Skip to main content
Beantwoord

Inloggen op tv.kpn.com mislukt, melding over maximaal aantal devices

• July 23, 2026
  • 30 reacties
  • 354 keer bekeken

Beste,

Er zit een flinke fout in jullie systeem. Het gaat fout bij deze aanroep: https://api-avs67.tv.prod.itvavs.prod.aws.kpn.com/openidlogin/api/public/v1/requestSession

De response die ik vandaag zie, is dat ik het maximale aantal devices zou hebben bereikt:

{"resultCode":"KO","errorDescription":"AUT-1006","message":"ConstraintError: Max device reached","systemTime":1784825613193}

Ik ben hier de enige die gebruik maakt van dit abonnement en ik probeer nu enkel en alleen met mijn laptop in te loggen op tv.kpn.com.

Ik zie op de website dat dit de limieten zijn: https://www.kpn.com/televisie/online-tv-kijken

Met hoeveel mensen kan ik tegelijk online tv-kijken?

Je kan met 3 mensen tegelijk tv kijken. Deze 3 mensen kunnen op hetzelfde moment gebruikmaken van de app of de website tv.kpn.com. De tv-ontvanger telt niet mee.

Zijn er al 5 apparaten aangemeld op de app, dan kan het zijn dat je niet meer kan inloggen. Daarom kan je op tv.kpn.com alle apparaten beheren die zijn aangemeld op de app.

In het worst-case-scenario zou ik ingelogd kunnen zijn op:

1. de app via mijn tablet
  2. tv.kpn.com via mijn tablet/laptop

Ik gebruik tv.kpn.com alleen als de app niet goed werkt (zoals nu, nu de app extreem schokkerig beeld geeft) en haal de “3 mensen” tegelijkertijd dus nooit.

Ik kan nu uitsluitend op één apparaat inloggen, bij méér dan één apparaat krijg ik bovengenoemde foutmelding. Het lijkt erop dat deze bug op woensdag 15 juli is geïntroduceerd, op dinsdag 14 juli was dit probleem er nog niet. Kunnen jullie dit nakijken en fixen? Bedankt.

[Edit]

Jullie zijn trouwens ook opeens niet meer telefonisch bereikbaar in de avond (krijg de mededeling dat jullie gesloten zijn), terwijl ik op woensdag 15 juli nog gewoon om 19:15 telefonisch contact met jullie heb gehad. Graag toelichting hoe dat mogelijk is.

Beste antwoord door Jeroen-bart Engelen

Als ik zou moeten gokken dan ziet kpn vanwege die strikte privacy settings jouw browser elke keer aan voor een nieuw apparaat?

Ik denk ook dat dit het is, ​@Martin_2026.

@TV Apps Team, klopt dat? En is daar eventueel wat aan te doen zodat er niet 75 apparaten in de lijst komen te staan? 

Dit is een bekend probleem. De oplossing is lastig om allerlei redenen. Maar we hebben zeker de wens dit op te lossen.

Het probleem doet zich vooral voor bij het gebruik van tv.kpn.com dus dat klopt. Het weigeren van cookies maakt het wel erger. Anders wordt het “apparaat” namelijk onthouden, en komt er niet elke keer een registratie bij.

30 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 23, 2026

Dat laatste is gek. KPN is na 18:00 uur alleen nog beschikbaar voor melding van storing. Dat is al een paar jaar. Het ligt er dus aan waar je voor belt.

Ik sta wel op meer dan 5 apparaten ingelogd. 1 smart-tv, 3 kastjes, 2 telefoons en een laptop. 

Inloggen via vpn is niet toegestaan en kan ook foutmeldingen opleveren. 

• Auteur
  • Topper
  • July 23, 2026

Dat laatste is gek. KPN is na 18:00 uur alleen nog beschikbaar voor melding van storing. Dat is al een paar jaar. Het ligt er dus aan waar je voor belt.

Vorige keer kreeg ik ook zo'n AI-geval aan de lijn waarbij de I van AI nog niet was geïmplementeerd en heb ik eerst een poging gedaan om een vraag te stellen. Nu heb ik om tijdsverspilling te voorkomen direct gevraagd om een medewerker, dus wellicht is dat het verschil 😉

Ik sta wel op meer dan 5 apparaten ingelogd. 1 smart-tv, 3 kastjes, 2 telefoons en een laptop. 

Inloggen via vpn is niet toegestaan en kan ook foutmeldingen opleveren. 

Ik zit gewoon via Wi-Fi rechtstreeks op mijn KPN-modem thuis. Geen VPN.

Kun je ergens zien welke apparaten er volgens KPN ingelogd zouden zijn op de app/tv.kpn.com?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 23, 2026

Dat kun je zien in http://tv.kpn.com.

Instellingen - apparaat beheer 

https://tv.kpn.com/instellingen/apparaatbeheer

• Auteur
  • Topper
  • July 23, 2026

Dat kun je zien in http://tv.kpn.com.

Instellingen - apparaat beheer 

https://tv.kpn.com/instellingen/apparaatbeheer

Thanks 👍

Ik zie een lijst met in totaal 75 actieve aanmeldingen… 😐 Tsjonge… wie heeft dat systeem geprogrammeerd? Als je een apparaat een x tijd niet ziet, dan invalidate je de sessie toch? Sorry, ben zelf jaren werkzaam geweest als software engineer, dus ben wat verbaasd over een dergelijke implementatie waarbij sessies eindeloos actief blijven 😬

[Edit]

• Auteur
  • Topper
  • July 23, 2026

Als ik plaatjes probeert te uploaden, krijg ik een melding:

Er is iets fout gegaan, controleer de url en probeer opnieuw.

Ik moet in de web developer toolbar van de browser zien dat de afmetingen van de afbeelding te groot zijn 😕

error    "Image dimensions are too large. Maximum allowed is 8000x8000 pixels. Given file is 3797x14822 pixels."

Tip voor de developers: geef aan wat er fout gaat in de melding naar de gebruiker, niet alleen in de JSON-response van het request 😅

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 23, 2026

Ben je met zoveel apparaten ooit ingelogd (geweest)?

Eerst maar eens opschonen. 

• Auteur
  • Topper
  • July 23, 2026

Ben je met zoveel apparaten ooit ingelogd (geweest)?

Nee, ben alleen maar met mijn tablet en mijn laptop ingelogd geweest en héél misschien ooit eens via tv.kpn.com op mijn telefoon, maar verder dan 3 apparaten kom ik niet. Meestal log ik ook nog netjes uit, dus dan zou de sessie moeten stoppen. Mijn browsers staan wel op strikte privacy-instellingen waarbij alle gegevens worden gewist bij afsluiten van de browser.

Eerst maar eens opschonen. 

Of even erin laten staan, zodat de developers real-time data hebben die ze kunnen analyseren. Moet ik alleen weten of en hoe dit topic onder hun aandacht komt 🤔

Zou ook goed zijn als je gewoon een melding krijgt dat je met teveel apparaten bent ingelogd. Je krijgt nu alleen maar een nietszeggende “AUT-1006”-fout in beeld. Moet ook hier weer in de web developer toolbar duiken om de echte melding naar voren te krijgen.

Ik snap dat nooit zo om nietszeggende foutcodes aan gebruikers te laten zien en de informatieve tekstversie alleen maar in de JSON-response te zetten 😄

JanD
Wijsgeer
  • July 23, 2026

Kan ook een storing zijn geweest.

Vanochtend kreeg ik toevallig dezelfde foutmelding ​@Martin_2026 en ​@PeterG 

• Auteur
  • Topper
  • July 23, 2026

Kan ook een storing zijn geweest.

Vanochtend kreeg ik toevallig dezelfde foutmelding ​@Martin_2026 en ​@PeterG 

Ik kan je één ding met zekerheid zeggen: ik ben op dit moment niet met 75 apparaten ingelogd op de “KPN TV app” 🤣

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 23, 2026

Moet ik alleen weten of en hoe dit topic onder hun aandacht komt 🤔

Er komt hier nog een kpn moderator langs. Die zal ze er vast op wijzen. 

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • July 23, 2026

Als ik zou moeten gokken dan ziet kpn vanwege die strikte privacy settings jouw browser elke keer aan voor een nieuw apparaat?

• Auteur
  • Topper
  • July 24, 2026

Denk het ook, maar daar heb je garbage collection voor. Als je een apparaat een bepaalde tijd niet hebt gezien, hoort een sessie automatisch te worden verwijderd van de server. Aangezien ik nog actieve sessies zie van januari 2026 lijkt het erop dat garbage collection volledig uit staat.

Als een gebruiker is uitgelogd, is het helemaal niet meer relevant om een sessie eindeloos server-side te bewaren, die kan dan gewoon gewist worden na een bepaalde tijd.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 24, 2026

Maar hoe vaak moet je inloggen. Hier alleen bij in gebruik name. Alweer bijna 2 jaar geleden voor het laatst, nieuwe laptop. Op tv.kpn.com en alle apps.

Toevallig vandaag moest ik op één apparaat de smart-tv app opnieuw installeren. Dat was weer een inlog sinds jaren. 

• Auteur
  • Topper
  • July 24, 2026

Maar hoe vaak moet je inloggen. Hier alleen bij in gebruik name. Alweer bijna 2 jaar geleden voor het laatst, nieuwe laptop. Op tv.kpn.com en alle apps.

In de app hoef ik niet opnieuw in te loggen, maar die app heeft/had bij mij regelmatig kuren. Die heb ik op een gegeven moment links laten liggen en ben toen uitgeweken naar tv.kpn.com.

Als ik tv.kpn.com gebruik, moet ik altijd inloggen. Ik ben niet van het altijd alle cookies/tracking-rommel bewaren. Dat werkt prima en makkelijk, vooral nu je voor MFA gewoon even met de KPN-app de QR-code kunt scannen om in te loggen.

Het is gewoon hoogst ongebruikelijk om sessies onbeperkt actief te houden. Ik kan het nog enigszins begrijpen dat je de sessie actief houdt als iemand niet expliciet uitlogt (gebruikersgemak voor mensen die altijd cookies bewaren), maar ook dan zit er altijd een tijdslimiet verbonden aan de geldigheid van een sessie. Als je (neem het ruim) een maand lang geen activiteit ziet van die sessie, kun je de sessie verwijderen.

Als iemand wèl expliciet uitlogt, is er geen reden meer om de sessie eindeloos te bewaren op de server. Je bent immers uitgelogd.

Het interessante is daarbij ook nog eens dat het hele idee van MFA grotendeels ondermijnd wordt door sessies onbeperkt actief te houden. Eénmaal binnen, heb je voor onbeperkte tijd toegang 😅

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 24, 2026

Die cookies hebben JUIST functies en redenen als niet steeds hoeven inloggen op sites. En instellingen bewaren op die sites.

Dát (api) zijn handige cookies en kun je beter juist laten staan. Kun je bijvoorbeeld op je eigen apparaten ook de 2fa van kpn mee uitzetten. 2fa is er juist voor dat vreemden niet kunnen inloggen maar voor jezelf is het juist lastig. 

Cookies die tracken, je gedrag volgen voor betere werking, wis ik vaak ook weer na gebruik. 

Het interessante is daarbij ook nog eens dat het hele idee van MFA grotendeels ondermijnd wordt door sessies onbeperkt actief te houden. Eénmaal binnen, heb je voor onbeperkte tijd toegang 😅

Je denkt verkeerd. MFA is niet voor jezelf maar juist voor vreemdelingen. Die kunnen toch niet inloggen met je ID. Want jij geeft dan geen goedkeuring als je het zelf niet bent. En zijn ze dus ook niet eindeloos ingelogd. 

Met MijnKPN werkt het prima.

Maar als vreemden je abonnementsnummer en pin hebben kunnen ze wel inloggen op je kpn tv. 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

@TV Apps Team, klopt dat? En is daar eventueel wat aan te doen zodat er niet 75 apparaten in de lijst komen te staan? 

Martin, je mag je abonnementsgegevens wel even invullen in je forumprofiel. Als het Apps Team dan inderdaad graag data zou willen kunnen we dat zo doorgeven.

Jeroen-bart Engelen
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9

Dit is een bekend probleem. De oplossing is lastig om allerlei redenen. Maar we hebben zeker de wens dit op te lossen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 24, 2026

Ook nog laat online, ​@Jeroen-bart Engelen . 😀 Of vroeg. T’is maar hoe je het bekijkt.

(iedere inlog lijkt wel een nieuw device te creëren, terwijl de vorige met dat apparaat niet verdwijnt)

Al z'n inloggen op de website via z'n phone zijn geregistreerd. Één phone!

(geplaatst 01:56)

Jeroen-bart Engelen
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9

Het probleem doet zich vooral voor bij het gebruik van tv.kpn.com dus dat klopt. Het weigeren van cookies maakt het wel erger. Anders wordt het “apparaat” namelijk onthouden, en komt er niet elke keer een registratie bij.

• Auteur
  • Topper
  • July 27, 2026

Die cookies hebben JUIST functies en redenen als niet steeds hoeven inloggen op sites. En instellingen bewaren op die sites.

Cookies hebben functies, maar het verwijderen van cookies hoort nooit de correcte werking van een site in de weg te staan. Daarnaast log je in en heb je een gebruikersprofiel op de server en kunnen instellingen gewoon daar worden opgeslagen en niet in een client-side cookie.

Dát (api) zijn handige cookies en kun je beter juist laten staan. Kun je bijvoorbeeld op je eigen apparaten ook de 2fa van kpn mee uitzetten. 2fa is er juist voor dat vreemden niet kunnen inloggen maar voor jezelf is het juist lastig.

Dat is maar net hoe je daar tegenaan kijkt. Ik heb geen probleem met 2FA.

Je denkt verkeerd. MFA is niet voor jezelf maar juist voor vreemdelingen. Die kunnen toch niet inloggen met je ID. Want jij geeft dan geen goedkeuring als je het zelf niet bent. En zijn ze dus ook niet eindeloos ingelogd. 

Ik weet dat MFA een extra laag aan beveiliging toevoegt. Als sessies altijd actief blijven en iedereen (net zoals ik) 75 sessies open heeft staan, wordt het wel vele malen makkelijker om een sessie te stelen. Met regelmatig opnieuw inloggen èn sessies niet eindeloos open laten staan, verklein je dat risico. Het heeft dus wel degelijk te maken met een stukje cybersecurity.

• Auteur
  • Topper
  • July 27, 2026

Lijkt me toch een kwestie van garbage collection instellen? Ik vermoed dat ik met wat software schrijven nu gewoon kan meeliften op zo'n openstaande sessie en zelf een garbage collector kan programmeren om dit issue te fixen 😅

• Auteur
  • Topper
  • July 27, 2026

Martin, je mag je abonnementsgegevens wel even invullen in je forumprofiel. Als het Apps Team dan inderdaad graag data zou willen kunnen we dat zo doorgeven.

Heb het abonnementsnummer toegevoegd aan mijn profiel.

Jeroen-bart Engelen
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9

Lijkt me toch een kwestie van garbage collection instellen? Ik vermoed dat ik met wat software schrijven nu gewoon kan meeliften op zo'n openstaande sessie en zelf een garbage collector kan programmeren om dit issue te fixen 😅

Je doet nu enorme aannames over het platform 🙂 Als het een kwestie was van “even instellen” dan hadden we dat natuurlijk al lang gedaan. Het is allemaal heel veel complexer dan dat. Om heel veel verschillende redenen.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • July 27, 2026

Als het een kwestie was van “even instellen” dan hadden we dat natuurlijk al lang gedaan. Het is allemaal heel veel complexer dan dat.

Een eerste stap is Max-Age van cookie te verkorten

Jeroen-bart Engelen
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9

Als het een kwestie was van “even instellen” dan hadden we dat natuurlijk al lang gedaan. Het is allemaal heel veel complexer dan dat.

Een eerste stap is Max-Age van cookie te verkorten

Dat lost het probleem van maximum aantal devices geregistreerd niet op. Dat haalt alleen de cookie eerder weg.