Skip to main content

Ik heb sinds kort wazig beeld op 1 tv via tv+. Het ligt niet aan de TV zelf. De ontvanger opnieuw starten helpt niet. Op mijn anderseTv+ ontvangers is het beeld wel  in orde. Ik herrinerde mij dat ik ze onlangs allemaal op unicast heb gezet ivm met geen subtitling op Rtl4. In eerste instantie op alle ontvangers goed beeld maar na een paar weken nu op 1 Tv× ontvanger dus wazig beeld. Toen ik dit kastje heb teruggezet naar Multicast was het beeld weer ok. Hoe is dit te verklaren ?

 

Admin: afgesplitst, eigen topic voor je vraag aangemaakt

Ik heb sinds kort wazig beeld op 1 tv via tv+. Het ligt niet aan de TV zelf. De ontvanger opnieuw starten helpt niet. Op mijn anderseTv+ ontvangers is het beeld wel  in orde. Ik herrinerde mij dat ik ze onlangs allemaal op unicast heb gezet ivm met geen subtitling op Rtl4. In eerste instantie op alle ontvangers goed beeld maar na een paar weken nu op 1 Tv× ontvanger dus wazig beeld. Toen ik dit kastje heb teruggezet naar Multicast was het beeld weer ok. Hoe is dit te verklaren ?

Je reageert in een topic van 3 jaar geleden, misschien even een eigen topic aanmaken ?

 

Admin: meeverplaatst


Hi @GerardM55! Hmm, dat er zo'n verschil zit in ontvangers die allemaal dezelfde instellingen hebben vind ik ook apart. 

Als je de beeldinstellingen van de TV+ Box doorneemt, wijken er dan misschien nog andere instellingen af als je deze met de ontvangers waar het wel goed op gaat vergelijkt? 
Wat unicast en multicast betreft, daarvoor gebruik ik ook een stukje uit het artikel over de beeldinstellingen:

Multicast en unicast zijn manieren om het tv-signaal te versturen. Multicast heeft de beste beeldkwaliteit en is het meest efficiënt om live tv bij onze klanten te krijgen. Unicast wordt voornamelijk gebruikt voor bijvoorbeeld opnames en Terugkijken. Unicast maakt gebruik van een ‘adaptive bitrate’. Dat betekent dat bij een (tijdelijk) slechte verbinding het signaal alsnog doorloopt in mindere kwaliteit. 


Dus kan het kloppen dat je in unicast minder goede beeldkwaliteit hebt over het algemeen. Er wazig beeld is dan alleen niet de bedoeling.​​​​​​


Ik heb sinds kort wazig beeld op 1 tv via tv+. Het ligt niet aan de TV zelf. De ontvanger opnieuw starten helpt niet. Op mijn anderseTv+ ontvangers is het beeld wel  in orde. Ik herrinerde mij dat ik ze onlangs allemaal op unicast heb gezet ivm met geen subtitling op Rtl4. In eerste instantie op alle ontvangers goed beeld maar na een paar weken nu op 1 Tv× ontvanger dus wazig beeld. Toen ik dit kastje heb teruggezet naar Multicast was het beeld weer ok. Hoe is dit te verklaren ?

 

Admin: afgesplitst, eigen topic voor je vraag aangemaakt

 

Je hebt de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box).

 

Ik had dat deze week na een update op de tv in de slaapkamer.

Na opnieuw opstarten was het probleem opgelost en niet teruggekomen.

Ik denk dat de update niet goed was verwerkt.

 

Bij een volgende keer:

Zet hem aan.

Houd de kpn toets rechtsboven ingedrukt totdat je een popup scherm krijgt.

kies daarna voor opnieuw opstarten. 

 

Op multicast heb je met live kijken het mooiste tv beeld.

Bij de eerste 10 zenders en nog een paar in de originele stream van 14,2 Mb/s


Ok bedankt maar hoe valt dan te verklaren dat bij Multicast er op sommige zenders geen subtitling is ... (zetbik hem op unicast.. dan wel).


Kan je eens een foto plaatsen van zo'n wazig beeld immers ook als unicast gebruikt wordt zou het beeld niet "wazig" moeten zijn, de resolutie is immers hetzelfde, enkel de kleurdiepte is dan minder?