Skip to main content
Beantwoord

Kan ik de RJ45 aansluiting van de KPN TV+ Box gebruiken voor internet?

• March 26, 2026
  • 10 reacties
  • 134 keer bekeken

Ik heb een TV+ Box via Wifi in mijn netwerk zitten en kijk daarop tv. Maar daar zit ook een gele RJ45 poort op. Kan ik die gebruiken om op internet te komen? Of is die poort alleen om de Tv+ Box bedraad in het netwerk te krijgen ipv via wifi?

Beste antwoord door joop2011

Er zijn vele manieren.

één van deze 2 lijkt mij de makkelijkste (punt 1 heel makkelijk zelfs)

1. Makkelijkste is om de KPN Super WIFi 2 in de kamer te zetten. Ik ga ervan uit dat het WIFI signaal van de Box12 sterk genoeg is voor die afstand. Op de Super WIFI 2 kan je een UTP kabel monteren en indien nodig een switch (IGMP Snooping) er achter zetten.
  2. Meer en veel werk, maar levert wel veel op en zekerheid dat het goed werkt. (en mogelijk is).  Als het goed is, loopt er een coax kabel van Ziggo vanaf de meterkast naar de kamer. Die coax kabel kan je vervangen door een UTP kabel. Via Google kan je vinden hoe je de UTP kabel moet aansluiten. (makkelijkste is denk ik via 2 UTP kastjes en daarop de kabel monteren. In de meterkast met een korte kabel naar het kastje en in de kamer zoals bij punt 1 (of de UTP kabel afmonteren met UTP connectoren en die meteen in de Box12 en in de switch (in de kamer)

Via de Sagemcom DIW7022 (of andere KPN tv ontvanger) is het niet mogelijk om een netwerk te maken.

De UTP connector op de KPN tv ontvanger heeft die functie niet. 

Die kan dus alleen verbonden worden met de Box12.

10 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • March 26, 2026

Waarom zou je dat willen?

En nee, dat kan niet, want de UTP aansluiting op de Sagemcom DIW7022 is voor inkomend signaal.

En UTP is altijd de beste optie om te gebruiken.

Omdat ik internet bij mijn tv wil hebben. Ik heb geen kabel naar de tv liggen dus die zit via wifi. Nou wil ik vanaf de wifi verder met bedraad internet. Kan ik daar een SuperWifi voor gebruiken dan?

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • March 26, 2026

Nee, dat gaat niet op deze manier lukken.

Dat kan wel via een repeater. (De KPN Super WIFI 2)

Maar de meeste tv's hebben toch ook WIFI? 

De Super WIFI2 kan je bij KPN kopen of huren.

Als het WIFI signaal sterk genoeg is, kan je meestal een WIFI dongle gebruiken.

Of dat op een tv ook kan, weet ik niet.

Ja, de tv heeft wel wifi maar er zit een B&O Link module bij die ook internet moet hebben (om van de router een IP adres te krijgen) en die heeft geen Wifi, alleen bedraad internet. Daarnaast heb ik een PC in diezelfde kamer, die nu via Wifi op internet zit maar die heeft ook een ethernet kabel die ook al bij die TV+ Box ligt, dus die zou ik dan ook bedraad willen aansluiten.

Maar ik heb nog wel een Super Wifi 2. Die heeft 2 LAN poorten. 1 Daarvan gebruik ik altijd om de SuperWifi 2 aan het Modem te koppelen. Maar kan ik dan die LAN poorten wel gebruiken voor bedraad internet? 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • March 26, 2026

Er ligt een UTP kabel in de buurt begrijp ik?

Dan kan je daarop een Switch (met IGMP Snooping) gebruiken.

Mijn voorkeur is dan de Netgear GS105E

Ik weet niet welke KPN modem (router) je van KPN hebt.

Maar die hebben over het algemeen 5 UTP aansluitingen.

En op de oudste, de Experiabox V10, kan je de KPN Super WIFI 2 op afstand van de V10 zetten (zonder UTP kabel op de V10, dat is overigens ook niet zinvol) en daar kan je dan 2 UTP kabels op aansluiten.

Zie ook hier. 

Ik heb een KPN Box 12 met inderdaad meerdere LAN poorten. Maar die router staat in de meterkast en dat is een heel eind van de tv af (woonkamer). Daarom heb ik niks bedraad aan de router zitten en heb ik de TV+ Box (die bij de tv staat) via wifi in het netwerk hangen. Maar nu wil ik op dat punt, in de woonkamer, dus over naar bedraad internet.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • March 26, 2026

Er zijn vele manieren.

één van deze 2 lijkt mij de makkelijkste (punt 1 heel makkelijk zelfs)

1. Makkelijkste is om de KPN Super WIFi 2 in de kamer te zetten. Ik ga ervan uit dat het WIFI signaal van de Box12 sterk genoeg is voor die afstand. Op de Super WIFI 2 kan je een UTP kabel monteren en indien nodig een switch (IGMP Snooping) er achter zetten.
  2. Meer en veel werk, maar levert wel veel op en zekerheid dat het goed werkt. (en mogelijk is).  Als het goed is, loopt er een coax kabel van Ziggo vanaf de meterkast naar de kamer. Die coax kabel kan je vervangen door een UTP kabel. Via Google kan je vinden hoe je de UTP kabel moet aansluiten. (makkelijkste is denk ik via 2 UTP kastjes en daarop de kabel monteren. In de meterkast met een korte kabel naar het kastje en in de kamer zoals bij punt 1 (of de UTP kabel afmonteren met UTP connectoren en die meteen in de Box12 en in de switch (in de kamer)

Via de Sagemcom DIW7022 (of andere KPN tv ontvanger) is het niet mogelijk om een netwerk te maken.

De UTP connector op de KPN tv ontvanger heeft die functie niet. 

Die kan dus alleen verbonden worden met de Box12.

Hartelijk dank voor al je hulp. Ik denk dat ik voor de eerste optie ga. En die switch die je stuurde lijkt me ook erg interessant om erbij te zetten want de switch die ik nu heb, die heeft vast die IGMP Snooping niet.

Die tweede optie had ik nog nooit van gehoord! Dat lijkt wel een betere optie en misschien ook wel een betrouwbaardere en snellere verbinding maar inderdaad een hoop werk en die MoCa omvormers zijn niet helemaal gratis 😀 (understatement...)

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 26, 2026

De RJ45-poort op de DIW7022 is een ingaande poort, want de DIW kan alleen maar internet ontvangen en niet geven zoals een modem/router ​@Ferdinand_1971 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • March 27, 2026

Hartelijk dank voor al je hulp. Ik denk dat ik voor de eerste optie ga. En die switch die je stuurde lijkt me ook erg interessant om erbij te zetten want de switch die ik nu heb, die heeft vast die IGMP Snooping niet.

Die tweede optie had ik nog nooit van gehoord! Dat lijkt wel een betere optie en misschien ook wel een betrouwbaardere en snellere verbinding maar inderdaad een hoop werk en die MoCa omvormers zijn niet helemaal gratis 😀 (understatement...)

Moca omvormers? die zijn veel te duur. 

Nee, ik bedoel letterlijk de Coax kabel eruit en de UTP erin.

UTP kastjes, bedoel ik deze:

Hier kan je een UTP kabel op afmonteren.

Meestal trek je in een buis een iets dikkere UTP kabel, maar dat hoeft niet.