Skip to main content

Beste forumleden,

Ik krijg volgende maand eindelijk glasvezel. Ik heb het eea gelezen over het aansluiten van itv op een switch en direct op het KPN modem zelf. Het modem moet beneden hangen in de gang. Vanaf daar gaat een internetkabel naar de eerste verdieping naar een router. Vanaf deze loopt nu een kabel naar het T-mobile kastje van een meter of 7. Ik wil de router vervangen door een TP link Deco X50 om een mesh netwerk te creëren. Nu is mijn vraag of ik op deze mesh de KPN itv kan aansluiten of dat er dan alsnog een switch tussen moet. Ik lees dat dit in ieder geval werkt als ik de deco gebruik als Access Point. Werkt dit ook in router modus?

Ik lees hier wisselende dingen over.  Bijvoorbeeld hier TP-Link Deco X20 | KPN Community. De TP link Deco X50 ondersteunt volgens de fabrikant IGMP snooping, zie Deco X50 | AX3000 Whole Home Mesh Wifi 6-systeem | TP-Link Nederland. Is er met wat aanvullende instellingen te realiseren dat de deco's gebruikt kunnen worden in router modus en itv hier direct op kan worden aangesloten?

 

Een switch vind ik niet zo'n mooie oplossing en als extra apparaat ook niet echt duurzaam. 

 

Hoop dat iemand me hier duidelijkheid over kan geven. Hieronder ter verduidelijking een plaatje.

 

 

Hoi @wmvb, welkom op ons forum!
Hier is een heel handig topic voor 😊

En wellicht is deze ook interessant.

Zelf heb ik hier niet bijzonder veel verstand van maar we denken altijd graag even met je mee!


Waarom een router achter een router?

Met glasvezel is je modem niet meer gebonden aan de meterkast zoals bij een koperaansluiting via xDSL.

Je glasvezel-aansluiting wordt je modem en je modem wordt een router en die zou je dus op de 1e verdieping kunnen zetten.

 


Ik snap je niet helemaal JanD. Het huidige adsl aansluitpunt zit in de kruipruimte, verwacht dat hier ook het glasvezelaansluitpunt wordt gemaakt omdat het nog best een stuk is naar de meterkast. Ik heb nu een kabel gelust van de kruipruimte waar het adsl punt zich bevindt naar de meterkast en daar een modem (nu van tmobile) hangen. Vanaf daar lus ik een internetkabel door naar boven via de modem. Dit zodat ik bij storingen oid niet steeds de vloer eruit hoef te halen om bij het aansluitpunt te komen.

 

Ik zou een internetkabel van de kruipruimte van het glasvezelpunt in een keer tot boven kunnen trekken maar houd het liever zoals het nu is. De modem gebruik ik in principe alleen als doorluspunt momenteel.

 

Hoe bedoel je dat de aansluiting een modem wordt? 

 

Bedankt voor het meedenken.


Hallo @wmvb je hebt nu een xDSL-aansluiting, daarop is een modem/router aangesloten en die moet dicht bij het IS/RA-punt staan, want de kabel tussen IS/RA en modem mag niet langer dan 1 ½ meter zijn.

Als je glasvezel krijgt, de plek is/wordt in overleg met jou bepaald, is het glasvezelaansluitpunt eigen lijk het modem en wordt het modem dat je van KPN toegestuurd krijgt een router, daar je de LAN-kabel tussen glasvezelpunt (modem) en router aan moet sluiten op de WAN-poort van de router en niet meer op het DSL-punt. Die LAN-kabel is  is ook de reden dat de plek van de router niet meer uitmaakt, kan maximaal 100 meter van het glasvezelpunt verwijderd zijn en heb je in principe dus alle vrijheid om de router te plaatsen waar je wil en het technisch gezien bekabeld kan.

Duidelijk zo?

 

 


Ik zou een internetkabel van de kruipruimte van het glasvezelpunt in een keer tot boven kunnen trekken maar houd het liever zoals het nu is. De modem gebruik ik in principe alleen als doorluspunt momenteel.

Waarom? Waarom houd u het liever zo? Waarom zet u die KPN Box niet gewoon op de woonverdieping? Dat is bij glasvezel geen enkel probleem zoals @JanD al zegt.

Een tv-ontvanger achter de Deco's draait waarschijnlijk op een teleurstelling uit.


Ik snap je niet helemaal JanD. Het huidige adsl aansluitpunt zit in de kruipruimte, verwacht dat hier ook het glasvezelaansluitpunt wordt gemaakt ...

Waarschijnlijk niet. Want dat ding moet op een droge plaats hangen. Sowieso moet er een stopcontact zijn. Is er een stopcontact in de kruipruimte? 


Ik houd het liever zo omdat het nu goed werkt. Er is geen stopcontact in de kruipuimte. Ik kan natuurlijk ook een extra internetkabel van beneden vanuit de meterkast naar boven trekken en hierop de itv aansluiten. Ik denk dat ik dit ga doen, dan is het opgelost.

 

Bedankt voor het meedenken.


met een TP-LINK deco X60 en M9  heb ik goede ervaringen.

Meerdere malen nu deze aangesloten waarbij de KPN iTV box ( of die van een concurrerende provider) met utp direct op een van de losse Deco’s is aangesloten. 

De deco waar de IPTV decoder ( van KPN bv)  op aangesloten is is alleen via het MESH wifi netwerk verbonden met de overige DECO's. Niet via UTP of UTP backhaul functie . De hoofd deco is dan natuurlijk direct aangesloten op een router  via UTP , of de hoofd deco fungeert als router (dat kan ook).

Kies je er voor om de hoofd deco  uit de X series of de M9 als router in te stellen krijg je een heel menu inzake IPTV instellingen. Deze kan je vinden in de app onder routerinstellingen → geavanceerd .

 

Twijfel je over de instellingen daar ( aardig wat internationale providers staan er in voorgeprogrammeerd en een beetje afhankelijk van welke TP deco je hebt (M-series / X series) het is daar een brei aan instellingen)) doe je hier niets en ga dan naar de weblogin van je Deco systeem ( zie hieronder)
 

Kies je ervoor om de deco's alleen als accespoint te draaien, dan heb je het IPTV keuze menu niet  en dan moet je even via een omweg IGMP snooping aanzetten.  (weblogin dus)
 


((weblogin))

ga naar : http://tplinkdeco.net   of als die link niet werkt ga naar het IP adres van een van je deco's (kan je in de DECO app terugvinden)

login in met wachtwoord van je DECO account ( Dat is wat anders dan je WiFi wachtwoord !)
ga naar Advanced tabblad
kies daar System ->systemparameters

Er staat een keuzemogelijkheid IGMP Feature : ENABLE IGMP , vink dat aan.

Wacht heel even. Log dan uit.  
IGMP snooping is dan actief in Accespointmode van Deco  ( of eventueel in Routermodus)
En je kunt ongestoord TV kijken via iPTV decoder die aangesloten is op een van de Deco satellieten.  


Gebruikerstip, maak een paar keer gebruik van de netwerkoptimalisatie in de DECO app. Die optimaliseert niet alleen de WiFi kanalen, maar ook ( als de devices het toelaten) indeling van het WiFi verkeer zelf.  Vooral bij 2 decoders via wifi een must !

Ik weet dat de X20, X60 en X90 in zowel Accespoint- dan wel router modus  IGMP snooping ondersteunen.  

Ik weet dat de Deco M5 alleen het in Accespointmodus ondersteund.  Deco M9 series ondersteund he tin beide modussen. Heb je de M9 in Accespoint modus, dan kan bluetooth signaal ook over zelfde netwerk heen uitgezonden worden ( rete irritant met bluetooth afstandsbedieningen. Leer die dus goed in)

 

hoeveel iPTV decoders maximaal je van de provider je succesvol zo kun installeren, weet ik niet. 

Heb een enkele keer 2 decoders zo aangesloten.  Het werkt.  Ik zou zelf het aantal zo laag mogelijk houden. 



 

 

 


@Triple_NL is het jou ook gelukt om de iTV box aan een Deco te hangen, zonder dat er nog een KPN modem voor de Deco zit?

 


@Triple_NL is het jou ook gelukt om de iTV box aan een Deco te hangen, zonder dat er nog een KPN modem voor de Deco zit?

 

Voor zover ik getest heb, kan dat niet.

Heb geprobeerd via mijn x60 unit de IPTV/VLAN instellingen aan te passen naar wat hierboven genoemd wordt, maar dan klapt mijn hele verbinding eraf.

En ook als ik het modem loskoppel en dan kabel vanaf de Glas bak direct in de Deco doe, werkt het ook niet. Krijg bij beide geen Internet.

Met IGMP aan lukt het inderdaad wel om via de Deco dat iTV kastje te verbinden, echter vind ik dit zelf nogal nutteloos want je verliest 1 van de 2 LAN poorten op de Deco.. Gezien 1 vanaf het modem komt heb je dus geen over.


@Triple_NL is het jou ook gelukt om de iTV box aan een Deco te hangen, zonder dat er nog een KPN modem voor de Deco zit?

 

Ik heb de KPN ITV aangesloten op een deco X20 in router mode. Tv kijken lukt, maar stop zetten. Terug kijken en plus pakket etc niet. Dan krijg ik zwart beeld. 
 

staat de deco in accespoint dan werkt tv prima, maar mis ik functionaliteit van de deco 

kan het zijn dat KPN nog instellingen van glasvezel moet aanpassen GPON ONT naar XGSPON?
 

alvast dank 


Ik heb de KPN ITV aangesloten op een deco X20 in router mode. Tv kijken lukt, maar stop zetten. Terug kijken en plus pakket etc niet. Dan krijg ik zwart beeld. 
 

staat de deco in accespoint dan werkt tv prima, maar mis ik functionaliteit van de deco 

kan het zijn dat KPN nog instellingen van glasvezel moet aanpassen GPON ONT naar XGSPON?
 

alvast dank 

Nee. Heeft er niets mee te maken. Tv kijken achter een 2de router werkt gewoon niet. Daar is niets aan te doen.


Ik gebruik een TP-Link Deco X60 set en met voorgaande tip (http://tplinkdeco.net) werkt alles. Ook opnemen, afspelen en stilzetten en terugspoelen. Enable IGMP aangevinkt, de andere keuze WAN unicast ook aangevinkt. Zonder deze instellingen heeft het ook even gewerkt maar na een software update niet meer. Na het aanvinken de decoder als profiel gewist in de verbonden Deco. Daarna het systeem gereset waarna alles nu functioneert. Mvrgr.