Skip to main content
Vraag

Ik heb geen google en gebruik die niet, hoe kan ik dan tv kijken?

• May 6, 2026
  • 23 reacties
  • 306 keer bekeken

ik heb geen google en gebruik die niet, hoe kan ik dan tv kijken?

23 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 6, 2026

Gewoon. Via het kastje. 

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27

Hi ​@Tweakerd, welkom bij onze community. 

Enigszins een kort antwoord van PeterG, maar je kunt inderdaad de TV+ Box gebruiken om tv te kijken zonder een Google account. Tijdens de installatie krijg je de optie om een Google account te gebruiken. Als je gebruikt wilt maken van de mogelijkheid om extra apps te kunnen installeren en Google Assistent te gebruiken, dan is dit ook nodig.
Wil je dit liever niet, geen probleem. De TV+ Box is zonder Google account gewoon te gebruiken. Mocht je je bedenken kun je later altijd nog inloggen met een Google Account. Hoe je dat doet lees je in dit artikel: Google account toevoegen of verwijderen op de KPN TV+ Box en TV+ Soundbox

Laat het me weten mocht je verder nog vragen hebben. 

• Deelnemer
  • May 8, 2026

Maar hoe kan ik tv kijken zonder gebruik te maken van google diensten, incl de bijbehorende voorwaarden? Ik wil niet alleen geen google account, maar helemaal geen google, maar voor de kpn box moet ik die blijkbaar accepteren?

JanD
Superuser
  • May 8, 2026

Beste ​@demin , gewoon via,het kastje kijken zonder Google, doe ik ook zonder.

Gewoon de basisvoorwaarden van Google accepteren, maar als je geen account invoert in de decoder kan Google er ook niets mee.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 8, 2026

Je kunt het kastje gewoon zonder Google account gebruiken. Dan is het beheer en controle alleen bij kpn.

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • May 8, 2026

Maar hoe kan ik tv kijken zonder gebruik te maken van google diensten, incl de bijbehorende voorwaarden? Ik wil niet alleen geen google account, maar helemaal geen google, maar voor de kpn box moet ik die blijkbaar accepteren?

Met KPN Smart TV app op LG of (niet al te recente, maar ook niet al te oude) Samsung tv.

Of vanaf iPhone / iPad vanuit KPN TV+ app casten naar een tv die Airplay ondersteunt (zie bijv. hier) of naar een Apple TV kastje.

• Deelnemer
  • May 9, 2026

@JanD ​@PeterG  dat is toch niet wat de privacyvoorwaarden van Google suggereren, die lichten uitgebreid toe hoe ze gegevens verzamelen als je niet inlogt met een account.

@Wartywolfs dank voor de constructieve suggestie. Ook niet zaligmakend, de connectiviteit van mijn TV staat ook op nul, aan LG/Apple kleven vergelijkbare bezwaren. De oplossing om vanaf laptop/PC de webapp van kpn te streamen is er nog, maar daar lever je wel wat gebruiksgemak in, dus ik hoop op een mogelijkheid waar een kpn kastje die rol vervult.

Bij ziggo kreeg ik gewoon een kastje waarbij ik alleen met ziggo’s voorwaarden te maken heb, zonder dat daar een derde partij als dataverzamelaar bij komt kijken. 

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • May 9, 2026

Alternatief is digitenne: dan ‘pluk’ je signalen uit de lucht…

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • May 9, 2026

ik heb geen google en gebruik die niet, hoe kan ik dan tv kijken?

U heeft de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box)

Hij vraagt inderdaad om een Google account, maar dat mag u negeren.

Je kan dan geen app's uit de Play store downloaden, maar als u alleen tv kijkt is dat ook niet nodig.

Zelf heb ik wel een Google account aangemaakt, die ik alleen voor de DIW7022 gebruikt.

Ik heb een paar kennissen die ook geen Google account hebben ingevuld en net als u alleen tv kijken op de DIW7022 en dat werkt prima.

JanD
Superuser
  • May 9, 2026

Beste ​@demin dan gebruik je waarschijnlijk ook géén Android mobiele telefoon, want dat apparaat werkt gewoon niet zonder een Google-account.

Een bij Apple telefoons kun je volgens mij ook niet zonder een (Apple)account.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 9, 2026

Ik begrijp de affiniteit van sommige tegen Google op een Android box niet … Je kan zonder Google Account gebruiken, maar sommige Google diensten zoals Playstore, Assistent, Youtube App, Google Photo (om eigen foto's in screensavers te gebruiken) vereisen een Google Account. Bovendien Google weet ook alles van gebruikers zonder Accounts. Laat maar een pakket sniffer lopen om te zien hoeveel meta daten naar Google verstuurd wordt. Als iemand denkt, dat zonder Google Account hij niet te achterhalen is, moet hij eerst proberen zijn ip adres te verbergen, maar dan werkt KPN ontvanger niet meer. Als eigenaar van het OS weten ze alle, wie je bent, of de eigenaar Microsoft, Apple of Google heten, maakt helemaal niet uit.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15

Hele kleine toevoeging op TDN, de spraakassistent werkt ook zonder Google inlog. Maar zeer waarschijnlijk zal er wel een analyse gestuurd worden naar Google.

Ik snap de afkeer best goed, maar in ‘26 word het erg lastig als je digitaal wilt zijn zonder gebruik te maken van Amerikaanse techreuzen als Google, Meta, Amazon, Apple of Microsoft. Tot er een goed Europees alternatief is zal ik ze gewoon gebruiken. 

• Deelnemer
  • May 9, 2026

@JanD  inderdaad, en ik kan het van harte aanraden: Calyx, Graphene of Lineage zijn gemakkelijk geïnstalleerd. Ik kijk uit naar uw constructieve bijdrage.

@Ik_Combineer het is inderdaad lastig, maar dat weerhoudt me er niet van het te proberen. :) En als de conclusie is dat ik hiervoor bij KPN aan het verkeerde adres ben, dan is het een kwestie van overstappen, stemmen met de portemonnee. Maar dan heb ik graag eerst de mogelijkheden die ik bij KPN wel heb helder.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 9, 2026

Bij ziggo kreeg ik gewoon een kastje waarbij ik alleen met ziggo’s voorwaarden te maken heb, zonder dat daar een derde partij als dataverzamelaar bij komt kijken. 

https://www.infosys.com/privacy-statement/eu-eea.html

Cross Border Transfer of Data

In general, Infosys Limited, domiciled in Bangalore, is the data controller processing your personal information. We may transfer your personal data outside the EU/EEA region to third parties including countries where the data protection legislation may differ from that of the EU/ EEA region.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15

Alternatief kan je via je tablet of telefoon via tv.kpn.com kijken. Op die manier gebruik je niet de tv+ app uit een play of Appstore. Ook is het natuurlijk mogelijk om naast het internet van KPN een abonnement te nemen op NLziet. Dan heb je de diensten gescheiden.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15

https://www.infosys.com/privacy-statement/eu-eea.html

Cross Border Transfer of Data

In general, Infosys Limited, domiciled in Bangalore, is the data controller processing your personal information. We may transfer your personal data outside the EU/EEA region to third parties including countries where the data protection legislation may differ from that of the EU/ EEA region.

Ik moest even zoeken waarom je dit deelt. En aangezien meer dat waarschijnlijk afvragen:

Liberty Global (moederbedrijf van Ziggo) heeft een 5-jarige strategische samenwerking met Infosysgesloten, met een geschatte waarde van €1,5 miljard. Infosys neemt de ontwikkeling van software, firmware en het Horizon-videoplatform voor Ziggo-settopboxen over, inclusief personeel.

https://www.totaaltv.nl/nieuws/ziggo-stopt-eigen-doorontwikkeling-mediabox-next-en-next-mini/

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • May 9, 2026

Terwijl KPN de ontwikkeling van hun platform met TV+ juist in-huis gehaald heeft. Grappig dat.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15

KPN probeert zo veel mogelijk in-house te doen. Zowel de software voor het modem (KPN Software) en de TV ontvangers (TV+ Software) zijn door KPN ontwikkeld. Daarnaast host KPN ook zo veel mogelijk zelf. Zoals KPN Cloudopslag, KPN E-mail, het staat allemaal op Nederlandse servers. Best iets om trots op te zijn.

• Deelnemer
  • May 9, 2026

@TDN  dank voor de correctie, dan zal ik toch eens nazoeken hoe ik daar indertijd over geïnformeerd ben….

JanD
Superuser
  • May 9, 2026

Ik vind dit topic wel grappig, ​@Tweakerd stelt een vraag, maar reageert verder niet meer na reacties van ​@PeterG en ​@Alex van KPN 

@demin breekt, tegen de huisregels in, in het topic en krijgt alle vragen beantwoord.😎

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15

Dat is toch prima? Het is in principe hetzelfde onderwerp. Mocht Tweakerd terug komen dan heeft hij er misschien wat aan. Ik heb liever dat mensen zo "inbreken" dan dat er heel veel topics worden aangemaakt.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 9, 2026

Beste allemaal, 

de reden waarom ik blijkbaar in dit gesprek ben ingebroken en toch (dank) mijn antwoord heb, is omdat de kpn site nu niet echt overzichtelijk is opgebouwd. Ik denk dat dat een ander topic zal zijn. 
Het gaat er mij niet om hoeveel en waar een ieder zijn (meta)data achterlaat. Het punt is dat iedereen dat zo normaal schijnt te vinden dat ik dat niet begrijp. De grote bedrijven zijn zo groot geworden omdat we 30jaar geleden niet in de gaten hadden van het gevaar van die simpistische zoekmachine met alleen maar een zoekbalk in het midden. 
Die zoekmachine heeft nu zoveel perverse prikkels inzich dat gewone mensen het eerste voorgstelde zoekrerultaat aanklikken en bellen om er 1 uur later achter te komen dat 1600,- voor 1,5 meter riool ontstoppen toch wel geel duur is. En google  die doet daar niets aan want dat kost reclame inkomsten. 
dat is een reden waarom ik META, Google en X vrij ben. Ja ik heb alles van apple, ook niet heilig, maar he moet toch wat. Owja.  mijn LG 4K tv heeft ook geen internet aansluiting. Waarom, zoals he nu ook op streamingsdiensten ziet komt ook daar reclame tenzij je meer betaald.  Ja dat draait op linux/android. lG of wie dan ook hoeft niet OOK je weten waarna ik kijk.  
Ik dank jullie voor da antwoorden, maar blijf lekker bij mijn sateliet. 

Ignarus Omnibus

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27

Hi iedereen. Ik heb de reacties van demin laten staan omdat dit mooi past bij de vraag van de topic starter. Het gaat hier niet om het kapen van een topic maar relevante informatie waar de topic starter ook iets aan heeft. Fijn ook om te zien dat er een goede discussie is ontstaan. 

Ik had de vraag in eerste instantie verkeerd begrepen en dacht dat het ging om tv kijken zonder Google account. Dit kan maar de voorwaarden van Google moeten inderdaad geaccepteerd worden, daar kun je met dit besturingssysteem niet omheen. 

Dank aan iedereen voor de gedeelde informatie en adviezen.