Skip to main content
Beantwoord

Inloggegevens onjuist; je hebt nog {{attempts}} inlogpogingen

• 8 januari 2025
  • 6 reacties
  • 73 keer bekeken

• Topper
  • 16 reacties

Van de week een probleem met TV kijken op de Samsung TV.
We probeerden opnieuw in te loggen en bleven toen deze foutmelding krijgen.

Zag op AlleStoringen dat er meer mensen problemen hadden met TV kijken,
echter via het KPN TV kastje was er geen probleem.
Een paar uur later nog eens geprobeerd en zonder opnieuw in te hoeven loggen werkte alles weer.

De reden van deze melding is dat de melding niet netjes is, de variabele {{attempts}} is niet ingevuld.

Je hebt nog {{attempts}} inlogpogingen

Beste antwoord door Jeroen-bart Engelen

Arjan van B schreef:
pvd schreef:

Een paar uur later nog eens geprobeerd en zonder opnieuw in te hoeven loggen werkte alles weer.

De reden van deze melding is dat de melding niet netjes is, de variabele {{attempts}} is niet ingevuld.

Bovendien vind ik de melding niet op zijn plaats. Kan het systeem geen onderscheid maken tussen een foute login, en een login die om een andere reden mislukt?

Dat doen we niet vanwege security. Als iemand jouw inlog gegevens wil proberen te raden dan moet je natuurlijk niet gaan zeggen of de gebruikersnaam wel of niet goed is. Dat is allemaal extra informatie die zo iemand dan weer kan gebruiken.

Als het inloggen mislukt om een technische reden (storing op de servers bijvoorbeeld), dan gaat dit niet van je aantal pogingen af.

Edit: Ik zie nu pas dat je (@pvd) het over gisteravond had. Toen was er inderdaad tussen 21:15 en 21:30 een verstoring gaande waardoor inloggen met KPN ID niet altijd werkte.

Bekijk origineel

6 reacties

Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • 1118 reacties
  • 8 januari 2025
pvd schreef:

Bovendien vind ik de melding niet op zijn plaats. Kan het systeem geen onderscheid maken tussen een foute login, en een login die om een andere reden mislukt? (Misschien is het ontbreken van een waarde voor {{attempts}} wel een teken dat er iets anders fout ging, zodat de app een andere foutmelding kan laten zien?)

• Auteur
  • Topper
  • 16 reacties
  • 8 januari 2025

Dit gebeurde overigens gisteravond 21:20 en hier zie je de storing chart van KPN van gisteravond

Jeroen-bart Engelen
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+8
Arjan van B schreef:
pvd schreef:

Bovendien vind ik de melding niet op zijn plaats. Kan het systeem geen onderscheid maken tussen een foute login, en een login die om een andere reden mislukt?

Dat doen we niet vanwege security. Als iemand jouw inlog gegevens wil proberen te raden dan moet je natuurlijk niet gaan zeggen of de gebruikersnaam wel of niet goed is. Dat is allemaal extra informatie die zo iemand dan weer kan gebruiken.

Als het inloggen mislukt om een technische reden (storing op de servers bijvoorbeeld), dan gaat dit niet van je aantal pogingen af.

Edit: Ik zie nu pas dat je (@pvd) het over gisteravond had. Toen was er inderdaad tussen 21:15 en 21:30 een verstoring gaande waardoor inloggen met KPN ID niet altijd werkte.

Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • 1118 reacties
  • 8 januari 2025
Jeroen-bart Engelen schreef:

Dat doen we niet vanwege security. Als iemand jouw inlog gegevens wil proberen te raden dan moet je natuurlijk niet gaan zeggen of de gebruikersnaam wel of niet goed is.

Dat ben ik met je eens. Maar dat bedoelde ik ook niet. Maar als er een onverwachte of geen response van de server komt, dan is dat een andere situatie dan een foute (afgekeurde) login?

inderdaad tussen 21:15 en 21:30 een verstoring gaande waardoor inloggen met KPN ID niet altijd werkte.

En in die situatie, als de app dat kan onderscheiden, wil je toch niet zeggen “Inloggegevens onjuist”?

Jeroen-bart Engelen
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+8
Arjan van B schreef:

Dat doen we niet vanwege security. Als iemand jouw inlog gegevens wil proberen te raden dan moet je natuurlijk niet gaan zeggen of de gebruikersnaam wel of niet goed is.

Dat ben ik met je eens. Maar dat bedoelde ik ook niet. Maar als er een onverwachte of geen response van de server komt, dan is dat een andere situatie dan een foute (afgekeurde) login?

De server houd het aantal toegestande pogingen bij, dus als de client in de fout gaat, of de poging komt nooit aan bij de server, dan “verlies” je dus niet een poging.

Arjan van B schreef:

inderdaad tussen 21:15 en 21:30 een verstoring gaande waardoor inloggen met KPN ID niet altijd werkte.

En in die situatie, als de app dat kan onderscheiden, wil je toch niet zeggen “Inloggegevens onjuist”?

Correct, maar nu vraag ik me af of dit wel de schuld is van de app, en niet van iets op de servers. Ga ik morgen even naar kijken, want we willen natuurlijk niet dat mensen zichzelf blokkeren als er gewoon bij ons iets mis is.

• Auteur
  • Topper
  • 16 reacties
  • 13 januari 2025

Als er geen of foute communicatie is tussen app en server wil je dat toch weten; en niet dat je inlogpoging verkeerd is. Je zet mensen dan aan om nogmaals te proberen in te loggen.

Als eindgebruiker wil je dan gewoon zien iets van

• Server niet beschikbaar, probeer het later opnieuw
  • Communicatie fout, probeer het later opnieuw

Maar niet

• Inloggegevens onjuist

Dat is nl. gewoon niet waar, die inlog gegevens waren prima en zonder opnieuw in te loggen werkte alles dus een paar uur later weer.

Reageer