Skip to main content
Beantwoord

Kan ik terug naar de Arris Vip5202 tv-ontvanger?

• February 16, 2026
  • 11 reacties
  • 184 keer bekeken

Ben de problematiek met de nieuwe kpn tv+ box langzamerhand meer dan zat aan het worden. Gids die helft van de tijd maar half werkt, vooruit en terugspoelen doet de box rebooten, lijst van geplande opnamen niet volledig te zien of te bewerken, etc…

Daarom mijn vraag of het mogelijk is terug te gaan naar de Arris VIP5202 box (desnoods scharrel ik er zelf eentje op), anders wordt het tijd om over te stappen naar andere provider. Abbo loopt toch bijna ten einde dus overstappen is ook optie. Liefst blijven want internet van KPN is werkelijk prima. Was de nieuwe tv box dat ook maar….

Beste antwoord door JanD

Beste ​@FrankVerstraeten als je eenmaal op TV+ zit kun je niet terug.

Een zelf gekochte tv-decoder gaat niet werken.

Solcon, een 100% dochter van KPN, biedt nog wel de 5202 aan en je kunt je KPN mailaccounts behouden.

11 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • Antwoord
  • February 16, 2026

Beste ​@FrankVerstraeten als je eenmaal op TV+ zit kun je niet terug.

Een zelf gekochte tv-decoder gaat niet werken.

Solcon, een 100% dochter van KPN, biedt nog wel de 5202 aan en je kunt je KPN mailaccounts behouden.

Solcon heb ik naar gekeken, ook reviews op gezocht. komen niet zo best uit de bus (als je de reviews mag geloven tenminste). Maar al met al kan het een overstap optie zijn natuurlijk.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 16, 2026

Beste ​@FrankVerstraeten Mijn zwager heeft in het buitengebied waar hij woont al jaren (zakelijk) glasvezel van Solcon en ik hoor hem er nooit over.

Beste ​@FrankVerstraeten Mijn zwager heeft in het buitengebied waar hij woont al jaren (zakelijk) glasvezel van Solcon en ik hoor hem er nooit over.

Bedankt voor je antwoorden ​@JanD , helpt me zeker een stuk verder! Zometeen eens een en ander gaan nakijken en beslissen.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 16, 2026

Laat s.v.p. de (goede) afloop even weten ​@FrankVerstraeten 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 16, 2026

Via de VIP5202 van Solcon is het aanbod niet gelijk aan kpn. Zo kun je van een 63 tal zenders niet opnemen. 

Verder bevat de box geen apps bij Solcon.

Bij het pluspakket ontbreekt het on demand aanbod. 

Of films huren via het Pathé aanbod kan durf ik m'n hand niet voor in het vuur te steken. 

Forum|alt.badge.img+3

Ben de problematiek met de nieuwe kpn tv+ box langzamerhand meer dan zat aan het worden. Gids die helft van de tijd maar half werkt, vooruit en terugspoelen doet de box rebooten, lijst van geplande opnamen niet volledig te zien of te bewerken, etc…

Daarom mijn vraag of het mogelijk is terug te gaan naar de Arris VIP5202 box (desnoods scharrel ik er zelf eentje op), anders wordt het tijd om over te stappen naar andere provider. Abbo loopt toch bijna ten einde dus overstappen is ook optie. Liefst blijven want internet van KPN is werkelijk prima. Was de nieuwe tv box dat ook maar….

Niet dat het helpt maar gedeelde smart is halve smart....  We begrijpen je frustraties maar al te goed.

Dat van de opnames is wel nieuw voor me maar de gids is een drama!

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • February 18, 2026

Goedemorgen ​@FrankVerstraeten en bedankt voor jouw bericht :)

Allereerst natuurlijk enorm zuur om te lezen dat je niet tevreden bent met de TV+ Box en in dat kader begrijp ik je vraag of het mogelijk is om weer terug te gaan naar de Arris VIP 5202 heel goed. Zoals al wordt aangegeven, behoort dat niet tot de mogelijkheden. 

Maar wat gebeurt er precies als je de gids wil oproepen? Blijft deze leeg of krijg je een foutmelding?  Met iets meer informatie kunnen we hier op de KPN Community jou vast helpen aan een werkende tv-gids. Wat denk ik sowieso geen kwaad kan in jouw situatie, is om de TV+ box eens helemaal terug te zetten naar de fabrieksinstellingen. Hoe je dat doet, lees je terug in dit artikel op onze Kennisbank. Hopelijk zorgt dit voor de nodige verbetering en wil je het een kans geven 🙏🏻

Goedemiddag ​@Jan van KPN 

Tja, waar zal ik beginnen…

Terug zetten naar fabrieksinstellingen al tig keer uitgevoerd, zonder positief resultaat. TV box regelmatig opnieuw (moeten) opstarten, koude en warme reboot, ook geen resultaat.

Waar ik tegen aan loop met de TV+ box van KPN?

• haperende beelden bij terugkijken van opnames
  • niet alle opnames te zien in het overzicht
  • bij scrollen door de gids, bij wijzigen van kanaal, bij scrollen door opnames wil box nogal eens uit zichzelf rebooten
  • bij live uitzending kijken begint (af en toe, maar toch te vaak) beeld te stotteren, gaat over op zwart beeld en besluit dan weer te rebooten
  • Bij scrollen door de gids besluit de gids regelmatig zelfstandig naar een andere dag te gaan
  • etc.. etc.. etc..

Kortom, genoeg issues waardoor we besloten hebben om over te stappen naar een andere provider. Overstap service loopt al. We hebben lang genoeg geprobeerd en zijn het nu dus gewoon zat.

Jammer, want zoals gezegd is het internet van KPN uitstekend! Alleen die nieuwe tv+ box he…. :-(

Forum|alt.badge.img+1
  • Topper
  • February 18, 2026

De frustraties met de TV+ box zijn idd bekend, heb ze hier ook al bijna 2 jaar, en tot een half jaar geleden heb ik primair gebruik gemaakt van de Arris, welke zonder problemen functioneerde icm TV+, maar alsnog door KPN geblokkeerd is. Technisch had je prima naar de Arris kunnen overstappen, maar door het beleid is dit onmogelijk gemaakt.

Nu weer gedwongen om de TV+ box te gebruiken, en deze gebruikt ik nu, net zoals ik voorheen, de Arris gebruikte, alleen om live tv te kijken, terug te kijken vanuit de gids, opnames kijken, en films-series uit pluspakket/Film1. (ondemand)

Hiervoor de TV+ ontvanger ‘gestript’ zowiezo geen google account.

Alle meegeleverde apps verwijderen.

80% van de systeem apps gedeactiveerd (zoals buidin Chromecast, Android webview, Google store)

Systeem op ECO modus (zodat die echt uit is...)

TV+ box loopt nu als een zonnetje, geen vastlopers (gids), geen haperingen bij live tv, schakelt vlot door de multicast, en unicast zenders. 

Nadeel: geen streamingsdiensten op de box, deze lopen bij mij via een Apple tv, en de aanpassingen worden (onregelmatig) ongedaan gemaakt, zodat je ze weer opnieuw moet uitvoeren, maar dit heb je binnen 2 minuten weer aangepast…

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • February 19, 2026

Goedemorgen ​@FrankVerstraeten en bedankt voor jouw terugkoppeling!

Ik kan me oprecht goed voorstellen dat je op een gegeven moment toch een keuze moet maken al vind ik het natuurlijk ergens ook heel jammer dat je ons gaat verlaten. Maar als je continu tegen bepaalde problemen aanloopt dan snap ik ook dat je verder gaat kijken. Neemt niet weg dat we je feedback waarderen al begrijp ik ook heel goed dat jij daar weinig aan hebt. Hopelijk vind je bij je nieuwe provider wat je zoekt en weet ook dat je in de toekomst natuurlijk altijd weer welkom bent :)