Skip to main content
Vraag

Is er nog een TV ontvanger met scart aansluiting?

• 3 augustus 2025
  • 38 reacties
  • 404 keer bekeken

• Deelnemer
  • 7 reacties

Heeft er nog iemand een oude tv ontvanger met een scart aansluiting die nog werkt. KPN heeft mij een nieuwe tv ontvanger 5205 in mijn maag gesplitst en ik moet er ook nog voor betalen ook. Dat ding werkt voor geen meter. Waardeloos. Ik heb aan KPN gevraagd mij er één van het oude type te sturen, maar men zegt dat dit niet meer gaat. Dus vandaar mijn vraag.

38 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 11470 reacties
  • 3 augustus 2025

Beste ​@CCBO , (n) ‘iemand’ kan je daar aan helpen, want de tv-decoders zijn eigendom van KPN, worden in bruikleen aan klanten gegeven en moeten bij einde abo weer retour en zo'n ‘vreemde’ decoder gaat bij jou niet werken omdat deze aan de klant gekoppeld zijn met abonneenummer.

Je zou een SCART naar HDMI-omzetter kunnen kopen.

Het is trouwens logisch dat je voor een tv-abo betaalt, is nooit anders geweest, of begrijp ik iets verkeerd?

PeterG
Superuser
  • 65562 reacties
  • 3 augustus 2025

Eerder een HDMI naar SCART omzetter. 

Al zal dat waarschijnlijk met de HDCP een probleem geven. 

Waarom wil je via scart aansluiten, CCBO? Heeft de tv geen HDMI?

Een tv die ook nog scart heeft is wel best oud en mijns inziens aan vervanging toe.

Ook wat betreft de verwerking van HDMI signalen niet meer up to date. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+31
  • Superuser
  • 38719 reacties
  • 3 augustus 2025

Hallo ​@CCBO ,

Ik heb in mijn hobbykamer ook nog zo'n oude TV staan. Die TV werkt nog wel met Digitenne als je deze convertor ertussen plaatst.  

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/833892/digitenne-rca-videokabel-rca-scartconvertor/?soPos=608

Maar jij wilt waarschijnlijk naar KPN TV kijken. In dat geval zou ik overwegen om toch maar eens een nieuwe TV te kopen. Dier van jou is waarschijnlijk al zo'n twintig jaar oud…….  

Forum|alt.badge.img+5
  • Topper
  • 188 reacties
  • 3 augustus 2025
PeterG schreef:

Eerder een HDMI naar SCART omzetter. 

Al zal dat waarschijnlijk met de HDCP een probleem geven. 

Waarom wil je via scart aansluiten, CCBO? Heeft de tv geen HDMI?

Een tv die ook nog scart heeft is wel best oud en mijns inziens aan vervanging toe.

Ook wat betreft de verwerking van HDMI signalen niet meer up to date. 

Dit dus allemaal!
HDMI naar SCART is in principe wel mogelijk maar voor al die moeite/kosten kan je dan veel  beter een FullHD HDMI TV of Monitor van marktplaats/kringloop/kennissen halen als je geen nieuwe TV wilt aanschaffen.
Hier staan in mijn kringloop bijna elke week nog prima Full HDTV's.
Smart functionaliteit heb je dan toch niet nodig doordat KPN/Ziggo boxen dat (bijna) allemaal overnemen.
Wel de oude plasma TV stroom vreters met vaak ook irritant flikkerend beeld laten staan dan.  🙂

En wil je echt een goede conversie van HDMI SCART dan moet je eigenlijk een HDMI naar SCART RGB hebben.

Oude CRT TV’s zijn natuurlijk nog wel mooi en gewild voor retro gaming.

• 1438 reacties
  • 3 augustus 2025

@CCBO je hoeft alleen voor een TV ontvanger te betalen als dat een extra apparaat betreft tegenwoordig € 6,00 elke 1e ontvanger hoort bij het abonnement. Als je hier voor moet betalen gaat er iets fout als je maar 1 ontvanger hebt.

HDCP zal het probleem niet mogen zijn met een hdmi naar scart omvormer, het grootste probleem is eerder de maximale kwaliteit omdat de digitale informatie moet worden omgezet naar analoog. scart was in eerste instantie bedoeld voor 576i echter 720 en 1080 is mogelijk dus in weze prima voor de meeste kanalen die KPN levert.

Toch sluit ik mij wel aan bij wat al is geschreven vervang de TV.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+21
  • Wijsgeer
  • 14098 reacties
  • 4 augustus 2025

De tv decoders worden steeds kleiner en tv's vanaf 2012 (ongeveer) hebben geen scart meer.

En tv's vanaf 2006 hebben allemaal een HDMI connector.

Scart komt eigenlijk helemaal niet meer voor.

Je kan wel een converter HDMI naar scart kopen, zie o.a. hier.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 11470 reacties
  • 4 augustus 2025

Nu graag een reactie van ​@CCBO 

• 6423 reacties
  • 4 augustus 2025

De (goedkoopste) monitor heeft vaak al een HDMI ingang.
Dan nog een versterker voor het geluid er bij.

HDMI → scart zal ws niet werken wegens de beveiliging.
Het beeld van een PAL TV is beduidend minder ook.

Bij de kringloop zie ik ook vaak de vele TV’s maar, het energieverbruik . . .
Mijn scherm is een monitor ( = een TV zonder een ontvanger, die gebruik je tegenwoordig bijna nooit meer nl. )

• 6930 reacties
  • 4 augustus 2025

Als je goedkoop uit wilt zijn: gewoon even kijken of ze bij de kringloop wat hebben. Je hoeft je daar echt niet voor te schamen ofzo. Er komt daar tegenwoordig zat volk rondneuzen wat geld zat heeft voor nieuwe spullen. 

• 6423 reacties
  • 4 augustus 2025

Ja dat is waar, liever gebruikte spullen dan weer iets nieuws de wereld in helpen.
Maar als ik voor dat rek met TV’s sta dan heb ik geen enkel idee wat ik moet kiezen, of welke juist niet.

• 6930 reacties
  • 4 augustus 2025
KeesYagi schreef:

Maar als ik voor dat rek met TV’s sta dan heb ik geen enkel idee wat ik moet kiezen, of welke juist niet.

Je moet niet zo kieskeurig zijn. Gewoon iets wat er goed uitziet en een HDMI aansluiting heeft. Je betaald er 40 euro voor ofzo. En hopla mee naar huis.

Forum|alt.badge.img+5
  • Topper
  • 188 reacties
  • 4 augustus 2025
Marlon92 schreef:
KeesYagi schreef:

Je moet niet zo kieskeurig zijn. Gewoon iets wat er goed uitziet en een HDMI aansluiting heeft. Je betaald er 40 euro voor ofzo. En hopla mee naar huis.

Bij 2e hands/kringloop kan je inderdaad niet te kieskeurig zijn.
Maar zoals ik eerder hier had aangegeven kan toch wel even kijken dat je minimaal een Full HD (dus niet HD Ready zoals je nog wel eens bij de oude/kleine TV’s tegenkomt) kiest.
En ook zeker niet de grote plasma TV’s met een stroomverbruik wat je nu echt niet meer wilt.
In mijn kringloop staan die er soms ook nog tussen maar meer gangbaar zijn meestal nog hele nette LG/Samung/Philips LED TVs.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 7 reacties
  • 4 augustus 2025

Leuk al jullie reactie waar het mij gewoon om gaat is dat 5202 tv ontvanger gewoon slecht werkt ten opzichte van de oude met de Scart aan sluiting. Dus als er niemand een oude heeft dan niet reageren.

PeterG
Superuser
  • 65562 reacties
  • 4 augustus 2025

dat 5202 tv ontvanger gewoon slecht werkt ten opzichte van de oude met de Scart aan sluiting.

Definieer slecht. Mijn moeder heeft sinds enkele maanden nu ook de 5202 met een véél mooier beeld dan de oude HD ontvanger via HDMI. Scart heeft zij nooit gebruikt (via kpn). En hij werkt perfect.

Wat was de reden van de omruil van de ontvanger?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 11470 reacties
  • 4 augustus 2025

Dus als er niemand een oude heeft dan niet reageren.

Beste ​@CCBO , wat ik al eerder schreef, dan gaat er dus niemand reageren want, nogmaals, de tv-decoders van KPN zijn niet los leverbaar!!!

Dringt het door ???

• Auteur
  • Deelnemer
  • 7 reacties
  • 4 augustus 2025

Het gaat mij niet om de Scart aansluiting ik vind dus dat de 5202 traag is en ook geen radio aansluiting heeft die zonder de tv werkt. Natuurlijk kan ik van alles kopen. Maar ik heb bij KPN een abonnement en daar betaal ik al voor. Waar ik van baal is dat KPN vraagt de oude ontvanger op te sturen omdat hij is uitgeschakeld en dan een heel ander stuurt die veel anders werk als die ik eerst had en waar ik tevreden over was. Ik wordt zonder overleg gedwongen om naar de pijpen van KPN te dansen. Het is mijn tweede ontvanger, dus ik snap heus wel dat dit extra kosten mee brengt, maar dan wil ik minimaal het zelfde krijgen als wat ik had en niet minder.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+21
  • Wijsgeer
  • 14098 reacties
  • 4 augustus 2025
CCBO schreef:

Leuk al jullie reactie waar het mij gewoon om gaat is dat 5202 tv ontvanger gewoon slecht werkt ten opzichte van de oude met de Scart aan sluiting. Dus als er niemand een oude heeft dan niet reageren.

Welke TV heb je?

Ik denk (ben bang) dat je een nieuwe tv met HDMI moet kopen.

Scart sterft uit (is het eigenlijk al zelfs), zoals ik al eerder had vermeld.

• 1438 reacties
  • 4 augustus 2025
CCBO schreef:

Het is één van de betere ontvangers naast de Vip2952 dus ik ben wel benieuwd wat er dan slecht werkt.

Om te herhalen wat JanD al schreef.

Geen enkele KPN klant kan je daar mee helpen. Omdat die boxen klant gebonden zijn. Als iemand een box met scart heeft zal deze nog in gebruik zijn. 

Ik heb nog wel een perfect werkende ontvanger met scart maar daar heb je niets aan bij KPN.

PeterG
Superuser
  • 65562 reacties
  • 4 augustus 2025

Gek dat je die traag vind. Het is wat mij betreft nog steeds de snelste die kpn heeft. Met zappen binnen een halve seconde de volgende zender al bijvoorbeeld.

En nogmaals: definieer slecht nou eens.

Verder heeft de 5202 wel een audio aansluiting voor de versterker. Maar dat is alleen een optische. Dus als jou versterker ook een optische ingang heeft dan kan je die gebruiken. En anders heb je deze omvormer nodig.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 7 reacties
  • 4 augustus 2025

Stop maar met al jullie opmerkingen en ander reacties. Ik vind dus de 5202 niets. Jullie ervaring is anders. Dit wordt een eindeloze discussie.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 7 reacties
  • 4 augustus 2025

Ik vind dus de  Vip2952 beter en dit zou ik graag terug hebben.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 11470 reacties
  • 4 augustus 2025

Beste ​@CCBO 

en ook geen radio aansluiting heeft die zonder de tv werkt

Dat klopt niet.

De 5202 heeft een digitale uitgang (S/PDIF, oftewel Toslink) die je op een eigen geluidsinstallatie aan kan sluiten en radio luisteren zonder de tv aan.

PeterG
Superuser
  • 65562 reacties
  • 4 augustus 2025
CCBO schreef:

Dat kan dus niet. Die zijn al 2 jaar op. En wat terugkomt is defect. 

KPN geeft nu zelfs bij de Alles-in-1 abonnement de 5202, terwijl ze dat eerder consequent weigerde.

En tja, als je niet meehelpt met onze adviezen, dan stoppen WIJ er inderdaad mee hier. Ik wil je graag op weg helpen. Maar ik stop hier nu.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 7 reacties
  • 4 augustus 2025

Stoppen met reageren.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+21
  • Wijsgeer
  • 14098 reacties
  • 4 augustus 2025
CCBO schreef:

CCBO schreef:

Stop maar met al jullie opmerkingen en ander reacties. Ik vind dus de 5202 niets. Jullie ervaring is anders. Dit wordt een eindeloze discussie.

Maar je kan toch wel vertellen waarom je hem slecht vind?

En welke problemen je hebt?

CCBO schreef:

Stoppen met reageren.

We willen graag meer weten.

We helpen elkaar graag.

Dus waarom zo agressief? Helemaal niet nodig.

Reageer

KPN Community
15 jaar!

En dat vieren we graag samen met jou.
Vier je het met ons mee?

Jubileum topic