Skip to main content

Ik ben van plan voor de kabel/glasvezel over te stappen naar  KPN.

Analoge TV: welk kastje neem ik om TV te kunnen kijken

Radio/Analoge geluidsinstallatie: ik wil mijn geluidsinstallatie rechtstreeks op de kabel aansluiten, dus niet via de TV (vanwege verlies geluidskwaliteit; heb high-end versterker). Kan dat?  Bij de getekende schema's zie ik de aansluiting eerst naar de TV gaan en van daaruit via versterker naar geluidsinstallatie.

Er staat geen analoog signaal op glasvezel. Dus je kunt geen analoog apparaat rechtstreeks op glasvezel aansluiten.

Voor tv gebruik je een tv ontvanger. Deze is via een utp kabel verbonden met het modem. En de verbinding tussen tv en tv ontvanger is een hdmi kabel.

Die geluidsinstallatie kan op de tv ontvanger aangesloten worden. Deze heeft echter geen analoge aansluiting meer. Dat tijdperk is voorbij voor KPN. Als je toch die analoge geluidsinstallatie wilt gebruiken heb je een extra omvormer nodig.

De DIW7022 (TV+) heeft een optische uitgang. daar kunt u de geluidsinstallatie rechtstreeks op aansluiten, eventueel met behulp van een verloopstekker.

TV+ is het beste denk ik, omdat dit TV-boxje alle diensten, zowel lineair als streaming, combineert, dat wil zeggen op een plek bij elkaar brengt, ​@Franccois.

Ja ik denk ook dat een KPN TV+ ontvanger in deze opstelling dan onvermijdelijk is ​@Franccois.   

Analoge TV

Wat bedoel je hiermee. Nog met scart? Dat wordt niet meer ondersteund. Een tv met minimaal een HDMI aansluiting kan worden aangesloten. Bij abonnement met KPN TV krijg je in ieder geval 1 kastje om een televisie én een versterker aan te sluiten.

Radio/Analoge geluidsinstallatie

KPN levert radio via hetzelfde kastje als de tv zenders. Voor aansluiten op een geluidsinstallatie zit er een optisch audio uitgang op. Heeft je versterker geen optische audio ingang dan kun je een audio converter optisch naar mini-jack/rca aanschaffen. Dit kan onder andere bij de webshop van kpn.

Radio zenders zijn nooit high end maar wel gewoon goed. Dat zijn ze bij Ziggo ook niet. Dan moet je hoogwaardige compact discs of Super Audio CD's draaien.

Over het aansluiten van een versterker heb ik een artikel in het Kennisbank gedeelte van deze community.

Dit bericht is gericht aan Remco van KPN

Waarom geeft de klantenservice na intern overleg als antwoord per e-mail dat deze vraag niet wordt ondersteund? Waarom moet in de community iemand een goed antwoord geven - waarna een KPN medewerker zegt dat het een goed voorstel is.

De klantenservice had me ook al de noodzaak van een KPN V+ Box gemeld. Desondanks geeft deze geen antwoord op de vraag. Ze hadden dit toch ook kunnen weten of kunnen uitzoeken?

@Franccois 

Analoog is om eerlijk te zijn oud.

Ik kan me ook heel erg goed voorstellen dat de klantenservice geen idee heeft wat ze moeten antwoorden.

Maar ik lees hierboven hele goede voorstellen.

Maar alles is digitaal.

Ook bij Ziggo is alles digitaal.

Analoog en high end?

Hoe oud is deze apparatuur?

En als dat meer dan 20 jaar geleden is, dan kan het destijds best High end geweest zijn. 

Gelukkig zit je bij KPN.

Ziggo heeft helemaal geen audio out op de ontvanger meer. Want ze wilden kunnen zeggen dat ze de kleinste hebben. Nou gefeliciteerd…

Helaas leveren ze de Digitale Radio voor DVB-C ook niet meer. 

Klanten van Ziggo moeten maar zelf aanmodderen hoe ze het radio aanbod uit hun installatie krijgen…. Bel je hun helpdesk namens een oudere klant: “ja meneer, daar zal wel apparatuur voor zijn, maar wij hebben dat niet”. Fijne club daar.

Beste Peter G

Mijn ervaring met Ziggo is anders.

Net als KPN laat Ziggo in zijn teksten en schetsen het radiogeluid via de TV naar de versterker lopen.

Toen Ziggo overstapte naar digitaal radiogeluid heb ik het kastje aangeschaft. In eerste instantie was  ik teleurgesteld omdat ik het niet op mijn analoge tuner kon aansluiten.

Gelukkig dat een ter zake deskundige buurman wist dat ik dit kastje ook rechtstreeks op de versterker kon aansluiten. Ik heb de klantenservice hierover - gelukkig? - niet over hoeven te bellen.

Blijft uiteraard de kritiek dat noch KPN, noch Ziggo op hun website geen complete informatie geven over de mogelijkheden van hun kastje(s).

Blijft uiteraard de kritiek dat noch KPN, noch Ziggo op hun website geen complete informatie geven over de mogelijkheden van hun kastje(s).

Beste ​@Franccois ,

radio luisteren via KPN is heel simpel,

je kiest een radiokanaal via de AB en je hoort je zender via je tv-toestel.

Er zijn mensen die liever radio luisteren zonder het tv-toestel aan,

dat kan ook, op iedere tv-decoder van  KPN zit een geluidsuitgang, digitaal of analoog en daarmee kun je een luidspreker, soundbar of audio-installatie aansluiten.

Simpeler kunnen we het niet maken, om met de fiscus te spreken.😎

Aangaande Ziggo is hieronder een website die uitgebreid ingaat op het radio luisteren:

https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/alles-over-radio/digitale-radio#/

Succes.

CC ​@PeterG 

Verstoppen is ook zeker niet de intentie die wij hebben ​@Franccois. Zie bijvoorbeeld ook dit artikel op de kennisbank van de Community:

Mocht je nog aanvullende vragen hebben stel ze dan gerust hoor!

Vandaar het door mij geschreven artikel in de kennisbank alhier ​@Franccois .

Ziggo levert alleen nog de Next Mini. Die heeft geen audio uitgang, dus moet de tv aan bij radio. Ook met externe versterker. De "Digitale radio" leveren ze niet meer. Kan je zelf elders kopen als ie nog beschikbaar is. Want Humax produceert 'm niet meer. Bij Ziggo dus 2 kastjes nodig.

Bij kpn heeft het kastje met de zenders wel audio uitgang. Eén (!) kastje slechts nodig.

Dan is KPN toch meer radio vriendelijk dan Ziggo.

Reageer