Skip to main content
Beantwoord

Kan het volume d.m.v. afstandsbediening TV niet regelen

• October 26, 2025
  • 24 reacties
  • 177 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Hier is de T4HU1826 afstandsbediening in gebruik. Dit in combinatie met een Grundig TV. Alle functies functioneren, met uitzondering van de volumeregeling. Wat gaat of wat doe ik verkeerd? Wie, o wie.

Beste antwoord door joop2011

Je moet de afstandsbediening koppelen met de tv.

Klopt het dat u de Arris VIP 5202 hebt? 

Zie deze site van KPN.

Via Google vond ik dit:

Om een T4HU1826 afstandsbediening met de tv te koppelen, moet je eerst de tv-ontvanger (TV+ Box) aanzetten door de standby-knop op de bovenkant 7 seconden ingedrukt te houden. Volg daarna de instructies die op het tv-scherm verschijnen om de koppeling te voltooien. 

Stappenplan

1. Zet de tv-ontvanger aan: Druk de standby-knop bovenop de KPN TV+ Box voor 7 seconden in.
  2. Start het koppelingsproces: Op het tv-scherm verschijnt nu een koppelingsscherm voor de afstandsbediening.
  3. Volg de instructies op het scherm: Volg de stappen die op de tv worden getoond om de afstandsbediening te koppelen. Dit kan variëren, maar vaak moet je een knop op de afstandsbediening indrukken zoals aangegeven op het scherm. 

24 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • October 26, 2025

Je moet de afstandsbediening koppelen met de tv.

Klopt het dat u de Arris VIP 5202 hebt? 

Zie deze site van KPN.

Via Google vond ik dit:

Om een T4HU1826 afstandsbediening met de tv te koppelen, moet je eerst de tv-ontvanger (TV+ Box) aanzetten door de standby-knop op de bovenkant 7 seconden ingedrukt te houden. Volg daarna de instructies die op het tv-scherm verschijnen om de koppeling te voltooien. 

Stappenplan

1. Zet de tv-ontvanger aan: Druk de standby-knop bovenop de KPN TV+ Box voor 7 seconden in.
  2. Start het koppelingsproces: Op het tv-scherm verschijnt nu een koppelingsscherm voor de afstandsbediening.
  3. Volg de instructies op het scherm: Volg de stappen die op de tv worden getoond om de afstandsbediening te koppelen. Dit kan variëren, maar vaak moet je een knop op de afstandsbediening indrukken zoals aangegeven op het scherm. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 26, 2025

Hartelijk dank voor deze heel snelle reactie en het meedenken. Het zijn de stappen die ik heb uitgevoerd met als resultaat dat de afstandsbediening alles uitvoert wat ik wil. Behalve het geluidsniveau instellen. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • October 26, 2025

Heb je deze stappen al geprobeerd?

Deze codes zijn voor Grundig:

GRUNDIG 005 328 337 625 657

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 26, 2025

Allereerst dank voor het meedenken en reageren. Ik heb de stappen zoals in de handleiding staat beschreven, stuk voor stuk opgevolgd en de afstandsbediening doet (bijna) alles wat ik wil. In- en uitschakelen, mute, kanalenwissel, teletekst, enfin noem het maar op en het werkt. Maar het volume wijzigen is het enige dat het niet doet en dat vind ik zo vreemd. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 26, 2025

Heb je alle 5 de codes geprobeerd. Het werkt vaak met maar 1 tv merk code volledig.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 26, 2025

Inderdaad alle vijf geprobeerd. Vier doen helemaal niets en die vijfde (328) doet bijna alles (behalve de volumeregeling). Dit duurt al maanden en ik zit er serieus aan te denken het hele abonnement maar op te zeggen en naar wat anders uit te kijken. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 26, 2025

Voor alleen maar niet werkende volume knoppen? Is dat laatste niet ietwat overdreven?

Licht het rode ledje op de afstandsbediening op als je V+ of V- indrukt?

Vraag gratis een nieuwe afstandsbediening aan

Kwijt of kapot?

Ben je de afstandsbediening kwijt of doet deze het niet meer goed? Kijk dan wat je kan doen om de afstandsbediening weer goed te laten werken. Of vraag een nieuwe aan.

Als je afstandsbediening niet werkt

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • October 26, 2025

@epkat klopt het dat je de Arris VIP5202 hebt?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 27, 2025

Innderdaad, die heb ik. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 27, 2025

Naar aanleiding van de opmerking van PeterG… Voor alleen maar niet werkende volume knoppen? Is dat laatste niet ietwat overdreven?
Het probleem bestaat al zolang ik op deze wijze TV kijk. Ik heb KPN verschillende malen benaderd. De a.b. werkt op een andere plek wel. Knipperende lichtjes zijn in beeld als ook het I.R. oog als ik daar mijn camera van de handy voor houd. 
KPN komt niet met een afdoende oplossing en laat mij gewoon in de kou staan. vreemd dat ik dan naar wat anders uitkijk?
In ieder geval heel vriendelijk bedankt voor het meedenken, het bericht en suggestie. wat ik aan reacties binnen het forum heb ontvangen is al heel wat meer dan de ‘hulp’ die KPN geboden heeft.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • October 27, 2025

@epkat mogelijk is deze afstandsbediening een oplossing: https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-en-foto/afstandsbedieningen/m2319702716-telfort-kpn-interactieve-tv-afstandsbediening

Je kunt het beste voor de zekerheid wel aan de verkoper vragen of in het batterijvakje type D3 staat vermeld, type C2 is aan de buitenkant hetzelfde maar is al behoorlijk oud en acht de kans kleiner dat die werkt. 

Het is wel zo dat deze afstandsbediening via infrarood werkt, dus je VIP5202 zal in het zicht moeten staan.

Bij de D3 zijn deze codes beschikbaar voor Grundig: 

Welk type Grundig TV heb je precies? 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 27, 2025

In ieder geval mijn dank voor het meedenken. Ik zal eens uitkijken naar het genoemde. Echter blijf ik er bij dat KPN in dit verhaal een duidelijke steek laat vallen.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • October 27, 2025

@epkat ik weet uiteraard het hele verhaal niet, maar een medewerker kan in deze ook weinig anders doen dan de stappen uitleggen die ik eerder ook al had gedeeld. 

Eventueel kun je nog eerst een nieuwe afstandsbediening aanvragen via de link van Peter, dat is kosteloos.

https://www.kpn.com/service/televisie/afstandsbediening-aanvragen?icid=app-no:cd=1723a-remote-swap

Ondanks dat het IR ledje wel brand kan er toch iets mis zijn met de afstandsbediening, die kans is niet zo groot maar een nieuwe , zelfde type valt natuurlijk te proberen. 

Mocht het daarmee ook niet opgelost zijn is die D3 afstandsbediening denk ik een beetje het enige wat je nog kunt proberen, KPN kan die inmiddels niet meer toesturen dus die zal je dan helaas wel zelf moeten aanschaffen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 27, 2025

Werken de volume knoppen van de originele Grundig afstandsbediening wel?

Al doen de kpn volumeknoppen op een andere tv het wel begrijp ik? Als dat ook een Grundig is dan…. is de afstandsbediening niet defect maar mogelijk dus de tv zelf. Tenzij dus z'n eigen afstandsbediening het wel doet met volume.

Laat dan gewoon de afstandsbediening omruilen, want dan is er een defect in. Hoe omruilen is in dit topic al gegeven.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 27, 2025

Inderdaad doet de volume instelling het bij een ander toestel Panasonic) wel. Ook de volume instelling die bij mijn Grundig TV is meegeleverd, functioneert gewoon. Dus is de TV O.K. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 27, 2025

Ergo. Afstandsbediening kpn omruilen. 

Hoewel, wat ook nog kan…. Heb je 'm ooit eerder ingesteld gehad voor een audio versterker of soundbar? Dan blijft die volume instelling er hardnekkig in. Dan eerst de afstandsbediening resetten door rood en blauw ingedrukt te houden. Zodra het rode ledje brandt bevestigen met OK. Daarna opnieuw instellen.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 27, 2025

Toen ik het hele zwikkie ontving ben ik er meteen mee aan de slag gegaan en heb deze nergens anders voor gebruikt. Omdat ik ook al diverse malen getracht heb het spulletje te koppelen (met telkens hetzelfde resultaat) denk ik niet dat een algeheel rest iets gaat opleveren. Edoch, niet geschoten is altijd mis, is het niet? Dus ga ik dat nog een keer proberen, maar nu even niet (heb ook nog iets anders te doen).

Jasper van KPN
Moderator

Het kan de moeite zijn om het een keer te proberen inderdaad. Als het koppelen ook daarna, na alle genoemde mogelijkheden niet lukt, kan het zijn dat de tv en de afstandsbediening niet met elkaar overweg kunnen. Dan is de enige optie om zowel onze afstandsbediening als die van de tv zelf te gebruiken. Die laatste alleen voor het volume en het aan-/uitzetten van het tv toestel.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 28, 2025

Dag Jasper.

Fijn dat er nu ook van KPN zijde wordt gereageerd. Spijtig genoeg heb ik dat de laatste tijd gemist.
In- en uitschakelen lukt wel met de witte ab. Verder alle functies, m.u.v. de volumeregeling dus. Ik vind het jammer dat ik tegen dit ‘ongemak’ aanloop, maar ach… Er is mee te leven.

Jasper van KPN
Moderator

Wij zijn hier ook inderdaad 🙂 De community is een plek waar klanten elkaar kunnen helpen, zoals Joop, Peter en Lvd heel mooi laten zien. Wij behandelen de topics op volgorde van binnenkomst, dus als het druk is kan het soms iets langer duren voordat we in een topic zijn, maar we zijn er zeker.

Dat het alleen het volume is, is wel typisch inderdaad. De code die je hebt gebruikt werkt dus gedeeltelijk. Wat je nog kunt proberen is het resetten van de afstandsbediening zoals we hier uitleggen, en daarna code 20 proberen. Dat is een algemene code, waarbij de afstandsbediening en de tv zelf zoeken naar de juiste code. Dat proces kan wat langer duren dan met een driecijferige code:

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • October 29, 2025

@Jasper van KPN die snelcode 20 werkt alleen bij het type D3 (en misschien ook C2, maar dat weet ik niet zeker), niet bij de nieuwste (T4H) . 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 29, 2025

Dat ga ik vandaag nog proberen; natuurlijk laat ik het resultaat weten.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • October 29, 2025

Vanmiddag even ‘gestoeid’ met mijn afstandsbediening en daarbij de welwillende medewerking van een buurman mogen meemaken. Dezelfde ab in gebruik, dus dat is al handig. Die van mij met zijn spulletje gekoppeld en wat dacht je wat? Alles doet ‘t zoals het in de folder staat. Nu die van buurman getracht met mijn spulletje te verbinden en ik had al zo’n donkerbruin vermoeden; hetzelfde resultaat als mijn eigen ab op mijn spulletje. O ja, het genoemde resetten was zonder resultaat.
Dan kan ik niet meer dan vaststellen dat mijn tv niet helemaal (of is het helemaal niet?) in de pas loopt met de KPN spulletjes. Ik blijf vanzelfsprekend dan toch maar bij m’n huidige abonnement (kwaliteit is uitstekend) en twee ab’s. Er valt mee te leven😉

Jasper van KPN
Moderator

Dat is een fijne buurman dus ​@epkat, dat is lang niet altijd zo dus goed om te lezen. Met zijn test is inderdaad wel duidelijk geworden dat het in de communicatie tussen de afstandsbediening en de tv niet soepel gaat. Misschien gebruikt de tv net iets anders voor het volume, waardoor dat niet wordt gepakt en het aan-/uitzetten wel. Met 2 afstandsbedieningen is het ook te overzien inderdaad, en kan je alles kijken. Veel kijkplezier op die manier, en als we nog iets voor je kunnen doen weet je ons te vinden.