Skip to main content
Beantwoord

Ik heb een paar vragen over de KPN TV+ Soundbox, hoe zit het met Atmos, Geluid,Assistent en AppleTV?

• October 20, 2025
  • 3 reacties
  • 77 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Hi, vandaag de soundbox binnen en meteen 4 vraagjes:

Atmos

Ik heb een LG TV(Nano series) en als ik via HDMI e-arc een app open en geluid over de soundbox wil, hoe kan ik dan eigenlijk zien of Atmos wordt herkent? Normaliter laat mijn TV zien dat Dolby Vision en Atmos aanstaat bij een serie wanneer deze afgespeeld wordt. Ik zie nu wel dat de LG laat zien dat Dolby Vision ingeschakeld is, maar omdat het geluid nu extern gaat, laat hij niet zien of Atmos is ingeschakeld, of wordt meegezonden via de e-arc. Ik zie ook niet in de android TV ergens een functie die dit laat zien.

Geluid

Ondanks de soundbox voorkeuzes heeft zoals film of muziek, bijv, is er nergens een EQ of aparte instelling? Best bijzonder dat B&O is gebruikt om mee te adverteren, maar er wordt nul audio calibratie gedaan. En ik vind de stemmen in film en zang in muziek best wel dof of ver weg gedrukt.

Assistent

En van de grootste ergenissen die ik nu heb is dat als ik de box uit heb staan, en ik roep 'hey google, zet de lampen aan in de woonkamer' hij steeds de TV aanzet en op YouTube zoekt naar 'lampen aan' oid. Lampen gaan dus niet aan. Eenmaal aan, gaat uitzetten van de lampen wel weer goed. Hoe is dit op te lossen, terwijl ik ook nog steeds CEC gebruik voor TV kijken?

Apple TV

​​Werkt Apple TV niet? Ik ben ingelogd, open een serie, Foundation bijv. En krijg zwart scherm met audio, en vervolgens een 'error kan niet afspelen probeer later opnieuw'? 

Beste antwoord door Arjan van KPN

Wat je nog zou kunnen proberen is eens de stekker van de tv eruit halen en dan testen of het beter gaat met de Google Assistent commando's. Ik heb zonet nog een paar commando's geprobeerd, maar wat ik ook zeg, ik krijg mijn Samsung tv niet aan. En ik gebruik ook HDMI CEC om de tv aan te zetten. 

Wat betreft het Apple TV probleem, kun je nog eens proberen te spelen met de beeldinstellingen van de Soundbox. Probeer eens de refreshfrequentie te zetten op ‘UHD 60’ en kijk ook eens of de HDR-instelling aanpassen naar SDR effect heeft. Je vindt dit onder Instellingen → Apparaat → Apparaatvoorkeuren → Weergave en geluid → HDMI (→ schermresolutie) en HDR instelling. 

Gebruik je trouwens ook de meegeleverde Ultra High Speed HDMI kabel of gebruik je een eigen HDMI kabel? Dat kan ook nog effect hebben. 

Goed om te weten dat Voice Center voor jou het beste werkt als je gewoon tv kijkt. Ervaar je ook doffe stemmen of zang als je een film of serie kijkt via een streamingapp en ‘Movie’ wordt geactiveerd? 

Ik weet ook niet zo goed wat je nou precies mag verwachten van zo'n box en Dolby Atmos geluid. Het zal nooit zo geweldig worden als met een surround systeem of een goede soundbar. Het gaat er misschien meer om of je geluidservaring flink verbeterd ten opzichte van de speakers van de tv zelf. 

3 reacties

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Hoi ​@TomasMuziek. Je laat er geen gras over groeien en vuurt gelijk een paar goede vragen op ons af. Dat enthousiasme wil ik natuurlijk graag beantwoorden door je vragen van een antwoord te voorzien. Eens kijken of dat lukt. 

De Soundbox ondersteunt wel Dolby Atmos, maar er zit verder geen indicator op wat kan tonen of het ook daadwerkelijk afgespeeld wordt. Je zal dan daar een goed luisterend oor voor moeten ontwikkelen ben ik bang. 

De wens voor een equalizer wordt redelijk breed gedeeld door de Community die de Soundbox ook thuis hebben staan, dus we zijn daarmee ook aan de slag gegaan. We zijn bezig om iets te ontwikkelen wat daar op lijkt en wat je ieder geval wat speelruimte geeft. 

Je gebruikt dus de ingebouwde Google Assistent op de Soundbox? Of luistert de Soundbox per ongeluk mee en is dat niet de bedoeling? Als test heb ik eens geprobeerd te checken wat mijn Soundbox doet als ik exact dezelfde tekst inspreek. Dan gaat het bij mij goed. De tv gaat niet aan, maar wel de lampen in de woonkamer. Normaal heb ik de microfoon op de Soundbox uit staan, dus het is even een eenmalige test. Ik weet dan ook niet zo goed hoe je dit kunt voorkomen, behalve CEC uitzetten. Maar dat laatste is niet de bedoeling begrijp ik. 

Hm, vreemd dat Apple TV niet werkt bij jou. Heb je de app al eens verwijderd en weer opnieuw geïnstalleerd? En gebruik je ook andere apps en kun je dan probleemloos content afspelen? 

Ik ben benieuwd naar je reactie! 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • October 21, 2025

Hi, dank voor de reactie! Ik kan helaas verder alleen maar reageren op de laatste twee vragen... 

Ik wil inderdaad (bewust) dat de Google assistent meeluistert intern op de soundbox. Ik wil eigenlijk dat iedereen in huis dit kan regelen en niet afhankelijk van een telefoon moet zijn. Ik merk ook wel vaker dat de Soundbox het vaak verkeerd verstaat en naar YouTube schakelt, dus TV gaat weer aan.Ook bij andere commando's, zoals Spotify gerelateerde commando's. Of zoals mijn dochter vanmiddag vroeg "Hey Google, laat eens een scheet". 😜 De eerste keer ging niet goed, tweede keer wel. CEC uitzetten lijkt de enige optie te zijn vooralsnog. Maar dan krijg ik weer ander gedoe, zoals het kunnen bedienen van de LG Magic remote dat dan weer niet werkt. 

Betreft Apple TV, de rest doet het allemaal wel, Netflix, Disney, Prime, HBO geen issues. App is al eens opnieuw geïnstalleerd. Via LG Smart hub kan ik wel zonder issues kijken. Het is dus wel echt Combinatie van Apple en deze box. Ik begrijp dat niemand anders deze specifieke issue heeft op het moment... 

Ik heb nu de Soundbox ingesteld dat geluidsmodus 'Voice center' voor KPN+ app ingesteld en dit is voor TV kijken wel prettiger.

Betreft Atmos, ook al weet ik zeker dat de content Atmos ondersteunt, twijfel ik enorm of het wel degelijk Atmos is wat ik hoor. Ik heb nog niet het 'wow, Atmos!' gevoel ondekt voor zover. Al houd ik rekening mee dat dit geen surround atmos is, of grote speakers. De tekst B&O heb ik wel wat verwachtingen van. 

Admin: quote verwijderd voor leesbaarheid

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • Antwoord
  • October 24, 2025

Wat je nog zou kunnen proberen is eens de stekker van de tv eruit halen en dan testen of het beter gaat met de Google Assistent commando's. Ik heb zonet nog een paar commando's geprobeerd, maar wat ik ook zeg, ik krijg mijn Samsung tv niet aan. En ik gebruik ook HDMI CEC om de tv aan te zetten. 

Wat betreft het Apple TV probleem, kun je nog eens proberen te spelen met de beeldinstellingen van de Soundbox. Probeer eens de refreshfrequentie te zetten op ‘UHD 60’ en kijk ook eens of de HDR-instelling aanpassen naar SDR effect heeft. Je vindt dit onder Instellingen → Apparaat → Apparaatvoorkeuren → Weergave en geluid → HDMI (→ schermresolutie) en HDR instelling. 

Gebruik je trouwens ook de meegeleverde Ultra High Speed HDMI kabel of gebruik je een eigen HDMI kabel? Dat kan ook nog effect hebben. 

Goed om te weten dat Voice Center voor jou het beste werkt als je gewoon tv kijkt. Ervaar je ook doffe stemmen of zang als je een film of serie kijkt via een streamingapp en ‘Movie’ wordt geactiveerd? 

Ik weet ook niet zo goed wat je nou precies mag verwachten van zo'n box en Dolby Atmos geluid. Het zal nooit zo geweldig worden als met een surround systeem of een goede soundbar. Het gaat er misschien meer om of je geluidservaring flink verbeterd ten opzichte van de speakers van de tv zelf.