Skip to main content
Vraag

Ik moet mijn bluetooth speaker elke dag opnieuw koppelen aan mijn TV ontvanger

• February 6, 2026
  • 6 reacties
  • 61 keer bekeken

Het koppelen van BT speaker is geen probleem, maar waarom moet ik dat elke dag doen?

Om weer verbinding te krijgen moet ik speaker eerst ontkoppelen om vervolgens weer te koppelen. Waarom geen optie “opnieuw verbinden”? Soms werkt het wel wanneer ik eerst speaker aanzet en verbinding heeft met netwerk en vervolgens tv box start, maar lang niet altijd.

6 reacties

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hoi ​@Weerd12. Lastig dat het verbinden van je Bluetooth speaker telkens zo moeizaam gaat. Normaal zou de speaker automatisch weer moeten verbinden met de TV+ ontvanger als je 'm aanzet, want de TV+ box scant altijd naar apparaten in de omgeving. Kan het misschien niet zo zijn dat je speaker in pairingsmodus opstart? En als het apparaat wel gevonden wordt, maar niet gelijk verbindt, dan zou je het apparaat in het lijstje moeten kunnen selecteren en dan alsnog kunnen verbinden. Maar dat ga ik zelf ook nog even testen.

Wat je zelf nog kunt testen is de speaker eens koppelen met je telefoon en dan controleren of de speaker wel gelijk verbindt als je 'm eens uit en aan zet. Dan weet je of de speaker wel automatisch kan verbinden. Ook noem je nog dat de speaker verbindt met een netwerk. Wat bedoel je daar precies mee? 

Ik hoor graag weer van je!

• Auteur
  • Helper
  • February 13, 2026

Hallo Arjan. Excuus voor late reactie, had even geen tijd. Ik heb zelf het idee dat verbinden alleen werkt wanneer box niet in standby (energie-zuinige) stand staat en volledige start maakt. Het klopt inderdaad dat speaker in de lijst staat, echter er zijn twee opties, waarvan opnieuw verbinden er niet een van is (zou wenselijk zijn). Enige mogelijkheid is verwijderen en dan opnieuw verbinden (verbinden kan ook meteen zonder eerst te verwijderen, maar blijft omslachtig omdat je speaker dan ook weer in pairing-modus moet zetten). Ik heb ook Google Chromecast gehad, waarbij je kon kiezen welke speaker te verbinden.

Verbinden met netwerk, zou inderdaad niet nodig zijn bij bluetooth, ik ging er foutief van uit dat er WiFi verbinding moest zijn om te koppelen. Aangezien het een draagbare speaker is, zet ik hem vaak aan nadat tv gestart is en dan werkt koppelen sowieso niet. Weet dus ook niet precies hoe verbinding werkt, want wanneer ik speaker eerst aanzet en wacht tot WiFi verbinding tot stand is en daarna tv-box "koude” start geef, komt verbinding 3 van de 5 keer wel tot stand.

Groeten

• Auteur
  • Helper
  • February 15, 2026

Hallo Arjan. Ik was de opties even kwijt, maar in apparaatinstellingen bij verbonden apparaten, staat alleen afstandsbediening als verbonden, de speaker (HK Citation 200) geeft twee opties: naam wijzigen of verwijderen. Aangezien deze speaker ook deel uitmaakt van mijn Google Home systeem, ben ik zelf ook in de war hoe het nu precies werkt. Ik zag wel dat de speaker met meerdere bronnen een connectie had, deze heb ik verwijderd en nu alleen de tv box in de lijst staan. Je had wel gelijk dat de speaker ook niet automatisch verbind met mijn mobiel, maar geen idee hoe ik dat moet fixen. Hopelijk heb je nog een tip hiervoor, want ik lees niets anders dan eerst ontkoppelen en dan weer koppelen. Maar zo zou het niet moeten gaan, bij mobiel en koptelefoon komt verbinding altijd automatisch tot stand.

Alvast bedankt.

Gerard

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Gebruik je de speaker alleen om via Spotify te luisteren naar muziek of podcasts of ook voor live tv? In het eerste geval kun je in Spotify kiezen dat je wilt afspelen via de HK-speaker. Dat zou moeten kunnen omdat de speaker ook onderdeel uitmaakt van je Google Home huishouden. 

Als je 'm ook gebruikt voor live tv en terugkijken bijvoorbeeld, dan weet ik even niet hoe je dit kunt oplossen. Ik heb nog even de handleiding van je speaker doorgenomen, maar dan wordt het ook niet echt duidelijk of ie wel weer automatisch verbind met het laatst verbonden apparaat. Wel lees ik dat het belangrijk is dat de speaker met Google Home is verbonden, dus die Wifi connectie is toch wel eerst nodig. 

Ik denk toch dat jouw speaker primair een Smart speaker is en dat de bluetooth functie een leuke extra functie is, maar dat de speaker zich daar niet op richt als ie aangezet wordt. Vandaar dat ie ook niet automatisch verbind met het laatst gekozen apparaat. 

Verbind de speaker wel gelijk met je telefoon als je handmatig kiest voor ‘Verbinden’ bij de Bluetooth instellingen van je telefoon? En ik zal nog eens navragen waarom de TV+ box niet de mogelijkheid heeft om achteraf handmatig te verbinden (zonder opnieuw te pairen). 

• Auteur
  • Helper
  • February 16, 2026

Arjan, bedankt voor het uitzoeken. Ik had ook al het idee dat speaker eerst op netwerk moest, vandaar de verwarring. Met telefoon krijg ik ook niet automatische verbinding zoals koptelefoon wel doet. Maar na klikken op speaker wordt de verbinding gemaakt. Een extra optie opnieuw verbinden zou fijn zijn. Alvast bedankt.

Frans123
Helper
Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • February 16, 2026
Het dagelijks opnieuw koppelen van een Bluetooth-speaker aan de tv-ontvanger
wordt vaak veroorzaakt door energiebesparende instellingen, verouderde firmware of verbindingsconflicten. Los dit op door beide apparaten volledig te herstarten, de koppeling in het tv-menu te wissen en opnieuw te koppelen. Zorg ook dat de speaker voldoende is opgeladen. 
Hier zijn de stappen om dit probleem op te lossen:
  • Herstart beide apparaten: Zet de tv en de speaker uit, haal de stekker van de tv uit het stopcontact, wacht even en zet alles weer aan.
  • Ontkoppel en koppel opnieuw: Ga naar de Bluetooth-instellingen in het menu van je tv, selecteer de speaker en kies voor 'vergeten' of 'ontkoppelen'. Koppel de speaker daarna opnieuw.
  • Controleer op storingen: Zorg dat er geen andere apparaten (zoals een smartphone) automatisch met de speaker verbinden.
  • Controleer de batterij: Een lage batterijspanning in de speaker kan leiden tot verbindingsproblemen.
  • Update de tv-firmware: Controleer of er een update beschikbaar is voor je tv, dit kan verbindingsproblemen verhelpen. 
Als dit niet helpt, kan het zijn dat de tv-ontvanger de Bluetooth-verbinding niet onthoudt door een te strenge energiebesparingsmodus.