Skip to main content
Beantwoord

Ik ga over op glasvezel, is TV+ handiger in mijn situatie dan de Arcadyan TV ontvanger?

• June 9, 2026
  • 16 reacties
  • 186 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Hallo,

Ik heb momenteel een wat oude Arcadyan tv box van KPN, maar nu wordt volgende week hier door een monteur glasvezel geinstalleerd, en aangezien mijn aansluiting nu vanuit de meterkast gebeurd, zit ik dan wel erg ver af om deze box met ethernetkabel aan te sluiten, en verwacht ik alles via WiFi te laten werken, mits de experia V10 buiten de meterkast geplaats kan worden voor volgens mij het beste resultaat met WiFi.

Alleen werkt deze box niet met Wifi, en zo ik weet is dit wel het geval met het huidige type, weet even niet welke het is.

Dan zou ik wel kunnen denken aan de app op de tv, maar die beschikt niet over de radiozenders welke voor mij ook belangrijk zijn.

Ook zal ik een zgn dac converter nodig hebben om het optische signaal om te zetten naar mijn oude analoge versterker

Maar is het dan mogelijk om deze om te ruilen?

Of weet iemand een andere oplossing.

Beste antwoord door Maja van KPN

Hi ​@nicolu, wat mooi dat je vanaf volgende week glasvezel zult hebben 😊

Wat ik je eigenlijk aan wil raden, is om even te wachten op het monteursbezoek. Tot die tijd kan je niks wijzigen omdat je glasvezelorder nog in het systeem staat, en daarnaast kan de monteur je ter plekke adviseren wat het best gaat werken bij jou in de woning. Het kan zijn dat hij ook direct je tv-ontvanger kan omruilen voor een ander type, als je er voor kiest om hetzelfde abonnement te houden. Het kan ook zijn dat een overstap naar TV+ wordt aangeraden, in dat geval zal er een nieuwe bestelling worden geplaatst. Je abonnement wordt daarmee veranderd, en dat heeft iets meer voeten in de aarde.

Hoe dan ook hoop ik dat je snel kunt genieten van je glasvezel en eventueel je nieuwe tv-ontvanger!

16 reacties

Ratonesque
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • June 9, 2026

U kunt via de Mijn KPN-app overstappen op TV+. Deze box heeft wifi en (tenzij u erg ver van de meterkast zit) kan deze via wifi uitstekend verbonden worden. Ik gebruik het zelf op deze manier al jaren. 

Volgens mij werkt het inmiddels goed samen met de V10. Anders kunt u ook een modemwissel naar de 12/14 aanvragen. Misschien krijgt u die ook automatisch bij een overstap op TV+, maar dat weet ik niet zeker, ​@nicolu.

De +Box heeft een optische uitgang voor geluid, maar voor een oude versterker is dan wel een converter nodig uiteraard.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • June 9, 2026

Bedankt voor je reactie.

Als de aansluiting wordt gemaakt, wat is dan het beste, wachten totdat de monteur geweest is, of nu al om een wissel vragen zodat deze al meteen geinstalleerd kan worden door de monteur.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 9, 2026

Op dit moment zit waarschijnlijk de wijziging naar glasvezel in de weg voor een andere wijziging. 

De Arcadyan is wel héél oud. Wordt al 14 jaar niet meer verstrekt. En ze storten op dit moment ook stuk voor stuk in. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • June 9, 2026

Op dit moment zit waarschijnlijk de wijzigen naar glasvezel in de weg voor een andere wijziging. 

De Arcadyan is wel héél oud. Wordt al 14 jaar niet meer verstrekt. En ze storten op dit moment ook stuk voor stuk in. 

Ja klopt, ik probeerde het zojuist al aan te passen, maar dat lukt dus niet, kreeg aan het begin al een melding dat er nog een lopende bestelling bezig was.

Jammer, want dan had de monteur het gelijk kunnen installeren.

Ratonesque
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • June 9, 2026

Je kunt, nadat de glasvezelkabel naar binnen gebracht is, alles heel makkelijk zelf aansluiten. Er zit een boekje bij de tv-box / modem met een stappenplan. ​@nicolu.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • June 9, 2026

Je kunt, nadat de glasvezelkabel naar binnen gebracht is, alles heel makkelijk zelf aansluiten. Er zit een boekje bij de tv-box / modem met een stappenplan. ​@nicolu.

Oh ik denk ook wel dat ik het zelf kan, alleen is de vraag of deze ook met wifi goed werkt, en dat is nu o.a de bedoeling van de monteur, ikzelf ben fysiek niet in staat om over de grond te kruipen en mij in allerlei bochten te bewegen, daarom de monteur.

Overigens lijkt de huidige ontvanger geen Arcadyan te zijn maar een nieuwer model, op de huidige zit ook een audio uitgang en is nu aangesloten op mijn versterker met zo een klein stekkertje jack wordt deze dacht ik genoemd naar tulp stekkers

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 9, 2026

Dan is de enige andere optie een Arris VIP2952. Zie type nummer op de voorkant!

Een Arris VIP5202, en ook de de TV+ Sagemcom DIW7022, hebben alleen een optische audio uitgang. Daar is een extra kastje nodig voor naar een versterker zonder optische ingang. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • June 9, 2026

Zojuist even goed gekeken er staat aan de voorkant HMB2260 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 9, 2026

Ah. Dus toch die antieke Arcadyan. Nou ja. Hij doet het nu nog. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • June 9, 2026

Hallo ​@nicolu ,

Je kunt de KPN klantenservice vragen of ze jouw ontvanger willen omruilen.  

Maak online een terugbelafspraak (rechtsonder op de pagina) en je wordt teruggebeld op een moment dat jou uitkomt.

Je kunt KPN ook een bericht sturen via social media. Je vindt KPN op deze social media kanalen: InstagramFacebook of X.

Stuur daar je vraag via een privébericht en je krijgt zo snel mogelijk reactie.

Meer opties vind je hier:

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • June 9, 2026

Hallo ​@nicolu ,

Je kunt de KPN klantenservice vragen of ze jouw ontvanger willen omruilen.  

Maak online een terugbelafspraak (rechtsonder op de pagina) en je wordt teruggebeld op een moment dat jou uitkomt.

Je kunt KPN ook een bericht sturen via social media. Je vindt KPN op deze social media kanalen: InstagramFacebook of X.

Stuur daar je vraag via een privébericht en je krijgt zo snel mogelijk reactie.

Meer opties vind je hier:

Ook bedankt voor je reactie, overigens bedankt aan iedereen die meedenkt.

Ik heb inmiddels telefonisch contact gehad met de klantenservice en ze vertelde mij hetzelfde als ik ervaar met de kpn app, zolang er nog een bestelling loopt is dit niet mogelijk, maar kan wel aan de monteur vragen of deze zo een kastje bij zich heeft. Maar zoals zij zei moet het niet moeilijk zijn om deze zelf aan te sluiten, had alleen handig geweest als deze gelijk mee geinstalleerd kon worden, en getest.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • June 9, 2026

De Arcadyan HMB 2260 en ook de Arris VIP 2952 worden omgeruild voor de Arris VIP 5202.

Ja kan ook je abonnement omzetten naar KPN tv+.

Dan krijg je de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box)

Meestal ben je dan ook goedkoper uit.

Bel gratis 0800-0402 of maak een belafspraak of Facebook of X.

En zoals al vermeld, werkt de DIW7022 ook perfect met WIFI.

Maar een UTP kabel is altijd beter. (zonder er iets tussen)

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • Antwoord
  • June 10, 2026

Hi ​@nicolu, wat mooi dat je vanaf volgende week glasvezel zult hebben 😊

Wat ik je eigenlijk aan wil raden, is om even te wachten op het monteursbezoek. Tot die tijd kan je niks wijzigen omdat je glasvezelorder nog in het systeem staat, en daarnaast kan de monteur je ter plekke adviseren wat het best gaat werken bij jou in de woning. Het kan zijn dat hij ook direct je tv-ontvanger kan omruilen voor een ander type, als je er voor kiest om hetzelfde abonnement te houden. Het kan ook zijn dat een overstap naar TV+ wordt aangeraden, in dat geval zal er een nieuwe bestelling worden geplaatst. Je abonnement wordt daarmee veranderd, en dat heeft iets meer voeten in de aarde.

Hoe dan ook hoop ik dat je snel kunt genieten van je glasvezel en eventueel je nieuwe tv-ontvanger!

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • June 12, 2026

Bedankt voor de informatie.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • June 16, 2026

Inmiddels is glasvezel bij mij geinstalleerd, en ben erg tevreden.

Ik wilde langs deze weg gelijk de monteuse, als dit het juiste woord is een compliment geven met het installeren en meedenken tot de beste oplossing.

Wij hebben gekozen om het modem buiten de meterkast te plaatsen, en om toch de huidige tv box te blijven gebruiken, tenslotte doet deze het nog prima, om als extra een super wifi punt aan de andere kant van de woonkamer te plaatsen, en daar zijn 2 ethernetpoorten beschikbaar en heb ik op een van de poorten mijn huidige tv box aan kunnen sluiten.

Wel heb ik gek genoeg deze snelheid gemeten, de upload is hoger dan de download.

Abonnement nu is 200/200 zie onderstaande link

https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/04341170-6999-11f1-b879-c370b259a7f9

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Ah kijk aan, wat mooi om te lezen dat je zo tevreden bent nu! Dank voor de update, dit klinkt allemaal heel erg goed ​@nicolu 😊

Vreemd van de hogere upload, maar aangezien de download precies volgens plan is lijkt het me verder wel in orde!