Skip to main content

Vraag aan KPN: wordt dit nog aangepast? !!!
 

Dit is heel erg jammer. Mijn moeder van 80 maakte hier namelijk altijd gebruik van en zij is niet in staat om via internet zelf deze informatie te ontsluiten. 

 

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je aangemaakt

Ik vindt het eigenlijk ook idioot dat teletekst niet meer ondersteund word. Bij de NPO maakt loekie nu reclame om teletekst pagina 888 te gebruiken voor ondertiteling. Dan sla je als provider toch wel een enorme flater als je teletekst niet meer ondersteund. 


Pagina 888 is wel toegankelijk hoor maar dat is de enige teletekstpagina…. Zie ook 

 


Teletekst wordt volgens mij minder en minder gebruikt. Ik kan me de laatste keer niet herinneren dat ik er naar heb gekeken (ik schat 10 a 15 jaar geleden) nu het nieuws veelal wordt geconsumeerd via tablet of telefoon. Maar blijkbaar bestaat het nog en ook mijn ouders gebruiken het nog (hoewel ze ook nieuws lezen via telefoon en tablet).

Volgens mij kan je op de TV+ Box de Teletekst app installeren en zo toch Teletekst kijken.
(uiteraard ben ik het met u eens dat dit minder gebruiksvriendelijk is en meer handelingen vergt… de TV+ Box is sowieso minder makkelijk/gebruikersvriendelijk vanwege de vele mogelijkheden die verder gaan dan TV kijken en Teletekst lezen zoals vroeger...)


Teletekst wordt volgens mij minder en minder gebruikt.

Het moet niet zo zijn dat de provider daar de oorzaak van is. Dat is nu wel het geval.

Het feit dat de NPO reclame maakt voor teletekst pagina 888 geeft aan dat het nog steeds een belangrijke rol speelt. 


De provider is ook niet de oorzaak dat teletekst minder en minder wordt gebruikt, het is een zwaar verouderd medium. Volgens mij wordt het voornamelijk gebruikt door ouderen die het gewend zijn. Ofwel op de TV, ofwel op apps op telefoon/tablet ofwel via het web: https://nos.nl/teletekst.

KPN is hierover duidelijk, teletekst werkt net even anders, namelijk via een app die je installeert en die beschikbaar is via Apps en via het Startscherm (je kan hem als favoriet markeren). 
https://www.kpn.com/service/televisie/ondertiteling-teletekst-toegankelijkheid.htm

Ondertiteling werkt net even anders ook.


De provider is ook niet de oorzaak dat teletekst minder en minder wordt gebruikt, het is een zwaar verouderd medium.

Dat maakt geen bal uit. 

Volgens mij wordt het voornamelijk gebruikt door ouderen die het gewend zijn.

Ow ... en die doelgroep is niet belangrijk ofzo?

KPN is hierover duidelijk, teletekst werkt net even anders

Het werkt gewoon niet. Het is vervangen door een lapmiddel waarvan iedereen van te voren al weet dat da niet praktisch is.


En ondertiteling werkt ook voor geen meter.


Ja. Heel vervelend voor sommigen dat Teletekst niet meer werkt op een Android-TV box.

Er staat echter wel een verzoek aan het team om dit toch mogelijk te gaan maken. Nr. 19 op de willekeuring genummerde lijst Feature requests voor de TV+.

Op verzoek van KPN heeft de NOS wel een TT app (een eenvoudige) gemaakt voor Android-TV. Zelf ben ik groot fan van de NOS Teletekst app in mijn telefoon. Maar ik besef me dat dat voor sommige mensen geen oplossing is. Ook mijn moeder van 85 gebruikt alleen nog maar de app in haar telefoon en zelden nog via de tv. Die optie is er voor TV Gelderland niet. Die hebben wel (alleen) een app voor het nieuws met gewone layout, maar niet “als” teletekst.

Mag ik vragen waarom je moeder naar het nieuwe abonnement is gegaan @GJB95 ? Het oude beviel duidelijk nog.

Wat overigens wel nog kan is een Digitenne ontvanger erbij huren. Die werkt nog op DVB-T2 in plaats van Android-TV en ondersteunt wel nog Teletekst. Ook via de zender van Omroep Gelderland.

Heeft je moeder wel een laptop? Dan kan ze alle nieuwsberichten, met foto's, via de website bekijken http://gld.nl .

“Mijn” regionale omroep is al in januari 2015 met teletekst gestopt. En verwijzen naar de app en website.


De provider is ook niet de oorzaak dat teletekst minder en minder wordt gebruikt, het is een zwaar verouderd medium.

Dat maakt geen bal uit. 

Volgens mij wordt het voornamelijk gebruikt door ouderen die het gewend zijn.

Ow ... en die doelgroep is niet belangrijk ofzo?

KPN is hierover duidelijk, teletekst werkt net even anders

Het werkt gewoon niet. Het is vervangen door een lapmiddel waarvan iedereen van te voren al weet dat da niet praktisch is.

Ik zeg niet dat die doelgroep niet belangrijk is. Maar technologie gaat verder en daar moeten we aan wennen (we gaan niet meer met paard en wagen naar het postkantoor om cheques in te wisselen).
Dat teletekst veranderd is hebben veel mensen helemaal geen last van… voor diegenen die het wel willen zijn er alternatieven of een andere provider die het wel net als vroeger doet. Mijn ouders zijn ook teruggegaan van KPN naar Ziggo. Hoewel ze wel konden wennen aan teletekst, maar de (toen) niet werkende ondertiteling maakte het voor hen onbruikbaar (en dat moet gewoon werken uiteraard, anders doe je veel grotere doelgroep te kort).

Als er meer providers zijn die ondertiteling anders doen, dan zou de NPO dat ook kunnen aangeven.


Als er meer providers zijn die ondertiteling anders doen, dan zou de NPO dat ook kunnen aangeven.

Ook bij Ziggo gaat ondertiteling niet meer door gewoon Teletekst aan te zetten @basherd_wie  .

Maar de ondertitel functie middels een aparte instelling.


Als er meer providers zijn die ondertiteling anders doen, dan zou de NPO dat ook kunnen aangeven.

Ook bij Ziggo gaat ondertiteling niet meer door gewoon Teletekst aan te zetten @basherd_wie  .

Maar de ondertitel functie middels een aparte instelling.

Dank. NPO loopt achter..


 

O, dit was al afdoende beantwoord, zie ik.

Loopt via ondertiteling van de +Box inderdaad.


Je kunt Teletekst bekijken via een app.

Ga naar de playstore Download de  Text Tv App. ( Kun je via het microfoonpictogram ook vragen als je hem niet kunt vinden)

Open de app. Tik op de afstandsbediening op de Returnbutton (links naast het huisje) Dan komt er een rijtje.Klik op channels en daar staan alle zenders met teletekst. Kun je klikken op de zender die je wilt

Je kunt de app toevoegen aan je favorieten.

 


Beste medewerkers KPN,

 

Ik kan het heel goed begrijpen dat er onvrede is over de missende teletekst knop op de afstandsbediening. 

Ook wij missen deze en hebben daarom de nieuwe ontvangers ongebruikt in de kast liggen. 

 

Ik hoop dat er een update en nieuwe afstandsbedieningen komt met de knop teletekst. 

Voor digibeten is de nieuwe tv ontvanger geen verbetering 


Hoi, @R.dbest . Teletekst ontbreekt niet in de nieuwe ontvanger. Je kan het als de app vinden onder de Apps, en het startscherm. Dat is geen hogere wiskunde naar mijn mening. Zelfs mijn 85 jarige moeder kan ermee overweg. Als ze dat wil. Want zij gebruikt liever de NOS TELETEKST APP in haar smartphone 😉. Al enkele jaren. Nog veel makkelijker dan via de tv, omdat die dan ook niet per se op NPO 1,2 of 3 hoeft. 

Een afstandsbediening met Teletekst knop komt er niet. Druk kort op Apps of iets langer op de Home knop en selecteerd de Teletekst app.

ONDERTITELING gaat tegenwoordig via een instelling die je onder de voortgangsbalk ziet. Tekstballonnetje selecteren en op ALLE zenders staat dan ondertiteling aan.

Je oude ontvangers verdwijnen ‘vanzelf’ uit je abonnement, die doen het dan niet meer. 


Rechtstreekse toegang naar Teletekst blijft voor velen toch een gemis. Of en hoe ik en mijn zus, familie en bekenden teletekst gebruiken, dat voegt verder niet zoveel toe. 

Op de nieuwe Android ontvanger werkt teletekst via een - al dan niet in opdracht van kpn (?) ontwikkelde - app. Inmiddels heeft de Next Mini van Ziggo ook teletekst. De npo heeft een nieuw systeem voor teletekst in gebruik genomen: ondanks dat het voor sommigen een achterhaald systeem is, teletekst blijft nog wel even!

Immers, als npo er geen toekomst meer in zou zien dan investeren ze natuurlijk niet meer in nieuwe systemen en apps voor devices als smartphones en tablets. 

Naar verluidt is er een nieuwe afstandsbediening voor de TV+ in ontwikkeling. Misschien dat een knop naar de teletekst app een optie is (net zoals een knop voor bijvoorbeeld Netflix of Disney +)?


Naar verluidt is er een nieuwe afstandsbediening voor de TV+ in ontwikkeling. Misschien dat een knop naar de teletekst app een optie is (net zoals een knop voor bijvoorbeeld Netflix of Disney +)?

Dat is wel een héél goed idee voor die 'senioren’- afstandsbediening, @Berteman .


Hoi, @R.dbest . Teletekst ontbreekt niet in de nieuwe ontvanger. Je kan het als de app vinden onder de Apps, en het startscherm. Dat is geen hogere wiskunde naar mijn mening. Zelfs mijn 85 jarige moeder kan ermee overweg. Als ze dat wil. Want zij gebruikt liever de NOS TELETEKST APP in haar smartphone 😉. Al enkele jaren. Nog veel makkelijker dan via de tv, omdat die dan ook niet per se op NPO 1,2 of 3 hoeft. 

Een afstandsbediening met Teletekst knop komt er niet. Druk kort op Apps of iets langer op de Home knop en selecteerd de Teletekst app.

ONDERTITELING gaat tegenwoordig via een instelling die je onder de voortgangsbalk ziet. Tekstballonnetje selecteren en op ALLE zenders staat dan ondertiteling aan.

Je oude ontvangers verdwijnen ‘vanzelf’ uit je abonnement, die doen het dan niet meer. 

Wat een dooddoener. niet iedereen is er bedreven in om via de App naar tv te gaan en omgekeerd.
1 druk op de afstandsbediening en ik heb teletekst op de zenders die dit ondersteunen en niet alleen de NPO zender er zijn nu meer zender die teletekst ondersteunen dan met de nieuwe tv ontvanger.
Niet alle vernieuwingen is vooruitgang.
Luister ook een naar de klanten en doe er iets mee kom ze tegemoet.
Ik heb veel berichten gezien en gelezen op het forum.
De meeste willen de knoppen en teletekst ondersteuning via de tv ontvanger terug en NIET via de NOS App


Één van de vele redenen waarom ik tv+ zo lang mogelijk buiten de deur wil houden. 


Ook bij Ziggo is er geen teletekst knop op de afstandsbediening met de huidige énig nog leverbare ontvanger Next Mini. Maar dien je op 'menu’ te drukken en dan teletekst te selecteren. Bij hun dan wel via de betreffende zender. Bij KPN kan je de app TEXT TV downloaden uit de App Store. Dan heb je teletekst van wel 40 zenders. Ook de Zweedse SVT bijvoorbeeld. Echt apart.

Zowel de app voor NOS TT als voor TEXT TV zijn ook op smartphone en tablet beschikbaar. TEXT TV mogelijk alleen via Android, Android-TV, Google-TV.

Ikzelf en mijn moeder (85) gebruiken al enkele jaren vrijwel uitsluitend de TV app in de telefoon. Ook veel sneller dan via de televisie. Maar dat moet iedereen echt zelf weten natuurlijk.


Maar veel mensen wíllen helemaal geen aparte app voor teletekst, ook al vinden je moeder en jij dat nóg zo handig. Gewoon op de teletekstknop drukken (bv tijdens reclame) terwijl de zender op de achtergrond doorloopt, en dan op TV drukken om weer direct terug te zijn in de live uitzending (bv als het volgende programma begint). Ik heb ook wel een teletekst app op m'n slimfoon maar die gebruik ik nauwelijks. Net zomin overigens als de kpn of andere tv app.

Alleen als je veel uitgesteld kijkt heb je een punt, want teletekst heeft daarbij de inhoud ten tijde van de live uitzending en is dan dus vaak achterhaald.


Dat dus.

Als de npo op verzoek van kpn een app voor teletekst laat maken, kan kpn ook van Sagemcom vragen, teletekst rechtstreeks benaderbaar te maken.


Dat dus.

Als de npo op verzoek van kpn een app voor teletekst laat maken, kan kpn ook van Sagemcom vragen, teletekst rechtstreeks benaderbaar te maken.

Die TXT-app bestaat al langer dan de DIW-box van KPN, dus dat gaat niet op.

 


Dat dus.

Als de npo op verzoek van kpn een app voor teletekst laat maken, kan kpn ook van Sagemcom vragen, teletekst rechtstreeks benaderbaar te maken.

Dit kan niet omdat het Teletekst-signaal niet meer verenigbaar is met het uitzendprotocol van de DIW7022, @Berteman.


ik mis onderaan wat info op teletekst app nw kpn tv+ ! iemand enig idee ?

gr. Ronaldo


Reageer