Skip to main content

Ik heb waarschijnlijk een functie ingeschakeld, waar ik graag vanaf wil. Alles wordt met een computerstem voorgelezen. Iedere knop, iedere keuze, plus allemaal onzin informatie. Hoe krijg ik dat uit?

En daarbij: wie heeft het verzonnen om audio descriptie voor een TV pakket te leveren? Meestal bedoeld voor blinden. Die TV willen kijken?

Hallo, @Ongewenste audio begeleiding, u kunt het uitzetten via Instellingen (tandwieltje rechtsboven), Toegankelijkheid,  Algemene Instellingen, TalkBack (deze staat nu aan, aanklikken, op Uit zetten, nu is de computerstem weer uit.


En daarbij: wie heeft het verzonnen om audio descriptie voor een TV pakket te leveren?

Aardige mensen die rekening houden met anderen. 👍

 

Meestal bedoeld voor blinden. Die TV willen kijken?

Voor blinden en slechtzienden. En ja, die tv willen kijken. Er is ook niet voor niks gesproken ondertiteling slechtzienden (NPO GOS 1, 2 en 3) op TV+ kanalen 191, 192 en 193.

Om de juiste content te vinden moet natuurlijk ook de gebruikersinterface de navigatie kunnen voorlezen. (Zelfs als de stembesturing perfect zou zijn, dan nog moet de gebruiker weten wat er op het scherm staat.)


Let op, als je de 5 toets langer ingedrukt houdt (+/- 3 seconden) dan activeer je ook de talk-back functionaliteit.

Met het langer indrukken van de 5 toets kan je hem ook weer uitzetten.


Met het langer indrukken van de 5 toets kan je hem ook weer uitzetten.

Volgens mij werkt dat trouwens alleen als je in de allereerste popup voor "Inschakelen" gekozen hebt. Kies je die eerste keer “Uitschakelen” dan is de longpress van de “5” onschadelijk gemaakt.