Skip to main content
Vraag

Ik heb een bluetooth storing buiten mijn huis waardoor de afstandsbediening het niet gaat doen

• 13 maart 2025
  • 18 reacties
  • 224 keer bekeken

Na maanden is er gisteren 12-3-2025 eindelijk een goed onderzoek geweest waarom mijn tv ontvanger niet goed werkt via de Bluetooth. KPN monteur had een Bluetooth sniffer meegenomen. Na enkele ogenblikken zag hij dat er een geweldige Bluetooth storing is. Nadat er wat zoekwerk werd gedaan en het hele huis stroomloos werd gemaakt, kwam hij erachter dat de storing niet in mijn huis zit, maar van buiten komt, hoogstwaarschijnlijk van de buurman. Om het probleem van de tv ontvanger op te lossen heeft hij ontvanger verwisseld met het oude model van KPN die dan met infrarood afstandsbediening word bediend. Natuurlijk heel goed bedacht, maar nou kan ik alleen met de oude apparatuur van KPN tv kijken. Deze ontvanger heeft dus geen Dolby Atmos en de beeldkwaliteit is niet zo mooi. Mijn tv is 10 maanden oud dus zou ik graag van mooi beeld willen genieten. Maar dat gaat dus niet!! Ik betaal heel veel geld aan KPN per maand voor een product wat niet goed werkt. Want ik weet dat deze oude ontvangers eruit gaan en krijgen dus geen updates meer. Want mijn AirPods Pro werken binnen ook niet en ook mijn andere Bluetooth speakers werken niet.De monteur vermoedt dat de Bluetooth storing komt van de camera’s van de buurman. Met mijn buurman heb ik geen contact, hij is zeer op zichzelf, krijg er echt geen contact mee. Hij heeft zijn hele huids voor en achter met draadloze camera’s hangen, zover ik heb kunnen tellen 8 stuks, wat hij binnen heeft weet ik niet. Ik vraag me af wat doet KPN hier aan? Ik kan niet volledig genieten van mijn KPN product. Ik zou graag een oplossing willen horen,omdat ik toch iedere maand veel geld kwijt ben aan KPN voor een waardeloos product. 

Vriendelijke groet

18 reacties

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24
  • Moderator
  • 23458 reacties
  • 14 maart 2025

Hi ​@Lonsize

Ik denk uiteraard graag mee, ik ben echter bang dat ik je moet teleurstellen. Ik kan me ook goed voorstellen dat je hiervan baalt. Dit is echter niet iets wat wij kunnen oplossen, er is duidelijk een stoorzender die alles wat met Bluetooth te maken verstoort. Zoals je al merkt werkt geen enkele Bluetooth apparaat hierdoor. 

Ik heb vanuit ons geen oplossing hiervoor helaas. Ik kan je alleen adviseren om toch een poging te doen om in contact te komen met de buurman, hopelijk is hij bereid om mee te werken aan een oplossing. 

• 5913 reacties
  • 14 maart 2025

• Auteur
  • Topper
  • 11 reacties
  • 14 maart 2025

De buurman gaat niet lukken, ik heb flinke problemen gehad met hem. Is zelfs politie bij geweest. Verder wil hier niets meer over zeggen. Maar KPN kan mij dus niet helpen, ik ben dus genoodzaakt om met de oude infrarood ontvanger werken om tv te kijken. Ik kan met het ding niet meer programma’s terug kijken. 
Ik zal dit probleem eens voorleggen bij de consumentenbond, want ik heb een duur tv abonnement waar ik niet volop van kan genieten, maar waar ik de volle prijs voor moet betalen. Dank je wel KPN 

• 5913 reacties
  • 14 maart 2025

Ik was wat kort van stof :

KeesYagi schreef:

Dit is wat voorheen “Agentschap Telecom” heette :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Rijksinspectie_Digitale_Infrastructuur
Die zijn er voor om dit soort storingen te onderzoeken en ook maatregelen te nemen.

• 5913 reacties
  • 14 maart 2025
Lonsize schreef:

Ik zal dit probleem eens voorleggen bij de consumentenbond, want ik heb een duur tv abonnement waar ik niet volop van kan genieten, maar waar ik de volle prijs voor moet betalen. Dank je wel KPN 

Lonsize schreef:

[..] KPN monteur had een Bluetooth sniffer meegenomen. Na enkele ogenblikken zag hij dat er een geweldige Bluetooth storing is. Nadat er wat zoekwerk werd gedaan en het hele huis stroomloos werd gemaakt, kwam hij erachter dat de storing niet in mijn huis zit, maar van buiten komt, hoogstwaarschijnlijk van de buurman. [..]

Dat vind ik mooi speurwerk van KPN, die kunnen daar verder niets aan doen.
Ze hadden je eventueel wel attent kunnen maken op het bestaan van de rdi.

PeterG
Superuser
  • 61274 reacties
  • 14 maart 2025

Je wijst naar kpn, terwijl daar het probleem dus niet zit.

Welke ontvanger heb je nu? De Arris VIP5202 mag ik hopen. Die werkt ook met infrarood.

En met de nieuwe is Bluetooth te omzeilen. TV met infrarood afstandsbediening. Apparaten koppelen met HDMI CEC. Dan komt BT niet om de hoek kijken.

Bluetooth zit in dezelfde frequentie band als wifi 2,4 Ghz. Er staat mogelijk ergens een wifi apparaat in de buurt wat niet voldoet aan de specificaties. Een goedkope Chinese camera ofzo. De buurman hoeft het niet eens bewust te doen dan wel er zelf van te weten.

Hoewel de allernieuwste ontvangers van Ziggo, de Next en Next Mini, ook met BT ab werken.

(...) dat de Bluetooth storing komt van de camera’s van de buurman.

Djzee, ik had niet eens je hele tekst gelezen voordat ik bovenstaande schreef.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+28
  • Superuser
  • 36772 reacties
  • 15 maart 2025

Hallo ​@Lonsize ,

Je hebt nu een andere ontvanger van KPN. Ook daarmee kun je een prima beeldkwaliteit krijgen. Mogelijk zul je nog wat instellingen moeten wijzigen. Zet de resolutie op 1080i of automatisch. En zet in jouw TV beeldverbeteraars zoals HDR uit. 

PeterG
Superuser
  • 61274 reacties
  • 16 maart 2025

Alle zenders zijn 'gewoon’ HD. Dat is met alle ontvangers zonder verlies te krijgen. HD= 1080i 50.

HD ontvanger: Arris vip2952 (uitgegeven tot oktober 2019)

4k ontvanger: Arris vip5202 (uitgegeven aan nieuwe klanten tot en met 22 januari 2023)

4k ontvanger: Sagemcom DIW7022 (23 januari 2023 tot heden)

4k: Netflix (duurste abonnement), Disney+, HBO

HD: Videoland, NPO Plus, Viaplay

4k en UHD zenders, extra afneembaar: 

692 InUltra 4k (2160p + HDR)
693 LoveNature 4k (2160p + HDR)

694 ESPN UHD (= 1080p + HDR)

• Auteur
  • Topper
  • 11 reacties
  • 16 maart 2025

Oké wat het beeld betreft. Maar ik schreef al eerder dat ik niet kan terug kijken. Ik krijg deze melding iedere keer als ik de groene knop druk. Maakt niet uit welke zender. Ik gebruik dus de VIP 5202. Op mijn andere tv met de nieuwste tv ontvanger. Die buiten het Bluetooth storings veld staat daar heb ik die melding niet. Maar ja morgen komt de KPN monteur kijken om te checken of ik nog last heb gehad. Dan zal ik aan hem het probleem laten zien.

• 3485 reacties
  • 16 maart 2025

Zit deze tv ontvanger rechtstreeks met een utp kabel op de Experiabox of KPN aangesloten? Er zit niets tussen? Geen switch of extra router ofzo? Draadloze verbindingset? Repeater ofzo?

PeterG
Superuser
  • 61274 reacties
  • 16 maart 2025

Ai, dat is niet goed. Het ligt meestal aan hoe ie aangesloten is. En bijvoorbeeld een vpn in gebruik. Gelukkig komt de monteur morgen nog even.

Het systeem werkt want via de andere ontvanger, wel een Sagemcom DIW7022 begrijp ik, kan het wel.

Is de app van kpn tv niet mogelijk op de tv waar nu de Arris staat?

En die Arris wordt dus bediend via infrarood. Bluetooth kan ook daarmee, maar zal mogelijk hetzelfde probleem geven als met de Sagemcom.

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • 233 reacties
  • 16 maart 2025

Puur uit interesse, hoe kan een bluetooth signaal verstoord worden. Als de buren zonnepanelen hebben oid?

PeterG
Superuser
  • 61274 reacties
  • 16 maart 2025

Inferieure wifi apparatuur kan dat veroorzaken ​@Ronald31 .

Als dat over de hele 2,4 Ghz band ‘zwabberd’ dan verstoort dat Bluetooth wat in diezelfde band zit.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 8444 reacties
  • 16 maart 2025

Vaak wordt er spul van ali-baba-kwaliteit gekocht die niet aan EU regelgeving voldoet.

Hetzelfde lees je vaak dat apparatuur niet meer met wifi kan verbinden, nadat de modem ge-updated is en de betreffende apparatuur niet automatisch onderscheid kan maken tussen de 2.4- en de 5.0-band en KPN min of meer noodgedwongen de zogenaamde ‘extra wifi’ heeft moeten programmeren zodat inferieure apparatuur van B-kwaliteit apart op de 2.4- of de 5,0-band aangesloten kan worden.

• Auteur
  • Topper
  • 11 reacties
  • 16 maart 2025

Liggen wel zonnepanelen rondom in de buurt, maar die liggen er al een paar jaar. Bluetooth problemen zijn begonnen verleden jaar maart. Het rare van alles is dat het Bluetooth probleem zich niet voordoet in het weekend en niet vanaf s’avonds rond 22.00 uur. Zijn geen bedrijven in de buurt. Ik heb geen prullen uit China in huis. Zoals ik had gemeld huis helemaal stroomloos gemaakt maar dat bracht geen resultaat. Het blijft een raar verschijnsel. Ik wil iedereen bedanken voor hun tips en adviezen. Vriendelijke groet.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+28
  • Superuser
  • 36772 reacties
  • 16 maart 2025

OK ​@Lonsize ,

Maar je weet al dat de oorzaak van buiten jouw eigen huis vandaan komt.

En met die andere ontvanger kun je ook een prima beeld krijgen. Heb je dit al geprobeerd?: 

Noordzee schreef:

Hallo ​@Lonsize ,

Je hebt nu een andere ontvanger van KPN. Ook daarmee kun je een prima beeldkwaliteit krijgen. Mogelijk zul je nog wat instellingen moeten wijzigen. Zet de resolutie op 1080i of automatisch. En zet in jouw TV beeldverbeteraars zoals HDR uit. 

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24
  • Moderator
  • 23458 reacties
  • 18 maart 2025

@Lonsize, het terugkijken van programma's moet ook werken met de andere ontvanger. Dat moet dus op te lossen zijn. Zou je de vragen van Marlon willen beantwoorden? Dan kunnen wij meedenken. 

Marlon92 schreef:

Zit deze tv ontvanger rechtstreeks met een utp kabel op de Experiabox of KPN aangesloten? Er zit niets tussen? Geen switch of extra router ofzo? Draadloze verbindingset? Repeater ofzo?

• Auteur
  • Topper
  • 11 reacties
  • 18 maart 2025

De monteur is net geweest. Ik heb nou 2 dezelfde ontvangers. Dus het terug kijken werkt weer. Marlon92  bedankt voor het meedenken.

Reageer