Skip to main content
Vraag

Is de DIW7022 bestand tegen een cobra?

• January 4, 2026
  • 52 reacties
  • 1155 keer bekeken

Toon eerste bericht

52 reacties

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Dit topic leeft wel ondanks de bijzondere titel, of misschien wel dankzij de titel 😋Dan heeft het toch het gewenste effect denk ik. Alleen maar leuk om te zien dat deze kwestie zo leeft en we reageren ook graag op klachten, opmerkingen en vragen. 

Eerst wil ik wel even wat dingen rechtzetten die worden genoemd:

Haperingen worden veroorzaakt door Android tv versie 11, deze kan niet overweg met streamingsdienten die met 24 of 60 beelden per seconde werken.

Android TV versie 14 kan hier wel mee overweg.

Het klopt dat Automatic Refresh Rate er (automatisch) voor zorgt dat er goed wordt geschakeld tussen resolutie en frequentie van live tv beelden (via KPN TV+ launcher) en die van streamingsdiensten zoals Netflix of HBO. Nu kan je nog kleine hikjes ervaren in beelden als je handmatig zelf de schermresolutie instellingen hebt aangepast. Het is nog de vraag of dit geïmplementeerd gaat worden in de TV+ box wanneer ie over gaat naar Android TV 14. En daarnaast moeten de (streaming)apps het zelf ook ondersteunen. Maar dit hele verhaal heeft verder geen betrekking op de klachten die Vrenh ervaart. Dat staat hier los van. 

Ik ga wel even navragen of er al meer duidelijk is over ARR voor de TV+ box eenmaal op Android TV 14. 

De uitrol van Android TV / Google TV versie 14 zou al voor eind verleden jaar (2025) al moeten plaatsen vinden, maar dat is niet gebeurd.
Het heeft ook enkele nieuwssites gestaan dat zowel Delta als KPN hun TV-boxen nog in 2025 zouden voorzien van Android TV / Google TV versie 14, maar deze belofte is door KPN helaas niet waargemaakt, hoogstwaarschijnlijk omdat KPN zit te wachten op goedkeuring vanuit Sagemcom.

Ik lees in het TotaalTV artikel dat wordt gesuggereerd dat ook wij KPN de uitrol naar Android TV 14 zouden completeren in 2025. Echter hebben we dit zelf nooit zo gecommuniceerd. We hebben in 2025 bevestigd dat we werken aan deze update voor de boxen, maar dat we nog niet wisten wanneer dit zou plaatsvinden. Het staat nu op de planning voor 2026 en het ziet er vooralsnog goed uit dat we dit waar kunnen maken. Dit brengt natuurlijk een aantal mooie nieuwe mogelijkheden met zich mee en ook verbeteringen. 

En nog even reagerend op ​@Martijn en Lies

Geen enkel probleem dat je zo inhaakt op dit topic. Het is juist prettig dat Community gebruikers op elkaar reageren en aangeven dat ze ergens ook last van hebben. Wel wil ik even de nuance maken dat de situatie toch wel iets anders ligt bij jou vanwege het gebruik van een FRITZ!Box. Dat zou natuurlijk niet moeten uitmaken, maar we zien toch onder deze gebruikers wat vage onverklaarbare klachten als ze een TV+ box gebruiken. Daar proberen we ook de nodige aandacht voor te vragen bij de ontwikkelaars. Maar ik zal verder niet al te diep ingaan op jouw case, want dan lopen we wel het gevaar dat de aandacht verschuift van Vrenh naar jou 😋We zijn je in ieder geval niet vergeten, wil ik nog even kwijt als afsluiter. 

In een volgend bericht kom ik nog terug op jou ​@Vrenh, maar anders wordt het wat onoverzichtelijk in dit bericht. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Ik zit zeer zeker niet te vissen naar complimenten maar geef een like als je je kan vinden in bovenstaande en/of degelijke ongemakken ondervindt , of ik moet de enige zijn met al het bovengenoemden !

In een eerder bericht heb ik aangegeven dat we nog werken aan enkele van de punten die je hierboven noemt. Dus dat is nu nog even zoals designed, maar de wens is bekend om daar iets aan te doen. Ook lopen er nu nog een aantal tickets om wat bugs te verhelpen die nu spelen in de tvgids (en die jij noemt). We sluiten echt niet onze ogen voor de foutjes die er nog zijn, maar over het algemeen zijn het nog wel foutjes en geen major issues. Het is misschien ook een utopie om te verwachten dat er totaal geen bugs spelen. Zelfs Apple en Microsoft hebben hordes mensen in dienst om te blijven knutselen aan de (huidige) firm- en software. 

Maar je noemt ook een aantal zaken die meer lijken op connectieproblemen met onze TV+-platform. Ergens onderweg lijkt er ergens een kink in de kabel te komen waardoor de TV+ box kuren begint te vertonen. Dus eigenlijk ben ik benieuwd of er mogelijk iets in jouw verbinding speelt of dat er iets mis is met je modem. Zou je eens enkele gegevens (zoals je achternaam, postcode en huisnummer en geboortedatum) in je profiel willen invullen? Dan kan ik daar eens induiken. Wil je eens een seintje geven als dat gelukt is? 

Vrenh
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • January 8, 2026

Hallo ​@Arjan van KPN ,

Dankzij de link van ​@Michel.uit.Arnhem  ben ik eindelijk iets meer te weten gekomen.

Het Profiel is aangepast voor eventueel verder onderzoek.       

Daarbij maak ik wel de opmerking dat de ARRIS VIP 2952 een totaal ander systeem kan zijn maar wat ik nu met deze  meemaakt staat niet in verhouding tot dat oude boxje , als ik daar iets mee had lade ik de nieuwe soft-ware en ging het weer maanden goed.  [Vandaar ook de titel]

Aangesloten met ;    ± 1,5m originele KPN-kabel van  wandcontactdoos - modem , originele bijgeleverde KPN-kabel cat5.0  modem - DIW7022 box , goede  HDMI-kabel  DIW7022 - TV , optische kabel [de dikkere versie] DIW = Sony Home C set [Voor radio luisteren zonder TV]

Ik wacht het wel af en hoop dat , eigelijk wel en eigenlijk niet , iets uit komt.

Admin: Dubbele tekst verwijderd i.v.m. leesbaarheid

Vrenh
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • January 8, 2026

@Arjan van KPN , ik kreeg een foutmelding met ,,Verstuur’’ , vandaar de herhaling van het eerste geschrevene.

Forum|alt.badge.img+3

Dit topic leeft wel ondanks de bijzondere titel, of misschien wel dankzij de titel 😋Dan heeft het toch het gewenste effect denk ik.......

En nog even reagerend op ​@Martijn en Lies

Geen enkel probleem dat je zo inhaakt op dit topic. Het is juist prettig dat Community gebruikers op elkaar reageren en aangeven dat ze ergens ook last van hebben. Wel wil ik even de nuance maken dat de situatie toch wel iets anders ligt bij jou vanwege het gebruik van een FRITZ!Box. Dat zou natuurlijk niet moeten uitmaken, maar we zien toch onder deze gebruikers wat vage onverklaarbare klachten als ze een TV+ box gebruiken. Daar proberen we ook de nodige aandacht voor te vragen bij de ontwikkelaars. Maar ik zal verder niet al te diep ingaan op jouw case, want dan lopen we wel het gevaar dat de aandacht verschuift van Vrenh naar jou 😋We zijn je in ieder geval niet vergeten, wil ik nog even kwijt als afsluiter. 

In een volgend bericht kom ik nog terug op jou ​@Vrenh, maar anders wordt het wat onoverzichtelijk in dit bericht. 

@Arjan van KPN  bedankt dat je ons herinnert dat we nog niet vergeten zijn. Maar na bijna 1 1/2 jaar met diverse problemen, vanaf dag 1, zonder enige oplossingen (van onze problemen dan) voelt het toch heel anders.

En als het echt alleen Fritzbox gerelateerd zou zijn waarom mogen we dan niet een KPN modem? Al was het alleen maar om dit uit te sluiten?

En waarom wordt de Fritzbox dan nog steeds aangeboden als een prima modem icm TV+.? We betalen zelfs extra voor de Fritzbox....

Met iTV hadden we overigens geen enkel probleem met de Fritzbox. 

Dus goed dat je ons er op attendeert, het voelt iig heel anders helaas. Laat ik het hier even bij houden om het gezellig te houden.

Kan dit topic ook weer stil naar de achtergrond verdwijnen.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Dank je ​@Vrenh voor het invullen van je profiel. Zo heb ik je gegevens en verbinding erbij kunnen pakken en dat ziet er op het eerste oog wel prima uit. Geen rare verbrekingen te zien en en de maximale snelheid op jouw adres komt binnen op je modem. Daar kan ik nog niets in ontdekken. Maar ik ben wel even verder met de analyse gegaan en zodoende heb ik wel een monteur voor je kunnen aansturen. Want die TV+ box problemen die je maar houdt zijn wel vreemd en duiden op een mogelijke issue in de verbinding. Via een privébericht heb ik je de datum en tijd doorgegeven. Als dit niet past, reageer dan even privé en dan kan ik het nog aanpassen. 

@Arjan van KPN  bedankt dat je ons herinnert dat we nog niet vergeten zijn. Maar na bijna 1 1/2 jaar met diverse problemen, vanaf dag 1, zonder enige oplossingen (van onze problemen dan) voelt het toch heel anders.

En als het echt alleen Fritzbox gerelateerd zou zijn waarom mogen we dan niet een KPN modem? Al was het alleen maar om dit uit te sluiten?

En waarom wordt de Fritzbox dan nog steeds aangeboden als een prima modem icm TV+.? We betalen zelfs extra voor de Fritzbox....

Met iTV hadden we overigens geen enkel probleem met de Fritzbox. 

Dus goed dat je ons er op attendeert, het voelt iig heel anders helaas. Laat ik het hier even bij houden om het gezellig te houden.

Kan dit topic ook weer stil naar de achtergrond verdwijnen.

Oh heb je geen Experia Box in huis? Ik dacht dat je die mocht houden als je een FRITZ!Box aanvraagt, maar dat heb ik blijkbaar verkeerd begrepen. En de FRITZ!Box is zeker een prima modem en doet niets onder voor de Experia Box. Het heeft zelfs veel meer mogelijkheden om zelf wijzigen aan je netwerk aan te brengen. Dus als je er goed mee overweg kan, dan zou ik dat modem zeker houden. Is dat ook de reden dat je de FRITZ!Box gebruikt of sta je ook open voor een Experia Box? 

Ook jou heb ik een privébericht gestuurd ​@Martijn en Lies ;) Want we willen ook jouw case toch graag wat nader onderzoeken. 

Vrenh
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • January 14, 2026

Hoi ​@Arjan van KPN  ,

De monteur is geweest en heeft in het menu de ,,Videomodus’’ gewijzigd van MULTICAST naar UNICAST.

Omdat hiermee de DIW7022 voorrang krijgt bestaat de kans dat mijn PC trager kan worden en is er een verzoek/opdracht gegeven door de monteur voor een PAIRBONDING

Nu maar 🙏  dat de storingen/haperingen een stuk verminderd zijn , we gaan het testen.

PS.    De KPN-monteur is een goeie knul , vriendelijk , nam de tijd voor vragen , gaf een duidelijke uitleg over alles , vertelde de mogelijkheden . . . . . , niets op aan te merken.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Top dat de monteur je goed heeft kunnen helpen en duidelijk uitleg heeft gegeven. Het zou ook mooi zijn dat je in aanmerking komt voor pairbonding, want dan kan je internetsnelheid daarmee verdubbelen. Dat is dan even afwachten of dat gaat lukken. 

Wel wil ik nog even een nuance plaatsen bij de unicast-modus die nu gekozen is. Daarmee is je beeldkwaliteit wel ietsjes lager dan via multicast. Ik moet bekennen dat ik het zelf amper zie (unicast is terugkijken/opnames, multicast is live tv), maar er is wel een verschil. Ik ben wel benieuwd of het zo op deze modus beter gaat. Laat het maar weten en anders kijken we weer verder. 

Vrenh
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • January 15, 2026

Hallo ​@Arjan van KPN , ik had alleen begrepen dat over dat Pairbonding gisteren al gebeld zou worden ,ik begrijp nu uit je reactie dat dit eerst bekeken gaat worden of het mogelijk is.   

Betreffende de beeldkwaliteit ga ik in de gaten houden , ik kan altijd zelf de videomodus nog wisselen om een vergelijk te maken.

We gaan het zien hoe het gaat verlopen met de storingen/haperingen. 

PS.   , Ff vergeten , de monteur heeft ook Snelle Start gewijzigd in Ecostand , de reden waarom weet ik niet.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Ik heb zo mijn twijfels of pairbonding beschikbaar komt op jouw adres en of dat te realiseren valt. Ik zie daar eigenlijk geen aanwijzingen voor. Je kunt voor de zekerheid nog even het speciale storingsnummer bellen wat je per e-mail en SMS hebt gekregen. Binnenkort - op welke termijn is nog niet te zeggen - gaat de schop ook in de grond bij jou in de buurt voor de aanleg van glasvezel. Dus daar is het meer wachten op om je een snellere en stabielere verbinding te bieden. 

Ik ben ook benieuwd of het beeld na snel vooruit of achteruit spoelen nu wel doorloopt? En beginnen opnames nu wel binnen 2 seconden met afspelen als je ze kiest? Gaat dat beter? Weet ook dat als je nog tegen problemen aanloopt, je dit via het storingsnummer kunt doorgeven. Dan gaan ze kijken of er wellicht weer een monteur nodig is. 

Vrenh
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • January 20, 2026

@Arjan van KPN 

Tot nu toe weinig klagen betreffende het voor- en achteruit spoelen , ik heb wel minder tv gekeken moet ik daar aan toevoegen.

Over de PAIRBONDING hou ik in de gaten , de monteur had het ook over glasvezel en mochten de storingen/haperingen weer zo erg worden bel ik ze wel.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • January 21, 2026

Begrijp ik hieruit dat je geen glasvezel hebt? En ook geen pairbonding?

Dan begrijp ik de problemen wel.

Wat is jou echte downloadsnelheid?

En zet de DIW7022 in dit geval op unicast.

Vrenh
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • January 21, 2026

Glasvezel Nee & Pairbonding Nee !

± 100 MB [?]

Staat op UNICAST.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • January 21, 2026

Dat is waarschijnlijk wat KPN opgeeft.

Speedtest Custom - Test your internet speeds

Met deze link kan je de echte downloadsnelheid meten.

Vrenh
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • January 21, 2026

Volgens de Link ! ! !

Laag zeker ?

Vrenh
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • January 21, 2026
Test 2 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • January 21, 2026

Dat zijn zeker mooie cijfers voor een “oude” telefoon lijn.

Ik denk met deze cijfers niet dat het aan de download ligt.

Hopelijk vind de moderator snel voor jou waar het probleem zit en lost het snel voor je op.

Vrenh
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • January 23, 2026

Misschien een goed cijfer voor de Speedtest , op de lagere school kreeg je met een beetje geluk hier nog een 3 voor , dat was alleen voor de moeite natuurlijk.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hopelijk vind de moderator snel voor jou waar het probleem zit en lost het snel voor je op.

Als je de lijn niet met al teveel mensen hoeft te delen, dan brengt 60 Mbit/s je nog heel ver. En het zou ook ruim voldoende moeten zijn voor een storingsvrije ervaring wat betreft TV+ en multicast stream. 

Ik heb nog niet de oplossing, maar ik ga je case wel even meenemen naar de ontwikkelaars. Dan kunnen zij hun hoofd er even over buigen en met een mogelijk antwoord of oplossing komen. Ik kom er weer op terug in ieder geval! 

Vrenh
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • January 23, 2026

O ja , PS. !

Na weer helemaal terug zijn gegaan naar de TV-zender werkte het wel weer normaal om de opname verder te kijken.

Vrenh
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • January 23, 2026

Als je de lijn niet met al teveel mensen hoeft te delen, dan brengt 60 Mbit/s je nog heel ver. En het zou ook ruim voldoende moeten zijn voor een storingsvrije ervaring wat betreft TV+ en multicast stream. 

Ik heb nog niet de oplossing, maar ik ga je case wel even meenemen naar de ontwikkelaars. Dan kunnen zij hun hoofd er even over buigen en met een mogelijk antwoord of oplossing komen. Ik kom er weer op terug in ieder geval! 

Gebruiker[s] is 1 persoon en alles is bekabeld !

Wifi gebruikers ; 1 Apple Mac , 1 mobieltje , 1 Eufy deurbel ! [Geen Mac gebruik , geen WIFI gebruik]

Vrenh
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • January 23, 2026

Bij welke getallen is het niet meer mooi ? 

23-jan , 16u12

Bij welke cijfertjes is het niet meer mooi ?

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • January 23, 2026

Dat is moeilijk te zeggen, ligt ook aan het verbruik van de overige dingen op het netwerk.

Ook de camera deurbel gebruikt aardig wat.

Met unicast kan je met TV kijken nog zonder problemen, verwacht ik.

Maar een download onder de 30 Mb/s en een hogere ping dan 5 verwacht ik zeker problemen.

Hopen dat je snel glasvezel hebt, dat zou ideaal zijn.😉

Forum|alt.badge.img+3

Een ping onder de 20 voor adsl is meer dan prima!

En met 50mbs heb je meer dan genoeg bandbreedte voor tv en streamen tegelijkertijd en dan heb je nog over ook.

Wij hebben vdsl met 100mbs (ping tussen de 10 en 15ms) en we hebben nog nooit haperingen gehad qua beeld. Kijken soms 2 tv's tegelijkertijd en hebben een paar gamers in huis.

Geen haperingen dus, wel andere problemen met tv...

Vrenh
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • February 11, 2026

Voor de geïnteresseerden ;

Test bij de Experia modem [ook een keertje 60,2 / 11,0]
Test bij de nieuwe KPN modem 12 b .