Skip to main content

Mijn vrouw is gehandicapped en slechthorend. Zij is afhankelijk van programmaondertiteling.
Gelukkig worden zowat alle programma’s tegenwoordig ondertiteld. Mooi.

Het is alleen vervelend dat ondertiteling loopt via teletext 888. En zodra teletext is ingeschakeld werken de andere functies (pauzeren, zender wisselen) niet meer. Vanwege haar handicaps is het voor haar erg moeilijk om steeds teletext uit te moeten schakelen en weer inschakelen.

Kan dit anno 2024 echt niet anders?

Zo te lezen hebt u nog geen KPN TV +.. Deze nieuwe ontvanger werkt met geïntegreerde ondertiteling die niet meer via Teletekst loopt. U kunt overstappen door te bellen met de Klantenservice 0800-0402. Per saldo ben je ook nog een paar euro goedkoper uit meestal, @sciurius.


Dank voor de informatie. Ik begrijp dat ik daarvoor een nieuw en (voor mij) duurder abbonnement (internet2023) moet gaan afsluiten. Maar misschien weegt dat op tegen de voordelen.

Ik zal eens kijken naar dat KPN TV+ en de consequenties van de overstap. Reeds opgenomen programma’s zullen wel niet behouden blijven vrees ik.


Ach, dat is jammer, geen goedkoper internet meer in combinatie met TV+ dus...actie is kennelijk afgelopen. 

Programma's staan in de cloud, niet op het apparaat zelf. Is namelijk gekoppeld aan je account, zou geen probleem moeten zijn dacht ik, @sciurius.


Hallo @sciurius, via de "normale" tv-ontvanger is er behalve teletekst geen optie tot ondertiteling. Zoals al aangegeven heeft de TV+ box wel een ondertiteling die niet gekoppeld is aan teletekst. 

Mocht je dit overwegen, kun je contact opnemen met de klantenservice (0800-0402) en eens jouw pakket doorspreken. 


Nou, duurder???

Internet 100 Mb/s 42,50
KPN TV+ basispakket 12,50 inclusief 1 tv ontvanger. Sagemcom DIW7022.
Totaal: 55,00

Vaste telefoon extra: 2,00 + eventuele gesprekskosten

Totale kostenschema nieuwe abonnementsvorm:

 


Ik heb voor mijn vrouw enkele apps gemaakt waarmee het voor haar mogelijk is om onze mediaspeler te bedienen. Heeft TV+ een web-API om vanuit een (eigen) app aan te sturen?


Welke mediaspeler heb je? Is het niet mogelijk om de tv app voor KPN iTV dáárin te downloaden. Kun je ook standaard ondertiteling in aan zetten.


Het is een zelfgebouwd systeem bestaande uit onze huisserver, een web frontend, en een RaspberryPi met Kodi. De web frontend is extreem eenvoudig, omdat zij snel in de war raakt van kleine knopjes en flitsende informatie. Hedendaagse apps zijn voor haar onbedienbaar.

Om je een beeld te geven enkele screenshots van het muziekdeel. Zoiets zou ik ook willen maken voor de tv en de opgenomen videos. Dat hoeft niet noodzakelijk via Kodi, het kan ook direct via de STB op de tv maar dan zou de STB (heb nu de Arris 2952) via een web-API aanstuurbaar moeten zijn.

 


Werkt dat voor de ontvanger van kpn die jullie nu hebben?

Voor zover ik weet kan de nieuwe box Sagemcom DIW7022 (nog) uitsluitend met de bijgeleverde afstandsbediening bediend worden.


De Arris 2952 luistert naar poort 80 (HTTP) en 9011 (SSH) maar ik heb er daar nog nooit iets zinnigs uit/in kunnen krijgen. Als er al iets is van een API dan is dat een ‘best kept secret’.


Zoals al aangegeven heeft de TV+ box wel een ondertiteling die niet gekoppeld is aan teletekst.

Maar die is nog verre van perfect, of ontbreekt soms volledig bij live kijken in beste kwaliteit (RTL), dus weet waar je aan begint:

 


Zijn dat dezelfde ondertitels die ook iTV via web gebruikt?


Ja, dezelfde. 


Ik heb de laatste tijd zo regelmatig het 20-uur journaal gekeken en de web-iTV mee laten lopen met de TV via STB. Ik zie inderdaad zowat om de dag dat de ondertiteling halverwege wegvalt en niet meer vanzelf terugkomt (althans binnen korte tijd).

Wat mij betreft valt  het boven gemarkeerde ANTWOORD dus af. Kan iemand daarvoor zorgen?


Ik heb er niet steeds naast gezeten, maar voor wat ik bij anderen gezien/gehoord heb, wordt de (live) ondertiteling van (bijvoorbeeld) het journaal op de TV+ Box via het zogenaamde “unicast” wél altijd getoond. De TV+ Box staat bij die mensen continu op unicast omdat de weergave/uitlijning van de ondertiteling in het standaard “multicast” belabberd is. Genoeg voorbeelden in het topic waar ik al naar verwees (zie ook de status van 26 januari). Maar in unicast mis je dan wel een deel van de kleuren, en is de beeldkwaliteit hoe dan ook wat minder.

Ik zou TV+ niet aanraden voor wie afhankelijk is van ondertiteling, maar het lijkt via de TV+ Box dus misschien wel beter dan wat je blijkbaar via web-iTV ziet? (In ieder geval via unicast; op RTL valt/viel het wel regelmatig weg in multicast met “beste kwaliteit”.) Als je een specifieke datum/tijd hebt (in de afgelopen week) waarbij het in web-iTV wegviel dan kan iemand misschien bij “terugkijken” op de TV+ Box nagaan wat er daar getoond werd. Hoewel ook bij terugkijken de ondertiteling natuurlijk pas bij het kijken aan het beeld wordt toegevoegd, dus écht bewijs dat het bij live kijken (ook via unicast) hetzelfde ging is dat niet.

Dat terugkijken is trouwens altijd unicast. (Overigens bij die gebruikers in multicast ook lip sync problemen, wat misschien te verhelpen is met een audiovertraging, maar dan worden de lip sync problemen verplaatst naar unicast lijkt me, omdat er maar één instelling voor die vertraging is? Maar ik dwaal af. Had ik al gezegd dat ik een overstap naar TV+ zou afraden? En dat je ook niet meer terugmag na zo’n overstap? 🤯)

En over de ondertiteling:

Weet wel dat geluid op dit moment de prioriteit heeft, dus ik weet niet of, wat, hoe, en wanneer er dan wat verandert.