Skip to main content
Vraag

Irritante bromgeluiden uit Soundbox wanneer tv uitstaat

• September 5, 2025
  • 21 reacties
  • 201 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Als ik de tv en de soundbox TV+  uitzet krijg ik via de soundbox enkele irritanten brom geluiden te horen

en vaak zijn dit harde geluiden 

21 reacties

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • September 9, 2025

Hoi ​@Maxenfreddie .  Dat is voor het eerst dat ik zoiets lees.

Ik heb een aantal vragen: Waar heb jij de energie modus op ingesteld? Wat voor merk/type tv heb je en hoe is alles aangesloten?  Is de soundbox écht jouw geluidsbron of heb je nog iets doorgeschakeld naar je tv? Alle info is welkom.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • September 11, 2025

Beste Erwin

sorrij voor de late reactie

tv is van het merk samsung 55 qled     modelnummer qe55q77datxxn

energiemodus staat op het laagste

geluidsuitvoer op de tv staat op  kpn+ soundbox

verder is er niets op de tv aangesloten

gister avond bij het uitzetten was het weer heel erg

groetje JO

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • September 12, 2025

Dank voor het duidelijke overzicht, ​@Maxenfreddie . Dat sturen we sowieso rechtstreeks naar de ontwikkelaars.

Nog een vraag: Staat er misschien een ander electrisch apparaat in de buurt van de soundbox? (los van de tv uiteraard)

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • September 12, 2025

Beste Erwin

er staat niets in de buurt 

groetjes 

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 13, 2025

Hoi ​@Erwin van KPN, dit is iets waar ​@Marcia van KPN ook al mee bezig is geweest tijdje terug. Dit signaal is vaker voorbij gekomen. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • September 13, 2025

beste ikheetjeff, 

hoe moet het nu dan verder

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 13, 2025

@Maxenfreddie Ik had zelf ook een soortgelijke ervaring met de Soundbox en had van Marcia begrepen dat het doorgezet is naar de ontwikkelaars. 

Mogelijk dat jij het kan filmen? Indien nodig kan een moderator dat dan doorsturen. Hoe meer informatie je kan delen over dit probleem, hoe beter.

Verder even afwachten tot Erwin of Marcia of andere moderator dit weer ziet. 

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • September 13, 2025

Dat is een goeie suggestie, ​@ikheetjeff .  ​@Marcia van KPN heeft dit topic ook doorgestuurd naar de ontwikkelaars. Een filmpje (of geluidsopname) van wat je hoort kan helpen om het issue beter te begrijpen.  

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • September 14, 2025

"C:\Users\jonix\CrossDevice\S23 van jo\storage\DCIM\Screen recordings\Screen_Recording_20250913_235603_Contacts.mp4"

beste erwin

heb je hier wat aan 

groetjes jo

Frans123
Helper
Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • September 14, 2025

Lees dit eerst.

Waar komt het brommende geluid vandaan?

Allereerst is het belangrijk om in je achterhoofd te houden dat er meerdere oorzaken voor een klinkende brom uit je speakers kunnen zijn. Hieronder vind je een opsomming van veelvoorkomende oorzaken, zodat je kunt bepalen welke oorzaak de brom uit jouw speakers heeft.

• Interferentie door elektronische apparaten: De eerste oorzaak kunnen elektronische apparaten zijn. Wanneer je dergelijke apparaten in dezelfde ruimte hebt staan als je speakers kan dit storing veroorzaken, wat resulteert in een brommend geluid. Apparaten als magnetrons, routers of mobiele telefoons kunnen interferentie veroorzaken.
  • Verkeerde bekabeling: Een andere oorzaak van een brom uit speakers is het gebruik van verkeerde of beschadigde kabels. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat alle kabels onbeschadigd zijn en correct zijn aangesloten.
  • Aardlussen: Een aardlus ontstaat als je meerdere, verschillende apparaten op hetzelfde stopcontact hebt aangesloten. Door een aardlus kan er een brommend geluid klinken uit je speakers.
  • Stroomgroep: Daarnaast kan het aansluiten van verschillende apparaten op één stroomgroep ook storing veroorzaken.
  • Defect apparaat: In sommige gevallen kan je speaker ook simpelweg defect zijn, waardoor je last hebt van een brom uit je speakers. Dit kan bijvoorbeeld te wijten zijn aan een probleem met de interne versterker of de woofer. 

Hoe los je de brom uit je speakers op?

• Interferentie door elektronische apparaten: Schakel eerst alle apparaten die interferentie kunnen veroorzaken uit. Als de brom uit je speakers verdwijnt, is dat een goed teken. Vervolgens kun je de apparaten één voor één weer inschakelen totdat de storing weer terugkeert. Het laatste apparaat dat je hebt ingeschakeld voordat de brom terugkwam, is hoogstwaarschijnlijk de boosdoener.
  • Controleer de bekabeling: Zorg ervoor dat alle audiokabels stevig zijn aangesloten op de juiste poorten. Controleer of er geen losse verbindingen zijn en dat er geen beschadigingen zijn aan de kabels. Soms kan een slechte verbinding of een beschadigde kabel een brom uit je speakers laten klinken.
  • Voorkom aardlussen: Probeer de apparaten die op hetzelfde stopcontact zijn aangesloten op verschillende stopcontacten aan te sluiten om aardlussen te voorkomen. Als de brom aanhoudt, kun je een apparaat genaamd een "aardlusonderbreker" gebruiken om het probleem op te lossen.
  • Stroomgroep: In de ideale situatie creëer je een speciale groep voor je geluidsinstallatie, zodat je zo min mogelijk apparaten hebt die storing kunnen veroorzaken.

Ik hoop je door het lezen van deze stuk verder komt.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • September 15, 2025

Beste frans123

bedank voor de uitleg maar ik heb dit brom geluid op de kpn TV+ soundbox  

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • September 15, 2025

bedank voor de uitleg maar ik heb dit brom geluid op de kpn TV+ soundbox  

De meeste oorzaken (oplossingen) van ​@Frans123 zijn voor apparaten, de op stroomnet aangesloten zijn. Het bromgeluid komt van 50Hz frequentie van stroomnet. Maar de soundbox is aangesloten via DC-adapter, dus is van stroomnet gescheiden. Stel voor, dat je AC-230V van de DC-Adapter van de soundbox zou krijgen? Dus het blijft alleen een onjuiste ontwerp of foute bekabeling binnen de soundbox als oorzaak.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • September 15, 2025

beste TDN

sounbox is met de originele kabels die bij de kpn+TV box zijn geleverd aangesloten

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • September 15, 2025

sounbox is met de originele kabels die bij de kpn+TV box zijn geleverd aangesloten

Niet de kabel buiten maar binnen de KPN box. Je heb geen invloed erop.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • September 15, 2025

Beste TDN

als ik het goed begrijp moet ik dit ding retour naar kpn sturen

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • September 15, 2025

als ik het goed begrijp moet ik dit ding retour naar kpn sturen

Ja, maar als de fout in ontwerp zit, hebben ook andere boxes dit bromgeluid. Als het aan de bekabeling ligt, dan kan zijn dat je soundbox op een "maandag" gemaakt was en de anderen boxes hebben deze fout niet. Voor de zekerheid, beter de soundbox opzeggen (omruilen) tegen de DIW7022

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Hallo allemaal, dit ging nogal snel van ‘bromgeluid uit de Soundbox’ naar ‘zeg de Soundbox maar op’. Ik hoop dat je dat nog niet gedaan hebt, ​@Maxenfreddie. We kijken namelijk graag met je mee. 

Wil je jouw profiel aanvullen met je postcode + huisnummer en klantnummer? Laat hier even weten dat je dat gedaan hebt, dan gaan we ermee aan de slag. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • September 17, 2025

Beste  Marcia

ik heb mijn profiel aangepast met het door jouw gevraagde

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • September 19, 2025

Beste marcia

Zijn al verder gekomen  met mijn probleem 

Het word steeds erger 

MAXENFREDDIE

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Beste ​@Maxenfreddie, hoe staat het er nu voor met het bromgeluid?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • September 26, 2025

Beste Marcia

ik moet je vertellen dat tot nu toe de brom verdwenen is. ik zal nog enkele dagen het probleem in de gaten houden, maar tot nu toe gaat het helemaal goed.

een en al lof voor Fred die bij ons is geweest hij heeft ons heel goed geholpen. hou deze mensen in ere bij de KPN.   alles ingesteld en nagekeken.   Prima 

groetjes