Skip to main content

Kort geleden heb ik mijn internet + tv abonnement vernieuwd om een hogere internetsnelheid te krijgen. Daarbij heb ik een nieuwe tv ontvanger gekregen: Sagemcom DIW7022.

Mijn vrouw en ik vinden deze nieuwe tv ontvanger minder prettig werken dan onze huidige tv ontvanger (Arris VIP5202?) die we 3 jaar geleden bij het afsluiten van het internet + tv abonnement hebben ontvangen.

Een week of twee geleden heb ik met KPN gebeld met de vraag of ik in plaats van de oude ontvanger de nieuwe ontvanger kan retourneren. Ik kreeg toen het advies om de nieuwe als backup / reserve te houden mocht de oude defect gaan. Maar omdat ik een Smart TV heb waarop ik ook via de KPN iTV app kan kijken is het bewaren van een backup ontvanger niet nodig.

Afgelopen weekend ontving ik een brief van de KPN met retourlabel voor het retourneren van de oude ontvanger. Maar in plaats van de oude wil ik graag de nieuwe ontvanger retourneren.

Kan ik dat zonder problemen de nieuwe ontvanger retourneren zonder te hoeven vrezen dat na verwerking van de retourzending ons abonnement wordt stopgezet of gewijzigd?

Ik lees net na wat zoeken hier op dit forum de volgende post:

Een medewerker van KPN geeft in een reactie aan dat op termijn de oude tv ontvanger mogelijk ‘uit’ gaat en het verstandiger is om de nieuwe ontvanger achter de hand te hebben.

Ik hou ‘mijn’ nieuwe tv ontvanger ook nog even achter de hand, maar ben wel benieuwd of en wanneer de oude ‘uit’ wordt gezet...


@vtpeters

Nee dat kan niet.

Bij het abonnement KPN tv+ horen de Sagemcom DIW7022

 

De nieuwe werken anders, maar daar wen je best snel aan.

Tegen welke problemen loop je met de nieuwe DIW7022 (KPN tv+ box)?

 

De Arris VIP5202 is nog te nieuw, kan me niet voorstellen dat ze die uit gaan zetten. 

Wie heeft dit gezegd? 

Heb je wel 0800-0402 gebeld (is gratis)?

 


Het nieuwe went hier ook niet, het oude was zo veel beter en sneller!


@vtpeters

Nee dat kan niet.

Bij het abonnement KPN tv+ horen de Sagemcom DIW7022

 

De nieuwe werken anders, maar daar wen je best snel aan.

Tegen welke problemen loop je met de nieuwe DIW7022 (KPN tv+ box)?

 

De Arris VIP5202 is nog te nieuw, kan me niet voorstellen dat ze die uit gaan zetten. 

Wie heeft dit gezegd? 

Heb je wel 0800-0402 gebeld (is gratis)?

 

De problemen waar ik tegenaan loop met de DIW7022 zijn de volgende:

  1. De afstandbediening die is meegeleverd heeft geen Teletext knop.
    De enige manier om Teletext van de NOS te lezen is het installeren van de Teletekst app op de DIW7022 ontvanger.
    Maar Teletext van andere zenders, zoals de lokale omroep (TV Gelderland), kan ik niet meer lezen en ook de ondertitels op BBC1 en BBC2 die ik via Teletext pagina 888 kan inschakelen werken dan niet meer.
  2. Het beeld van de programmagids is erg onrustig/druk.
    Op de oude ontvanger werd het hele scherm gevuld met de programmagids.
    Op de nieuwe ontvanger neemt de programmagids maar een deel van het scherm in beslag (je ziet ook minder zenders onder elkaar staan) en wordt het bovenste deel gevuld met het beeld van de zender die op dat moment is ingeschakeld.
    Dat beeld is, zeker met de schreeuwerige reclames van tegenwoordig, erg druk en onrustig. Daar kan mijn vrouw vanwege haar fysieke beperking niet tegen.
  3. Bij het terugkijken van een programma op de oude ontvanger kon tijdens de drukke reclames door het inschakelen van Teletext het worden ‘rustig’ gemaakt worden (index pagina an Teletekst of ‘zwart’ als er geen Teletekst op de zender beschikbaar is). Dit deden we voor zenders waar je bij het terugkijken niet de reclames kunt door spoelen zoals bij BBC First.
    Omdat de Teletekst knop op de afstandbediening ontbreekt is het met de nieuwe ontvanger en bijbehorende afstandbediening het niet mogelijk om tijdens reclames het veel te drukke beeld rustig te maken.
  4. De nieuwe tv ontvanger reageert traag op commando’s van de afstandbediening.
    Het tonen van de programmagids of het overschakelen naar een andere zender verloopt een stuk trager dan met de oude tv ontvanger.

Het (mogelijk) uitzetten van de oude ontvanger werk genoemd door een persoon (medewerker van KPN?) die antwoordde op de post waar ik in mijn tweede bericht in deze draad naar heb gelinkt.

Als de oude Arris VIP5202 ontvanger daadwerkelijk niet wordt uitgeschakeld is er voor mij (voorlopig) geen reden om de nieuwe ontvanger alsnog in bedrijf te nemen. De oude ontvanger werkt goed (genoeg) voor ons.

De nieuwe ontvanger mag wat mij betreft retour naar KPN aangezien ik op mijn Smart TV nog een KPN iTV app kan gebruiken om telvisie te kijken mocht de oude ontvanger bezwijken.

De vraag is alleen of de retour ontvangst van de nieuw ontvanger (Sagemcom DIW7022) gevolgen heeft voor mijn (vernieuwde) abonnement bij KPN?


@vtpeters en @Kelly de Boom 

Hoe is de Sagemcom DIW7022 verbonden met de Experiabox of Box 12?

Of te wel, wat zit er allemaal tussen.

 

@vtpeters

  1. Teletext is nu alleen nog maar via een app, de Nederlandse is al voor geïnstalleerd, de anderen kan je downloaden. Zie ook hier.  Ondertitels werken nu op een andere manier, zie hier voor ondertitels.
  2. Beeld, staat hij wel op multicast en “beste beeldkwaliteit” aangevinkt? Zie ook hier.  De gids is bij ons rustig, maar hij is anders.  Naar de gids gaan, klik op gids en terug naar tv, klik weer op gids.   
  3. Wat je hiermee bedoelt, geen idee.  
  4. Vreemd, de ab werkt via BlueTooth en werkt zover ik weet goed. Niet trager of sneller dan de “oude” KPN tv decoders.

 

Als beeld op Multicast staat en het vinkje bij “beste beeldkwaliteit” aan staat, heb je op de eerste 10 zenders en ook ESPN de originele beeldkwaliteit en dat is echt heel erg mooi.😉

T.z.t. komen er meer zenders in de originele beeldkwaliteit van 14,2 Mb/s

 

En zoals ik al schreef, het is even wennen.

Zie ook hier voor veel informatie. 

 

Een DVS kan wel voor heel erg veel problemen zorgen. 

 

Ik ben net zoals jullie klant bij KPN.

Maar helaas moet je de “oude” binnen een bepaalde termijn retour sturen. 

De Sagemcom DIW7022 retour sturen, dan wordt volgens mij het tv abonnement beëindigd. 

Dus gewoon mee spelen en het went echt sneller dan je denkt.


@vtpeters en @Kelly de Boom 

Hoe is de Sagemcom DIW7022 verbonden met de Experiabox of Box 12?

Of te wel, wat zit er allemaal tussen.

 

@vtpeters

  1. Teletext is nu alleen nog maar via een app, de Nederlandse is al voor geïnstalleerd, de anderen kan je downloaden. Zie ook hier.  Ondertitels werken nu op een andere manier, zie hier voor ondertitels.
  2. Beeld, staat hij wel op multicast en “beste beeldkwaliteit” aangevinkt? Zie ook hier.  De gids is bij ons rustig, maar hij is anders.  Naar de gids gaan, klik op gids en terug naar tv, klik weer op gids.   
  3. Wat je hiermee bedoelt, geen idee.  
  4. Vreemd, de ab werkt via BlueTooth en werkt zover ik weet goed. Niet trager of sneller dan de “oude” KPN tv decoders.

 

Als beeld op Multicast staat en het vinkje bij “beste beeldkwaliteit” aan staat, heb je op de eerste 10 zenders en ook ESPN de originele beeldkwaliteit en dat is echt heel erg mooi.😉

T.z.t. komen er meer zenders in de originele beeldkwaliteit van 14,2 Mb/s

 

En zoals ik al schreef, het is even wennen.

Zie ook hier voor veel informatie. 

 

Een DVS kan wel voor heel erg veel problemen zorgen. 

 

Ik ben net zoals jullie klant bij KPN.

Maar helaas moet je de “oude” binnen een bepaalde termijn retour sturen. 

De Sagemcom DIW7022 retour sturen, dan wordt volgens mij het tv abonnement beëindigd. 

Dus gewoon mee spelen en het went echt sneller dan je denkt.

De Box 12 (internet modem / router) is met een ethernet-kabel verbonden met de tv ontvanger.
De kabel loopt via een leiding naar een aansluitpunt op de muur in de woonkamer. Vanuit het aansluitpunt op de muur loopt er een ethernet-kabel naar de tv ontvanger in het televisiemeubel.
De ontvangst is goed en alles werkt naar behoren.

Ik volgens mij geen tv+ maar gewone televisie van KPN. Een paar weken geleden heb ik een 1Gbit/s Internet & Televisie abonnement afgesloten. Als ik op MijnKPN ben ingelogd zie ik dat KPN TV+ als extra optie kan nemen, dus ik vermoed dat ik ‘gewone’ KNP TV heb. En dat is ook ruim voldoende voor mij.

De telvisie kan 4K aan, maar is ‘slechts’ 43 inch. En gezien de kijkafstand (ong. 4 -4,5 meter) zie je het verschil tussen 4K en 1080p amper. Zoals gezegd, de oude ontvanger voldoet prima.


 

Ik volgens mij geen tv+ maar gewone televisie van KPN. Een paar weken geleden heb ik een 1Gbit/s Internet & Televisie abonnement afgesloten. Als ik op MijnKPN ben ingelogd zie ik dat KPN TV+ als extra optie kan nemen, dus ik vermoed dat ik ‘gewone’ KNP TV heb. En dat is ook ruim voldoende voor mij.

De telvisie kan 4K aan, maar is ‘slechts’ 43 inch. En gezien de kijkafstand (ong. 4 -4,5 meter) zie je het verschil tussen 4K en 1080p amper. Zoals gezegd, de oude ontvanger voldoet prima.

 

KPN tv+ is alleen via de KPN tv decoder Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box)

 

Ik begrijp dat je via de KPN iTV app op de tv kijkt?

 

Het heeft niets met HD of 4K te maken in dit geval.

Er zijn maar 2  4K zenders en voor dat pakket moet je € 2,50 extra per maand betalen.

 

De mindere beeldkwaliteit heeft met compressie van het aangeboden signaal te maken.

Hoe meer compressie, hoe minder mooi het beeld is (ook al is het wel HD)

 

Eerste 10 kanalen en ESPN via DIW7022:  14,2 Mb/s

Overige HD kanalen:                                    8,2 Mb/s

HD kanalen via de “oude” KPN decoders:  7,5 Mb/s

HD kanalen op via de iTV app:                   5,5 Mb/s

 

In alle gevallen moet je het tv pakket afnemen.

En krijg je minimaal 1 KPN tv decoder. 


 

Ik volgens mij geen tv+ maar gewone televisie van KPN. Een paar weken geleden heb ik een 1Gbit/s Internet & Televisie abonnement afgesloten. Als ik op MijnKPN ben ingelogd zie ik dat KPN TV+ als extra optie kan nemen, dus ik vermoed dat ik ‘gewone’ KNP TV heb. En dat is ook ruim voldoende voor mij.

De telvisie kan 4K aan, maar is ‘slechts’ 43 inch. En gezien de kijkafstand (ong. 4 -4,5 meter) zie je het verschil tussen 4K en 1080p amper. Zoals gezegd, de oude ontvanger voldoet prima.

 

KPN tv+ is alleen via de KPN tv decoder Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box)

 

Ik begrijp dat je via de KPN iTV app op de tv kijkt?

 

Het heeft niets met HD of 4K te maken in dit geval.

Er zijn maar 2  4K zenders en voor dat pakket moet je € 2,50 extra per maand betalen.

 

De mindere beeldkwaliteit heeft met compressie van het aangeboden signaal te maken.

Hoe meer compressie, hoe minder mooi het beeld is (ook al is het wel HD)

 

Eerste 10 kanalen en ESPN via DIW7022:  14,2 Mb/s

Overige HD kanalen:                                    8,2 Mb/s

HD kanalen via de “oude” KPN decoders:  7,5 Mb/s

HD kanalen op via de iTV app:                   5,5 Mb/s

 

In alle gevallen moet je het tv pakket afnemen.

En krijg je minimaal 1 KPN tv decoder. 

Nee, we kijken niet via de KPN iTV app maar via de oude tv-ontvanger (Arris ViP5202).

In 4K ontvangst hebben we geen interesse. Wat we nu hebben is prima.

De vraag blijft of ik de nieuwe tv-ontvanger (Sagemcom DIW7022) kan terugsturen en kan blijven televisie kijken via de oude tv-ontvanger (Arris ViP5202) zonder gevolgen voor het abonnement.


@vtpeters 

Zoals ik al had vermeld, dat kan niet.

Dan vervalt je tv abonnement.

De Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) hoort bij het KPN tv+ abonnement.

En je kan niet terug naar een ouder abonnement.

 

TIP

Als je op quote klikt, haal dan zoveel mogelijk tekst weg en laat alleen staan waar je op reageert.

Anders wordt een topic super lang en onoverzichtelijk.😉😊


Zoals ik al had vermeld, dat kan niet.

Er zijn meerdere voorbeelden op het forum te vinden waarbij abonnees met KPN afgesproken hebben dat ze hun oude ontvangers mogen blijven gebruiken i.c.m. hun TV+ abonnement.

Het kan blijkbaar dus best, maar het is een kwestie van het in contact komen met de juiste mensen die dat voor je willen regelen.

Als ik KPN zou zijn, dan zou ik daar ook zeker aan meewerken.


@vtpeters

Zoals ik al had vermeld, dat kan niet.

Dan vervalt je tv abonnement.

De Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) hoort bij het KPN tv+ abonnement.

En je kan niet terug naar een ouder abonnement.

 

TIP

Als je op quote klikt, haal dan zoveel mogelijk tekst weg en laat alleen staan waar je op reageert.

Anders wordt een topic super lang en onoverzichtelijk.😉😊

Dat heb ik geprobeerd, maar het lijkt erop dat ik niet tussen de gequote tekst door mijn eigen opmerking kan typen, alleen er achter.

Wat mijn abonnement betreft, die moet blijven zoals ie nu is. Ik wil alleen graag blijven kijken via de oude tv-ontvanger (Arris VIP5202) want die werkt sneller en prettiger voor ons.

Als retourzending van de nieuwe tv-ontvanger (Sagecom DIW7022) tot gevolg heeft dat mijn vernieuwde abonnement (met sneller internet) wordt stopgezet of geannuleerd dan hou ik die ontvanger wel. Maar dat betekent dat ik 2 tv-ontvangers van KPN in bruikleen heb...


Als retourzending van de nieuwe tv-ontvanger (Sagecom DIW7022) tot gevolg heeft dat mijn vernieuwde abonnement (met sneller internet) wordt stopgezet of geannuleerd dan hou ik die ontvanger wel. Maar dat betekent dat ik 2 tv-ontvangers van KPN in bruikleen heb...

En voor de 2e moet betalen, maar het bijkomende voordeel is dan weer, dat je het opneempakket gratis hebt.


@vtpeters

Zoals ik al had vermeld, dat kan niet.

Dan vervalt je tv abonnement.

De Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) hoort bij het KPN tv+ abonnement.

En je kan niet terug naar een ouder abonnement.

 

TIP

Als je op quote klikt, haal dan zoveel mogelijk tekst weg en laat alleen staan waar je op reageert.

Anders wordt een topic super lang en onoverzichtelijk.😉😊

Het kan wel, maar het is de wil vaak ontbreekt en als de wil ontbreekt dan kan er niets. Maar, sommige abonnees lukt dus het wel. Kennelijk treffen die een medewerker die klanttevredenheid (en daarmee klantbehoud) voorop stelt.

Nog een tip om het topic minder lang en daarmee overzichtelijk te houden: beperk het onnodig gebruik van witregels. Verder heeft TS een probleem met de gebruiksvriendelijkheid van de ontvanger en dat heeft verder niets te maken “met wat er allemaal tussen zit” en “DVS die vaak voor problemen zorgt”.  Is totaal irrelevant.


Even ter aanvulling (en in tegenstelling tot menig huishouden) hebben we maar één (1) televisie en dus ook maar één (1) tv-ontvanger nodig.

De oude (Arris VIP5202) voldoet prima, de nieuwe (Sagemcom DIW7022) bevalt niet en mag wat mij betreft retour naar KPN om een andere gebruiker blij mee te maken.

Maar dan moet ik wel de garantie hebben dat de oude ontvanger blijft werken (ook als ik de nieuwe ontvanger niet retourneer).


Hoi @vtpeters 
Waarom bel je dan niet even als je snel antwoord wilt hebben
Het forum is nu niet echt het snelste medium

Gratis nummer van KPN 0800 0402
Bereikbaar op: ma-vr tussen 08:00 - 18:00, za. 08:00 - 17:00.

Zon- en feestdagen gesloten

 


Hoi @vtpeters 
Waarom bel je dan niet even als je snel antwoord wilt hebben
Het forum is nu niet echt het snelste medium

Gratis nummer van KPN 0800 0402
Bereikbaar op: ma-vr tussen 08:00 - 18:00, za. 08:00 - 17:00.

Zon- en feestdagen gesloten

 

Ik heb KPN vorige week gebeld en toen werd me verteld dat ik de nieuwe tv-ontvanger maar moest bewaren. En een aantal dagen geleden kreeg ik een brief met het verzoek de oude tv-ontvanger te retourneren!

Uit diverse reacties in deze draad en elders lijkt het er op dat het advies dat mensen van medewerkers van KPN krijgen afhankelijk is van welke persoon ze op dat moment spreken. Het is dus niet zeker dat het advies dat ik zou krijgen als ik nogmaals zou bellen met KPN hetzelfde is als het advies dat ik tijdens mijn eerste telefoongesprek met KPN vorige week geleden heb gekregen. En dat dit advies ook het ‘juiste’ advies is en ik niet daardoor juist in de problemen kom v.w.b. mijn abonnement.


Even voor de aanvallers😋

In principe kan het niet.

Er worden wel eens fouten en soms uitzonderingen gemaakt.😉

 

Voor elke probleem is een oplossing.

Dat is het probleem niet.

De oplossing, dat is het probleem. 


Voor een gecreëerd probleem is een uitzondering de oplossing van het probleem.


De oude ontvanger, vip5202, zal binnen enkele weken administratief uit je abonnement gaan. Die werkt dan niet meer. Tot zolang kan je 'm gebruiken. 

De afstandbediening die is meegeleverd heeft geen Teletext knop.
De enige manier om Teletext van de NOS te lezen is het installeren van de Teletekst app op de DIW7022 ontvanger.
Maar Teletext van andere zenders, zoals de lokale omroep (TV Gelderland), kan ik niet meer lezen en ook de ondertitels op BBC1 en BBC2 die ik via Teletext pagina 888 kan inschakelen werken dan niet meer.

Bij de nieuwe zet je ondertiteling aan via de button die je ziet onder de voortgangsbalk. Druk op pijltje omlaag of gele knop. En selecteer het tekstballonnetje om ondertiteling aan te zetten. Het staat dan direct voor alle zenders aan. En je kunt het aanlaten bij zender wisselen. I.t.t. ondertiteling via teletekst.

Teletekst van omroep Gelderland is niet beschikbaar. Ikzelf heb de app van omroep Gelderland op mijn telefoon gezet. Evenals de app van Noord-holland. Die laatste zender heeft al jaren geen teletekst meer.

Er is sinds kort een TT app (TEXT TV) in de app store met ook TT van Duitse zenders e.a.

Het beeld van de programmagids is erg onrustig/druk.
Op de oude ontvanger werd het hele scherm gevuld met de programmagids.
Op de nieuwe ontvanger neemt de programmagids maar een deel van het scherm in beslag (je ziet ook minder zenders onder elkaar staan) en wordt het bovenste deel gevuld met het beeld van de zender die op dat moment is ingeschakeld.
Dat beeld is, zeker met de schreeuwerige reclames van tegenwoordig, erg druk en onrustig. Daar kan mijn vrouw vanwege haar fysieke beperking niet tegen.

Via “Toegankelijkheid” (tandwiel - toegankelijkheid) kun je instellen dat er tijdens de gids geen beeld en geluid van de tv zender is. 

Bij het terugkijken van een programma op de oude ontvanger kon tijdens de drukke reclames door het inschakelen van Teletext het worden ‘rustig’ gemaakt worden (index pagina an Teletekst of ‘zwart’ als er geen Teletekst op de zender beschikbaar is). Dit deden we voor zenders waar je bij het terugkijken niet de reclames kunt door spoelen zoals bij BBC First.
Omdat de Teletekst knop op de afstandbediening ontbreekt is het met de nieuwe ontvanger en bijbehorende afstandbediening het niet mogelijk om tijdens reclames het veel te drukke beeld rustig te maken.

Je kán natuurlijk opnemen gaan gebruiken. Dan kun je de reclame van programma's die je (van te voren) hebt opgenomen gewoon overslaan . Dan typ je bv 8 0 0 en dan doorspoelknop in om direct 8 minuten door te springen. 

De nieuwe tv ontvanger reageert traag op commando’s van de afstandbediening.
Het tonen van de programmagids of het overschakelen naar een andere zender verloopt een stuk trager dan met de oude tv ontvanger.

Ik heb geen ervaringen met de 5202. Maar de 7022 is véél sneller op commando's dan de 2952 HD ontvanger die ik hier gebruikte.


Voor een gecreëerd probleem is een uitzondering de oplossing van het probleem.

 

Maar is er wel een probleem gecreëerd?😉

 


Dank voor de uitgebreide uitleg en tips. Ik zal ze zeker gebruiken als de oude ontvanger ermee ophoudt en ik de nieuwe ontvanger (noodgedwongen) in gebruik moet nemen.


Ik zou zeggen, neem de topics over de TV+ Box nog eens door en oordeel zelf @joop2011.

 


Nog even w.b. het aantal zenders dat je ziet in de gids.

Dat zijn er via de vip5202 en andere oude ontvangers 8 tegelijk (8 regels)

Via de diw7022 zie je er 7. Dat scheelt dus ‘bijna’ niks. Want je hebt sowieso 2 pagina's nodig voor de programma's van 1 t/m 10.


Nog even w.b. het aantal zenders dat je ziet in de gids.

Dat scheelt dus ‘bijna’ niks.

Op mijn TV+ Box zijn dat 34 pagina met 136 TV zenders en 97 radio zenders terwijl dat op mijn 5202 6 pagina met 42 TV zenders en 6 radio zenders.

Ik vind dat toch wel een heel groot verschil.


Nog even w.b. het aantal zenders dat je ziet in de gids.

Dat zijn er via de vip5202 en andere oude ontvangers 8 tegelijk (8 regels)

Via de diw7022 zie je er 7. Dat scheelt dus ‘bijna’ niks. Want je hebt sowieso 2 pagina's nodig voor de programma's van 1 t/m 10.

Dat klopt. Maar als je op de oude ontvanger gewend bent om voor BBC First altijd 4 pagina’s naar beneden te bladeren vanaf NPO1 dan is dat op de nieuwe ontvanger wat meer handelingen (4 pagina’s + 4 regels) en dus ook even wennen.

Zoals gezegd, ik wacht af of de oude ontvanger blijft werken (of niet, in welk geval de nieuwe ontvanger in gebruik zal worden genomen en met behulp van je tips geconfigureerd zal worden.