Skip to main content
Vraag

Is terugkijken SD en opnemen HD?

• August 9, 2026
  • 37 reacties
  • 309 keer bekeken

Ik had de vraag sinds kort lijkt er wat te zijn veranderd, als ik een progamma terug kijk word het dan is SD of HD afgespeeld? En als ik het opgenomen heb word het dan in HD afgespeeld? En wat ook nieuw is dat het beeld eerst wat wazig is, dan opeens scherper gesteld word nooit eerder gehad. 

37 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 9, 2026

Het is allemaal HD. 

De ontvangers Arris en Arcadyan worden of zijn al omgezet naar het opname platform wat al voor TV+ wordt gebruikt. 

Dat platform heeft Adaptive Bit Rate. Dat kan, zeker via koper, ietsje minder scherp beginnen. 

• Auteur
  • Helper
  • August 9, 2026

Maar waarom staat er dan toch SD als je programma informatie leest? Ik heb nu een Arris VP2952, is het verstandig om een nieuwere ontvanger aan te schaffen?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 9, 2026

Staat ie dan niet gewoon op SD?

• Auteur
  • Helper
  • August 9, 2026

Nee, hij staat op HD zie foto’s maar bij de programma informatie staat wel SD. Bij live beelden staat er wel duidelijk HD, moet zeggen ondanks SD vermeld staat begint het beeld wat wazig daarna snel scherper. Wat ook veranderd is, als ik iets ga terug kijken en dan stop en vervolgens verder wil kijken hij helemaal opnieuw begint, eerst ging hij gewoon verder waar ik gebleven was.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 9, 2026

Vreemd. Nu alleen een Arris VIP5202 ter beschikking. Dit is het 8 uur journaal in de gids. Daar staat HD. 

• Auteur
  • Helper
  • August 9, 2026

Dat is inderdaad vreemd, misschien is het een fout in het menu als ik het terug kijk. Ik zal eens kijken wat hij aan geeft als ik een programma opneem op een HD glasvezel zender, in ieder geval bedankt voor alle hulp!

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • August 13, 2026

Goedemorgen ​@WesleyJ en bedankt voorjouw bericht :)

Dat is inderdaad vreemd, misschien is het een fout in het menu als ik het terug kijk. Ik zal eens kijken wat hij aan geeft als ik een programma opneem op een HD glasvezel zender, in ieder geval bedankt voor alle hulp!

Ik kan dit ook niet direct plaatsen en ik ben dan ook benieuwd wat er gebeurt als je een programma van een HD glasvezel zender opneemt; houd je ons op de hoogte?

• Auteur
  • Helper
  • August 13, 2026

@Jan van KPN Beste Jan,

Helaas zal ik dat niet meer kunnen uitproberen, heb sinds gisteren een TV+ box en daar zitten geen glasvezel zenders meer op. En heb er spijt van dat ik dat genomen heb, helaas kan ik niet meer terug!

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 13, 2026

Waarom heb je daar spijt van? Ikzelf wil niet meer terug naar ITV. 

Ik heb TV+ sinds de start op 23-1-23. Daarvoor bèta. 

• Auteur
  • Helper
  • August 13, 2026

@PeterG Omdat er nog fouten in zitten, zoals je moet kiezen tussen HDR10 of Dolby Vision. Dus een film die Dolby Vision heeft herkend mijn televisie wel, maar de ontvanger niet omdat hij het in HDR10 dan afspeelt. Dat komt omdat ik ESPN kijk in UHD, en dan moet ik hem op HDR10 zetten anders heb ik veel te donker beeld. Als je UHD uit zet op ESPN, gaat het beeld storen en valt het geluid weg.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 13, 2026

Dat wordt opgelost als er Android OS 14 op komt. Mijn Nokia streamingbox 8000 met OS 14 switcht daar wel tussen. 

Ikzelf heb ESPN niet in UHD. Het lijkt wel of ze 's nachts spelen op de Samsung. Hier is het beeld mooier met de progressieve Full HD streams. 

In jouw situatie Netflix dan via de app in de televisie. Dan kan de box op HDR10 blijven voor ESPN. Best of both worlds. 

Totdat OS 14 beschikbaar is.

• Auteur
  • Helper
  • August 13, 2026

@PeterG 

Inderdaad, hopelijk is het straks opgelost. Na ik HDR10 had geselecteerd werd ESPN mooi helder, alleen ik ben benieuwd hoe de kleuren zijn tijdens een wedstrijd misschien te heftig dan kan ik het altijd uitzetten daar ga ik het weekend achter komen. Ze zeggen dat het sowieso beter is om de smart TV te gebruiken bij streamen, bij de box kan het soms problemen geven maar dat ga ik ervaren.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 13, 2026

daar ga ik het weekend achter komen

Je kunt gewoon een wedstrijd van het afgelopen weekend terugkijken, ​@WesleyJ . 😉

Heb je een LG televisie? Daarop schijnt het heel goed te gaan met UHD.

• Auteur
  • Helper
  • August 13, 2026

@PeterG 

Natuurlijk kan ik dat, maar ik had ergens gelezen dat live beeld in betere kwaliteit is dan terug kijken. En dat is natuurlijk niet erg, maar voor de beste ervaring wil ik ook het beste beeld. Heeft met multicast en unicast te maken, of heeft dat niets te maken met de kwaliteit heb er geen verstand van vandaar dat ik hier vragen stel😊😜

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 13, 2026

Voor ESPN geldt dat zeker niet. De unicast streams, waaronder opnames, zijn volkomen gelijk aan multicast. 

Sterker nog. UHD is momenteel zelfs alleen unicast beschikbaar. 

De zenders 1-11, 19, 51 zijn multicast 14,4 Mbps, indien multicast is gecombineerd met beste kwaliteit. Voor de rest maakt het geen donder uit en zijn de streams gelijk.

ESPN is progressive Full HD (14,4 Mbps)/ UHD in alle streams. Op dit moment dus multicast nog niet UHD, bij die keuze nu uitsluitend unicast. 

Ziggo Sport altijd progressive Full HD. Zei het in lagere bitrate van 7.2 Mbps.

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • August 13, 2026

@Jan van KPN Beste Jan,

Helaas zal ik dat niet meer kunnen uitproberen, heb sinds gisteren een TV+ box en daar zitten geen glasvezel zenders meer op. En heb er spijt van dat ik dat genomen heb, helaas kan ik niet meer terug!

De glasvezelzenders zijn er nog wel op TV+ maar zitten nu op de kanalen 1/tm 10.

• Deelnemer
  • August 13, 2026

Ik heb sinds kort exact hetzelfde ​@Jan van KPN met een arris vip5202 en 1gb glasvezel met bijbehorende glasvezel kanalen. Als ik terugkijk bv het NOS journaal dan geeft de informatie balk SD aan en is het beeld niet om aan te gluren. Nu lees ik dat KPN het opname platform heeft veranderd naar een variabele bitrate sinds kort? Ik zou graag op korte termijn een oplossing voor willen. Want sd op een 4k oled LG C3 is niet om aan te zien en daar betaal ik niet voor tenslotte. Alle instellingen staan juist in het menu voor de goede orde. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 13, 2026

Het platform is Adaptive Bit Rate, ABR. Dat is net even anders, ​@dwinzz .

Je zou voor terugkijken tijdelijk kunnen uitwijken naar de app. Indien je de KPN iTV app op je LG hebt gezet. 

Doe in ieder geval even een frisse start op je VIP5202. Grote kans dat dat het oplost.

Of kijk terug via de standaard HD kanalen. Die werken zeker in HD.

Menu - instellingen - systeem 

@Jan van KPN zal ook jouw ervaring met HD glas doorgeven aan het tv team. 

• Auteur
  • Helper
  • August 13, 2026

@dwinzz Precies, ik had hier ook last van opeens bij mij oude ontvanger! Bij de informatie balk opnames, en terug kijken alles in SD?!

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 13, 2026

Net even journaal van 12 uur terug gekeken via HD glas. ​@dwinzz , ​@WesleyJ 

De VIP5202 geeft inderdaad SD aan maar het beeld is hier wél hartstikke HD. 😊

• August 13, 2026

Dat wordt opgelost als er Android OS 14 op komt. Mijn Nokia streamingbox 8000 met OS 14 switcht daar wel tussen. 

Dat is maar te hopen want door de huidige  hdr 10 prioriteit instelling vanwege ESPN krijgt de topicstarter met Netflix geen Dolby Vision geleverd.

• Deelnemer
  • August 13, 2026

@PeterG dank je wel voor je reactie en fijn dat het bij jou wel werkt 😄 Echter bij mij werkt het zoals bij ​@WesleyJ bij geen enkel kanaal met terugkijken en opnames dus ook niet met de gewone HD kanalen het beeld is echt verschrikkelijk slecht. Ik ben hier eerlijk gezegd niet zo blij mee. Het tv signaal en het kijken is de laatste jaren echt achteruit gegaan naar mijn mening. De nieuwe Android boxen ben ik ook geen fan van tov de oude zeker qua geluidskwaliteit, het beeldkwaliteit was tov de oude boxen van mindere kwaliteit en de app is helemaal verschrikkelijk maar goed dat is mijn bescheiden mening. (Ik heb de android boxen bij mijn moeder geïnstalleerd dus ja ik heb vergelijkings materiaal)

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • August 13, 2026

@Jan van KPN Beste Jan,

Op de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) zitten de beste kanalen zitten van 1 - 10, zoals het hoort.😊

@dwinzz Precies, ik had hier ook last van opeens bij mij oude ontvanger! Bij de informatie balk opnames, en terug kijken alles in SD?!

Nee hoor alles is in HD.

Alleen kan de compressie bij terugkijken hoger zijn van het tv signaal. Maar het is in alle gevallen HD.

Dat er een melding SD staat is inderdaad heel erg vreemd. (kan ik niet verklaren)

• Deelnemer
  • August 13, 2026

@joop2011 ik weet niet hoe je er bij komt. Wij leggen hier exact uit wat "ons" probleem is en was en jij komt doodleuk zeggen nee jullie hebben dat probleem niet want alles is HD, nou schiet mij maar lek... 

Voegt veel toe aan de oplossing van het probleem...

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • August 13, 2026

Blijft altijd vriendelijk s.v.p.

Dank je.