Skip to main content

Mijn vriendin is al jaren trouwe klant bij KPN, maandelijks een vermogen kwijt aan alle diensten. 2 jarige contracten. Laatst ook nog via KPN Viaplay besteld maar KPN weigert daar een DIW7022 bij te leveren. Dit is het enige kastje dat de Viaplay heeft. Ze moet maar een Google of iPhone kastje kopen want ze heeft tenslotte ‘met haar volle verstand’ volgens de ‘aardige’ mijnheer van de klachtenafdeling haar abonnement weer met 2 jaar verlengd. Had ze maar goed de website moeten lezen en niet verlengen.

Ik snap er niks van. Ik heb bij de overstap van Ziggo naar KPN gelijk zo’n DIW7022 kastje gekregen en ben niks duurder uit. Bovendien werkt mijn kastje bij haar thuis ook prima. Waarom ze zo moeilijk doen?

Admin: afgesplitst, eigen topic voor je vraag aangemaakt

@Bobson U bent toendertijd overgegaan naar de nieuwste abonnementsvorm waar de tv+box onderdeel van is. Dus heeft u die ook gekregen. Uw vriendin heeft het bestaande abonnement verlengd en dat is zonder de tv box. Een combinatie van oud abonnement met de nieuwe tv box is niet mogelijk. 

@Joep1965 Zoals ik al schreef is het prima mogelijk om een ‘oud’ abonnement te combineren met een nieuw kastje. Mijn kastje deed het prima bij haar. Waarom KPN zo moeilijk doet begrijp ik daarom niet. Het is een intern probleem wat afgeschoven wordt op de klant. Het lijkt er op dat KPN helemaal geen Viaplay wil verkopen. Dat is hiermee dus gelukt. Haar KPN-abonnement kon ze helaas niet opzeggen maar Viaplay heeft ze nu wel opgezegd. Jammer dat KPN bij het afsluiten van het Viaplay abonnement niet even verteld heeft dat haar tv-kastje er niet voor geschikt was en ze 3 maanden voor niks heeft betaald.

De nieuwe tv+ ontvanger kost € 12,50 per maand. Bij de oude abonnementen word er 10 euro betaald voor de tv ontvanger. Dat is te weinig voor de tv+ ontvanger. Daarom krijgen klanten met een oud abonnement hem niet.

@Marlon92 dank je voor je reactie. Klanten-/klachten’service’ rept hier met geen woord over.

Mijn vriendin kan dus voor €2,50 per maand meer zo’n kastje kopen? Of kan ze beter een van de drie kastjes die ze nu heeft stopzetten en dat ik er een tweede kastje bij bestel om bij haar neer te zetten?

@Marlon92 dank je voor je reactie. Klanten-/klachten’service’ rept hier met geen woord over.

Mijn vriendin kan dus voor €2,50 per maand meer zo’n kastje kopen?

Nee dat kan niet. Zo zit de administratie van KPN niet in elkaar dat da eenvoudig zo geregeld zou kunnen worden. Oude abonnementen blijven zoals ze zijn. Daar worden later geen nieuwe opties aan toegevoegd. 

Dus zoals ik al zei een intern probleem dat op de klant afgewenteld wordt. Het lijkt of het oude staatsbedrijf nooit echt geprivatiseerd is.

Het zal geen intern probleem zijn. Ze willen/doen het gewoon niet en daar zal, wellicht een technische, rede voor zijn.

Dus zoals ik al zei een intern probleem 

Dat is geen probleem. Het is een bewuste keuze van KPN om dat zo te doen.

Nog veel erger dus? KPN vindt het leuk om klanten die Viaplay willen kijken te pesten. Ik ben benieuwd wat ze daar bij Viaplay van vinden.

Heeft Viaplay een soortgelijk forum als KPN waar dit soort klachten terecht komen?

Hallo @Bobson , je kunt de Viaplay app ook gewoon op een smart tv installeren, je hebt dat tv kastje van KPN er niet bij nodig.

KPN verkoopt trouwens geen tv kastjes, levert ze alleen in bruikleen bij het geschikte abonnement.

Nog veel erger dus? KPN vindt het leuk om klanten die Viaplay willen kijken te pesten. Ik ben benieuwd wat ze daar bij Viaplay van vinden.

Heeft Viaplay een soortgelijk forum als KPN waar dit soort klachten terecht komen?

Dat is appels en peren vergelijken.

Wat KPN niet had moeten doen, is een “oud” abonnement” verlengen zonder te vermelden dat er een nieuwe vorm van abonnement is (KPN tv+).

Alleen bij het abonnement KPN tv+ krijg je de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box)

Je kan proberen om gratis 0800-0402 te bellen en kijken of ze nog iets voor je kunnen (willen) doen.

P.S.

Als je een Smart tv hebt die na 2016 is geproduceerd, is de kans groot dat je daarop ViaPlay kan zien. 

De nieuwe tv+ ontvanger kost € 12,50 per maand. Bij de oude abonnementen word er 10 euro betaald voor de tv ontvanger. Dat is te weinig voor de tv+ ontvanger. Daarom krijgen klanten met een oud abonnement hem niet.

Maar bij ‘nieuwe’ abonnementen is internet goedkoper, dus onder de streep maakt het niet uit. 

‘Technisch’ is het ook mogelijk de TV+ aan te sluiten. Er is technisch geen enkel beletsel om ‘oude’ ontvangers en de nieuwe TV+ op een aansluiting te combineren. Dat is tijdens het testen van de TV+ ook gebleken.

Verder is het ook nog zo dat bij verlenging, de nieuwe abonnementsvorm niet actief gepromoot wordt. 

In feite is er voor de vriendin van @Bobson noch een technische, noch een financiële belemmering om geen TV+ ontvanger beschikbaar te stellen. Het weigeren daarvan, alleen op grond van ‘regels zijn regels’ geeft inderdaad blijk van een starre ambtelijke organisatie waar klantgerichtheid, klantvriendelijkheid en klantbehoud ondergeschikt zijn aan ‘de regels’. 

In feite is er voor de vriendin van @Bobson noch een technische, noch een financiële belemmering om geen TV+ ontvanger beschikbaar te stellen. Het weigeren daarvan, alleen op grond van ‘regels zijn regels’ geeft inderdaad blijk van een starre ambtelijke organisatie waar klantgerichtheid, klantvriendelijkheid en klantbehoud ondergeschikt zijn aan ‘de regels’. 

Hallo @Berteman dat komt volgens mij voort uit het staatsverleden PTT, ambtenaren dus, waarvan er blijkbaar nog (te) veel werken bij KPN zonder enig gevoel voor empathie en flexibel denken, helaas en jammer.

Ik heb altijd al gepleit voor een mixed model waarbij de abonnee zelf kan kiezen of hij/zij “oude” TV ontvangers (5202) of TV+ boxen (7022) danwel een mix van 5202's en 7022's zou willen gebruiken.

Helaas heeft KPN daar niet voor gekozen. 

Maar bij ‘nieuwe’ abonnementen is internet goedkoper

Daar zit ook minder bij. Bijvoorbeeld geen KPN Veilig/F-secure. En geen mogelijkheid om het gratis Pluspakket om te ruilen voor ESPN (bij de abonnementen van voor Hussel).

Dus dat is niet te vergelijken. 

Hallo @Bobson ,

Eén van de redenen zal met kosten te maken hebben. De KPN TV+-abonnementen zijn vaak een stuk goedkoper dan oudere abonnementen. Ik heb prijsverschillen gezien van meer dan tien euro per maand bij hetzelfde pakket. Het valt mij al heel dit jaar op dat KPN aanstuurt op verlengingen van de abonnementen op de oude voorwaarden. 

Daarnaast heeft jouw vriendin mogelijk een tijdelijke korting ontvangen. Logisch dat KPN nu ook de volle prijs wil ontvangen gedurende de rest van de contractperiode. 

Na afloop van de contractperiode kan ze alsnog over op KPN TV+. Dat kan telefonisch, maar sneller (alleen) via deze link:

https://www.kpn.com/shop/verlengen/internet

@Noordzee 
Dank je voor je reactie. Niet zo netjes van KPN om trouwe klanten willens en wetens duurdere abonnementen in de maag te splitsen en dan zo star te zijn als deze klant een ander kastje wil. Niet zo handig om deze klanten van je te vervreemden. Lijkt mij niet de beste manier van klantenbinding.

Door aan het einde van het abonnement aan te geven dat je het duur vindt en denkt aan overstappen krijg je over het algemeen ook een kortingsvoorstel. Mijn vriendin heeft nu dus eigenlijk helemaal geen extra korting gehad maar is er onder dat voorwendsel ingeluisd.

Werken degene die deze abonnementen afsluiten misschien op provisiebasis?

Maar bij ‘nieuwe’ abonnementen is internet goedkoper

Daar zit ook minder bij. Bijvoorbeeld geen KPN Veilig/F-secure. En geen mogelijkheid om het gratis Pluspakket om te ruilen voor ESPN (bij de abonnementen van voor Hussel).

Dus dat is niet te vergelijken. 

Het is alleen jammer dat de klant daar niet goed over geïnformeerd wordt en dat de ‘vriendelijke’ mijnheer van de klachtenafdeling er alles aan doet om de klacht niet aan te nemen. Tegen mijn vriendin zegt dat ze bij haar volle verstand het abonnement heeft afgesloten en alles op de website van KPN staat.

Uit deze discussie blijkt wel dat er voor de klant bijna niet uit te komen is wat de beste keuze is en KPN hier misbruik van maakt.

@Marlon92Of kan ze beter een van de drie kastjes die ze nu heeft stopzetten en dat ik er een tweede kastje bij bestel om bij haar neer te zetten?

Het is natuurlijk geen toegestane methode maar uiteraard wel mogelijk. Of het de € 5,00 extra waard is dat laat ik buiten beschouwing.

user-mention widget

@Marlon92Of kan ze beter een van de drie kastjes die ze nu heeft stopzetten en dat ik er een tweede kastje bij bestel om bij haar neer te zetten?

Het is natuurlijk geen toegestane methode maar uiteraard wel mogelijk. Of het de € 5,00 extra waard is dat laat ik buiten beschouwing.

user-mention widget

Ze zit nog 20 maanden aan dit oude abonnement vast. 20 x €5,- = €100,-

Bovendien gunnen we KPN geen dubbeltje meer na deze praktijken.

Je zult die TV+ Box dan wel thuis op jouw eigen abonnement moeten activeren.

Als jouw vriendin dat bij haar thuis zou doen dan wordt hij alsnog aan haar abonnement toegevoegd en gaat de teller (€5,- per maand) alsnog lopen.

Het nadeel is dat zij dan dus op jouw abonnement meelift en niet haar eigen opnames ziet op die TV+ Box maar de opnames behorend bij jouw abonnement.

Je zult die TV+ Box dan wel thuis op jouw eigen abonnement moeten activeren.

Als jouw vriendin dat bij haar thuis zou doen dan wordt hij alsnog aan haar abonnement toegevoegd en gaat de teller (€5,- per maand) alsnog lopen.

Het nadeel is dat zij dan dus op jouw abonnement meelift en niet haar eigen opnames ziet op die TV+ Box maar de opnames behorend bij jouw abonnement.

Dank je voor je reactie. Ik ben weer wat wijzer over hoe het werkt.

We nemen eigenlijk nooit wat op dus wat dat betreft hebben we geen probleem.

Een ander punt is dat KPN sinds kort pro-actief monitored of er meer TV ontvangers actief zijn op een aansluiting dan dat er gecontracteerd zijn. Daar zou jouw vriendin dan dus ook tegenaan kunnen lopen.

We hebben Viaplay opgezegd en hebben nu geen nieuw kastje meer nodig maar anders hadden we een van haar kastjes vervangen door een DIW-kastje van mij.

Dus ook het pro actief monitoren van het aantal aansluitingen was geen probleem geweest.

was KPN op andere gebieden maar ook zo pro actief 😁

Toen ik Viaplay nam via kpn had ik alleen de Arris VIP2952. Heb de app gewoon op de smart tv gedownload. Die gebruik ik nog steeds. Viaplay betaal en heb ik wel via kpn. 

Geen geschikte smart tv? Schaf dan de Chromecast Google-TV HD aan. Is zij in 1 x klaar voor € 42. 😀

Reageer