Skip to main content

Ik heb vandaag mijn modem aangesloten voor mijn nieuwe abonnement, en de daarbij behorende TV ontvanger.

Pas bij het instellen van de TV werd mij duidelijk gemaakt dat ik de privacy voorwaarden van Google moest accepteren.

 

Dat wil ik helemaal niet! Dat zou een schending zijn van mijn privacy!

Ik heb deze dan ook niet geaccepteerd en de TV uit gezet.

 

Ik zou graag een alternatief willen. Ik wil de KPN TV+ Box niet meer gebruiken.

 

Kan iemand mij hierbij helpen?

Het is niet noodzakelijk een Google-account te gebruiken, @aclt. Het lineaire tv-gedeelte staat helemaal los van Google.


Hallo @aclt ,

Huur voor vijf euro per maand een Digitenne-ontvanger voor erbij. De ideale oplossing voor alleen simpel TV kijken zonder poespas en gekkigheid. 


Je kan voor elk apparaat een separate Gmail account aanmaken.

Want anders kan je geen app's downloaden die niet standaard erop zitten.

 

En als je bang bent voor privacy schending, kan je niet veel.

Mobiel, computer, etc. kan je dan niet gebruiken.


Hallo @aclt ,

Huur voor vijf euro per maand een Digitenne-ontvanger voor erbij. De ideale oplossing voor alleen simpel TV kijken zonder poespas en gekkigheid. 

Heb je wel veel minder zenders en functionaliteiten natuurlijk, @Noordzee.


Het is niet noodzakelijk een Google-account te gebruiken, @aclt. Het lineaire tv-gedeelte staat helemaal los van Google.

 

Ik heb dat inderdaad ook zo aangeklikt, maar het eist nog steeds dat ik de privacy voorwaarden van Google accepteer.


Hallo @aclt ,

Huur voor vijf euro per maand een Digitenne-ontvanger voor erbij. De ideale oplossing voor alleen simpel TV kijken zonder poespas en gekkigheid. 

 

Dat klinkt als een optie, maar ik wil van de huidige TV+ ontvanger af.

 

Hoe moet ik dat regelen? Ik zie geen optie ervoor in “Mijn KPN”.


Het is niet noodzakelijk een Google-account te gebruiken, @aclt. Het lineaire tv-gedeelte staat helemaal los van Google.

 

Ik heb dat inderdaad ook zo aangeklikt, maar het eist nog steeds dat ik de privacy voorwaarden van Google accepteer.

 

En waarom ben je daar bang voor?

Wat kunnen ze doen?

Je zit toch ook op je computer of mobiel zo te zien.

Zie mijn eerdere melding.😉


Hallo @aclt ,

Huur voor vijf euro per maand een Digitenne-ontvanger voor erbij. De ideale oplossing voor alleen simpel TV kijken zonder poespas en gekkigheid. 

 

Dat klinkt als een optie, maar ik wil van de huidige TV+ ontvanger af.

 

Hoe moet ik dat regelen? Ik zie geen optie ervoor in “Mijn KPN”.

Dat kan sowieso door te bellen met 0800-0402. Je gaat dan alleen betalen voor internet. 
 

Hou dan wel rekening met een hogere prijs voor Digitenne. Dat wordt dan achttien euro per maand. 
https://www.kpn.com/televisie/digitenne


Het is niet noodzakelijk een Google-account te gebruiken, @aclt. Het lineaire tv-gedeelte staat helemaal los van Google.

 

Ik heb dat inderdaad ook zo aangeklikt, maar het eist nog steeds dat ik de privacy voorwaarden van Google accepteer.

O ja? Apart... maar lijkt mij niet zo'n probleem. Als je geen account aanmaakt valt het niet naar een persoon te herleiden...en al is dat wel zo: Google kan geen straffen uitdelen of boetes uitdelen, en tja, de gratis producten van Google moeten ergens van betaald worden hê? 

Maar nogmaals, zonder account: geen probleem., @aclt.


Volgens mij kan je niet opnemen met Digitenne en je hebt minder zenders als ik het goed heb.

 

Maar ik ben nog steeds benieuwd naar het antwoord op mijn vraag. Zie boven.


Hallo @aclt ,

Huur voor vijf euro per maand een Digitenne-ontvanger voor erbij. De ideale oplossing voor alleen simpel TV kijken zonder poespas en gekkigheid. 

Heb je wel veel minder zenders en functionaliteiten natuurlijk, @Noordzee.

@Ratonesque @joop2011 

Uiteraard, er staat ook simpel TV kijken. 
 

Maar heel veel mensen hebben aan 30 zenders ruim voldoende en nemen nooit iets op. 
 

En ik merk in mijn omgeving dat met name oudere mensen de huidige mogelijkheden veel te moeilijk vinden. (En de jeugd kijkt nauwelijks meer TV. )


Het is niet noodzakelijk een Google-account te gebruiken, @aclt. Het lineaire tv-gedeelte staat helemaal los van Google.

 

Ik heb dat inderdaad ook zo aangeklikt, maar het eist nog steeds dat ik de privacy voorwaarden van Google accepteer.

 

En waarom ben je daar bang voor?

Wat kunnen ze doen?

Je zit toch ook op je computer of mobiel zo te zien.

Zie mijn eerdere melding.😉

 

Ik gebruik niks meer van Google en dat wil ik zo houden.

Ik wil helemaal niet dat Google weet wat ik allemaal doe.

 

 


Hallo @aclt ,

Huur voor vijf euro per maand een Digitenne-ontvanger voor erbij. De ideale oplossing voor alleen simpel TV kijken zonder poespas en gekkigheid. 

Heb je wel veel minder zenders en functionaliteiten natuurlijk, @Noordzee.

@Ratonesque @joop2011 

Uiteraard, er staat ook simpel TV kijken. 
 

Maar heel veel mensen hebben aan 30 zenders ruim voldoende en nemen nooit iets op. 
 

En ik merk in mijn omgeving dat met name oudere mensen de huidige mogelijkheden veel te moeilijk vinden. (En de jeugd kijkt nauwelijks meer TV. )

Tja, als dat ook voor @aclt geldt dan kan hij/zij prima Digitenne nemen natuurlijk. TV via de ouderwetse ether heeft ook wel iets natuurlijk.


Ik heb speciaal voor de KPN TV+ kastjes een nieuw google account aangemaakt, die ik alleen daarvoor gebruik. Op deze manier voorkom ik in ieder geval dat mijn standaard google account wordt gebruikt voor de KPN TV+ kastjes.


Ik heb speciaal voor de KPN TV+ kastjes een nieuw google account aangemaakt, die ik alleen daarvoor gebruik. Is natuurlijk niet helemaal zonder privacy, maar in ieder geval is het niet mijn standaard google account wat door mijn kastje wordt gebruikt.

Idem en ook op andere apparaten.😉

Ieder apparaat zijn eigen account (Gmail adres)😉


Ik snap het wel hoor. Een Android box is natuurlijk handig vanwege het zelf kunnen installeren van apps echter is het maar de vraag of het gepast is dat een tv provider deze boxen gebruikt.

Een box die alleen het eigen tv pakket door geeft is meer dan genoeg.


Omdat het gewoon handig is? Je kunt met een afstandsbediening makkelijk bij alle tv-zenders én alle streamingdiensten én YouTube e.d., @Rowi.

Nou ja, je geeft het zelf eigenlijk al aan!


Ik gebruik niks meer van Google en dat wil ik zo houden.

Ik wil helemaal niet dat Google weet wat ik allemaal doe.

Dan zou u dit forum ook niet kunnen gebruiken. Want hier draait Google Analytics op de achtergrond waarschijnlijk. Net zoals op bijna elke website op internet. 


Omdat het gewoon handig is? Je kunt met een afstandsbediening makkelijk bij alle tv-zenders én alle streamingdiensten én YouTube e.d., @Rowi.

Nou ja, je geeft het zelf eigenlijk al aan!

Met de afstandsbediening van mijn TV kan ik dat ook. Echter ook Samsung en LG vereisen een account om apps te kunnen installeren of gebruiken.

 

Wat privacy betreft ook de andere boxen van KPN houden ons kijkgedrag bij.


Omdat het gewoon handig is? Je kunt met een afstandsbediening makkelijk bij alle tv-zenders én alle streamingdiensten én YouTube e.d., @Rowi.

Nou ja, je geeft het zelf eigenlijk al aan!

Met de afstandsbediening van mijn TV kan ik dat ook. Echter ook Samsung en LG vereisen een account om apps te kunnen installeren of gebruiken.

 

Wat privacy betreft ook de andere boxen van KPN houden ons kijkgedrag bij.

Precies, klantgegevens worden altijd bijgehouden. Anders zou je ook geen tips e.d. kunnen krijgen. Ik vind dat persoonlijk heel prettig. 

Beeldkwaliteit en functionaliteiten van de tv-zenders zijn via de Box wel beter, @Rowi.


Ofschoon ik het helemaal me de vraagsteller eens ben, ik zal dat kastje nooit in huis halen, maarrrr, die g*gle club is nog erger dan onkruid.
Neem maar eens een willekeurige pagina en kijk in de achterliggende bron code (source code).
Met crtl-U
( de Ctrl toets vasthouden en dan op de U drukken )
En dan ctrl-F (zoeken) op goog….

EN, het kpn TV systeem is zo gemaakt dat er altijd maar 1 tv station wordt doorgeven, als je een andere zender wilt bekijken dan wordt er een signaal naar de kpn verzonden die je vervolgens een andere zender gaat leveren. Bij de nieuwe en de oude “ontvangers” (TV-kastje).
Een droom voor de kijkcijfer dienst.


En, o ja :
https://www.bnr.nl/nieuws/tech-innovatie/10554090/oordeel-rechter-google-is-eerste-overwinning-overheid-tegen-big-tech


...het kpn TV systeem is zo gemaakt dat er altijd maar 1 tv station wordt doorgeven, als je een andere zender wilt bekijken dan wordt er een signaal naar de kpn verzonden die je vervolgens een andere zender gaat leveren. 

En jij denkt dat die gegevens bij Google terechtkomen?


Dat weet ik niet maar het zou mij niets verbazen.
Het was om het eea in perspectief te zetten.


Dat weet ik niet maar het zou mij niets verbazen.
Het was om het eea in perspectief te zetten.

Ik heb daar nog geen enkele aanwijzing voor gevonden en persoonlijk vind ik het wel vreemd om iets te suggereren dan wel in perspectief te zetten zonder daar enige onderbouwing van te geven.

Soms heb ik het gevoel dat mensen wat paranoia worden bij het horen van de naam Google maar dan wel vervolgens rustig de DNS server op 8.8.8.8 instellen. Als je het nu echt over een goudmijntje hebt bij het vergaren van kennis over de gebruiker dan is het wel het uitlezen van de DNS verzoeken. Daardoor weet Google precies welke sites er bezocnt worden. Dat is echt veel meer waard dan die paar zendertjes die via de TV+ Box gekeken worden.

Ik heb al jaren een apart Google account voor mijn Android/Google TV apparaten en ik heb nog nooit gemerkt dat Google daar iets wijzer door geworden is.

 

Overigens blokkeer ik op mijn router alle DNS verzoeken die naar de DNS server van Google gestuurd worden en ,eidt ik die requests om naar de DNS zerver/forwarder op mijn eigen router.

In het onderstaande plaatje is het subnet 192.168.4.0/24 het subnet waar mijn TV ontvangers op aangesloten zijn.

Je ziet dat bijna 24000 DNS requests naar de DNS server van Google verstuurd zijn ondanks het feit dat mijn router de DNS server voor mijn thuisnetwerk is. Blijkbaar gebruiken sommige apps op de TV ontvangers hard de DNS server van Google I.p.v. de standaard DNS server voor mijn netwerk.

Overigens zie ik die requests iet alleen van de TV+ Box komen maar ook van de 5202's die op dat subnet aangesloten zijn.


Reageer