Skip to main content
Beantwoord

Kan een opname niet bekijken: foutmelding videoserver niet gevonden

• October 2, 2025
  • 41 reacties
  • 447 keer bekeken

Toon eerste bericht

41 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 15, 2025

@woutin 

Bedoel je de KPN router (Experiabox of Box12) of bedoel je de KPN tv ontvanger? 

De volgende routers van KPN zijn momenteel in omloop:

Experiabox V10 (ook de versie met B)

Box12

Box14 (krijg je alleen als je 4 GB snelheid kiest)

De volgende KPN tv ontvangers:

Arcadyan HMB 2260 (heel erg oud en traag en geen H265)

Arris VIP 2952 (ook oud ondertussen en ook geen H265)

Arris VIP 5202

Sagemcom DIW7022 (ook wel KPN tv+ box genoemd)

KPN tv+ Soundbox (Daar zitten ook luidsprekers in)

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 15, 2025

Ik heb nu Experiabox V10 - paar maanden geleden toegezonden in ruil voor oude idem. 

(ondertussen ook en nieuwe TV ontvanger: loste niks op)

KPN stuurde me onlangs een Box12: daarvan zitten de kabelingangen achter, onmogelijk aan te sluiten.

Gisteravond weer opname mislukt. De programm's ervoor en erna zijn ook niet terug te kijken. Die opname staat wel tussen opnamen bij tv.kpn.com en is daar af te spelen.

Melding als ik het via Gids/Terugkijken probeer  STB:zap-03/-4062-Videoserver niet gevonden.

Tja, wat nu?

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Er komt ooit een tijd dat je de V10 zult moeten omruilen naar een ander model Experia Box 😉 De V10 zal niet eeuwig meegaan. De Box 12 is inderdaad een model waar de kabels er achter ingaan, maar dat is vaak gebruikelijk voor modems/routers. De V10 is één van de weinige modellen waar ze er in de zijkant ingaan. Er bestaat echt niet met wat aanpassingen de mogelijkheid om toch de Box 12 aan te sluiten? Want dat is de oplossing voor jouw probleem. 

Wat je ook nog kunt doen is overstappen op KPN TV+. Dan kun je de V10 houden, maar ga je over naar een ander TV-platform. Je krijgt dan andere tv-ontvangers en de manier van tv-kijken, terugkijken en opnames afspelen zal wat anders worden. Het is een hele nieuwe menustructuur waar je aan zult moeten wennen. Om een indruk te krijgen kun je kijken op onze website of langs een KPN winkel gaan waar de Soundbox (met TV+) staat aangesloten. 

Als je dit laatste wilt, neem dan weer contact op met de telefonische helpdesk. Zij kunnen je daar mee helpen. Hiervoor kan je het beste een belafspraak maken. We bellen jou dan op een moment dat het jou uitkomt.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 17, 2025

Ik zie dat de Box12 betere WIFI heeft: mijn tv is bekabeld, niet verbonden via wifi.

Maakt dat uit wat betreft de oorzaak van het probleem?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 17, 2025

Ik zou een heel stel haakse koppelstukjes kunnen kopen: welke precies, en hoeveel?

Een heel bedrag.

Terwijl ik zoveel klachten lees over uitvallen van die Box12… Kom ik van de regen in de drup. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 17, 2025

Tja, die hdmi haakjes (bovenste) heb je niet nodig lijkt me. Die verbinden tv met ontvanger.

En of die haakse RJ45 dingen wat oplossen met de Box12….

Het blijven wel RJ45 aansluitingen. De huidige passen dan toch ook op de Box12. Of heb je het precies op lengte gemaakt (wat nooit handig is naar mijn jarenlange ervaring met kabeltjes).

BTW. je kunt de Box12 natuurlijk ook zijwaarts monteren. Dan zitten de aansluitingen meer aan de zijkant net als bij de V10.

De V10 is inmiddels 10 jaar oud. De tijd dat kpn deze moet (!) uitfaseren ligt niet zo ver voor ons. Hij ondersteunt ook al niet wifi6 bijvoorbeeld. Hooguit nog een paar jaar. Dan wordt het toch echt de Box12.

Dus het ligt niet aan de zender maar echt aan het modum.

Wat nu? Is er nog een ander model modum?

Je zou ook nog over kunnen naar de allernieuwste tv ontvangers. Dat noemt kpn TV+ (wat je nu hebt noemen ze “interactie TV” / iTV.

Daarmee heb ik i.c.m. de V10 nog geen problemen met de opnames ondervonden.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 18, 2025

Kabels lang genoeg maar kunnen die knak niet maken tussen muur en ingang. Hoe doen anderen dat?

(foto's alleen als voorbeeld van haakse koppelstukjes, geen idee welke ik precies nodig zou hebben)

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 18, 2025

Haakse adapters kunnen juist voor storing zorgen.

Die haakse UTP (RJ45) moet je heel erg voorzichtig mee zijn.

Ze moeten zijn wie zo 1 op 1 (wat aansluiting betreft (Dus 1-1, 2-2, 3-3, etc) zijn) Anders heb je hele grote problemen.

Bij een kennis pas een Box12 aangesloten.

Haal de box van de muur, wel voorzichtig.

(want als hij op de muurbeugel zit, kan je inderdaad de UTP (RJ45) connectoren er niet op monteren)

Sluit de UTP kabels erop aan.

En klik de Box12 weer op de muurbeugel.

Er is voldoende ruimte voor de UTP kabels, dus je hebt die haakse adapters niet echt nodig.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 18, 2025

Tja, dank je, duidelijk.

Als er wat misgaat: hele ding eraf, extra arm groeien om vast te houden, en stekkertje erin/eruit onder belgeleiding van KPN..

Voor ik capituleer nog dit:

Gisteravond, datzelfde programma: dubbel opgenomen, Opname1 mislukt, Opname2 prima.

Lijkt wel of “hij” het leert, struikelend: foto's 

Wat denk je daarvan?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 18, 2025

Je hebt, sinds kort, een Arris VIP5202, lees ik. Dát lost het probleem echter niet op.

Ik quote even een stukje van ​@Arjan van KPN .

Sommige klanten hebben problemen met Terugkijken en het afspelen van opnames wanneer ze gebruik maken van een V10 (of V10a) in combinatie met een VIP2952 of VIP5202 ontvanger

Je kunt dezelfde opnames wel kijken via de app in je smart-tv. Of via laptop ( http://tv.kpn.com ) danwel de app in je phone/tablet. Dan kan je het langs die weg doen. Of...

Ga over op TV+ als je de V10 nog wilt aanhouden. Daarmee zijn géén problemen gemeld bij Terugkijken en opnames kijken. Ontvanger TV+ = DIW7022.

PS de VIP5202 is niet ‘nieuw’, maar uit 2019. Wel met de nieuwste software voor die Linux ontvanger. Werkt op het oude Interactieve TV platform.

Wel nieuw(ste) is de DIW7022. Dit is een Android-TV ontvanger. Geïntroduceerd in januari 2023. Uiteraard wel ook met recente software. Via het huidige TV+ platform.

PS 2. De Box12 kán tegen de muur, maar je kunt 'm inderdaad handiger los neerzetten. Maak desnoods een plankje op die plek. Of laat maken.

Een vrijstaand modem geeft ook beter signaal voor Wi-Fi.

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • November 18, 2025

@woutin, die dubbele opname (waarvan één gemarkeerd als mislukt) op de oude tv ontvangers zie je soms bij eerder geplande serie opnames, als tussentijds, maar vòòr het tijdstip van uitzending, de informatie van die aflevering in de gids wordt bijgewerkt door KPN, bijvoorbeeld omdat het afleveringsnummer in eerste instantie niet klopte.

Die mislukte opname kun je negeren/weggooien, je hebt verder niks gemist.

• Nieuwkomer
  • December 23, 2025

Hallo, ik ben xs4all klant en heb een fritzbox. Bij mij is opname van de Graham Norton show van 13 oktober ook niet terug te kijken. Springt na 1 sec eruit. Heb dit ook met aantal daily show afleveringen.

Ik durf hier nooit te reageren omdat het lijkt alsof dit forum alleen voor technici is. 

Mijn punt, als voor een hele groep die aflevering niet te zien is, waarom fixt kpn het dan niet? Is toch niet te doen dat iedereen individueel aan de bak moet? Ik heb altijd alleen de nadelen van de kpn overname, nl alle storingen, ontvanger die random zonder waarschuwing gaat updaten zodat ik later programma moet verder spoelen en steeds stijgende hoge maandlasten.

Wil niet benadeeld worden met verouderde apparatuur en mislukte opnames. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • December 23, 2025

Blij dat er nog iemand reageert, en nog wel over dezelfde programmas. Mijn argument al die tijd: als het telkens bij bepaalde programma's gebeurt, hoe kan dat dan aan onze Modum-Ontvanger combinatie liggen? De laatste weken gaat het trouwens beter, dubbel opgenomen i.p.v. afgebroken. Daar kan ik mee leven.

Moeilijker wordt het als ik toch ooit dat andere modum aan moet sluiten - heb je dat gezien: stekkers aan de muurkant, lichtjes aan de achterkant, knopjes onbereikbaar. Daar moet je een hele grote meterkast voor hebben of verhuizen. Heb het in huis gehad en terug gestuurd.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Dit is zeker geen Community voor alleen maar technici ​@Poppygioia. Iedereen mag hier reageren en we zijn juist blij met signalen vanuit verschillende hoeken. 

En vervelend dat een aantal afleveringen van de Graham Norton Show en The Daily Show zijn mislukt. We vernemen dat wel graag van zoveel mogelijk mensen dat een opname niet werkt, want dan kunnen we een patroon ontdekken en daarmee aan de slag gaan. Zo weten we nu dat een groep klanten met een V10 die op glasvezel zitten en een VIP2952 of VIP5202 hebben staan, problemen kunnen hebben met opnames afspelen of terugkijken. Van FRITZ!Box klanten kennen we die klachten nog niet zozeer eigenlijk. Heb je ook problemen met terugkijken of recente opnames? 

En ook als XS4ALL klant kun je over naar KPN TV+ en de nieuwe ontvangers. Je zit niet perse vast aan de oudere ontvangers. Dit kan allemaal binnen je huidige contract en je bent niet verplicht tot een verlenging. Dit geldt trouwens ook voor jou ​@woutin. Kijk daarvoor in de MijnKPN app onder Producten en klik op Interactieve TV. Daar kan je je abonnement aanpassen. 

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • December 27, 2025

@Arjan van KPN , vraagt en u zult ontvangen! 😉

XS4All abonnement , Arris 2952v2, Fritz!Box 7590, DSL 100.

Vergelijkbare problemen met de volgende opnames op de tv ontvanger. Ze zijn allemaal wél afspeelbaar in de iOS app.

Met foutmelding STB-zap-01 - Video niet gevonden:

• 22-10-2025 0:25+0:55 BBC1 Film Club S1 A5+A6
  • 21-10-2025 21:00 BBC1 Joe Swash: Forgotten Young Dads

Met foutmelding STB-zap-03 / -40462 Videoserver niet gevonden:

• 04-01-2025 23:45 NPO3 - Minari
  • 30-12-2024 23:05 VRT Canvas - Squaring the circle: the story of Hypgnosis - deze heb ik begin 2025 overigens wél op de tv ontvanger kunnen bekijken, nu dus niet meer.

Eerdere meldingen:

Afgezien van de genoemde opnames van begin dit jaar kwamen bij mij deze problemen met opnames en terugkijken het vaakst voor tussen augustus en oktober (maar het overgrote deel van opnames en terugkijken werkte ook toen wél). De laatste tijd heb ik hier minder tot geen last meer van. (afkloppen…)

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Dank je ​@Wartywolfs ;) Ik zie dat in de topics die je aanhaalt de opnames wel hersteld konden worden. Het lijkt dan toch een probleem met de onafhankelijke opnames te zijn in combinatie met het iTV platform. Het is ook net wat te lang geleden om er nu nog onderzoek naar te laten doen, ook omdat het de laatste tijd wel goed lijkt te gaan. Als het toch weer misgaat met enkele opnames of bij het Terugkijken (met dezelfde foutmelding) dan kunnen we gelijk even navraag doen. 

De manier waarop je het hier plaatst is wel top. Mooi overzichtelijk en het is duidelijk wat er misgaat bij welke opnames.