Skip to main content
Vraag

Internet link valt kort uit op FRITZ!Box, waardoor foutcode 563 optrad op VIP5202 ontvanger

• September 23, 2025
  • 3 reacties
  • 31 keer bekeken

sciurius
Topper
Forum|alt.badge.img

Onlangs had ik een storing (fout 301) in mijn Arris 2952. Samen met de uitstekende ondersteuning van de XS4All helpdesk alles uitgeplozen en geconcludeerd dat de box stuk was.

Een nieuwe Arres, ditmaal 5202, kwam erg snel. Aangeloten op de FRITZbox. Tot mijn verrassing wilde het niet werken, ik kreeg fout 563. Alle standaardstappen uitgevoerd, modem reset en zo, maar geen resultaat.

Als ik de diagnostic test draaide, kreeg ik

Kortom, alles ziet er netwerktechnisch goed uit, alleen de provider is niet bereikbaar.

Wederom de helpdesk gebeld, alle stappen doorlopen zonder resultaat. Uiteindelijk kreeg ik de suggestie om zowel het modem als de glasvezel uit te zetten en daarna weer aan te zetten, eerst de glasvezel en daarna het modem. En inderdaad, nu werkte het weer.

Maar ik blijf met twee vragen zitten. Mijn logfiles uitpluizend zag ik dat kort voordat de storing zich voor het eerst voordeed mijn internet link was uitgevallen en meteen weer opgestart. Volgens de helpdesk zou dat inderdaad verband kunnen houden met het bovengenoemde probleem. Dus ofschoon bij mij alles het doet, is er kennelijk toch iets bijzonders aan de hand waardoor de fout 563 optreedt. De eerste vraag is daarom: wat gebeurt er precies waardoor die fout optreedt?

De tweede vraag: Ik heb wel vaker dat mijn internet link even uitvalt en weer opstart. Kan dat potentieel elke keer tot bovengenoemde storing leiden?

3 reacties

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16
  • Moderator
  • September 25, 2025

Maar ik blijf met twee vragen zitten. Mijn logfiles uitpluizend zag ik dat kort voordat de storing zich voor het eerst voordeed mijn internet link was uitgevallen en meteen weer opgestart. Volgens de helpdesk zou dat inderdaad verband kunnen houden met het bovengenoemde probleem. Dus ofschoon bij mij alles het doet, is er kennelijk toch iets bijzonders aan de hand waardoor de fout 563 optreedt. De eerste vraag is daarom: wat gebeurt er precies waardoor die fout optreedt?

De tweede vraag: Ik heb wel vaker dat mijn internet link even uitvalt en weer opstart. Kan dat potentieel elke keer tot bovengenoemde storing leiden?

Goedemorgen ​@sciurius welkom op de KPN Community! Dat is natuurlijk een onpraktische situatie en ik snap dat je daar graag duidelijkheid over wil hebben. Die verbreking zou inderdaad deze problematiek met de tv kunnen verklaren. Omdat het tv-signaal dan onderbroken wordt. Vooral tv is daar gevoelig voor. Mochten de problemen aanhouden dan zou ik je willen adviseren om even contact te zoeken met de klantenservice. 

sciurius
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • September 25, 2025

Dank voor deze vriendelijke reaktie. De verwijzing naar het onderbreken van het tv-signaal is in mijn geval niet van toepassing, want de tv en de 5202 staan uit (de netspanning staat uit). Er is dus geen tv-signaal dat wordt onderbroken.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16
  • Moderator
  • September 25, 2025

Helder ​@sciurius. Mochten deze problemen aanhouden dan kan je altijd even contact zoeken met de klantenservice. Dat kan  via een terugbelafspraak op een moment dat jou dat uitkomt.