Skip to main content
Beantwoord

Is het normaal dat de Ziggo en KPN niet gelijk lopen?

• October 2, 2025
  • 8 reacties
  • 159 keer bekeken

Is het normaal dat de tv en app achterloopt kwa zender. Bij ziggo is het bijvoorbeeld doelpunt bij  bij kpn moet het nog komen en vind dit erg irritant dat het niet gelijk loopt dan bij ziggo 

Is dit normaal ? Dat het achterloopt 

Beste antwoord door Noordzee

Hallo ​@simon404 ,

Ja, dat is bekend. Er is zelfs een onderzoek naar geweest. 

https://nos.nl/collectie/13781/artikel/2385451-later-of-eerder-juichen-dan-de-buren-bij-een-doelpunt-hoe-kan-dat

Jarco Kriek, tv-journalist van TotaalTV, heeft vorige week de proef op de som genomen. "In full HD was Ziggo het snelst, daarna KPN en daarna satelliet. Een livestream heb ik niet getest, maar dat is sowieso nog langzamer."

Volgens Kriek is het voorlopig niet afgelopen met de ontvangstverschillen. "Het is alleen mogelijk als NPO en providers als Ziggo en KPN echt actief willen samenwerken om zenders op elkaar afgestemd richting de klant te versturen. Dat is niet alleen een helse klus maar kost daarnaast veel tijd, inspanning en dus ook geld. Ik zie dit persoonlijk nog niet zo snel gebeuren, terwijl het technisch mogelijk moet zijn."

Tot die tijd is een minimale investering van een paar goede oordoppen een optie.

8 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • Antwoord
  • October 2, 2025

Hallo ​@simon404 ,

Ja, dat is bekend. Er is zelfs een onderzoek naar geweest. 

https://nos.nl/collectie/13781/artikel/2385451-later-of-eerder-juichen-dan-de-buren-bij-een-doelpunt-hoe-kan-dat

Jarco Kriek, tv-journalist van TotaalTV, heeft vorige week de proef op de som genomen. "In full HD was Ziggo het snelst, daarna KPN en daarna satelliet. Een livestream heb ik niet getest, maar dat is sowieso nog langzamer."

Volgens Kriek is het voorlopig niet afgelopen met de ontvangstverschillen. "Het is alleen mogelijk als NPO en providers als Ziggo en KPN echt actief willen samenwerken om zenders op elkaar afgestemd richting de klant te versturen. Dat is niet alleen een helse klus maar kost daarnaast veel tijd, inspanning en dus ook geld. Ik zie dit persoonlijk nog niet zo snel gebeuren, terwijl het technisch mogelijk moet zijn."

Tot die tijd is een minimale investering van een paar goede oordoppen een optie.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • October 2, 2025

Dat er dan geen oplossing voor is terwijl je betaalt voor goede service via de glasvezel 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 2, 2025

Heb je nog interactieve TV of al TV+?

Via multicast zou TV+ box praktisch gelijk moeten zijn met de Ziggo Next Mini. 

Via de app of unicast lig je sowieso 12 tot 15 seconden achter. 

Via Vrt Canvas 30 is het ook 8 seconden later dan Ziggo Sport 233.

Via de app Ziggo GO TV ligt het live punt 20 seconden achter op kpn via 233.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • October 2, 2025

Zit bij kpn z'n tv kastje via internet loop het. Met kabel naar de modem 

Maar dat het traag gelijk loopt vind ik zo jammer omdat het bij ziggo dan eerst is. en dat bij kpn later is wat tijd verschild vind ik jammer 

Is daar echt niks  tegen te doen 

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • October 2, 2025

Digitenne misschien?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 2, 2025

Is daar echt niks  tegen te doen

Nee. Alleen Ziggo DVB-C loopt erop voor.

Zelfs binnen Ziggo loopt het niet gelijk. Via de huidige Next Mini is het weer later dan kpn (multicast) zelfs.

Volgende keer gezellig bij de buren kijken? Kan jou verwarming en tv uit. Veel efficiënter voor energie. 

En het zou nog gekker zijn als bij jou de goal dan niet valt... als je de buren hoort juigen. 

Leen59
Wijsgeer
  • October 2, 2025

Digitenne misschien?

Dat loopt nog verder achter.

Het is nu eenmaal het probleem met de digitale technieken, het gaat door zoveel verschillende apparatuur waardoor er vertraging ontstaat. Het is ook niet voor niets dat veel tv’s en soundbars instellingen hebben voor lipsync of hoe ze het noemen. Zelfs als je op hetzelfde adres op 2 apparaten naar dezelfde zender kijkt of luistert is er verschil.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • October 3, 2025

In het verleden was het zo dat het analoge signaal zo goed als live was, daarna kwam digitale TV. Dat signaal wordt geprocessed en dus loopt het achter. Ook IPTV (KPN) heeft daar ‘last’ van. Bij iedere WK of EK Voetbal komt deze discussie weer op gang.