Skip to main content
Antwoord

Kan het geluid van Apple TV via de Soundbox i.p.v. de televisie?

• April 26, 2025
  • 18 reacties
  • 320 keer bekeken

Goedemiddag,

Ik heb een vraagje.

Ik heb namelijk de nieuwe soundbox van kpn en heb daarnaast ook nog een Apple TV 4k. Nu is mijn vraag of het mogelijk is om het geluid van de Apple TV 4k ook via de soundbox kan laten gaan in plaats via de televisie?

Beste antwoord door ikheetjeff

Oh dat wist ik helemaal niet. Maar dan zit ik nog met één probleempje. Als ik de soundbox heb aanstaan en ik schakel over naar de hdmi poort van de Apple tv dan schakeld de soundbox automatisch uit? 

@Marcel Beckers Ja, echt verwarrend! Dit heeft mij dus ook 1,5 uur laten stoeien toen ik ARC wou uitproberen. Wat blijkt; wanneer de Soundbox uit is (LED = rood), werkt de speaker wel. Dus je kan in je tv instellingen wel ARC als geluidbron kiezen (i.p.v. tv-speakers) en ondanks dus het rode led hoor je wel geluid via deze box.

Let wel goed op, als je HDMI CEC aan hebt staan en je drukt 1 toets in op de witte afstandbediening, springt de Soundbox aan en dan valt de ARC “verbinding” weg; de box gebruikt dan zelf de speakers.

Ik weet niet of jouw WebOS versie dat heeft, maar bij ons heb je ook dat je op de homepagina een “recente invoer” hebt. Als je daar met je afstandbediening cursor overheen gaat, springt de soundbox door HDMI CEC ook aan.

Ik heb nog nergens gezien of dat uit kan. Er wordt ook gesproken op Reddit dat het een bug is. Het leverde hier soms wat onverklaarbare irritatie op. 😅

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

18 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 26, 2025

Niet rechtstreeks vanaf de Apple TV box. Want ik moet de eerste losse streamer nog tegenkomen die (e)ARC ondersteunt. Maar televisies doen dat tegenwoordig vaak wel.

Dus wat wel kan.

Apple TV op HDMI poort van de tv, alles behalve de ARC poort

KPN TV+ Soundbox op de HDMI (e)ARC poort van de televisie.

De Soundbox ondersteunt eARC en ARC.

Ik begrijp dat de geluidskwaliteit van de Sounbox wel bevalt dus. (?)

Dat is balen,  mijn televisie heeft volgens mij geen hdmi eARC poort. Het geluid is inderdaad vele malen beter dan ik gewend ben van mijn televisie een LG uk6200pla. Ondertussen al een oudje 2018.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 26, 2025

Hij MOET ARC hebben. Inderdaad nog geen eARC, maar de TV+ Soundbox ondersteunt ook ARC.

In ieder geval volgens deze specificaties.

https://www.flatpanelshd.com/lg_uk6200_2018.php

Mijn Samsung uit 2019 heeft het ook al (ARC).

https://www.google.com/search?q=LG+uk6200pla+hdmi+arc 

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • April 26, 2025

@PeterG heeft inderdaad gelijk, ​@Marcel Beckers jouw LG 55UK6200PLA heeft ARC op HDMI 2

https://www.lg.com/uk/tvs-soundbars/4k-uhd-tvs/55uk6200pla/

Oh dat wist ik helemaal niet. Maar dan zit ik nog met één probleempje. Als ik de soundbox heb aanstaan en ik schakel over naar de hdmi poort van de Apple tv dan schakeld de soundbox automatisch uit? 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 26, 2025

De Soundbox zit in HDMI 2 van je televisie? Anders werkt het sowieso nog niet. 

Laat onder HDMI CEC, in de Soundbox, dit op UIT.

Automatische stand-by 

De kpn tv+ Soundbox gaat in stand-by als de tv in stand-by gaat

Dat heeft op je LG mogelijk ook invloed met andere HDMI ingang. 

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • April 26, 2025

@Marcel Beckers Ja, echt verwarrend! Dit heeft mij dus ook 1,5 uur laten stoeien toen ik ARC wou uitproberen. Wat blijkt; wanneer de Soundbox uit is (LED = rood), werkt de speaker wel. Dus je kan in je tv instellingen wel ARC als geluidbron kiezen (i.p.v. tv-speakers) en ondanks dus het rode led hoor je wel geluid via deze box.

Let wel goed op, als je HDMI CEC aan hebt staan en je drukt 1 toets in op de witte afstandbediening, springt de Soundbox aan en dan valt de ARC “verbinding” weg; de box gebruikt dan zelf de speakers.

Ik weet niet of jouw WebOS versie dat heeft, maar bij ons heb je ook dat je op de homepagina een “recente invoer” hebt. Als je daar met je afstandbediening cursor overheen gaat, springt de soundbox door HDMI CEC ook aan.

Ik heb nog nergens gezien of dat uit kan. Er wordt ook gesproken op Reddit dat het een bug is. Het leverde hier soms wat onverklaarbare irritatie op. 😅

• April 26, 2025

Ja heb ik ook.

• April 26, 2025

De Soundbox zit in HDMI 2 van je televisie? Anders werkt het sowieso nog niet. 

Laat onder HDMI CEC, in de Soundbox, dit op UIT.

Automatische stand-by 

De kpn tv+ Soundbox gaat in stand-by als de tv in stand-by gaat

Dat heeft op je LG mogelijk ook invloed met andere HDMI ingang. 

Heb het nu werkend . In mijn geval met een ziggo next mediabox. De onderste instelling van HDMI cec op soundbox: (e)-ARC stond bij mij uitgevinkt..Na het aanzetten kwam het geluid van ziggo box door op de KPN soundbox. De tv vertaalde de KPN soundbox overigens naar JBL soundbar :)

Super bedankt. Dankzij jullie tips heb ik het werkend gekregen en ik vindt het geluid voor zo'n kleine box uitstekend. Ik moest op twee plaatsen op de tv een aan0assing doen en toen werkte het. En het geluid werkt inderdaad op de soundbox terwijl hij uit staat ( rode led lampje).

• April 26, 2025

Ik kan het volume gewoon regelen via de KPN afstandsbediening en hetzelfde HDMI kanaal , in dit geval met een ziggo mediabox aangesloten, blijft gewoon actief. 

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • April 30, 2025

Goedemorgen ​@Marcel Beckers , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op de KPN Community :)
Goed om te zien dat je zoveel nuttige reacties hebt mogen ontvangen en al helemaal mooi dat je inmiddels een oplossing hebt, top. Ook bedankt dat je dat hier nog met ons hebt gedeeld, dat wordt heel erg gewaardeerd! 

• Deelnemer
  • May 12, 2025

goedendag ,

ik kan het geluid van mijn apple tv 4k niet afspelen via de soundbox. hij blijft het maar via de tv (LG oled42c35la) afspelen. de box zit in hdmi 2 zoals dit eerder hier is aangegeven. daarnaast merk ik dat de kpnbox zijn geluid kan afspelen zonder dat hij is aangesloten op de tv, daardoor kan ik waarschijnlijk radio afspelen via de kpn en appletv via de tv ik vermoed dat er iets niet goed staat in de box maar kom er naar 1 week er niet uit. iemand nog een idee

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 12, 2025

In de Soundbox hoef je niks in te stellen. Die hoeft alleen maar op de HDMI ARC aansluiting van je televisie. En de Soundbox moet op stand-by om dan het externe geluid weer te geven. Het geluid via de tv zelf is dan automatisch uit.

HDMI CEC/ARC moet wel ingeschakeld zijn in het menu van je televisie. In het menu van LG heet dat SimpLinc.

De vrager van dit topic heeft ook LG, Apple TV en Soundbox en heeft het werkend. Neem het topic nog even door zou ik zeggen.

• Deelnemer
  • May 12, 2025

In de Soundbox hoef je niks in te stellen. Die hoeft alleen maar op de HDMI ARC aansluiting van je televisie. En de Soundbox moet op stand-by om dan het externe geluid weer te geven. Het geluid via de tv zelf is dan automatisch uit.

HDMI CEC/ARC moet wel ingeschakeld zijn in het menu van je televisie. In het menu van LG heet dat SimpLinc.

De vrager van dit topic heeft ook LG, Apple TV en Soundbox en heeft het werkend. Neem het topic nog even door zou ik zeggen.

oke duidelijk dat je niets hoeft in te stellen, maar ik heb deze topic meerdere malen door gelezen maar kom er niet uit. dan zal het probleem in de televisie zitten want ook al zet in de soundbox op stand-by dan speelt hij nog steeds niets af. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 12, 2025

Heeft de TV überhaupt HDMI ARC? Zit de Soundbox wel op dié aansluiting? 

Staat HDMI ARC aan in de tv (tv menu).

• Deelnemer
  • May 12, 2025

Dit geeft mijn tv aan dus ga ik er vanuit dat het hdmi(arc) heeft. En hij zit in HDMI 2 wat volgens de juiste is. Daarom dacht ik dat alles goed staat

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 12, 2025

Bij mijn Samsung moet ik bij geluidsuitvoer (in het snelmenu) ook nog kiezen voor hdmi arc. De andere keuzes zijn optisch en TV-luidspreker. 

Misschien ook nog zoiets op LG? Weet jij dit ​@Marcel Beckers ?