Skip to main content
Vraag

Kan ik een ontvanger omruilen voor een 4K ontvanger?

• 2 maart 2025
  • 9 reacties
  • 86 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik heb twee vragen.
Vraag 1: Als ik overstap naar 4K dan krijg de nieuwe 4K ontvanger. Ik heb echter 4 ontvangers in huis en heb maar 1 4K ontvanger nodig en de andere 3 zou ik graag de huidige ontvangers bij houden. Is KPN zo flexibel? 
Tweede vraag kunnen aan de nieuwe 4 K ontvanger ook twee Bluetooth afstandsbedieningen gekoppeld worden?

9 reacties

• 3346 reacties
  • 2 maart 2025

Welke ontvangers heb je nu? Als dat de tv+ of de 5202 ontvangers zijn: die ondersteunen al 4K.

Als je nog de oudere ontvangers hebt: die worden voor zover ik weet allemaal vervangen door de 5202 ontvangers. Dat zal waarschijnlijk moeten. Daar valt dan niet over te praten. Denk ik.

PeterG
Superuser
  • 61140 reacties
  • 2 maart 2025

Een 4k ontvanger kost per maand net zoveel als een HD ontvanger. Dus wat is de reden van je vraag? Goedkoper zijn HD ontvangers niet hoor. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • 51 reacties
  • 2 maart 2025
PeterG schreef:

Een 4k ontvanger kost per maand net zoveel als een HD ontvanger. Dus wat is de reden van je vraag? Goedkoper zijn HD ontvangers niet hoor. 

Ik wil gewoon op onze 4K een v een 4K ontvanger en de andere drie tv’s kunnen daar niet mee overweg dus volstaan de de huidige arris ontvangers nog prima. Ben alleen bang, KPN kennende, dat ze niet zo flexibel zijn.

Het is hun manier en andere manier bestaat meestal niet volgens KPN. Dus vandaar mijn vragen, wellicht dat een KPN medewerker met antwoord op de proppen kan komen.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • 51 reacties
  • 2 maart 2025
Marlon92 schreef:

Welke ontvangers heb je nu? Als dat de tv+ of de 5202 ontvangers zijn: die ondersteunen al 4K.

Als je nog de oudere ontvangers hebt: die worden voor zover ik weet allemaal vervangen door de 5202 ontvangers. Dat zal waarschijnlijk moeten. Daar valt dan niet over te praten. Denk ik.

Vooral dat zal waarschijnlijk moeten, daar valt niet over te praten is waarschijnlijk aan de orde, maar wie weet doet KPN mij eens verbazen. Maar ik vrees inderdaad van niet. Nou ja in dat geval bespaar ik mij de extra maandelijkse verhoging voor 4K en loopt KPN die mis. Zonder 4 K ontvanger valt ook nog heel goed te leven maar ik ben er wel nieuwsgierig naar.

• 3346 reacties
  • 2 maart 2025
sabouma schreef:

Ik wil gewoon op onze 4K een v een 4K ontvanger en de andere drie tv’s kunnen daar niet mee overweg dus volstaan de de huidige arris ontvangers nog prima.

Oudere tv's werken ook gewoon op de 4K ontvanger hoor. Het is niet zo dat je dan nieuwe tv's moet kopen.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • 51 reacties
  • 2 maart 2025
Marlon92 schreef:
sabouma schreef:

Ik wil gewoon op onze 4K een v een 4K ontvanger en de andere drie tv’s kunnen daar niet mee overweg dus volstaan de de huidige arris ontvangers nog prima.

Oudere tv's werken ook gewoon op de 4K ontvanger hoor. Het is niet zo dat je dan nieuwe tv's moet kopen.

Snap ik ook wel maar wat voor zin heeft het om goede ontvangers voor die tv’s te vervangen voor ontvangers die overgewaardeerd zijn voor die tv’s. Voegt totaal niets toe.

• 3346 reacties
  • 2 maart 2025

Het is een proces wat bij KPN gewoon zo automatisch gaat. Daar een uitzondering op maken voor jou is alleen maar extra moeilijk gedoe met risico op fouten. Daar zit KPN helemaal niet op te wachten.

Ik snap ook niet erg wat jij moeilijk doet. De 4K ontvangers hebben ook een bluetooth afstandsbediening wat inhoud dat je niet meer op de ontvanger hoeft te richten. Je kunt de ontvanger wegstoppen in een kastje of achter de tv. Ook handig lijkt me.

PeterG
Superuser
  • 61140 reacties
  • 2 maart 2025

Ik heb op al m'n tv's, ook de 2 FHD, een 4k ontvanger. Want ze kunnen gewoon ook HD afgeven. 

Nog een voordeel is dat je zo op de HD tv's materiaal en zenders kan zien wat 4k is. Alleen zie je het dan in Full HD. Maar dan nog veel mooier dan origineel HD materiaal! Alleen maar voordelen. 

Maar. Je kunt nu 1 ontvanger laten omruilen voor de 4k Arris VIP5202. Mits één van je huidige ontvangers defect is. De overige 3 blijven dan de Arris VIP2952. Maar of je die dan nog prettig vind…

➡ Overigens heb je voor gewone tv zenders ook weer geen echt voordeel met een 4k ontvanger op de 4k televisie. Want de zenders zijn en blijven nog jaren HD. 

In het 4k pakket zitten 2 zenders in 4k. Love Nature en Insight. En één zender in opgewaardeerd HD. ESPN HD met HDR verbetering. Maar het blijft HD. 

Er is één wedstrijd per speelronde écht in HD HDR. Verder niet.

Zonder 4 K ontvanger valt ook nog heel goed te leven maar ik ben er wel nieuwsgierig naar.

Dan kan je veel beter een 4k abonnement op Netflix nemen en daarvan de app in die 4k tv gebruiken. Kun je veel meer genieten van 4k dan die 2 zenders bij kpn!

Via de YouTube app in je 4k tv kun je gratis een en ander 4k kijken. 

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+21
  • Superuser
  • 14200 reacties
  • 3 maart 2025
PeterG schreef:

Er is één wedstrijd per speelronde écht in HD HDR. Verder niet.

Dat klopt niet ​@PeterG 
Zaterdag en Zondag zijn alle uitzendingen van ESPN1 ook op kanaal ESPN-UHD op sterk verbeterde weergave, ik denk dat de term HD+ beter is, maar toch een hele verbetering.
En vergeet niet ​@sabouma ook al heb je een 4K ontvanger dan nog moet je €2,50 per maand voor het 4K signaal betalen.

Reageer