Skip to main content

Waarom wordt regio8 de lokale omroep van Doetichem (Gelderland) doorgegeven in Meppel (Drenthe)? 

 

Ik zie liever naast de lokale omroepen van Meppel en streekradio de Wolden ( zuidwest Drenthe) die hier ook worden doorgegeven de lokale omroep van Steenwijk en Streekradio de Wolden editie Staphorst (noordwest Overijssel) doorgegeven zie worden.

8FM bestaat niet meer. Bedoel je soms REGIO8? Welk kanaalnummer?

https://www.kpn.com/televisie/zenders/lokale-zenders.htm 


ja ik bedoel regio 8

 

het tv kanaal op 1351

het radio kanaal op 1051


Dat is REGIO8.

Dat is een commerciële regionale omroep die beschikbaar is in de Achterhoek. Dus niet beperkt tot 1 gemeente of provincie. Deze wordt doorgegeven in de provincies Gelderland en Drenthe.

 

 de lokale omroep van Steenwijk en Streekradio de Wolden editie Staphorst (noordwest Overijssel) doorgegeven zie worden.

Een lokale omroep wordt alleen doorgegeven in de postcode gebieden waar ze uitzendvergunning voor hebben. Vinden ze zelf ook prettig ten opzichte van de Buma/Stemra afdracht.

Je kan deze zender mogelijk via de ether krijgen (radio only, fm of dab+). Vrijwel alle lokale omroepen hebben ook een stream via hun site! Die kan dus sowieso. Vaak streamen ze het radio- en televisiekanaal.

De Wolden is bij kpn helemaal niet beschikbaar.

 

Admin edit:

Als je op deze pagina jouw postcode invult, zie je welke regionale en lokale zenders jij kunt ontvangen.


Hallo @theclown7 ,

Ga er maar vanuit dat Regio 8 ten onrechte door jou wordt ontvangen. In het verleden is het wel vaker voorgekomen dat bepaalde zenders per ongeluk open stonden in een heel ander deel van het land. 

Maar de kans dat jij in Drenthe via KPN toegang gaat krijgen tot de omroepen van Staphorst en Steenwijk is nu niet zo groot. Die zenders horen nu niet bij jouw regio. Vanaf 1 augustus 2024 komen er via DAB+ meer mogelijkheden. Dan kun je via kanaal 11 B ook de zenders van Steenwijk en Staphorst in jouw regio ontvangen. Mogelijk gaat KPN vanaf die datum deze zenders dan wel bij jou doorgeven, omdat het dan officieel geregeld is.  

 

Indeling Regionale Zenders via DAB+ vanaf 1 augustus 2024 : 

 


Het is geen vergissing mijns inziens.


dan behoort streekradio de Wolden editie Zuidwolde ook niet te worden doorgegeven hier, als je het bekijkt zoals jij het omschrijft hierboven. Die ligt ook buiten het gebied waar ik woon namelijk.

Via dab+ duurt nog een poosje, en ik heb een DAB+ radio maar de ontvangst is hier binnen in huis niet al te best.


Regio8 hoort ook in Drenthe. De Achterhoek beslaat deels Gelderland en deel Drenthe.

Het is geen vergissing mijns inziens.

?????????

De Achterhoek is hier zeker 100 kilometer vandaan. (Ik woon in Drenthe) 

 


 

Via dab+ duurt nog een poosje, en ik heb een DAB+ radio maar de ontvangst is hier binnen in huis niet al te best.

Vanaf 1 augustus 2024 zal de ontvangst op kanaal 11 B bij jou prima zijn. Het zenderpark voor de nieuwe regionale zenders gaat in de zomer opgetuigd worden.  

Nog even geduld…. 


Bij de concurenten in dit geval Odido en Ziggo worden ook meerdere lokale omroepen landelijk doorgegeven dus waarom dan niet bij KPN?


Tsjaa, dat is het beleid van KPN. Heeft alles met kosten te maken. De zenders zouden dan KPN daarvoor moeten betalen en dat gaan ze natuurlijk nooit doen. 


Wil je álles via het kastje van de provider? Alleen Odido doet dat. Nog wel. Zolang ze nog geen 100.000 (was het altijd) abonnee's hebben (geloof ik) mag dat nog.

Maar ach… we hebben INTERNET. Dus waar zou de PROVIDER het allemaal door moeten geven? Alle lokale zenders zenden ook via internet uit. Dáár hoeven ze geen extra rechten over te betalen. Doorgifte in regio's waar ze geen uitzendingen mogen verzorgen kan en mag wel maar kost extra. Zowel voor de zender als voor de provider. En de provider rekent dát vaak weer door aan de zender die dan dus de kosten dubbel heeft. Gaan ze niet doen.

Over een paar jaar moeten de nu 240 lokalen gefuseerd zijn tot 80 streekomroepen. Als aangrenzende zenders dus met jouw omroep fuseren krijg je hun programma's er ook bij. Maar via één kanaal dan.