Skip to main content
Beantwoord

Kan ik ook surround sound krijgen op de KPN TV+ app op TV met Android OS?

• January 12, 2026
  • 5 reacties
  • 102 keer bekeken

Ik heb sinds kort TV via de KPN TV+ app op mijn Philips TV (Android TV OS). Ik heb gemerkt dat het geluid altijd Stereo is. Is er een mogelijkheid voor surround geluid (Dolby Digital of Atmos)? Of kan dat alleen met de KPN TV+ Box? Ik heb op mijn TV ook de apps van Pathé en Apple TV+ en die spelen wel af met surround geluid...

Beste antwoord door PeterG

Ik kan de lange antwoorden van ​@joop2011 ook even niet volgen. Derhalve. 

De app: stereo 

De ontvanger: Dolby 5.1 op zenders die dat bieden. 

Situatie bij Ziggo hetzelfde. 

5 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • January 13, 2026

De Soundbox heeft niets te maken welke tv je hebt.

Op je tv moet je een goede HDMI connector hebben.

De Sagemcom DIW7022 (ook wel KPN tv+ box genoemd) geeft zowel geluid als beeld door aan de tv.

De Sagemcom KPN Soundbox heeft zijn eigen luidsprekers en geeft alleen het beeld door aan de tv.

Het geluid van de Soundbox zit tussen het geluid van de tv en een soundbar.

Dus ook op jouw tv kan je de Soundbox aansluiten.

Als je de tv gebruikt met het Smart tv deel, is de KPN tv ontvanger niet van toepassing.

Ik weet niet of het geluid dan wel via de Soundbox kan gaan.

Maar persoonlijk adviseer ik een soundbar met subwoofer. 

Verder is de Soundbox € 6,-- per maand duurder dan de Sagemcom DIW7022

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 13, 2026

De Soundbox heeft niets te maken welke tv je hebt.

Op je tv moet je een goede HDMI connector hebben.

De Sagemcom DIW7022 (ook wel KPN tv+ box genoemd) geeft zowel geluid als beeld door aan de tv.

De Sagemcom KPN Soundbox heeft zijn eigen luidsprekers en geeft alleen het beeld door aan de tv.

Het geluid van de Soundbox zit tussen het geluid van de tv en een soundbar.

Dus ook op jouw tv kan je de Soundbox aansluiten.

Als je de tv gebruikt met het Smart tv deel, is de KPN tv ontvanger niet van toepassing.

Ik weet niet of het geluid dan wel via de Soundbox kan gaan.

Maar persoonlijk adviseer ik een soundbar met subwoofer. 

Verder is de Soundbox € 6,-- per maand duurder dan de Sagemcom DIW7022

Dank je, maar dat was niet de vraag. Ik heb geen KPN TV+ Box of Soundbox. Ik heb een Philips Smart TV waarvan het geluid wordt afgespeeld via een Home Cinema set (Denon 7.1 versterker). Ik kijk KPN TV via de KPN TV+ app voor Smart TV (Android OS). Dat is nu stereo, terwijl de meeste TV-zenders in Dolby 5.1 worden uitgezonden. De TV (en de internetverbinding) kunnen dat aan, want op de TV heb ik ook apps van Pathe Thuis en Apple TV en die leveren zelfs Dolby Atmos. Vraag is dus: is de KPN TV app voor Android TV beperkt tot stereo (en moet ik dus voor surround alsnog een TV Box erbij) of is er ergens een instelling in de KPN-app om TV geluid in 5.1 te krijgen?

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • January 13, 2026

Duidelijk, je gebruikt de KPN tv ontvanger niet, maar de KPN tv+ app.

(Voordeel van de KPN tv ontvanger (vooral de Sagemcom DIW7022) is dat je een veel mooier en beter beeld hebt)

Ik kan helaas alleen een AI samenvatting via Google vinden i.v.m. de KPN tv+ app.

--------------------   

Ja, de KPN TV+ app ondersteunt Dolby Vision (beeld) en Dolby Atmos (geluid), maar dit is afhankelijk van je apparatuur: de KPN TV+ Box (of Soundbox) levert dit, en je tv en soundbar moeten het ook ondersteunen; de standaard KPN TV+ app op smart-tv's geeft wel Dolby Atmos geluid, maar mist 4K en soms ook specifieke zenders. 

Voor de beste ervaring:

• KPN TV+ Box: De KPN TV+ Box (en de Soundbox) ondersteunt zowel Dolby Vision (beeld) als Dolby Atmos (geluid).
  • KPN TV+ App (Smart TV): Deze app is gratis op Android TV's, maar ondersteunt niet altijd alle 4K-zenders en kan andere beperkingen hebben dan de fysieke box.
  • Vereisten: Zorg ervoor dat je TV en soundbar ook Dolby Atmos en/of Dolby Vision ondersteunen om dit te kunnen ervaren, en gebruik een goede HDMI-kabel. 

Kortom: De KPN TV+ ervaring biedt Dolby, vooral met de officiële box, maar de app op je smart-tv is een afgeslankte versie die je apparatuur moet kunnen verwerken. 

---------------------------------------  

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Antwoord
  • January 14, 2026

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 14, 2026

Dank je. Ik vermoedde dat al. Dan toch maar zo'n TV+ Box laten komen...