Skip to main content
Beantwoord

Kan ik een SSD aansluiten op een Humax 5300C voor opnames?

• March 15, 2025
  • 13 reacties
  • 216 keer bekeken

Op een Humax 5300C decoder kan een hard disk van 500GB aangesloten worden om films en/of programma’s op te nemen.
Kan dit in plaats van een harde schijf, die draait, ook een SSD zijn?

Beste antwoord door Noordzee

Hallo ​@GeertjanW ,

Dat is een ontvanger van Ziggo. Je bent nu op het forum van KPN!  Maar welkom, ik zou het gewoon proberen. 👍

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

13 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • Antwoord
  • March 15, 2025

Hallo ​@GeertjanW ,

Dat is een ontvanger van Ziggo. Je bent nu op het forum van KPN!  Maar welkom, ik zou het gewoon proberen. 👍

• March 15, 2025

Op een Humax 5300C decoder kan een hard disk van 500GB aangesloten worden om films en/of programma’s op te nemen.
Kan dit in plaats van een harde schijf, die draait, ook een SSD zijn?

Ja dat kan. Zolang de Humax de schijf maar herkent en waarschijnlijk via de Humax eerst formateren.

Ter info de Humax modellen staan volledig los van de provider Ziggo. Deze zijn bruikbaar bij elke provider die de DVB-C techniek toepast. Dat zijn er in Nederland meer dan alleen Ziggo.

• March 15, 2025

“Een SSD is, zoals nu bekend is, geen optie. De Humax zal deze waarschijnlijk niet zien.”  bron

• March 15, 2025

Een externe harde schijf van 500 gb wat geen SSD is, daar moet je denk ik tegenwoordig hard voor zoeken. Of zie ik dat verkeerd? 

MennoG78
Superuser
Forum|alt.badge.img+10
  • Superuser
  • March 15, 2025

Hallo ​@GeertjanW ,

het is sowieso geen ziggo ontvanger maar geschikt voor ziggo.

Maar je kan geen SSD er helaas in kwijt 1 tb schijven van WD werkte ook al niet ik had op marktplaats toen 2 WD 500 elements gevonden die het wel deden maar deze decoders hebben wel beste tijd gehad ondertussen en worden later dit jaar ook niet meer ondersteund

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 15, 2025

Als je geen Ziggo hebt als provider heb je sowieso niets aan die ontvanger. Laat staan ermee opnemen. 

Technisch allemaal ook zwaar gedateerd!

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

Hallo ​@GeertjanW ,

Maar je kan geen SSD er helaas in kwijt 1 tb schijven van WD werkte ook al niet ik had op marktplaats toen 2 WD 500 elements gevonden die het wel deden maar deze decoders hebben wel beste tijd gehad ondertussen en worden later dit jaar ook niet meer ondersteund

Zolang een provider DVB-C doorgeeft zullen de Humax-ontvangers daar gebruikt kunnen blijven worden. Ziggo heeft bijvoorbeeld onlangs nog laten weten dat er op dit moment geen plannen zijn om DVB-C uit te schakelen.

Piet.

MennoG78
Superuser
Forum|alt.badge.img+10
  • Superuser
  • March 16, 2025

Hallo ​@GeertjanW ,

Zolang een provider DVB-C doorgeeft zullen de Humax-ontvangers daar gebruikt kunnen blijven worden. Ziggo heeft bijvoorbeeld onlangs nog laten weten dat er op dit moment geen plannen zijn om DVB-C uit te schakelen.

Piet.

Klopt maar ze gaan wel stoppen met de kaarten te ondersteunen die in de decoder zit.

En ze zitten met DVB-C in de maag inderdaad als ziggo niet in de problemen zou zitten was het al weg geweest en hadden ze iedereen om gezet naar ip platform.

want er zijn genoeg mensendie alleen een tv hebben die dvb-c zonder kaart doen heb je alleen zenders en geen extra pakketten.

Maar goed zou deze vraag op het Ziggo forum verder stellen aangezien je bij KPN niks aan deze decoder heb

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 16, 2025

MennoG78 schrijft: Klopt maar ze gaan wel stoppen met de kaarten te ondersteunen die in de decoder zit.

Dat zal z'n tijd ook wel duren. Net 3 maanden geleden een Humax aangesloten bij een vriend van me die Ziggo mét smartcard had toegestuurd. Dat doen ze niet als dat binnen, zeg, 5 jaar beëindigd wordt.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • March 16, 2025

KPN heeft geen DVB-C

Ik sluit me aan, dat dit niet op dit forum van KPN thuis hoort.

Ik heb deze ook gehad, meer dan 15 jaar geleden.

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

MennoG78 schrijft: Klopt maar ze gaan wel stoppen met de kaarten te ondersteunen die in de decoder zit.

Dat zal z'n tijd ook wel duren. Net 3 maanden geleden een Humax aangesloten bij een vriend van me die Ziggo mét smartcard had toegestuurd. Dat doen ze niet als dat binnen, zeg, 5 jaar beëindigd wordt.

Bij Ziggo kan je ook een CI+-module met smartcard huren, dus Ziggo ondersteunt dat nog steeds. Die smartcard kan (alleen in voormalig Ziggo-gebied, niet in voormalig UPC-gebied) eventueel ook in de Humax gebruikt worden.

Piet.

MennoG78
Superuser
Forum|alt.badge.img+10
  • Superuser
  • March 17, 2025

Bij Ziggo kan je ook een CI+-module met smartcard huren, dus Ziggo ondersteunt dat nog steeds. Die smartcard kan (alleen in voormalig Ziggo-gebied, niet in voormalig UPC-gebied) eventueel ook in de Humax gebruikt worden.

Piet.

Klopt alleen nog voor standaard zenders voor extra zenders en interactieve tv moet je naar Next.

Maat goed laten we het bij KPN houden ipv Ziggo

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • March 18, 2025

Mee eens, bij KPN heb je helemaal niets aan de oude lompe Humax 5300

En bij KPN krijg je een bruikleendecoder.

Momenteel de mediabox Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box)

Opnemen doe je bij KPN in de cloud, 300 uur en blijft 1 jaar bewaard.

Ook is de DIW7022 veel en veel kleiner.