV. Aansluiten is een makkie  

Succes


Bedankt voor uw reactie

Zal t even resumeren.

We hebben alles bekabeld ( cat6) aangesloten toen we hier ruim 4 jaar geleden zijn komen wonen, echter, nu heeft kpn de glasvezelkast op een andere, onlogische plek geplaatst. Waar we vier jaar geleden nog geen rekening mee hadden kunnen houden. 

Het probleem is dat ik eerder niet geholpen wordt met mijn probleem, dan dat ik eerst alles bekabeld! aanleg, dan zou die poweradapter ook geen oplossing zijn, is immers draadloos en zoals ik erbij lees staat ook maar voor maximaal 1 tv aan te sluiten .

En t probleem om te bekabelen, is groter bij de 2e aansluiting ( boven)

 

 


Het is niet draadloos. Het netwerksignaal wordt door je stroomnetwerk verplaatst van de ene naar de andere adapter (en evt 3e). Soms werkt het goed, soms ook niet (door diverse factoren). Je kunt een 3e adapter erbij kiezen op de site en boven een 2e aansluiting creëren evt met op die plek een ‘switch’ om meerdere aansluitingen te hebben. 
Bij mij thuis heeft het altijd vlekkeloos gewerkt, maar de ervaring leert dat het ook wel eens niet goed gaat…. Maar daar is dan weer de helpdesk voor!


Deze set is voor 2 tv's

Maar. Één kabel van modem naar plek tv = tevens oude plek waar de kabel naar boven ook zit. Daar gebruik je dan deze switch voor. Dan is één kabel vanaf het modem voldoende. 

En kabel van modem naar plek tv. Kan die niet via de plinten? In de bouwmarkt kan je holle plinten krijgen. 


Ah oke, ik dacht dat t draadloos was omdat er staat, draadloze verbindingsset.

En omdat bij de poweradapters beschrijving staat, dat vast bekabeld t stabielste is, en u zegt dat t soms wel en soms niet goed werkt.

Ben ik bang dat dit na veel onkosten door aanschaf, wat ik ook niet fair vind om zelf te moeten doen.

Om zelf onkosten te maken, als je een dienst afneemt die niet goed werkt. Het straks nog niet opgelost is. 

 

 

 


Ik begrijp goed dat je wilt dat KPN je tegemoet moet komen, maar; 

KPN is niet verantwoordelijk voor de bekabeling in huis. En levert een product die jij goed kunt afnemen. Hoe een klant dat binnen oplost met apparatuur en kabels is aan de klant. 


En de glasvezelunit is aangelegd door “KPN Netwerk” en hoe raar het ook klinkt, dit zijn 2 zelfstandige bedrijven. Vóór de aanleg van zo’n unit komt er veelal eerst een ‘schouwer’ om een plek voor installatie te zoeken die voor alle partijen het gunstigst is. Er zijn echter ook voorbeelden dat een bewoner geen enkele inspraak heeft….


Bedankt voor uw reactie  Peter G

Ik houd t in gedachten. 

 Nee , jammer t kan alleen over t ( plintloos) plafond , de kamerindeling is:  de muur waar  tv staat, dan kamerdeur, dan  voorraam,  dan de muur waar glasvezelkast zit.


U heeft dus niet aangegeven waar u de glasvezelaansluiting wou hebben? Of daar is niet naar geluisterd wat zoals al is genoemd wel vaker gebeurd. 

Wat mij niet helemaal duidelijk is sinds wanneer bent u KPN klant, omdat u ook coax noemt bedoelt u soms DSL. Voor de glasvezelaansluiting had u vermoedelijk een gewone telefoon aansluitpunt de isra en daar zal uw Experiabox  hebben gestaan. 

De experiabox hoeft niet bij het glasvezelaansluitpunt als er tussen dat punt en de Experia maar een netwerk kabel zit. Dan is de door Peter genoemde switch niet noodzakelijk.

Ps de enige juiste naam is powerline adapter. DVS, Draadloze Verbinding Set is simpelweg fout. Afhankelijk van het elektriciteitsnetwerk in uw woning werken ze goed of u heeft boekensteunen.


Dat snap ik, dat jezelf voor de bekabeling verantwoordelijk bent, maar als een monteur het komt aansluiten verwacht je toch dat het (goed) doet en blijft doen.  Ik ben een leek op dat gebied en verwacht dat ik een dienst afneem, dat ik niet met technische problemen te maken krijg.

  En die dan vervolgens zelf moet oplossen, wat ik nu ook probeer, met de vraag of iemand een oplossing weet.

Het is niet prettig dat ik problemen ervaar met tv en radio,  die ik voordien niet had.

En t glasvezelkastje,  daar zal wel miscommunicatie over geweest zijn. 

Delta glasvezel kastje was daar ook  al geplaatst, kpn vervolgens ernaast.

Maar dat is nu eenmaal zo.

 


Bedankt voor uw reactie Galdor68

 

Even kijken of ik t snap

 

Dus ik kan mijn experiabox die nu op glasvezelpunt staat met een kabel terug naar de plaats van de tv zetten.  Ik dacht dat dat een heel speciale glasvezel stekker was, ( sorry, blond haha) omdat ie rood is,   maar dat is dus  ook  gewoon  een cat 6 kabel?

ja, was inderdaad DSL ( koper)

En als hij daar op de oude plek terug staat, dan kan ik weer gewoon de kabel voor tv die naar boven loopt in de experiabox doen

Als dat klopt,  zou top zijn! 

 


Bedankt voor uw reactie Galdor68

 

Even kijken of ik t snap

 

Dus ik kan mijn experiabox die nu op glasvezelpunt staat met een kabel terug naar de plaats van de tv zetten.  Ik dacht dat dat een heel speciale glasvezel stekker was, ( sorry, blond haha) omdat ie rood is,   maar dat is dus  ook  gewoon  een cat 6 kabel?

ja, was inderdaad DSL ( koper)

En als hij daar op de oude plek terug staat, dan kan ik weer gewoon de kabel voor tv die naar boven loopt in de experiabox doen

Als dat klopt,  zou top zijn! 

 

Helemaal correct. De Experiabox en het aansluitpunt hebben een 'gewone' rj45 connector. Daar is niks speciaals aan. Uw uitdaging is gezien uw beschrijving die kabel wegwerken. PeterG beschrijft hetzelfde alleen is bij mijn oplossing geen extra netwerk switch nodig.

Die rode kabel is mogelijk een cat5e kabel, ik heb geen idee of KPN standaard al cat6 kabels meelevert.


Zelf heb ik een CAT 5e kabel van het glasvezelpunt naar de Experiabox. Dat kan tot 100 (!) meter kabel. Bij mij 10 meter en werkt prima.

Die rode kabel is wel degelijk CAT 6. Maar die heeft kpn maar tot maximaal 1 meter.

Een CAT 5e voldoet prima bij een abonnement van 1 GB/s of minder.


Super, bedankt, top!!

Blij met uw antwoord. Waarom moeilijk doen als t makkelijk kan. 

Morgen naar de bouwmarkt en een kabel halen,  alles aansluiten. Het grootste probleem was de kabel naar boven. 

Duimen dat t nu na zoveel maanden opgelost is met de storingen.  En eindelijk zorgeloos naar tv kan kijken.

 

 

 

 


 

Duimen dat t nu na zoveel maanden opgelost is met de storingen.  En eindelijk zorgeloos naar tv kan kijken.

 

Succes, we lezen hier ongetwijfeld of het is gelukt, we kunnen altijd verder mee denken.

Terzijde de super wifipunten zijn als ik goed lees niet bekabeld aangesloten dat kan een deel van de problemen verklaren.


Dank je wel!! 

 


 

Duimen dat t nu na zoveel maanden opgelost is met de storingen.  En eindelijk zorgeloos naar tv kan kijken.

 

Succes, we lezen hier ongetwijfeld of het is gelukt, we kunnen altijd verder mee denken.

Terzijde de super wifipunten zijn als ik goed lees niet bekabeld aangesloten dat kan een deel van de problemen verklaren.

Dank u wel. 

Ja die superwifi's waren niet bekabeld, maar als ik een kabel over t plafond leg heb ik die toch niet meer nodig? 


 

 

Dank u wel. 

Ja die superwifi's waren niet bekabeld, maar als ik een kabel over t plafond leg heb ik die toch niet meer nodig? 

Als er verder geen apparatuur wordt gebruikt die een  wifi verbinding nodig hebben, dan zijn deze inderdaad niet nodig.