Skip to main content

van experiabox 1 kabel naar tv ontvanger en TV lukt niet meer  KPN signaal te zwak.

Jaren ging dat uitstekend, sederet enkele maanden lukt niet meer

Hallo @henkvanrij ,

Uit een eerder topic van jou weet ik dat je in Amsterdam woont in een gebied wat nu nog geen glasvezel is. 

Ik zou het wel weten. Neem er Digitenne bij totdat ze jou aansluiten op glasvezel. 

Hoi @henkvanrij, bedankt voor jouw bericht.

Wat bedoel je precies met dat het signaal te zwak zou zijn? Krijg je een melding op de tv waar zoiets wordt aangegeven? En heb je de kabel ook al eens vervangen?

Even toelichten.  We hebben al vele jaren KPN TV-Internet-mobiel.  Er loopt 1 kabel UTP - cat. 5e van de router (Experiabox) Bij aansluiting door KPN heeft monteur aangegeven: is oke en heeft NETGEAR GS105 switch bij TV geplaatst.  Ging jaren uitstend, prima beel, prima internet op LG-tv.  Sedert Juli is KPN netwerk aan het 'verbeteren'  Voor mij dus nu permanent ver4slechtering. moet UTP kabel nu steeds hetzij aansluiten op KPN-tv ontvanger - hetzij op TV aansluiten.  Heb van 'n deskundige begrepen dat signaal te zwak is m.b.t. de Netgear switch.   Kreeg steeds SMS-jes van KPN over de werkzaamheden:        2 + 9 juli, 7-9, 13-9,  4-10  enz.   Moet ik nu toch en 2e UTP kabel gaan leggen. Waarom ging het al die jaren uitstekend en nu……..     (snik - snik)

Even nog ter toelichting, betreft postcode  ********

Admin: gegevens verwijderd i.v.m. privacy

Hallo @henkvanrij Even samenvatten, je hebt een LAN-kabel lopen van je modem naar de Netgearswitch bij je tv.

Vanaf de switch gaat een kabel naar de tv en die plug je soms om naar de tv-decoder van KPN.

Maar een switch is is toch bedoeld om meerdere LAN-kabels aan te sluiten, als je er maar 1 kabal op aansluit heb je geen switch nodig. 

Op de switch sluit je nog een LAN-kabel aan om je andere apparaat mee te verbinden.

De normale situatie is dus eigenlijk zo  dat de LAN-kabel komende van MODEM naar de switch en uitgaand van de Switch gaan 2 kabeltjes, 1 naar LG-TV en 1 naar de kpn-tv-ontvanger.

Dit schijnt (volgens KPN-monteur destijds) heel normale situatie zijn die inderdaad al 5 / 6 jaar uitstekend heeft gewerkt.  Als ik weet dat het signaal van KPN niet meer zal verbeteren dan moet ik mij schikken naar de ontstane situatie,  steeds verwisselen van de lan-kabel en de switch niet meer gebruiken.   Zou jammer zijn.   (Of 2e kabel gaan aanleggen)

Dit hoort gewoon nog prima te werken.

Is die switch een Netgear GS105Ev2 of een “gewone” Netgear GS105?

Hoe branden de ledjes op die switch bij de poort waarop de Experia/KPN Box aangesloten is?

Hoe branden de ledjes op die switch bij de poort waarop de TV ontvanger aangesloten is?

Hoe branden de ledjes op die switch bij de poort waarop de televisie aangesloten is?

Omdat ik dacht dat wellicht de NETGEAR-scwitch defect zou zijn heb ik kort geleden bij Coolblue een nieuwe gekocht maar beide Netgears geven zelfde effect. Bij de poorten branden alleen de linker ledjes bij alle 3 de kabels. Dus de toevoer kabel vanaf de Experia-kpn-box, de kabel naar kpn-tv-ontvanger en de 3e kabel naar de LG-TV. Ik heb dus 2 Netgears ondertussen, 1 heeft type nr  GS105 de ander GS105e.  Door de vele wisseling weet ik nu niet meer welke ik destijds van KPN kocht en welke van Coolblue is.

Gebruik de GS105Ev2.

En de ledjes?

Heb je ook gekeken of die GS105Ev2 de nieuwste firmware heeft?

Dan is jouw UTP kabel defect. Gebruik dan je nieuwe UTP kabel voor jou KPN interactieve TV ontvanger. 

En laat de switch gewoon achterwege en de UTP kabel van jou KPN TV ontvanger rechtstreeks aansluiten op jouw KPN Experiabox. 

Dan is jouw UTP kabel defect. Gebruik dan je nieuwe UTP kabel voor jou KPN interactieve TV ontvanger. 

En laat de switch gewoon achterwege en de UTP kabel van jou KPN TV ontvanger rechtstreeks aansluiten op jouw KPN Experiabox. 

Hallo @Frans123 , @henkvanrij heeft vanuit de switch 2 kabels nodig, 1 voor de tv en 1 voor de tv-decoder.

Weet niet hoe lang of de kabel is, wellicht is het zinvol om aan beide zijde nieuwe stekkers te knijpen. Als dat te veel werk is dan kan je beter een nieuwe kabel (laten) leggen

Eerst maar eens die ledjes. 🤔

Dank allen voor de tips, ondanks dat het altijd goed ging en nu niet meer ga ik alle adviezen opvolgen en laat horen hoe het gaat met e.a. dankjewel WJB, i9k laat nog horen

Dank allen voor de tips, ondanks dat het altijd goed ging en nu niet meer ga ik alle adviezen opvolgen en laat horen hoe het gaat met e.a. dankjewel WJB, i9k laat nog horen

Mooi om te zien dat je zoveel goede reacties hebt ontvangen vanuit de Community @henkvanrij en we zien je bevindingen uiteraard graag tegemoet :) 

Reageer