Skip to main content
Beantwoord

Is er een ouderen afstandsbediening voor de TV+ Box?

  • June 8, 2026
  • 7 reacties
  • 115 keer bekeken

Hallo,

Sinds kort beschikken wij over de KPN TV+ Box DIW7022. Over de box zelf zijn wij zeer tevreden, maar helaas geldt dat niet voor de bijbehorende afstandsbediening.

Voorheen maakten wij gebruik van de oudere KPN tv-ontvanger met de bijbehorende afstandsbediening. Naar onze mening was die veel logischer ingedeeld. De knoppen voor de gids, teruggaan en de bediening van opgenomen of teruggekeken programma’s (zoals afspelen, pauzeren, stoppen en vooruitspoelen) bevonden zich aan de onderkant van de afstandsbediening. Dat vinden wij een uitstekende positie, omdat je een afstandsbediening doorgaans aan de onderzijde vasthoudt. Hierdoor zijn de meest gebruikte functies gemakkelijk bereikbaar.

Bij de nieuwe afstandsbediening zijn deze knoppen naar de bovenkant verplaatst. Wij ervaren dat als onhandig en minder natuurlijk in het gebruik. Het bedienen van functies die wij dagelijks gebruiken kost daardoor meer moeite.

Vraag: Is die nog te krijgen/ kopen en kan die oude ook gekoppeld worden aan de KPN TV+ box DIW7022?

Dank voor een reactie.

 

Grt, Marcel

Beste antwoord door PeterG

Er zit geen infrarood op deze ontvanger. Dus een oude afstandsbediening werkt niet 'out of the box'.

Met wat extra en programmeren kun je 'm voorzien van een los infrarood oog. Er is echter geen ondersteuning op vanuit de klantenservice. 

Een andere afstandsbediening die voor de DIW7022 is gemaakt is deze. Maar die is met één hand niet te bedienen. Cijfers zitten nog meer onderaan. 

En middels HDMI CEC is de afstandsbediening van je tv ook te gebruiken. 

7 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Antwoord
  • June 8, 2026

Er zit geen infrarood op deze ontvanger. Dus een oude afstandsbediening werkt niet 'out of the box'.

Met wat extra en programmeren kun je 'm voorzien van een los infrarood oog. Er is echter geen ondersteuning op vanuit de klantenservice. 

Een andere afstandsbediening die voor de DIW7022 is gemaakt is deze. Maar die is met één hand niet te bedienen. Cijfers zitten nog meer onderaan. 

En middels HDMI CEC is de afstandsbediening van je tv ook te gebruiken. 


Hoi Peter,

Dankjewel voor je reactie.
Zonder te knutselen dus geen oplossing. Dan moeten we er maar aan wennen.

Grt, Marcel


  • June 8, 2026

Beste ​@Marcel Bakker via onderstyaande link of via de KPN-winkel is een geschikte AB te koop:

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/4751146/de-makkelijkste-afstandsbediening-dat-is-simpel-voor-tv/?soPos=181

Succes


joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • June 8, 2026

Dit is ook een mooie ab, maar ook hier zitten de cijfers onder.

Maar je went er best snel aan op de witte ab dat ze onder zitten.

 

 


Jasper van KPN
Moderator

Hoi ​@Marcel Bakker, de afstandsbedieningen zijn inderdaad anders ingedeeld. De meeste mensen gebruiken de zenderknoppen juist het meest om naar andere zenders te gaan, daarom zijn die op de meest bereikbare plek gekomen. Als je de andere functies juist gebruikt is dat voor jou minder handig. Ook bij de Comfort+ afstandsbediening die Joop en Peter delen zijn de knoppen daar geplaatst zoals je ziet. De afstandsbediening die JanD deelt is, gezien wat je veel gebruikt, vermoedelijk wat te beperkt voor jou. 

Je kunt knutselen met HDMI CEC zoals Peter al noemt en kijken of het daarmee lukt. En mogelijk went het na een tijdje dat de knoppen op een andere plek zitten.


joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • June 9, 2026

@Jasper van KPN 

In dat geval zou ik hebben gekozen voor de cijfers boven i.p.v. onder.

Het went wel, maar boven is handiger.😉


PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 9, 2026

Met deze infrarood afstandsbediening, voor m'n Samsung televisie, kan ik ook de DIW7022 bedienen. Alleen ondersteunt Samsung zappen (CH +/-) op losse apparaten niet. Ik gebruik zappen echter niet 'om te kijken of er wat is'.