Skip to main content

Vooraf:
Als je de Sagemcom DIW 7022 niet meer kunt herstarten na het 10 seconden indrukken met een paperclip, dan heb je mogelijk hetzelfde gedaan als ik.
Zonder dat je je daarvan bewust was, heb je met je paperclip het resetknopje langer dan de geadviseerde 10 seconden ingedrukt gehouden. Van de technische dienst bij KPN, heb ik begrepen dat je daarmee het kastje onbruikbaar hebt gemaakt. 

Het lijkt op een dan lijkt dat “hard-brick” situatie. Ik zeg lijkt want, er gebeurt nog steeds iets als je met je paperclip het resetknopje indrukt: Je ziet het groene lampje aan de voorkant snel knipperen. Alleen gebeurt er verder niets meer. In dit stadium volgt nooit de gewenste reset…. Ook niet na 10 seconden (of langer/korter) met de paperclip onafgebroken het resetknopje ingedrukt houden.

Dat was het moment dat ik hulp het gezocht bij de KPN technische dienst. Nadat was vastgesteld dat de afstandsbediening op geen enkele manier toegang meer had tot het tv kastje, werd besloten om mij dan maar een nieuw exemplaar toe te sturen. Alleen het opsturen van een nieuw DIW 7022 tv kastje zou minsten vier (werk)dagen duren…

 

Na wat stoeien heb ik zelf de oplossing ontdekt om alsnog een fabrieks-RESET van de Sagemcom DIW 7022 te forceren. Het is een trruuc die KPN zelf nog niet wist :-)
 

Wat ik beschrijf  is niet hetzelfde asl als het 10 seconden lang met de paperclip het resetknopje ingedrukt houden.

Volg gewoon deze stappen:
1. UTP-stekker uit het kastje halen.

2. Als je optische kabel hebt aangesloten dan die ook (tijdelijk) uit het kastje verwijderen.

3. Haal het spannings kabeltje tijdelijk los. 

4. Als het goed is dan is nu alleen je HDMI kabel nog aangesloten, en dat moet ook, want anders zie je niets :-)
5. Terwijl het tv kastje ZONDER SANNING IS (dus eerst nog niet de spanning erop) druk je met je paperclip nu al het resetknopje in, en je houdt het voorlopig een tijdje ingedrukt.

6a. Zie stap 5, verzeker jezelf ervan dat je met je paperclip de reset knop nog steeds correct houdt ingedrukt en nu met je andere hand doe je het spannings stekkertje in het tv kastje. Je ziet nu een ander patroon van het groene lampje aan de voorkant dan dat snelle knipperen.

6b. Ik weet dat niet meer zeker maar het kan ook dat je in het begin iets van een korte tijd (misschien een halve seconde?) even de resetbutton niet meer ingedrukt moet houden direct nadat je de spanning er op hebt gezet. Ik ga dat nu niet meer proberen want het kost best even wat tijd met al die updates. Als iemand mijn stappen uitvoert, laat het dan nog even weten of het 6a is of toch “iets” met 6b. (Geef het bijvoorbeeld op als reactie hieronder). 

7. Na enig moment (ik dacht iets van 7 seconden nadat je de spanning er weer op hebt gezet) laat je eindelijk met je paperclip het restknopje weer “los”.

8. Als het goed is zie je na enkele seconden al wat op het TV scherm gebeuren. Ik heb er even een filmpje van gemaakt van 21 seconden “Hard-RESET-DIW-7022.mp4”. Aan het eind zie je nog even mij  duim om aan te geven en bevestigen dat het goed gaat.

Voel je vrij om mijn stappen te verduidelijken aan te passen of om de aangegeven tijden het nog preciezer op te schrijven.


Ik hoop dat het iemand helpt.
Succes ermee!

Hallo @ko3st1 ik heb het resetknopje ooit ook eens geprobeerd, maar werkt volgens mij niet goed. Meestal als je met een paperclip in het resetgaatje gaat voel je letterlijk dat je iets indrukt, net als bij het modem, maar hier voelde ik niets indrukken of een klik.


Beste @JanD ,

Bij mij was de reset knop van de DIW 7022 niet het probleem.

Met behulp van een kleine ( dunne ) paperclip kon ik voelen dat je de button indrukte. Bovendien zag ik een visuele bevestiging doordat het groene lampje snel ging knipperen nadat ik de reset bitton ingedrukt hield.

Kan het zijn dat je misschien een net iets te dikke paperclip hebt gebruikt, en dat je daardoor niet de reset button kon bereiken, zodat je hem ook niet kon voelen klikken?

 

Probeer het anders nog eens met een kleine dunne paperclip.

 

Succes.


Hallo @ko3st1 als ik eens een reset nodig heb doe ik dat via het menu.

Ik wilde alleen maar even weergeven wat ik er van gemerkt heb.

 


@JanD

Beste @JanD,

Volgens de support van KPN is er weldegelijk een verschil tussen de hard reset via het menu en het gebruik maken van de reset knop d.m.v. de paperclip.

Nog even voor alle duidelijkheid:

Bij de uitgangssituatie die ik heb beschreven, waarbij de afstandsbediening effectief gezien niet meer kan communiceren met het kastje, kun je natuurlijk niet het menu besturen om zo bij de hard reset te komen. In dat geval is het ding normaalgesproken "stuk" en moet het worden gerepareerd bij de fabriek.

Volgens de KPN medewerker gebruiken ze in de fabriek een speciale tool die niet beschikbaar is voor gewone eindgebruikers. Maar met behulp van mijn truuc, is het nu gelukkig ook mogelijk voor ons eindgebruikers, om toch een hard reset te forceren, vandaar mijn post.

Groetjes,

ko3st


Hallo @ko3st1 gewoon, om jou een plezier te doen, heb ik het met een kleinere paperclip geprobeerd en nu is de reset gelukt.

 


Beste @JanD ,
Leuk en soort van “fijn” dat je ook de reset kunt forceren met de paperclip methode. En m.b.v. “mijn” truuc kun je een reset uitvoeren, zelfs als normale paperclip-reset geen effect meer heeft. Ik doel op die uitzonderlijke situatie, waarbij je tv kastje “nergens” meer op reageert en hij eigenlijk terug moet naar de fabriek.

Ik zal binnenkort eens kijken of ik de actie(s) kan beschrijven om het DIW7022 niet meer te laten reageren op de afstandsbedoening, om vervolgens te zien of mijn eigen truuc nog steeds werkt.
 
Precies weten wat de trigger is om de afstandsbediening niet meer te laten werken, kan nuttige informatie  zijn voor de KPN Servicedesk. Misschien kunnen ze dat dan als waarschuwing opnemen bij de instructie van dat model afstandsbediening.

Word  vervolgd….

ko3st1


Hoi genius 🙂 Ik was ook zo clever om even te resetten, want leek me goed na een update. Met als gevolg  “androidtv” voor eeuwig ladend.

 

Het is inderdaad 6B, even loslaten dan 7 seconden. 6A deed niets.


Reageer