Skip to main content
Antwoord

Is er een seniorenafstandsbediening beschikbaar voor KPN TV+?

• September 17, 2025
  • 16 reacties
  • 240 keer bekeken

De topic -  waarom is er geen senioren afstandbediening voor TV+ is inmiddels een jaar oud en afgesloten, MAAR NIET OPGELOST!!
KPN wil wel verkopen maar meedenken ho maar.
Mijn moeder is 89 en zeer slechtziend.  Heeft dus een afstandbediening nodig met grote duidelijke toetsen en bluetooth.
Wanneer gaat KPN daarin voorzien?  Zo moeilijk kan dat toch niet zijn?

Beste antwoord door Vikash van KPN

Hoi ​@LvR_MCvdL66. Welkom op de community! Dank voor je bericht en dat je je verhaal deelt. Ik begrijp goed dat dit lastig is voor je moeder. Het is belangrijk dat iedereen de tv goed kan bedienen, ook als het zicht slecht is.

We krijgen vaker vragen over een afstandsbediening met grote knoppen. Als de afstandsbediening hierboven niet voldoende is, is er helaas geen andere oplossing beschikbaar. Op dit moment is er nog geen speciale afstandsbediening met Bluetooth en nog grotere toetsen beschikbaar.

Een mogelijke oplossing is Digitenne met een insteekkaart, zoals hierboven ook al wordt aangegeven. Daarmee kan je moeder vaak makkelijker en duidelijker de knoppen gebruiken van de afstandsbediening van de tv zelf.

Zodra er nieuws is over een speciale afstandsbediening, laten we dat natuurlijk meteen weten op onze community!

Digitenne insteekkaart: TV kijken via een CI+ module

16 reacties

• September 17, 2025

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 17, 2025

De toonzetting kan wel wat vriendelijker ​@LvR_MCvdL66 

JoCoLa
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • September 17, 2025

@LvR_MCvdL66 Een prima afstandsbediening ook voor uw moeder zoals ​@Marlon92 al aangaf in zijn link.

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 17, 2025

Beste JoCoLa, leuk bedacht maar mijn moeder is ZEER SLECHT ZIEND.  Ze heeft Macula Degeneratie wat betekent dat vooral de focus van het gezichtsveld weg is en wat overblijft, de periferie, is nog maar 5%.  Dus ook deze is te klein voor haar.  En op haar leeftijd (89 jaar) gaat ze niet meer leren knopjes te tellen om bij de juiste uit te komen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 17, 2025

Jan D,  
Laten we het vooral over de vorm hebben en niet over de inhoud.
Dit was en is niet mijn eerste en enige probleem met KPN.  Dus even wachten met oordelen.

• September 17, 2025

Dus ook deze is te klein voor haar.  

Iets anders is er niet. Voor de tv+ ontvanger. 

Is Digitenne misschien een optie? Dat kan met insteekkaart. Dan kan de afstandsbediening van de tv zelf gebruikt worden. En een speciale senioren afstandsbediening met grote toetsen kan je dan ook zelf ergens anders aanschaffen. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 17, 2025

Dank je Marlon92, dat is idd waarschijnlijk de beste optie.  Vooral omdat ze ook niet echt dat internet nodig heeft.  Dus dan ga ik het gesprek met KPN maar aan om te kijken of het abonnement omgezet kan worden.

• September 18, 2025

Ik dacht ook aan DVB-T ( merknaam van kpn : digitenne )
Die signalen gaan door de lucht cq de ether waardoor het signaal sterk kan verschillen door de afstand naar de zender en de bebouwing.
Het zou dus handig zijn om dat eerst te onderzoeken.
Misschien is er een digitenne gebruiker in je omgeving om te zien hoe goed dat werkt.
Welke omgeving zit je bij benadering dan kunnen we zien waar de mast/zender staat.

Overigens zou je voor de vrije zenders ook een ontvanger kunnen kopen.
( die heeft dan waarschijnlijk ook een betere ontvangst )
Dat zou een apebox kunnen zijn, die is wel wat hoger in prijs.
In een TV zit soms ook een DVB-T ontvanger ingebouwd.

Nu ja, mogelijkheden genoeg ( te veel ).

Dit was en is niet mijn eerste en enige probleem met KPN. 

Ik begrijp wat je bedoelt.
KPN maakt er luxe (overbodige) dingen bij en de basale dingen krijgen geen/te weinig aandacht, dat is althans mijn visie

Jan D,  
Laten we het vooral over de vorm hebben en niet over de inhoud.

Maar dan andersom zeker  :-)

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • Antwoord
  • September 19, 2025

Hoi ​@LvR_MCvdL66. Welkom op de community! Dank voor je bericht en dat je je verhaal deelt. Ik begrijp goed dat dit lastig is voor je moeder. Het is belangrijk dat iedereen de tv goed kan bedienen, ook als het zicht slecht is.

We krijgen vaker vragen over een afstandsbediening met grote knoppen. Als de afstandsbediening hierboven niet voldoende is, is er helaas geen andere oplossing beschikbaar. Op dit moment is er nog geen speciale afstandsbediening met Bluetooth en nog grotere toetsen beschikbaar.

Een mogelijke oplossing is Digitenne met een insteekkaart, zoals hierboven ook al wordt aangegeven. Daarmee kan je moeder vaak makkelijker en duidelijker de knoppen gebruiken van de afstandsbediening van de tv zelf.

Zodra er nieuws is over een speciale afstandsbediening, laten we dat natuurlijk meteen weten op onze community!

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 21, 2025

Beste Vikash, dit helpt helaas niet.
Als eerste heb ik net een abonnement voor haar afgesloten dat nu dus onbruikbaar blijkt.
(Dus 2 jaar betalen voor iets waar zij nu niets aan heeft)
Als tweede speelt deze vraag al veel langer en vind ik het op z'n minst bedroevend dat KPN blijkbaar niet in staat is (of wil?) om dit op te lossen.  Met zoveel ouderen en slechtzienden is dit ook een flinke groeiende markt om te bedienen.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • September 21, 2025

Als eerste heb ik net een abonnement voor haar afgesloten dat nu dus onbruikbaar blijkt.
(Dus 2 jaar betalen voor iets waar zij nu niets aan heeft)

Dit is wel vreemd, want je schrijft ook dit: 

De topic -  waarom is er geen senioren afstandbediening voor TV+ is inmiddels een jaar oud en afgesloten, MAAR NIET OPGELOST!!

Dus jij bent op de hoogte dat er voor jouw moeder geen geschikte afstandsbediening is bij KPN TV+ en toch sluit je een tweejarig abonnement af?

Beetje vreemd! 

Maar goed, ga eerst eens de insteekkaart van Digitenne proberen. Dat kun je als KPNTV+-abonnee voor maar 6,00 per maand afsluiten en als het niet werkt is het direct op te zeggen na één maand. 

Dan kun je beoordelen of dat voor de toekomst een alternatief is. 

Overigens begrijp ik het probleem heel goed,. Mijn schoonmoeder is 90+ en bij haar is het bedienen van een afstandsbediening ook een crime. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 21, 2025

Het is indirect wel mogelijk om een "zappertje" te gebruiken. Tenzij je een Samsung of LG hebt. Die ondersteunen hun zaptoetsen niet op externe apparaten. 

Een zappertje voor de tv en op de TV+ box HDMI CEC aanzetten met "apparaten kunnen elkaar bedienen" en het werkt ook op de ontvanger. 

Je kunt favoriete zenders selecteren. En ook instellen dat alleen die gezapt worden. 

Verder neem ik aan dat de TV+ box al op starten met zender staat ingesteld. Dat maakt het ook makkelijker. 

HDMI CEC instellen op de box:

• September 21, 2025

Als tweede speelt deze vraag al veel langer en vind ik het op z'n minst bedroevend dat KPN blijkbaar niet in staat is (of wil?) om dit op te lossen.  Met zoveel ouderen en slechtzienden is dit ook een flinke groeiende markt om te bedienen.

KPN is een internet provider. En geen fabrikant van apparatuur voor ouderen. 

Er zijn inderdaad veel ouderen in Nederland. Maar de meeste kunnen gewoon overweg met apparatuur die KPN standaard levert. De groep die dat niet kan is relatief klein en bovendien heel divers. Wat voor de 1 werkt, dat werkt niet voor de ander.

Het zou voor KPN veel te veel geld kosten om speciale apparatuur te ontwikkelen voor ouderen.

Dat is alleen internet. Tv kun je per maand zo stopzetten en omzetten naar Digitenne insteekkaart.

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Ik snap heel goed dat dit erg vervelend voor jullie is. Zeker nu je net een abonnement hebt afgesloten dat daardoor moeilijk te gebruiken is. Op dit moment hebben we helaas geen andere afstandsbediening die beter past bij slechtzienden. Ik begrijp dat dit niet het antwoord is waar je op hoopte.

Wat ik wel kan doen, is jouw signaal opnieuw doorgeven binnen KPN. Zo laten we zien dat hier echt behoefte aan is. Hoe meer mensen dit aangeven, hoe groter de kans dat hier in de toekomst iets mee gedaan wordt.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • September 22, 2025

Het is indirect wel mogelijk om een "zappertje" te gebruiken. Tenzij je een Samsung of LG hebt. Die ondersteunen hun zaptoetsen niet op externe apparaten. 

Philips ook niet altijd. (Niet bij The Xtra 55PML9008 met eigen OS; wel bij 48OLED807 met Android.)

Maar dit is natuurlijk te testen zonder eerst een andere zapper te kopen: als HDMI CEC aanstaat in zowel de TV+ Box als in de televisie (daar heet het soms anders), dan is het te testen met de afstandsbediening van de televisie.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • December 2, 2025

@LvR_MCvdL66, sinds de update van december 2025 is de ondersteuning van losse infraroodontvangers verbeterd:

Dit betekent dat je de TV+ Box nu kunt bedienen via de infrarood afstandsbediening zoals die bij de oudere tv-ontvangers meegeleverd wordt. En deze KPN afstandsbediening kun je dan ook gebruiken om de infrarood codes op een andere afstandsbediening of apparaat in te leren met behulp van een Infrarood to HID controllerEen voorbeeld van zo'n controller is Flirc USB.

Daarmee wordt gebruik van infrarood afstandsbedieningen dus (waarschijnlijk) beter ondersteund. Ik weet nog niet wat er gebeurt als je een knop wat langer ingedrukt houdt (a.k.a. “long press”); dan komen er misschien alsnog verborgen opties naar boven. En de KPN helpdesk geeft geen ondersteuning, maar op dit forum komen vast gebruikerservaringen te staan.

Voor de volledigheid: een extra bluetooth afstandsbediening is ook een optie. Maar dan moet je het volume ook op de ontvanger laten regelen.