Skip to main content
Vraag

Ik zou liever meer betalen voor het Opnemen Pakket, dan beperkingen in doorspoelen

• March 27, 2026
  • 14 reacties
  • 169 keer bekeken

Jeroen Tee
Topper
Forum|alt.badge.img

De klanten van commerciële zenders zijn natuurlijk bedrijven die zendtijd voor reclame inkopen. En als het aan die bedrijven ligt, kijken wij kijkers gewillig naar al die reclame en kopen vervolgens al hun producten. 

Kijkers die opnames maken en vervolgens door al die reclame heen spoelen, zijn spelbedervers (in de ogen van die commerciële zenders en de bedrijven). Ik ben zo’n spelbederver. Weliswaar is de belangrijkste reden voor mij om programma’s op te nemen, om ze op een moment dat mij schikt te kunnen bekijken, en ook in stukjes en beetjes, zodat ik niet twee uur lang aan één stuk hoef te kijken. Maar ik ben me ook zeer bewust van de mogelijkheid om door reclames heen te kunnen spoelen. Ik doe niet anders. 

Misschien is het al geregeld in de contracten van KPN met commerciële zenders dat een deel van het bedrag dat wij kijkers betalen voor het opnemenpakket, doorgesluisd wordt naar die zenders. Dan kan ik me voorstellen dat die zenders op een gegeven moment vinden dat ze niet genoeg betaald krijgen (bv. omdat bedrijven klagen of minder willen betalen voor reclamezendtijd).

Dan zeg ik: ik betaal liever meer voor het opnamepakket, dan dat ik beperkingen krijgen  in doorspoelen. Verplicht reclame kijken? Nee, alsjeblieft niet.

Ik kan hier natuurlijk wel zeggen hoevéél ik bereid ben extra te betalen (behoorlijk wat), maar straks breng ik die commerciële zenders op een idee en draaien ze KPN de duimschroeven aan. Enfin, zie dit maar als een poll, met de vraag aan iedereen hoe jullie hierover denken.

14 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • March 27, 2026

Hallo ​@Jeroen Tee ,

KPN is op dit moment juist de enige provider waar geen enkele belemmering is. Delta, Odido en Ziggo hebben dit wel volgens onderstaand artikel van Totaal TV:  

KPN hanteert geen enkele restrictie bij het terugkijken van eigen opnames via cloudPVR. Ook niet bij RTL-zenders. Deze provider laat aan Totaal TV weten dat het geen plannen heeft om dit in te voeren en vermeldt zelfs bij de omschrijving van het opnemen-abonnement dat doorspoelen van reclameblokken mogelijk is.

bron: 

https://www.totaaltv.nl/nieuws/ziggoklanten-klagen-over-niet-doorspoelbare-reclame-bij-eigen-opname-tvprogrammas/

Jeroen Tee
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • March 27, 2026

Hallo ​@Jeroen Tee ,

KPN is op dit moment juist de enige provider waar geen enkele belemmering is.

Ja, ik weet het dat er momenteel geen enkele belemmering is. Maar dat zou dus kunnen veranderen, kijk bijvoorbeeld hier in dit topic en de link naar een DPG-artikel:

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • March 27, 2026

Ja, het contract tussen KPN en RTL loopt binnenkort af. Niemand weet nu wat er mogelijk gaat veranderen. KPN zal proberen een voor hun zo gunstig mogelijke regeling te treffen. Maar RTL zal ook eisen hebben.  Afwachten maar, we horen het vanzelf….. 

Jeroen Tee
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • March 27, 2026

Ja, het contract tussen KPN en RTL loopt binnenkort af. Niemand weet nu wat er mogelijk gaat veranderen. KPN zal proberen een voor hun zo gunstig mogelijke regeling te treffen. Maar RTL zal ook eisen hebben.  Afwachten maar, we horen het vanzelf….. 

Ik hoop dat een nieuw contract niet alleen voor KPN gunstig is, maar ook voor ons, als klanten van KPN. Dus als kleine voorzet, en net ietsje anders dan alleen maar afwachten, mijn idee van die optie van meer betalen, zolang ik maar niet die reclame door mijn strot geduwd krijg (en anders zal ik minder naar commerciële zenders gaan kijken, denk ik). 

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • March 27, 2026

Tegen. Ik gebruik opnemen voornamelijk om terug te kijken op zenders die niet via de gids terug te kijken zijn (en die hun programma’s ook niet onderbreken met reclame.)

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • March 28, 2026

Ik heb er verder geen mening over. Ik heb namelijk überhaupt geen interesse in het opnemenpakket.

Het is inmiddels 30 jaar geleden dat ik iets opgenomen heb, dat was nog met een videorecorder. Tegenwoordig kijk ik meestal live en soms kijk ik wat terug via bv NPO Start. Opnemen mis ik totaal niet. Nu is het wel zo dat ik zelden kijk naar de RTL en SBS-zenders. 

• March 28, 2026

Als ik de bedragen zie die RTL rekent voor reclame tijd dan vraag ik mij af of het huidige bedrag wel genoeg is om verminderde reclame inkomsten te dekken.

Geen idee verder hoe dit in elkaar zit, maar ik ga er toch vanuit dat een deel van dat bedrag naar de zenders gaat, en een klein deel de operationele kosten betreft.

Jeroen Tee
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • March 28, 2026

Ik heb namelijk überhaupt geen interesse in het opnemenpakket.

Het is inmiddels 30 jaar geleden dat ik iets opgenomen heb, dat was nog met een videorecorder. Tegenwoordig kijk ik meestal live en soms kijk ik wat terug via bv NPO Start. Opnemen mis ik totaal niet. Nu is het wel zo dat ik zelden kijk naar de RTL en SBS-zenders. 

Goed dat je, ​@Noordzee, zegt hoe jij over opnemen denkt. Voor mij is opnemen juist essentieel, en dé reden voor mijn huidige, recente overstap naar KPN. Ik kijk bijna alles uitgesteld (na het dus eerst opgenomen te hebben of via terugkijken-via-de-gids) en bijna niks in één keer (of het moet niet langer dan een half uur duren). En dan heb je nog dat er op het zelfde tijdstip twee dingen te zien zijn, die je wilt zien. Of films die ’s nachts uitgezonden worden. Of als je niet thuis bent.

Wat betreft RTL en SBS: ook niet mijn favoriete zenders, maar als er wel een interessante film wordt uitgezonden, dan kan ik met een opname tenminste door de reclame spoelen. En Lubach wil ik ook wel zien, en die zit tegenwoordig niet meer bij de VPRO, maar bij RTL (zoals-ie vaak genoeg zegt).

Jeroen Tee
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • March 28, 2026

Geen idee verder hoe dit in elkaar zit, maar ik ga er toch vanuit dat een deel van dat bedrag naar de zenders gaat, en een klein deel de operationele kosten betreft.

Zou leuk zijn als wij gewone mensen, klanten van providers, eens een keertje mee konden kijken bij die onderhandelingen en wat er dan allemaal over onze hoofden heen besloten wordt. Want net als jij heb ik geen idee hoe het er daar aan tafel aan toe gaat.

Ben jij trouwens RoWi op het Ziggo-forum? Daar hebben we het namelijk ook wel eens over opnemen gehad, maar dan over een mogelijke vervanging van mijn Cisco mediabox uit 2015, door een apparaat van de vrije markt (bleek niet mogelijk). Indertijd (enkele jaren terug) was ik namelijk al bezig was om te kijken wat ik het beste kon doen om te kunnen blijven opnemen. Uiteindelijk besloten om van tv bij Ziggo en internet bij Freedom naar KPN (waar ik al mobiel had) over te stappen.

• March 28, 2026

Ik ben inderdaad dezelfde Rowi, en elke dvb-c ontvanger van de vrije markt is nog steeds mogelijk met wat kanttekeningen. Waar ik hier niet te veel over zal uitweiden. 

On topic je noemt films op sbs en rtl juist voor films heb ik een abonnement bij de streamdiensten. Wij kijken bepaalde programma's soms terug vanwege ploegendienst op die kanalen kunnen we de reclame gewoon doorspoelen.

Jeroen Tee
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • March 28, 2026

elke dvb-c ontvanger van de vrije markt is nog steeds mogelijk met wat kanttekeningen. 

Nou oké, ik had niet moeten zeggen ‘bleek niet mogelijk’, want het was juist vanwege al die kanttekeningen dat ik het niet heb willen uitproberen. Ik twijfelde ernstig of er wel een apparaat was waarvan ik vooraf, voor aanschaf, zeker kon zijn dat het vele jaren (tien, vijftien of misschien wel twintig jaar) probleemloos zou werken in voormalig UPC-gebied met legale, meegeleverde software die al die tijd ondersteund zou worden door de fabrikant, waarmee je ook twee zenders tegelijkertijd kon opnemen (via de EPG te programmeren) en dan nog naar een derde kanaal kijken.

• March 28, 2026

Voor fupc gebied is het inderdaad lastiger. En eerlijk gezegd weet ik niet of dvb-c in Nederland nog meer dan 10 jaar beschikbaar is bij Ziggo ik zou niemand adviseren daar nog veel in te investeren.

Het alternatief cloudopname wat je nu via KPN hebt heeft natuurlijk ook de nodige beperkingen zoals het jaar houdbaarheid.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • March 29, 2026

Meer betalen ben ik zo wie zo geen voorstander van.

Betaal al genoeg.

En als pensionaris moet je toch op de kleintjes letten en ook leuke dingen (streamingdiensten) kunnen betalen.😉😊

Dat de reclames straks ook bij KPN niet meer doorgespoeld kunnen worden is helaas jammer.

Maar niet te ontkomen.

En gezien dat dat de inkomsten van de commerciële zenders is, kan ik dat ook wel weer begrijpen.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • March 29, 2026

Voor fupc gebied is het inderdaad lastiger. En eerlijk gezegd weet ik niet of dvb-c in Nederland nog meer dan 10 jaar beschikbaar is bij Ziggo ik zou niemand adviseren daar nog veel in te investeren.

Het alternatief cloudopname wat je nu via KPN hebt heeft natuurlijk ook de nodige beperkingen zoals het jaar houdbaarheid.

Gezien dat steeds minder jongeren tv kijken, verwacht ik ook dat tussen nu en 10 jaar nog maar de vraag is hoeveel tv zenders er nog zijn.

En DVB-C, dat sterft langzaam uit.