Skip to main content
Vraag

Ik overweeg over te stappen op KPN TV+ - wat zijn de ervaringen met de TV+ decoder?

• 19 februari 2025
  • 46 reacties
  • 960 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Hallo,

Sinds een maand of drie ondervinden wij problemen met de Arris VIP5202 in de vorm van geluidshaperingen bij doorlopend beeld.

Of het fenomeen optreedt tijdens/na streaming (alleen Youtube hier) of bij regulier tv kijken is niet duidelijk.

Van alles vergeefs geprobeerd: neuwe decoder, nieuwe HDMi-kabel, decoder rechtstreeks aangesloten op de Fritzbox.

Alleen de box stroomloos maken verhelpt, tijdelijk, het probleem

Lang verhaal, kort: nu de TV+ box ook voor mij als Xs4All-klant beschikbaar blijkt,overweeg ik die decoder te nemen.

De helpdesk echter lijkt zelf niet echt overtuigd van het ding en waarschuwt voor steeds meer nieuw ontdekte bugs.

Mijn vraag aan jullie: is omruil toch een optie of is het eigenlijk het verruilen van (andere) problemen?

Eigenlijk is het van de zotte dat de KPN niet een normaal werkend product in de markt weet te zetten….

Bedankt voor ieder advies!

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • 19 februari 2025
geen flauw benul schreef:

---

De helpdesk echter lijkt zelf niet echt overtuigd van het ding en waarschuwt voor steeds meer nieuw ontdekte bugs.

---

Ik ben benieuwd of en wat een moderator ervan vindt dat de helpdesk dit soort uitspraken doet.

Forum|alt.badge.img

Eigenlijk weet ik niet hoe jouw reactie te duiden…..

Je zou hun reactie namelijk ook positief kunnnen uitleggen als een waarschwing voor nog meer ellende.

Voor mij staat i.i.g vast dat ik na het uitzitten van mijn abo (helaas pas per 3/26) op zoek ga naar een andere glasprovider.

Iemand enig idee welke provider applicaties (met name Youtube) in hun zenderlijst aanbiedt?

Gedoe met een aparte mediaspeler wil ik per se voorkomen.

• 19 februari 2025

Iemand enig idee welke provider applicaties (met name Youtube) in hun zenderlijst aanbiedt?

Beste ​@geen flauw benul daar heb je geen provider bij nodig, alleen een geschikte smart-tv waar de YouTube app op staat of een tv met Google Chromecast, zodat je vanaf een mobiel of tablet naar je tv kunt streamen.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+28
  • Superuser
  • 19 februari 2025

Hallo ​@geen flauw benul ,

Ik heb zo'n idee dat KPN TV+ wel wat voor jou is. Sowieso zou ik het proberen als je toch nog minimaal tot maart 2026 bij KPN een contract hebt. 

You Tube staat al automatisch op de KPN TV+-ontvanger. 

Voorgeïnstalleerde apps

Onder Apps vind je alle voorgeïnstalleerde apps en de Google Play Store om eventueel andere apps te installeren. De voorgeïnstalleerde apps zijn: 

• Netflix
  • HBO Max
  • Disney+
  • YouTube
  • Videoland
  • NOS Teletekst
  • Amazon Prime Video
  • Viaplay
  • NPO Start
  • Spotify
  • Google Play Films
  • Google Play Games
  • Youtube Music

bron:

Je kunt jouw ontvanger vervangen door de nieuwste ontvanger via de klantenservice of via MijnKPN.

Je gaat dan wel over op KPN TV+. Dat heeft voordelen en nadelen. 

Voor de volledigheid: Hier vind je een overzicht van bevindingen/wensen van KPN TV+: 

De huidige prijzen en mogelijkheden vind je in dit overzicht:

Forum|alt.badge.img

Dank voor de reacties!

Eerst maar even wachten op de uitslag van het aangemaakte ticket.

Bij KPN (xs4All) kraait ieder medewerker iets anders: bij de een kan ik op elk moment de DIW7022 bestellen terwijl de ander bij hoog en bij laag beweert dat zulks alleen bij contractverlenging mogelijk is.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+28
  • Superuser
  • 19 februari 2025

Bij KPN (xs4All) kraait ieder medewerker iets anders: bij de een kan ik op elk moment de DIW7022 bestellen terwijl de ander bij hoog en bij laag beweert dat zulks alleen bij contractverlenging mogelijk is.

Dat is onlangs gewijzigd. Tot voor kort kon je alleen bij einde contract over naar KPN TV+ in combinatie met een verlenging. Nu kun je ook binnen jouw huidige contract over naar KPN TV+. Vraag daar wel nadrukkelijk om bij telefonisch contact. Maar je kunt het ook zelf regelen via Mijn KPN.

wjb
Superuser
  • 19 februari 2025

Persoonlijk zou ik eerst maar eens kijken wat nu de echte oorzaak is van die haperende beelden.

Ik ben ook zeer benieuwd of dat dan tijdens TV uitzendingen via KPN is of juist alleen of ook bij het kijken via apps. Zelf hebben wij naar alle tevredenheid nog een Hussel abonnement met twee 5202's en dat werkt bij ons eigenlijk perfect.

PeterG
Superuser
  • 19 februari 2025

Je kunt volgens mij helemaal niet nu naar het nieuwe abonnement met TV+. Daarvoor moet je contractvrij zijn. En ik begrijp dat je huidige abonnement nog t.e.m. maart 2026 loopt.

Voor mij staat i.i.g vast dat ik na het uitzitten van mijn abo (helaas pas per 3/26) op zoek ga naar een andere glasprovider.

De 5202 is overigens een uitmuntende ontvanger en nog helemaal niet zo oud.

nu de TV+ box ook voor mij als Xs4All-klant beschikbaar blijkt,overweeg ik die decoder te nemen.

Dat de TV+ box bij een oud XS4ALL abonnement verstrekt zou worden lijkt mij niet te kloppen.

CORRECTIE.  Met Hussel en XS4ALL kan wel gekozen worden voor TV+ 👍

Ik ben met wjb eens dat beter de oorzaak achterhaald kan worden.

Heb je de 5202 al eens herstart door 30 seconden de stroom eraf te halen (niet nodig als je ECO STAND-BY gebruikt). Of een “Frisse start” via het menu gedaan?

Maar…. heb je een smart-tv niet ouder dan 2017? Dan is die veel beter met de apps dan die 5202.

Mijn moeder van 86 gebruikt de 5202 alleen voor tv kijken. En apps in haar smart-tv. Want die werken gewoon veel fijner.

PPR058x
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+4
  • KPN medewerker
  • 19 februari 2025

Ik heb gisteren KPN TV+ ontvangen, draadloos aangesloten en het werkt perfect. Ben er super blij mee!

Forum|alt.badge.img

Dank je vcoor de waardevolle info!

Helaas is onze Philips tv (nog uit hongaarse productie dus goed) al lang niet meer smart.

Weliswaar hebben we een aparte Nokia-medispeler die redelijk functioneert.

Alleen….het betekent wel gedoe om van HDMi source om te schakelen.

In feite zijn we verwend doordat KPN diverse applicaties in haar tv-zenderoverzicht aanbiedt! 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+28
  • Superuser
  • 19 februari 2025
PeterG schreef:

Je kunt volgens mij helemaal niet nu naar het nieuwe abonnement met TV+. Daarvoor moet je contractvrij zijn. En ik begrijp dat je huidige abonnement nog t.e.m. maart 2026 loopt.

@PeterG 

Ik zal jou zo even taggen in een ander deel van het forum. 

PeterG
Superuser
  • 19 februari 2025

Hoi. Je kunt in je huidige XS4ALL abonnement wel TV+ kiezen!

Zelf heb ik het nu 2 jaar. En het bevalt me prima!! Op de Samsung Tizen. Best of both worlds: Tizen én Android-TV. 

Op de oude Philips uit 2012 zit hier de Nokia streamingbox 8000. Met ook de KPN TV app erop uiteraard. 😀 Daar hoef ik dan ook niet van source te wisselen. 

Forum|alt.badge.img

@PeterG_  Top, die Nokia box heb ik ook hier.

En daarop uiteraard de tv+ app geïnstalleerd.

Aleen word je voor opnames naar de eigenlijke tv decoder verwezen…...

Speedmaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
wjb schreef:

Persoonlijk zou ik eerst maar eens kijken wat nu de echte oorzaak is van die haperende beelden.

Ik ben ook zeer benieuwd of dat dan tijdens TV uitzendingen via KPN is of juist alleen of ook bij het kijken via apps. Zelf hebben wij naar alle tevredenheid nog een Hussel abonnement met twee 5202's en dat werkt bij ons eigenlijk perfect.

@geen flauw benul  Bovenstaande vraag van ​@wjb heb ik nog niet beantwoord gezien. Met name hoe jouw netwerk is ingericht en wat er allemaal is aangesloten zoals switches en adapters over het stroomnetwerk. Hier draait namelijk als sinds het uitkomen van deze decoder hier in huis 2 exemplaren op een glasvezelverbinding en zijn er eigenlijk 0 klachten.

Forum|alt.badge.img

@wjb  : terechte vraag…..

De Arris is aangesloten via een Netgear switch (conform snoopy protocol).

De box, direct per Cat7 netwerkkabel aangesloten op de fB 7290 AX, vertoont helaas dezelfde problematiek.

Uitermate jammer want de internetverbinding (1 Gieg) is op zich uitmuntend.

En met de Fritsjes heb ik al bijna 20 jaar goede ervaringen,

Spijtig dat die dingen nog niet de was- of strijk kunnen doen!

wjb
Superuser
  • 19 februari 2025

Ik verwacht niet dat een TV+ Box verbetering zal brengen in die haperingen.

Maar wanneer treden die haperingen nu toch op, tijdens TV kijken via KPN en/of tijdens het kijken via een app zoals Netflix of YouTube?

Gebruik ook eens een Cat 6 of Cat 5e kabel want je zult niet de eerste zijn waarbij blijkt dat het juist die Cat 7 kabel is die roet in het eten gooit.

Speedmaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

Edit: beter lezen 🙈

Forum|alt.badge.img

Tja, we kijken in feite meer naar Youtube dan naar de tv zenders maar wisselen toch vaak van 201 naar …..

Op zich uitermate handig dat zenderoverzicht met “ ingebakken” applicaties!

En ja de CAT7 met zelf geknepen stekkers (gecontroleerd!) is top of the bill

PeterG
Superuser
  • 19 februari 2025

Aleen word je voor opnames naar de eigenlijke tv decoder verwezen……

Ja,  dat bezwaar heb ik dus ook. Voor BBC First. 

De overige zenders waarvan de opnames niet via de app kunnen kijk ik nooit. Duitsland, België. 

Opnames van de andere zenders werken gelukkig wel via de app. 

Forum|alt.badge.img

Zo zie je maar weer dat iedereen andere voorkeuren heeft.

Opnames van de Duitsers zijn helaas niet via de App te bekijken.

En laten we nu verzot zijn op Tatort & Co!

PeterG
Superuser
  • 19 februari 2025

Ik heb 2 ontvangers vanwege opnames BBC First. Anders had ik er wel 1 gehad en verder de app.

Er staan hier 3 televisies. 

Forum|alt.badge.img

(voorlopige) update:

Ik krijg de TV+ decoder om uit te proberen….

Ben benieuwd; zal na verloop van tijd hier even melden of het probleem daarmee opgelost is.

Fingers crossed en allen bedankt voor hun inbreng!

Forum|alt.badge.img+2

Hallo,

Sinds een maand of drie ondervinden wij problemen met de Arris VIP5202 in de vorm van geluidshaperingen bij doorlopend beeld.

Of het fenomeen optreedt tijdens/na streaming (alleen Youtube hier) of bij regulier tv kijken is niet duidelijk.

Van alles vergeefs geprobeerd: neuwe decoder, nieuwe HDMi-kabel, decoder rechtstreeks aangesloten op de Fritzbox.

Alleen de box stroomloos maken verhelpt, tijdelijk, het probleem

Lang verhaal, kort: nu de TV+ box ook voor mij als Xs4All-klant beschikbaar blijkt,overweeg ik die decoder te nemen.

Mijn vraag aan jullie: is omruil toch een optie of is het eigenlijk het verruilen van (andere) problemen?

Eigenlijk is het van de zotte dat de KPN niet een normaal werkend product in de markt weet te zetten….

Bedankt voor ieder advies!

Wij komen (ook) van XS4All, waren daar best tevreden, ook met de 5202 decoder.

Maar op zoek naar iets goedkopere bij KPN tv+ uitgekomen. En omdat we toch al bij KPN (XS4All) zaten leek ons dat een eenvoudige en prima stap.

Maar wat hebben we spijt! Nog steeds.…

Na alle resets, setup changes, en gedoe met netwerk testen, kabels direct over de vloer naar de Fritzbox, monteur langsgeweest, en nu zelfs op de wifi omdat niks alle storingen en eigenaardigheden weghaalde.... Balen we nog steeds elke dag van de overstap.

We zijn net na de zomervakantie overgegaan maar we herstarten nog steeds bijna dagelijks om vreemde dingen (met name de gids) op te lossen.

Kan het dus alleen maar van harte afbevelen.

Kan 1 voordeel verzinnen.... F1TV kan nu rechtstreeks gedraaid worden ipv casten via Chromecast.

Maar de rest ervaar ik als nadeel: snelheid (algemeen) snelheid zappen, snelheid gids, spontane reboots, vaak herstarten om gids problemen op te lossen (kijk maar eens naar mijn andere posts), probleem met pluspakket films kijken en daarna weer tv kijken (gaat steevast fout,) synchronisatie van geluid en beeld.... En overal de snelheid van het systeem.

Laat je niks wijsmaken over multicast kwaliteit. Wij zien geen enkele beeldkwaliteit verbetering t.o.v. unicast.

Als ik terug zou kunnen.......

Forum|alt.badge.img

Oei, da’s schrikken na het lezen van jullie tranentrekkend relaas!

Nou ja, het monteursbezoek voor morgen kan ik niet meer afzeggen maar heb wel de toezegging dat ik eventueel terug kan naar de 5202.

Ik heb trouwens rondgekeken bij de diverse glasaanbieders.

Alleen Odido komt in aanmerking daar die ook een Android box voeren. (Youtube is belangrijk voor ons)
Nadeel: boxje heeft geen optische uitgang zodat radio luisteren alleen via de tv mogelijk is.

Belachelijk natuurlijk maar dat wordt als normaal beschouwd tegenwoordig.

Bovendien roept Odido bij mij negatieve gevoelens op.

Terug naar Ziggo is ook nauwelijks een optie hoewel hun decoders goed lijken te werken

Allemaal klein leed natuurlijk nu de halve wereld in brand staat

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+28
  • Superuser
  • 20 februari 2025

(voorlopige) update:

Ik krijg de TV+ decoder om uit te proberen….

Ben benieuwd; zal na verloop van tijd hier even melden of het probleem daarmee opgelost is.

Fingers crossed en allen bedankt voor hun inbreng!

Groot gelijk, uiteindelijk moet je het zelf ervaren  en kun je dan zelf jouw conclusie trekken. 

Reageer