Skip to main content

Is er iemand met een Philips OLED televisie die ervaringen met onderstaande kan delen?

  • Krijg je ook om de paar uur onderstaande OLED waarschuwing?
  • Zo ja:
    • Is dat alleen als je lang een KPN decoder (ofwel: HDMI) gebruikt hebt, en dus niet bij “normaal” (kabel) tv kijken?
  • Of zo nee:
    • Televisie misschien nooit uren achter elkaar aan?
    • Gebruik je de televisie misschien ook voor andere dingen dan alleen een decoder via HDMI?
    • Of heb je misschien een instelling gevonden dat-ie dat gewoon doet als de televisie in stand-by staat, en niet al na een paar uur gebruik?
    • Of misschien een instelling in Philips Android TV dat het scherm uitgaat als de decoder geen beeld geeft?

 

Ik werd om hulp gevraagd door iemand met een nieuw-uit-doos Philips 48OLED807, die blijkbaar om de paar uur krijgt:

Opgelet

Voor een optimale beeldkwaliteit moet uw TV het OLED-display vernieuwen.

Het vernieuwen duurt ongeveer 10 minuten in de standby-modus. Later kunt u de TV inschakelen.

Stand-by: in <x> seconden.

pLater] tMeer informatie] tNu]

 

Iets meer details:

  • Het gaat hier om een KPN TV+ Box, maar als het aan gebruik HDMI ligt dan is het denk ik hetzelfde voor alle apparaten via HDMI.
  • Door gebruik van radio in de KPN TV+ Box is de televisie feitelijk de hele dag aan, maar ik denk dan: het is OLED, op de KPN TV+ Box staat bij de radio “schermbeveiliging aan”, dus géén beeld, dus scherm feitelijk uit? Het apparaat staat alleen niet in stand-by inderdaad.
  • OLED-instellingen niet veranderd. Ik weet helaas niet wat de “Meer informatie” knop laat zien.
  • Wel is de Philips screensaver, die juist tijdens het lege scherm voor de KPN TV+ Box radio kanalen verstopt. (Zoals elders beschreven, hetgeen blijkbaar/gelukkig niet ook deze melding tegenhoudt.) Ik heb nog niet kunnen testen of het daardoor komt.

Heeft niets met Philips te maken, maar met OLED
Dat heb je met elke OLED TV


Mijn LG OLED (uit 2017) doet de pixel refresh automatisch, 's nachts als die in standby staat. Heb ik dus helemaal geen last van. 


Heeft niets met Philips te maken, maar met OLED
Dat heb je met elke OLED TV

Nee hoor, dat heb je niet met elke OLED televisie. Nooit zo’n melding gezien op een LG OLED48C24LA bijvoorbeeld, die net zo goed de hele dag voor KPN TV+ radio gebruikt werd. Die LG doet of iets anders voor die (dagelijkse) refresh, of is minder agressief dan die Philips zodat je er tijdens dagelijks gebruik geen last van hebt.

 

Geavanceerd
Oled scherminstellingen
restbeelden verwijderen

Voor toekomstige lezers, Philips raadt af om bovenstaande zonder goede reden te doen:

Als u te vaak handmatig Restbeelden verwijderen uitvoert, kan de levensduur van het OLED-scherm afnemen. Het is echter belangrijk om de vernieuwingscycli toe te staan wanneer de TV daarom vraagt.

“Restbeelden verwijderen” noemt Philips ook wel “diep vernieuwen”. De melding over “OLED-display vernieuwen” die al na een paar uur gebruik getoond wordt gaat over een andere manier van vernieuwen, in de Philips handleiding ook wel “normaal vernieuwen” genoemd.


Dit is geen probleem van je KPN. Dit heeft een Philips OLED TV. Als de TV meer dan 10 uur aan heeft gestaan krijg je die melding. 
 

Dat is om te voorkomen dat het scherm onnodig inbrand. Een eigenschap van Philips OLED schermen. Deze verversing is nodig om een optimale kwaliteit te blijven garanderen, vooral de High Dynamic Range.
 

Dat is dus een melding van de Philips TV zelf en niet van KPN. 

De TV ‘even’ 10 minuten uit zorgt voor een langere levensduur van je scherm. 


De Philips OLED TV heeft een ingebouwde bescherming voor het scherm om de beeldkwaliteit te blijven garanderen. 


Dat is om de High Dynamic Range (HDR) en de beeldkwaliteit te garanderen zodat je OLED scherm niet onnodig inbrand. Dit zijn van de vele ‘fallback’ opties. 
 

Overigens krijg je de melding als de TV 10 à 11 uur continu aan heeft gestaan. 
Dus even 10 minuten pauze en je kan zo blijven genieten van je HDR / 4K OLED scherm.