Skip to main content

Goedemiddag,

Sinds vandaag heb ik een KPN+ box met ingebouwde chromecast waar ik graag gebruik van wil maken.

Ik gebruik momenteel een eigen modem en heb een apart VLan ingesteld voor de iptv wat verder allemaal perfect werkt. Ik heb het KPN+ kastje bedraad aangesloten en zie dat het netjes een IP krijgt uit mijn VLan.

Nu het volgende, ik kan het apparaat niet vinden om naar te casten wat natuurlijk logisch is want met bv mijn mobiel zit ik niet in dat VLan.. nu vroeg ik mij af, welke opties heb ik?

Het kastje ook op wifi aansluiten; dus zowel bedraad als wifi, werkt dit überhaupt en welk netwerk wordt er dan gebruikt voor TV kijken?

Afstappen van het VLan en het kastje een range laten krijgen in het netwerk waar alle apparaten op zitten. Iemand een idee?

De enige optie is: dat vlan vergeten en gewoon alles in hetzelfde netwerk. 

De eerste optie die u beschrijft kan niet. Als de box een bekabelde verbinding heeft, dan zal hij helemaal geen verbinding over WiFi maken.

De enige optie is: dat vlan vergeten en gewoon alles in hetzelfde netwerk. 

De eerste optie die u beschrijft kan niet. Als de box een bekabelde verbinding heeft, dan zal hij helemaal geen verbinding over WiFi maken.

Moet je overigens ingelogd zijn met een Google account op de TV+ box voordat chromecast geactiveerd is, of maakt dat niet uit?

Ik weet niet wat voor een router jij gebruikt maar om een Chromecast op een ander vlan zichtbaar te maken zal je dan mDNS naar de vlans moeten doorgeven (repeater).

Onderstaand de mDNS repeater op mijn EdgeRouter 4,

Mijn computers, tablets en telefoons zijn hierbij op eth2 aangesloten terwijl de TV ontvangers op eth2.4 staan. Ik kan daar gewoon naar casten.

Ik weet niet wat voor een router jij gebruikt maar om een Chromecast op een ander vlan zichtbaar te maken zal je dan mDNS naar de vlans moeten doorgeven (repeater).

Onderstaand de mDNS repeater op mijn EdgeRouter 4,

Mijn computers, tablets en telefoons zijn hierbij op eth2 aangesloten terwijl de TV ontvangers op eth2.4 staan. Ik kan daar gewoon naar casten.

Hier zat ik toevallig ook net naar te kijken. Ik draai OpenWRT en die heeft daar ook packages voor. Ik had net het e.e.a. geconfigureerd maar zie het apparaat er helaas nog niet tussen staan waardoor ik me begon af te vragen of je perse ingelogd moet zijn met een Google account?

Je hoeft naar mijn weten geen Google account te hebben voor de ingebouwde Chromecast functionaliteit.

Kan jij jouw OpenWRT configuratie dan ook eens delen?

Heb je ook nog firewalls ingericht tussen die vlans?

Hier zat ik toevallig ook net naar te kijken. Ik draai OpenWRT en die heeft daar ook packages voor. Ik had net het e.e.a. geconfigureerd maar zie het apparaat er helaas nog niet tussen staan waardoor ik me begon af te vragen of je perse ingelogd moet zijn met een Google account?

Wat voor packages gebruikt je? mDNS repeater gebruikt standard TTL=1 en maakt soms compatibiliteitsprobleem. mDNS reflector gebruikt TTL=255 en werkt altijd, je moet alleen met firewall regels de reflector blokkeren naar WAN.. Zie meer hier

http://files.multicastdns.org/draft-cheshire-dnsext-multicastdns.txt 

All Multicast DNS responses (including responses sent via unicast)   SHOULD be sent with IP TTL set to 255. This is recommended to provide   backwards-compatibility with older Multicast DNS Queriers   (implementing draft-cheshire-dnsext-multicastdns-04.txt, published   February 2004) that check the IP TTL on reception to determine   whether the packet originated on the local link. These older Queriers   discard all packets with TTLs other than 255.

Bedankt voor de antwoorden.

Ik had het e.e.a geprobeerd met Avahi volgens deze post;

https://blog.christophersmart.com/2020/03/30/resolving-mdns-across-vlans-with-avahi-on-openwrt/

Helaas heb ik m’n netwerk nu min of meer gesloopt, ondanks dat ik alles teruggedraaid heb, dus geen idee wat er nu aan de hand is.

Ik heb gewoon internet zowel draadloos als bekabeld echter mijn mesh punten lijken onderling niet lekker meer te communiceren, zodra ik op een ander punt kom dan de begane grond (base) blijf ik reconnecten.. Ik heb dus enkel nog wifi op de begane grond die stabiel is, heel vreemd…

Er is verder niks veranderd aan m’n switch of wifi settings, enkel m’n openwrt router.

Zou het kunnen zijn dat je nu last hebt van broadcast storm binnen jouw mesh netwerk?

Heeft jouw mesh systeem iets van een loop detection optie?

@vicking Een reflector resend alle multicast msg op alle netwerk interfaces. Daarom moet je als eerstes blokkeren naar WAN. En blokkeren verder andere interfaces behalve de van Chromecast en KPN ontvangers.

Zou het kunnen zijn dat je nu last hebt van broadcast storm binnen jouw mesh netwerk?

Heeft jouw mesh systeem iets van een loop detection optie?

Dat durf ik niet te zeggen. Dan moet ik even in de setting kijken. Het is de Asus Zenwifi XD5, overigens.

Op mijn switch heb ik wel rstp aanstaan wat geloof ik ook een loop preventie/detectie is als ik het goed heb?

@vicking Een reflector resend alle multicast msg op alle netwerk interfaces. Daarom moet je als eerstes blokkeren naar WAN. En blokkeren verder andere interfaces behalve de van Chromecast en KPN ontvangers.

Bedankt voor de info, alleen ik probeer m’n netwerk nu eerst weer even in de staat te brengen van vóórdat ik aan de slag ging met mDNS. Als alles weer werkt ga ik een nieuwe poging wagen!

Het is gelukt hoor!

Het wifi stond los van mijn configuratie.. 1 van mijn AP’s moest even spanningsloos gemaakt worden, terwijl ik er helaas vanuit ging dat een reboot hetzelfde effect zou hebben, not..

Goed, uiteindelijk dus alles opnieuw geconfigureerd en ditmaal met OPNsense, TV weer op een apart VLan, mDNS repeater geïnstalleerd, lan en iptv_lan gekozen als interfaces en voila. Alles werkt nu! :D

Ik heb overigens geen specifieke firewall regels hoeven toevoegen of iets geblokkeerd richting mijn wan, maar ik ga er vanuit dat het goed is zo.

Ik heb overigens geen specifieke firewall regels hoeven toevoegen of iets geblokkeerd richting mijn wan, maar ik ga er vanuit dat het goed is zo.

Het verschil van vorige keer dat je een mDNS repeater gebruikt. Een reapeater repeats op gekozen interfaces, en reflector zoals Avahi resend op alle interfaces. Indien een multicast van WAN kom (KPN iTV), wordt het ook terug gezonden naar WAN, en het kan opnieuw gezonden worden met gevold dat de MSG voor eeuwigheid rond zwerven in jouw netwerk. Daarom mijn opmerking, dat je vooral naar WAN moet blokkeren.

Check, duidelijk!

Bedankt voor alle hulp, ik ben blij dat het gelukt is zo en ik niet van m’n aparte VLan voor de TV af heb moeten stappen! :)

Ik merk wel nu tijdens het streamen van een champions league wedstrijd vanaf de Ziggo Go app dmv chromecast naar de KPN+ box dat het regelmatig lagt of laggy overkomt… is dit tekortkoming van de apparatuur of zit dit ergens in mijn netwerk?

Reageer