Skip to main content
Vraag

Is het noodzakelijk om het tv-boxje uit te zetten als ik de tv uitdoe?

• October 1, 2025
  • 6 reacties
  • 153 keer bekeken

Volgens mijn leverancier hoef ik het kpn boxje niet iedere keer uit te zetten als ik de tv uitdoe.

Klopt dat, of is het raadzaam om het wel uit te zetten?

6 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 1, 2025

Waarom zou je de ontvanger aan laten als de tv uit staat?

Zelf heb ik de box dan ook op stand-by. 

Maar niks moet of hoeft in dezen.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • October 1, 2025

Persoonlijk zet ik hem nooit uit, maar dat is meer luiheid dan dat er een gedachte achter zit.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • October 1, 2025

Hallo ​@Treinscoot ,

Je hoeft de ontvanger niet uit te zetten. Maar je bespaart wel op energiekosten als je de ontvanger uitzet (standbye). Hoe klein de besparing ook is, het is toch weer meegenomen.  

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • October 1, 2025

Ik zet zelf altijd de tv+ box uit als we geen tv kijken. De tv schakelt dan zichzelf uit. Want waarom zou je apparaten aan laten staan als je ze niet gebruikt?

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • October 1, 2025

De tv ontvanger zit hier samen met de tv aangesloten op een stekkerdoos met schakelaar. Die gaat aan het eind van de avond uit.

Maar ik heb nog een oudere tv ontvanger. Volgens sommige berichten die ik hier gezien heb schijnt de tv+ box dagelijks uit- en aanzetten op deze manier minder prettig te vinden.

Jasper van KPN
Moderator

Hoi ​@Treinscoot, zoals je ziet zijn er verschillende meningen over 🙂Als de tv-ontvanger uitstaat is het wat energiezuiniger, dat kan een doorslaggevende factor zijn voor mensen.

Wat voor tv-ontvanger heb je precies van ons? Als het de TV+ Box is die Katana al noemt, en jouw tv ondersteunt HDMI-CEC kunnen de tv-ontvanger en de tv samen aan en uit gaan. Dan hoef je er niet eens over na te denken, nog makkelijker.