Skip to main content
Vraag

Is de DIW7022 bestand tegen een cobra?

• January 4, 2026
  • 52 reacties
  • 1155 keer bekeken

Vrenh
Helper
Forum|alt.badge.img+1

Is de DIW7022-box met het KPN+ systeem bestand tegen een Cobra als je die dan aansteekt ?

52 reacties

Leen59
Wijsgeer
  • January 4, 2026

Dat hangt van de plaats af 😝. Als je het binnen doet is de kans op stuk gaan het grootst.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 4, 2026

Daar is ie niet voor bedoeld. Hoe verzin je het. En waarom. 

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Daar is ie niet voor bedoeld. Hoe verzin je het. En waarom. 

Ik denk dat TS veel problemen heeft met de KPN TV+ Box ​@PeterG , en dat hij deze door frustraties en kwaadheid wilt opblazen met een Cobra, wat uiteraard niet de bedoeling is en ook in rekening wordt gebracht als dat überhaupt zou gebeuren.

TS ​@Vrenh kan beter vertellen waar hij tegenaan loopt bij de KPN TV+ Box, zodat wij hem hier op de community kunnen helpen.
Dat lijkt mij een veel verstandiger idee.

Leen59
Wijsgeer
  • January 4, 2026

Sorry hoor, maar op een rare vraag krijg je ook een raar antwoord.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • January 5, 2026

Hallo ​@Vrenh ,

Die kans is klein. Hopelijk zit je goed in de slappe was want KPN zal jou ongetwijfeld een rekening sturen voor de vernieling van hun eigendom. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • January 5, 2026

Wat een rare vraag ​@Vrenh , met wat voor reden stel je die vraag?

Wil je andermans eigendommen in de vernieling helpen?

Dan krijg je daarvoor een stevige rekening gepresenteerd van KPN, als eigenaar van de DIW.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 5, 2026

Deze vraag is moeilijk te beantwoorden maar de stevigere Soundbox heeft geen probleem met een Cobra.

Vrenh
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • January 5, 2026

😉, inderdaad ​@Michel.uit.Arnhem !     Wat mij tegenstaat netjes gezegd dat deze box maar doet waar hij zin in heeft.

Een voorbeeld van gisterenavond ;   De TV staat op kanaal 113 , ik ga via het menu bovenin naar de GIDS , klikt op Hart Van Nederland Vroege Editie en druk op de [groen?] om deze terug te kijken.  Na het afkijken op de terugknop gedrukt en krijg de melding Terugkijken Verlaten.  Hij gaat niet terug naar de gids kanaal 6 maar direct kanaal 113 geen gids te bekennen.   Hetzelfde herhaalt dan gaat hij wel terug naar de gids , niet naar kanaal 5 van het terugkijken maar naar kanaal 1 !

Gisterenavond Hart van Nederland Late Editie willen plannen , geen melding van Alleen Deze of Serie Opname plannen , hij vulde zelf in Serieopname !    Bij het kijken in zowel de Gids als in Gepland staan er maar 2 opnames gepland niet 6 of 7 zoals het hoort.  Bij het aanklikken van de Opname-knop krijg ik de melding links bovenin de melding Serieopname Verwijderen ?    Hiervoor zowel de DIW-box als de router maar weer eens 30 sec van de stroom afgehaald en toen werkte het wel weer naar behoren.

Maar een paar vraagjes dan ;  Bij kijken van een Opname en je spoelt b.v. 3-4 sec. vooruit komt het met regelmaat voor dat het beeld stil blijft staan maar wel het geluid hoorbaar is.    

Waarom kunnen er regelmatig geen serieprogramma’s worden gepland in de EPG , er verschijnt dan geen alleen deze opnemen / hele serie of iets dergelijks ?     

Waarom verschijnt regelmatig het opnamelogo niet bij de geplande serie in de EPG als die geprogrammeerd wordt ?     

Waarom loopt het systeem bij het kijken naar een opname vast als je frequent 10 sec aan het voor- en achteruit aan het spoelen bent en het TV kastje uit en weer aan moet zetten ?   Het voorgaande telt tevens voor het bladeren in de EPG.

Waarom springt er bij het plannen van een opname s’avond laat de gids ± 24 terug ?     

Waarom krijg je 3-5 seconden een zwart beeld tijdens het zappen en hoor je een stotterend geluid van de volgende zender ?      Ook hiervoor zowel de modem als de box ± 30 seconden de stroom eraf moeten halen om het enigszins redelijk werkend te krijgen ?

PS.

Je heb helemaal gelijk ​@Leen59 maar misschien begrijp je nu waar die vraag vandaan komt , als je storing na storing , hapering na hapering meemaakt zakt je broek je wel op je enkels hé.  

Zoals ik al eerder heb geschreven , een storing of hapering OK maar dit , althans bij mij loopt het echt de spuigaten uit !

TV. = Sony 46W4*** , Router = Experia Box V10A en alles is met korte kabels aangesloten en zijn geen , bij wijze van spreken , HEMA-kabels. 

Vrenh
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • January 5, 2026

Deze vraag is moeilijk te beantwoorden maar de stevigere Soundbox heeft geen probleem met een Cobra.

Ook deze COBRA ?

Gekkigheid natuurlijk , maar je snapt mijn punt[EN] !

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 5, 2026

Een voorbeeld van gisterenavond ;   De TV staat op kanaal 113 , ik ga via het menu bovenin naar de GIDS , klikt op Hart Van Nederland Vroege Editie en druk op de [groen?] om deze terug te kijken.  Na het afkijken op de terugknop gedrukt en krijg de melding Terugkijken Verlaten.  Hij gaat niet terug naar de gids kanaal 6 maar direct kanaal 113 geen gids te bekennen

Dit gedrag is bij alle TV+ boxen en Soundboxen. Dan kun je wel bij iedereen die TV+ heeft langsgaan. 

Het staat op de roadmap om aan te passen.

Ik zet 'm op eerst op de zender waar ik van terug ga kijken. En dat is overigens nooit van de commerciële, want reclameblokken terugkijken doe ik niet. 

Vrenh
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • January 5, 2026

Het staat op de roadmap om aan te passen.

De Roadmap die ik ff heb ingezien geef je wel de indruk dat er ergens een verkeerde afslag is genomen bij de ontwikkeling van het KPN+ systeem.

Maar goed , of het nu systeem Pietje , Klaas of Gerrit is , ik wordt , bijna dagelijks , geconfronteerd met hoe je het beestje ook wil noemen.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hoi ​@Vrenh. Je bent duidelijk ontevreden met de werking van de KPN TV+ box, maar ik wil je vragen voortaan een topic te beginnen op de manier van je tweede bericht. Dat is een constructief bericht waarin je duidelijk omschrijft waar je tegenaan loopt en wat er speelt bij jou. Daar kunnen we wat mee! Ik snap dat je eerste bericht en de topictitel met een kwinkslag zijn geschreven, maar helemaal op zijn plaats is het niet. 

Wat ik uit je tweede bericht haal is dat je vooral niet blij bent met de werking van de tvgids. Dan kan ik je vertellen dat we nog met veel verbeteringen bezig zijn. We hebben de afgelopen tijd veel energie gestopt in het versnellen van de gids en dat is al enorm verbeterd. Nu nog zaken eruit halen dat je weer terugkeert naar dezelfde plek in de gids als je Terugkijken verlaat. Of dat je niet ineens 24 uur wordt teruggezet in de gids als je aan het scrollen bent of een opname hebt ingepland. Daar werken we nu nog aan. 

Bij andere issues die je noemt ben ik even benieuwd hoe de TV+ box is verbonden en wat er nog meer in je netwerk actief is. Heb je de TV+ box bekabeld aangesloten via een Switch of Wifi versterker? En heb je nog eigen routers of Wifi versterkers in je netwerk aangesloten? Zoals TP-link apparatuur bijvoorbeeld? 

En wat ik je nog aanraad is om de KPN TV+ app eens een reset te geven. Dit wil vaak ook wel helpen om wat bugs eruit te halen. Ga daarvoor naar Instellingen (tandwieltje) → Apparaat → Apps → KPN TV+ → Gegevens wissen → Ok. Dan ben ik benieuwd of dat helpt! 

Vrenh
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • January 6, 2026

En wat ik je nog aanraad is om de KPN TV+ app eens een reset te geven.

Dit wil vaak ook wel helpen om wat bugs eruit te halen. Ga daarvoor naar Instellingen (tandwieltje) → Apparaat → Apps → KPN TV+ → Gegevens wissen → Ok. Dan ben ik benieuwd of dat helpt! 

Op jouw advies is bovenstaande al een aantal keren keren gedaan en daarnaast nog ?? malen de stroom eraf gehaald van de DIW , dito voor de router en ?? malen een herstart gedaan. 

,,De TV staat op kanaal 113 , ik ga via het menu bovenin naar de GIDS , klikt op Hart Van Nederland Vroege Editie en druk op de [groen?] om deze terug te kijken.      Na het afkijken op de terugknop gedrukt en krijg de melding Terugkijken Verlaten.      Hij gaat niet terug naar de gids kanaal 6 maar direct kanaal 113 geen gids te bekennen.      Hetzelfde herhaalt dan gaat hij wel terug naar de gids , niet naar kanaal 5 van het terugkijken maar naar kanaal 1 !        Het maakt tevens geen niets uit of je de terugknop- of Gidsknop gebruikt bij het terugkijken van b.v. SBS 6 op kanaal 6 , heb je de EPG geopend vanaf kanaal 113 gaat hij terug naar kanaal 113 en niet kanaal 6 , wil je b.v. het journaal op NPO 1 ook nog terugkijken moet je weer het kanaalnummer [1] invoeren , de terugknop gebruiken of weer helemaal naar  naar boven scrollen.

Bovenstaande verhaal vanmiddag nog geprobeerd , hij deed toen precies hetzelfde !

Zoals al eerder vermeld , alles is bekabeld aangesloten , geen wifi-versterker en er zitten 4 stekkers in mijn router , 1 X van de DIW7022 , 1 X Netwerk , 1 X Telefoon en 1 x Stroom.

De enige die gebruikt maakt van een WIFI-signaal zijn de PC , EUFY deurbel en mijn mobiel.

Dat is alles.

Forum|alt.badge.img+3

Zonder dit topic te kapen ​@Arjan van KPN kan ik ook mijn ongezoute, onderbouwde mening(en) niet onder stoelen of banken houden.

Maar ondanks diverse pogingen tot een beter resultaat blijft ​@KPN vaak bij aanhoudende problemen ineens stil en sterft je topic een stille dood.

Alle goede bedoelingen ten spijt zijn er vanaf dag 1 dat wij kpn tv+ hebben geen enkele vooruitgang te merken. En dit is vanaf augustus 2024.

Ik snap alle frustraties maar al te goed.

Ondanks alle toezeggingen dat het systeem continu verbeterd word is er maar weinig van te merken, sterker nog: hier is het naar mijn idee alleen maar bergafwaarts gegaan.

Spontane reboots zijn hier de nieuwe trends.

Dus ​@Arjan van KPN en je collega's, wees nu eens eerlijk over het product.

Wij hebben als gebruiker niet allemaal problemen maar als ze er zijn kon je er maar moeilijk vanaf 

Kom eens met een gedegen oplossing! Stuur monteurs (maar weer eens) langs, kom meten met wat voor apparatuur, kom langs met de programmeurs (al denk ik dat die ik het (verre) buitenland zitten), met mensen die het bedacht hebben, hoge pieven en weet ik veel. Kom een dagje bij ons kijken en "genieten".

In (al mijn) andere topics kan je zien wat en hoe ik aangesloten ben en hoelang het (hier) speelt.

Sorry ​@Vrenh .…

Hopelijk hebben we er wat aan...🥴

Vrenh
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • January 7, 2026

Jullie hoeven geen sorry te zeggen ​@Martijn en Lies , het zou de KPN sieren als zij dit eens zouden doen richten de klanten voor hun niet goed werkend KPN+ systeem.

Jullie en alle andere reactie’s geven alleen maar aan dat wij niet de enige zijn die veel te veel storingen/haperingen etc. ondervinden.     

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • January 7, 2026

Wijlen ​@wjb (veel te jong overleden) zei destijds dat de Android TV versie 11 niet goed is.

Hij pleitte destijds voor een snelle update naar versie 12.

KPN heeft verleden jaar (2025) toegezegd dat zowel de Sagemcom DIW7022 als de KPN Soundbox beide gaan worden geupdate naar Android tv versie 14.

Hopelijk gaat KPN dit nu met urgentie doen.

De kans is daarna heel erg groot dat vele problemen tot het verleden horen.

Maar het is wachten op KPN en Sagemcom (die moet toestemming geven).

Haperingen worden veroorzaakt door Android tv versie 11, deze kan niet overweg met streamingsdienten die met 24 of 60 beelden per seconde werken.

Android TV versie 14 kan hier wel mee overweg.

Dus KPN?

TIP:

Verlaat de EPG (gids) met de gids knop van de ab (dus niet met de return toets)

Google (de maker van Android) heeft o.a. voorgeschreven dat de return en home toets alleen bepaalde functies mag uitvoeren. Iets anders mag niet. Vandaar dat je het beste de gids toets in dit geval kan gebruiken.

Vrenh
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • January 7, 2026

Ik zit zeer zeker niet te vissen naar complimenten maar geef een like als je je kan vinden in bovenstaande en/of degelijke ongemakken ondervindt , of ik moet de enige zijn met al het bovengenoemden !

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Wijlen ​@wjb (veel te jong overleden) zei destijds dat de Android TV versie 11 niet goed is.

Hij pleitte destijds voor een snelle update naar versie 12.

KPN heeft verleden jaar (2025) toegezegd dat zowel de Sagemcom DIW7022 als de KPN Soundbox beide gaan worden geupdate naar Android tv versie 14.

Hopelijk gaat KPN dit nu met urgentie doen.

De kans is daarna heel erg groot dat vele problemen tot het verleden horen.

Maar het is wachten op KPN en Sagemcom (die moet toestemming geven).

Haperingen worden veroorzaakt door Android tv versie 11, deze kan niet overweg met streamingsdienten die met 24 of 60 beelden per seconde werken.

Android TV versie 14 kan hier wel mee overweg.

Hoi ​@joop2011 

De uitrol van Android TV / Google TV versie 14 zou al voor eind verleden jaar (2025) al moeten plaatsen vinden, maar dat is niet gebeurd.
Het heeft ook enkele nieuwssites gestaan dat zowel Delta als KPN hun TV-boxen nog in 2025 zouden voorzien van Android TV / Google TV versie 14, maar deze belofte is door KPN helaas niet waargemaakt, hoogstwaarschijnlijk omdat KPN zit te wachten op goedkeuring vanuit Sagemcom.

Hoe het bij Delta staat kan ik helaas niets over zeggen.
Ken ook niemand die televisie kijkt via de mediaspeler van Delta.

Ik gebruik zelf de Apple TV 4K, die met regelmaat wordt voorzien van updates vanuit Apple en ook één keer per jaar naar de nieuwste tvOS wordt ge-update.
Televisie kijken doe ik via NLZIET.

Ook de Google TV Streamer 4K wordt vanuit Google goed ge-updated en draait inmiddels ook op Google TV versie 14.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • January 7, 2026

@Michel.uit.Arnhem 

Mijn hartelijke dank voor jouw aanvulling.😉

Vrenh
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • January 7, 2026

Hallo ​@Michel.uit.Arnhem , jij schrijft ;

,,De uitrol van Android TV / Google TV versie 14 zou al voor eind verleden jaar (2025) al moeten plaatsen vinden, maar dat is niet gebeurd.
Het heeft ook enkele nieuwssites gestaan dat zowel Delta als KPN hun TV-boxen nog in 2025 zouden voorzien van Android TV / Google TV versie 14, maar deze belofte is door KPN helaas niet waargemaakt, hoogstwaarschijnlijk omdat KPN zit te wachten op goedkeuring vanuit Sagemcom’’ !

Wie kan of moet hier uitsluitsel over geven wanneer en of dat van die versie 14 gaat plaatsvinden , de KPN toch zeker ?         Je komt overal reacties tegen van reageerders die weten hoe dit zit , of ik heb het gemist ergens , maar van de KPN hoor je niets.

De klanten willen denk ik wel eens weten waar ze aan toe zijn , zeker degene die storingen of haperingen bijna dagelijks ondervinden met de KPN+ box.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Vrenh 

Het TV Team van KPN is momenteel druk bezig met de voorbereidingen van de update naar Android TV/Google TV versie 14, dat las ik in een reactie van één van de moderatoren binnen een andere topic.
Ze zijn het nu aan het voorbereiden en aan het testen, voordat het als update naar buiten wordt gebracht, wat vanzelfsprekend de goede weg is om te doen.

Er is helaas nog geen datum bekend, waarop deze update beschikbaar gaat komen voor de KPN TV+ Box en de KPN TV+ Soundbox, dus daar kan niemand jouw antwoord op geven.
Zodra deze belangrijke update beschikbaar komt, wordt dat direct medegedeeld op de voorpagina van de community.

Alleen wilde ik met mijn vorige reactie alleen maar aangeven, dat KPN zijn belofte niet is nagekomen om deze belangrijke update nog voor het einde van het verleden jaar uit te brengen.
Gelukt speelt Sagemcom hier geen rol in, dus die goedkeuring is voor de rest niet nodig.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • January 8, 2026

@Michel.uit.Arnhem 

Beste kunnen we inderdaad rustig afwachten.

En misschien verteld een moderater het ons snel.

Ik verwacht niet in deze topic, vanwege de rare titel van deze topic.

Zie deze topic, die gaat over de vraag wanneer Android tv versie 14 komt.

MAAR 1 ding veranderd zo wie zo niet.

Google, de maker van Android, heeft enkele toetsen voorgeschreven en die mogen zo wie zo nooit een andere functie krijgen als voorgeschreven.

Zoals ik al enkele keren had vermeld.

O.a. de return en de home toets.

Vandaar dat je bij het verlaten van de gids het beste de toets gids kan gebruiken, dan ga je terug naar het tv kanaal waar je was.

Vrenh
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • January 8, 2026

Hoi  ​@Michel.uit.Arnhem , bedankt voor het reageren.

Jij schrijft ,, ….dat las ik in een reactie van één van de moderatoren binnen een andere topic’’ vandaar mijn opmerking , ‘’Je komt overal reacties tegen van reageerders die weten hoe dit zit , of ik heb het gemist ergens , maar van de KPN hoor je niets’’ , of weinig.

Weet jij nog welke topic dat was , deze reactie zou ik graag wel eens willen lezen hoe , wat , waar , hoever ze zijn om die ,,versie 14’’ te lanceren.        Als er vanuit de KPN gezegd word dat ze met veel verbeteringen bezig zijn en de gids al enorm is verbeterd , nou nou , wat hebben de klanten dan wel niet mee moeten maken die deze box al ? lang hebben.

Is het onderstaande toevallig waar jij aan refereer ? 

Als je dan het bovenstaande ziet is dat niet echt een positief vooruitzicht lijkt mij.

Thanks.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Vrenh 

Je hebt de verkeerde topic gepakt, het gaat om de volgende topic:

Klik op de banner, en komt direct uit in de juiste topic.

Vrenh
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • January 8, 2026

Hallo ​@Michel.uit.Arnhem , aan jouw reactie met de link heb ik wat en schept wat meer duidelijkheid over het hoe en wat 👍 !

Thanks en nog een prettige dag verder.