Skip to main content
Antwoord

Is er ook een KPN afstandsbediening met lichtgevende knoppen?

• November 23, 2025
  • 18 reacties
  • 206 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Is er ook een Kpn tv  afstandsbediening met licht gevende knoppen, hoeft niet perse van KPN te zijn als ie het maar doet,  

groet

Beste antwoord door Noordzee

Hallo ​@Izjoep ,

Nee, die is er niet. De knoppen geven geen licht. 

18 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • Antwoord
  • November 23, 2025

Hallo ​@Izjoep ,

Nee, die is er niet. De knoppen geven geen licht. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • November 23, 2025

Hi ​@Izjoep ,

Als je een ontvanger van het merk Arris of Arcadyan hebt, is deze afstandsbediening een optie: https://afstandsbediening.nl/contents/nl/p25606_Afstandsbediening-senioren-met-verlichting.html

Je kunt dan in het veld - Graag instellen voor merk/modelnummer tv -  dit invullen:

Graag de rechter aan/uit knop , volume +/ -  en AV knop instellen op TV type (merk en model)

De overige knoppen graag instellen om te kunnen gebruiken op de KPN Arris/Arcadyan ontvangers.

Vul dan in het stukje tussen haakjes je merk/ model TV in.

Let op! Bij de nieuwere Sagemcom TV+ ontvangers werkt deze afstandsbediening echter niet.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 23, 2025

Tja. Mijn Nokia 8000 streamingbox op de slaapkamer heeft zo'n afstandsbediening. Maar het licht gaat pas aan  indrukken van een knop en blijft maar 5 seconden aan. Meer dan een gimmick is het niet. 

Bovendien is een extra lampje aan sowieso beter voor je ogen met tv kijken. 

• November 23, 2025

Als de knoppen echt 24/7 verlicht zouden zijn, dan zou binnen een paar weken de batterijen leeg zijn...

JanD
Superuser
  • Superuser
  • November 23, 2025

Als de knoppen echt 24/7 verlicht zouden zijn, dan zou binnen een paar weken de batterijen leeg zijn...

Ik heb ooit eens een AB van een bepaalde tv gehad, dat op het moment dat je een knop indrukte de toetsen verlicht waren en na een x aantal; seconden geen aanraking, de verlichting weer uit ging. Ik weet helaas niet meer om welk merk het ging en of dat merk zulke AB's nog levert met verlichting.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • November 23, 2025

Ziggo leverde ook een tijdje een afstandsbediening met verlichting (en zelfs geluid voor als je hem kwijt was), maar om die reden zaten er wel 4 batterijen in i.p.v. 2.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • November 23, 2025

Ziggo leverde ook een tijdje een afstandsbediening met verlichting (en zelfs geluid voor als je hem kwijt was), maar om die reden zaten er wel 4 batterijen in i.p.v. 2.

Inderdaad ja, het was Ziggo/UPC

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • November 23, 2025

Ik heb deze, RGB licht, Bluetooth afstandsbediening,  toetsenbord en air-muis. Werkt prima simpel en doeltreffend, kost minder dan 5€ bij Ali

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • November 23, 2025

Hij moet alleen licht geven als ik hem gebruik

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 23, 2025

Ze zijn er wel voor een Android-TV box maar goedkoop zijn ze niet. Je komt niet onder de € 65 . Een standaard afstandsbediening heb je al vanaf € 12,50.…

Het gaat ook niet samen met de afstandsbediening van kpn. Daardoor mis je functies. Zoals volume instellen. Daarvoor moet je dan de afstandsbediening van de televisie zelf gebruiken. 

Voor de oude ontvangers van Arris zijn geen afstandsbedieningen met verlichting mogelijk / beschikbaar. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • November 25, 2025

Ze zijn er wel voor een Android-TV box maar goedkoop zijn ze niet. Je komt niet onder de € 65 . Een standaard afstandsbediening heb je al vanaf € 12,50.…

Het gaat ook niet samen met de afstandsbediening van kpn. Daardoor mis je functies. Zoals volume instellen. Daarvoor moet je dan de afstandsbediening van de televisie zelf gebruiken. 

Voor de oude ontvangers van Arris zijn geen afstandsbedieningen met verlichting mogelijk / beschikbaar. 

Ok mijn dank voor hjet meedenken

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • November 25, 2025

Ze zijn er wel voor een Android-TV box maar goedkoop zijn ze niet. Je komt niet onder de € 65 .. 

De van mij kost 5€

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • November 25, 2025

Zoals volume instellen. Daarvoor moet je dan de afstandsbediening van de televisie zelf gebruiken.

@Izjoep, niet voor beginners:

Het is mij onduidelijk welke ontvanger je hebt, maar als je de TV+ Box hebt, én je televisie alleen voor dat ding gebruikt: bij de TV+ Box (die zonder een losse infraroodontvanger alleen met bluetooth werkt) zou je de volumeregeling van de KPN afstandsbediening op “uit” kunnen zetten (en wat extra dingen instellen). Daarna wordt het volume in de TV+ Box zélf geregeld, dus nog voordat het geluid naar je televisie gaat. En dan werkt de volumebediening ook met veel andere bluetooth afstandsbedieningen (en de Google TV app). Moet je dus wel je televisie op een vast volume zetten.

Maar dan nog zullen er andere knoppen ontbreken of niet werken. Zoals “gids” (ook te bereiken via de menubalk na pijltje omhoog) of “radio” (ook te bedienen door direct de nummers in te tikken). En ik vermoed dat de Google Assistant niet gaat werken met een ander type. (De TV+ Soundbox heeft trouwens een ingebouwde microfoon voor “Hey Google”.) En sommige knoppen in de KPN afstandsbediening hebben een niet-standaard Android-keycode.

De Sofabaton U2 heeft trouwens wel verlichting, en het is iemand gelukt die goed in te stellen. De volumeregeling kan dan in dat ding ook gewoon met infrarood via je televisie, als je dat liever hebt. Maar niet goedkoop en het instellen is dus ook niet voor beginners.

Ik heb deze, RGB licht, Bluetooth afstandsbediening,  toetsenbord en air-muis. Werkt prima simpel en doeltreffend, kost minder dan 5€ bij Ali

@TDN, doet het ding op jouw foto infrarood voor het volume, of heb je dan ook de TV+ Box ingesteld om het volume in de ontvanger te regelen?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 25, 2025

Ik koop niet bij Chinezen ​@TDN 😁😉

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • November 25, 2025

Goedemiddag ​@Izjoep, bedankt voor jouw bericht en welkom hier op onze Community :)

Helaas, we hebben geen afstandsbediening met lichtgevende knoppen. Wel zorg ik ervoor dat deze feedback bij onze ontwikkelaars terecht komt. Of dat er meteen voor gaat zorgen dat er op korte of lange termijn een afstandsbediening komt met lichtgevende knoppen kan ik natuurlijk niet beloven maar ik begrijp je wens! Verder kan ik niet zoveel meer toevoegen aan dat wat er al is gezegd vanuit de Community. Hopelijk is deze informatie nuttig voor je geweest en weet je voor nu waar je aan toe bent. Mocht je nog wel verdere of aanvullende vragen hebben, laat het dan ook vooral weten!

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • November 25, 2025

Ik koop niet bij Chinezen ​@TDN 😁😉

Geen probleem, bij Amazon voor 14€ https://www.amazon.nl/Tyatocepy-Draadloos-Toetsenbord-Vliegende-achtergrondverlichting/dp/B0CM9N9LLW. In ieder geval geen €65 zoals je beweert.

De Sofabaton U2 heeft trouwens wel verlichting, en het is iemand gelukt die goed in te stellen.

Geen toetsten-verlichting maar display

De volumeregeling kan dan in dat ding ook gewoon met infrarood via je televisie, als je dat liever hebt. Maar niet goedkoop en het instellen is dus ook niet voor beginners.

Nee, via App is heel simpel te instellen. Laad het profiel van KPN TV+box dan heeft men meteen de codes voor de kleur-toetsten (Rood, Groen, Blauw, Geel) goed. De ze toetsten zijn met andere android tv-profielen niet te programmeren. Ieder toetst kan je ook laten voor IR programmeren en van originele AB overnemen.

@TDN, doet het ding op jouw foto infrarood voor het volume, of heb je dan ook de TV+ Box ingesteld om het volume in de ontvanger te regelen?

Ik gebruik nu niet voor KPN box maar voor Xiaomi box. Maar bij volume heb je bij KPN sowieso het probleem dat niet werkt (ook niet via CEC), andere boxen hebben dit probleem niet. De M5 air-mouse is een BT-AB en heeft geen IR.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • November 25, 2025

De Sofabaton U2 heeft trouwens wel verlichting, en het is iemand gelukt die goed in te stellen.

Geen toetsten-verlichting maar display

Ik heb ‘m nooit vastgehad, maar ik zag ook een andere foto op hun webpagina. Maar misschien zag ik dingen die ik wilde zien; als ik wat langer kijk is die foto niet heel duidelijk inderdaad.

Toetsenverlichting op Sofabaton U2, “No more fumbling in the dark”

Maar bij volume heb je bij KPN sowieso het probleem dat niet werkt (ook niet via CEC), andere boxen hebben dit probleem niet.

Volume werkte bij mijn testen met een Chrome Remote prima. (Als ik me goed herinner: mits de TV+ Box ingesteld was om zélf het volume te regelen, wat je dan, als ik het me goed herinner, raar genoeg voor de KPN afstandsbediening moet instellen. Niet via HDMI CEC inderdaad.)

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • December 2, 2025

[...] bij de TV+ Box (die zonder een losse infraroodontvanger alleen met bluetooth werkt)

@Izjoep, sinds de update van december 2025 is de ondersteuning van losse infraroodontvangers verbeterd:

En deze KPN afstandsbediening kun je dan ook gebruiken om de infrarood codes op een andere afstandsbediening of apparaat in te leren met behulp van een Infrarood to HID controllerEen voorbeeld van zo'n controller is Flirc USB.