Skip to main content

Kort geleden heb ik mijn internet + tv abonnement vernieuwd om een hogere internetsnelheid te krijgen. Daarbij heb ik een nieuwe tv ontvanger gekregen: Sagemcom DIW7022.

Mijn vrouw en ik vinden deze nieuwe tv ontvanger minder prettig werken dan onze huidige tv ontvanger (Arris VIP5202?) die we 3 jaar geleden bij het afsluiten van het internet + tv abonnement hebben ontvangen.

Een week of twee geleden heb ik met KPN gebeld met de vraag of ik in plaats van de oude ontvanger de nieuwe ontvanger kan retourneren. Ik kreeg toen het advies om de nieuwe als backup / reserve te houden mocht de oude defect gaan. Maar omdat ik een Smart TV heb waarop ik ook via de KPN iTV app kan kijken is het bewaren van een backup ontvanger niet nodig.

Afgelopen weekend ontving ik een brief van de KPN met retourlabel voor het retourneren van de oude ontvanger. Maar in plaats van de oude wil ik graag de nieuwe ontvanger retourneren.

Kan ik dat zonder problemen de nieuwe ontvanger retourneren zonder te hoeven vrezen dat na verwerking van de retourzending ons abonnement wordt stopgezet of gewijzigd?

Maar wie bladert nou die hele gids door? Ik typ ook in de gids dan enkele favorieten zender nummers in. Zoals 25, toevallig ook BBC First inderdaad, om daar direct naar toe te gaan.


Ik zou zeggen, neem de topics over de TV+ Box nog eens door en oordeel zelf @joop2011.

 

Idem @Berteman 😉


@Berteman en @joop2011 

De balans op het forum is niet helemaal reëel. De klagers en niet te vergeten de kritische gebruikers zullen zich hier vele malen vaker melden (en terecht natuurlijk) dan diegenen die de box gewoon gebruiken. En tevreden zijn met zeker ook alle extra mogelijkheden ten opzichte van de oude boxen.


Huh?  Idem?
Dat oordeel moet je toch echt nóg een keer uitleggen en verduidelijken @joop2011 


@Berteman en @joop2011 

De balans op het forum is niet helemaal reëel. De klagers en niet te vergeten de kritische gebruikers zullen zich hier vele malen vaker melden (en terecht natuurlijk) dan diegenen die de box gewoon gebruiken. En tevreden zijn met zeker ook alle extra mogelijkheden ten opzichte van de oude boxen.

Reëel is ook dat juist door alle extra mogelijkheden, er totaal geen sprake  is van een ‘plug-and-play’ apparaat. Dat het absoluut geen ‘plug-and-play’ apparaat is, blijkt al uit het feit, dat de TV+ Box op het ene modem niet met WiFi werkt, op een andere wel, hetzij rechtstreeks, hetzij met een Superwifi. In feite is TV+ véél te vroeg uitgerold, zonder eerst de basis op orde te hebben.

De vele mogelijkheden, waarop ook niet iedereen op zit te wachten, maakt de bediening voor sommigen, daardoor nodeloos ingewikkeld en daarbij is de live-tv omgeving eigenlijk ontwikkeld voor bediening met een muis en daardoor werkt een afstandsbediening niet voor iedereen even logisch. Verder - en dat valt ook niet te ontkennen - zijn er kleine (en grote problemen), die niet of slechts langzaam verbeteren.  In feite is de TV+ Box nog volop in ontwikkeling. 

Uiteraard zullen er talloze zijn, die redelijk of helemaal tevreden zijn en die zullen zich hier niet in grote getale melden, maar ook niet iedere ontevreden klant weet de weg naar dit forum te vinden. 

Maar goed, De eigenlijke vraag blijft wat er nu precies op tegen is, klanten die helemaal geen behoefte hebben aan de vele extra mogelijkheden van de TV+ Box, de mogelijkheid  te bieden, een ‘oudere’ ontvanger te blijven gebruiken. 


@Berteman

1 klein dingetje, de Experiabox zend via WIFI het Multicast signaal niet via WIFI.

Alleen de Box12 kan dat.

En het beste tv beeld heb je via Multicast (en het vinkje “beste beeldkwaliteit” aan).

 

En je kan de Sagemcom DIW7022 ook als tv decoder gebruiken.

 

Momenteel is hij al aardig stabiel, in vergelijking met eind april toen wij hem kregen.


1 klein dingetje, de Experiabox zend via WIFI het Multicast signaal niet via WIFI.

Dat doet hij juist wel en daarom loopt dat mis.

Hij had juist dat multicast signaal om moeten zetten naar unicast (multicast to unicast) immers dat is, net als IGMP snooping op switches, een vereiste voor probleemloos TV kijken in multicast-mode.

 

En het beste tv beeld heb je via Multicast (en het vinkje “beste beeldkwaliteit” aan).

Waarom eigenlijk niet in unicast-mode? Ik weet het antwoord wel hoor, mij hoef je dat niet uit te leggen, maar weet dat het "oude" TV platform wel de beste beeldkwaliteit levert in unicast-mode. Zie ook punt 2 van de feature requests TV+ waarvan ik verwacht dat die weleens niet of slechts gedeeltelijk ingewilligd zou kunnen worden. Dat betekent mijns inziens toch echt een achteruitgang t.o.v. de "oude" TV ontvangers.

 

Daarnaast kan je, mijns inziens, aan die lijst met feature requests zien dat er nog heel wat werk aan de winkel is om van die TV+ Box een goed product te maken.


Dit is een antwoord op een niet gestelde vraag en dus geen begin van een antwoord op de gestelde vraag. Ofwel: het ontwijken en bagatelliseren van de (vele) problemen, waar klanten tegenaan lopen, @joop2011. En  dat de Sagemcom DIW7022 ook als tv decoder is te gebruiken, dat is iedereen nu wel duidelijk, dus totaal irrelevant omdat nog eens expliciet te vermelden. 

En met ‘al aardig stabiel’, daarmee zeg je in feite dat er voor de stabiliteit nog stappen moeten worden gezet. En daarna nog veel en grote stappen om het ook echt een ‘plusproduct’ te maken. 


Hat was niet mijn bedoeling om en discussie over de voor- en nadelen van de Sagecom DIW7022 tv-ontvanger te beginnen.

Ik gebruik nu (nog) de Arris VIP5202 tv-ontvanger en heb de nieuwe na een tijdje proberen weer in de doos gedaan. Dat apparaat hou ik nog even achter omdat het blijkbaar mogelijk is dat de oude tv-ontvanger er over tijdje mee ophoudt.

Als de KPN besluit me een rekening te sturen voor het in bezit hebben van een tweede tv-ontvanger (waar ik geen enkel voordeel van heb omdat ik slechts één televisie heb) dan kan ik naar deze discussie verwijzen en alsnog een van beide ontvangers retourneren.

Wat mij betreft kan deze draad op slot.


Dit is een antwoord op een niet gestelde vraag en dus geen begin van een antwoord op de gestelde vraag. Ofwel: het ontwijken en bagatelliseren van de (vele) problemen, waar klanten tegenaan lopen, @joop2011. En  dat de Sagemcom DIW7022 ook als tv decoder is te gebruiken, dat is iedereen nu wel duidelijk, dus totaal irrelevant omdat nog eens expliciet te vermelden. 

En met ‘al aardig stabiel’, daarmee zeg je in feite dat er voor de stabiliteit nog stappen moeten worden gezet. En daarna nog veel en grote stappen om het ook echt een ‘plusproduct’ te maken. 

 

???????????

Lees het antwoord van @wjb 

De gestelde vraag is allang beantwoord.😉😊😊

Voor gewoon tv kijken hebben wij geen problemen, niet meer of minder dan met de Arris VIP2952

Voor 4K kijken via de streamingdienst heb je HDR automatisch nodig (continue geeft beeldproblemen).


Verwijzen naar een bijdrage van een ander forumlid om een vraag zelf niet te beantwoorden of een oordeel te vellen, is een puur zwaktebod. Bovendien is de bijdrage in kwestie een correctie op een losse flodder van jou, die met de oorspronkelijke vraag geen enkele relevantie heeft. 

Dit was de vraag:

Voor een gecreëerd probleem is een uitzondering de oplossing van het probleem.

Maar is er wel een probleem gecreëerd?😉

Berteman schreef
Ik zou zeggen, neem de topics over de TV+ Box nog eens door en oordeel zelf @joop2011.

Ik zou zeggen, probeer het nog een keer. 😉☺️🤔


Kunnen we het hier bij laten, s.v.p.?

De vraag is min of meer beantwoord. De oude ontvanger blijf ik voorlopig gebruiken en bewaar de nieuwe ontvanger voor het moment als de oude ontvanger ‘t niet meer doet.

Bedankt voor jullie bijdrage.


Verwijzen naar een bijdrage van een ander forumlid om een vraag zelf niet te beantwoorden of een oordeel te vellen, is een puur zwaktebod. Bovendien is de bijdrage in kwestie een correctie op een losse flodder van jou, die met de oorspronkelijke vraag geen enkele relevantie heeft. 

Dit was de vraag:

Voor een gecreëerd probleem is een uitzondering de oplossing van het probleem.

Maar is er wel een probleem gecreëerd?😉

Berteman schreef
Ik zou zeggen, neem de topics over de TV+ Box nog eens door en oordeel zelf @joop2011.

Ik zou zeggen, probeer het nog een keer. 😉☺️🤔

 

@Berteman dat is jouw mening, niet de mijne.

En verder kan ik nog heel veel schrijven.

MAAR dat ga ik niet doen, want ik wil deze zinloze discussie stoppen. (anders gaat hij eeuwig door😣😴)


Een concreet antwoord blijven ontwijken met als argument dat de discussie zinloos is, is ook een zwaktebod. Of het probleem niet (willen) begrijpen, @joop2011 

Het probleem dat gecreëerd is, is dat de ene klant wél in de gelegenheid wordt gesteld oudere ontvangers te blijven gebruiken, terwijl dat voor een andere niet mogelijk is. Daardoor ontstaat willekeur. 😣

En die willekeur is weer ontstaan door een product dan nog lang niet klaar is,  véél te vroeg, breed te introduceren. 🤫


Laten we @vtpeters’ wens respecteren.​​​​​​ Het is immers zijn topic.

Jullie kunnen de discussie met alle liefde voortzetten via DM of in een eigen topic. 😊


Slotje erop?

Laten we @vtpeters’ wens respecteren.​​​​​​ Het is immers zijn topic.

Jullie kunnen de discussie met alle liefde voortzetten via DM of in een eigen topic. 😊

Van mij mag er ook een slotje op.